حالا دیگه همه میدانیم سئو (بهینهسازی موتورهای جستجو) یک صنعت ۸۰ میلیارد دلاری است. آیا شما هم در این میان ارزشی برای خود بدست میآورید؟ تولید محتوا سئو شده، به مهارت سئو و نویسندگی نیاز دارد. یعنی همگرایی علم داده و هنر در تولید محتوا.
محتوا سئو شده چیست؟
سئونویسی یا محتوا سئو شده، پیادهسازی عبارات و کلمات کلیدی در محتوای وب سایت است. کپی رایترها و بازاریابان از سئو برای افزایش دید ارگانیک سایت و رتبهبندی SERP استفاده میکنند. بهترین راه برای تولید محتوا سئو شده، هماهنگی محتوای با کیفیت با کلمات کلیدی هدفمند است.
اصطلاحات تولید محتوا سئو شده
کلمات کلیدی دم بلند: رشتهای از کلمات یا عبارات کلیدی که اغلب ۳ تا ۶ کلمه است. کلمات دم بلند خاصتر هستند و نسبت به اصطلاحات سطح بالا و عمومی کمتر مورد پرسش قرار میگیرند. مثلاً کلمات «کفش بسکتبال» در برابر «کفش بسکتبال ۲۰۲۲ برای فروش» در نظر بگیرید.
SERPs: صفحات نتایج موتورهای جستجو. به عبارت دیگر، صفحه گوگل که شامل تمام نتایجی است که کاربران میتوانند پس از یک پرس و جو روی آن کلیک کنند.
موقعیت SERP: رتبهبندی دقیق در گوگل. به عنوان مثال، موقعیت ۱۲ به صفحه ۲ گوگل اشاره دارد، زیرا معمولاً تنها ۱۰ لیست در صفحه ۱ ظاهر میشوند.
Anchor text: کلمات یا عباراتی که به صورت هایپرلینک هستند و ترافیک را به سایر صفحات وب هدایت میکنند.
توضیحات متا: خلاصهای کوتاه از یک صفحه وب که در SERP ها ظاهر میشود (۱۶۰ کاراکتر) که میتواند جستجوگران را به کلیک بر روی یک نتیجه ترغیب کند.
برچسب عنوان: عنوان یک صفحه وب که در SERP های گوگل و به عنوان متن در برگههای مرورگر ظاهر میشود.
جستجوها: کلماتی که کاربران تایپ میکنند یا در موتورهای جستجو سرچ میکنند.
حجم جستجو: تعداد دفعاتی که یک عبارت در ماه جستجو میشود.
نرخ کلیک: درصد کلیکها در یک نتیجه نسبت به تعداد دفعاتی که جستجوگران آن نتیجه را دیده اند.
نرخ تبدیل: درصد افرادی که یک اقدام مورد نظر را انجام میدهند (یک کلیک، یک خرید و غیره) تقسیم بر تعداد کل افرادی که از آن صفحه بازدید کرده اند.
ترافیک ارگانیک: تعداد کاربرانی که سایت شما را از طریق موتور جستجو و با اراده خود و نه از طریق تبلیغات پولی یا سایتهای دیگر بازدید کرده اند.
خدمات تولید محتوا
سرویس تولید محتوا یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای تحقیق کلمات کلیدی، استراتژی تولید محتوا، سئو محتوا تنها چند مورد از خدمات تولید محتوا ebgroup است.
دادههای ساختاریافته: چگونه عناصر سئو مانند ابرداده، کلمات کلیدی و HTML در صفحه قالببندی میشوند. دادههایی که ساختار یافته هستند، خزیدن و فهرستبندی صفحات را برای موتورهای جستجو آسانتر میکند.
عوامل رتبه بندی: مؤلفههای کلی که الگوریتمهای موتورهای جستجو هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام صفحات باید بالاتر از سایرین رتبهبندی شوند، در نظر میگیرند.
بک لینک: هایپرلینکی که ترافیک را به صفحه دیگری، چه داخلی و چه خارجی هدایت میکند.
اعتبار صفحه و دامنه: امتیازی که میزان اعتبار یک صفحه یا سایت را در مقیاس ۱-۱۰۰ اندازه میگیرد.
تعداد بازدید از صفحه: تعداد دفعاتی که یک صفحه مشاهده میشود.
بازدید از صفحه در هر جلسه: تعداد صفحات مشاهده شده در ۱ جلسه توسط هر کاربر، قبل از ترک کامل سایت.
دشواری کلمه کلیدی ارگانیک: معیاری است که نشان میدهد رتبهبندی برای یک کلمه کلیدی معین در جستجوی ارگانیک در مقیاس ۱-۱۰۰ آسان یا دشوار است.
چگونه به نوشتن محتوای مناسب برای سئو بپردازیم؟
حالا که با اصطلاحات رایج در محتوا سئو شده آشنا شدیم، باید به نحوه تولید محتوا بپردازیم:
۱- با اهداف خود شروع کنید
اساس هر استراتژی سئو محتوا این است که بدانید میخواهید به چه چیزی برسید. قبل از شروع، اهداف قابل اندازه گیری را تعیین کنید، به طوری که کپی رایترها، مدیران بازاریابی و سایر ذینفعان همه به سمت KPIهای یکسانی حرکت کنند.
در اینجا معیارهای رایج برای اندازه گیری محتوای سئو شده را نام بردهایم:
- نرخ کلیک
- نرخ تبدیل
- ترافیک ارگانیک
- بک لینکها
- موقعیت SERP
- زمان سکونت
- مرجع صفحه و دامنه
- فرصت/سختی کلمه کلیدی ارگانیک
- بازدید از صفحه در هر جلسه
به کپیرایترهای سئو باید اطلاعاتی که برای موفقیت نیاز دارند، داده شود. به طوری که هر صفحه جدیدی که ایجاد میشود به یک هدف اصلی تجاری مرتبط باشد.
۲- موتور جستجوی خود را بشناسید
روشهای رو به رشد زیادی وجود دارد که موتورهای جستجو صفحات وب را به عموم معرفی میکنند. معمولاً در نتایج جستجو قطعههای برجسته نشان داده میشوند. این بدان معناست که هر قسمت از محتوا به طور یکسان به جستجوگران ارائه نمیشود.
حتی اگر دو شرکت مقالهای در مورد یک موضوع بنویسند، اگر یکی از آن صفحات در SERP رتبه بالایی داشته باشد، میتواند یک بخش برجسته به دست آورد. بنابراین در حالی که شرکت A به عنوان یک پیوند آبی عمومی ارائه میشود، شرکت B با تصاویر اضافی، متن پررنگ و موارد دیگر نشان داده میشود.
برای متمایز شدن از رقبا، باید بدانید که محتوای شما چگونه در SERPهای گوگل ظاهر میشود؛ سپس برای آن فرمت خاص بهینهسازی کنید.
در اینجا قطعات برجستهای هستند که باید روی آنها کار کنید:
- پاراگراف
- فهرست
- جدول
- تصویر
- راهنمای محلی
- نمودار
- لینکهای سایت
- سوالات متداول
- داستانهای برتر
خدمات سئو
سرویس خدمات سئو یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.
۳- به عوامل رتبهبندی فکر کنید
در راستای اهداف تجاری خود، ترجیحات Google نیز باید در نظر داشته باشید. الگوریتم اصلی موتور جستجو، RankBrain، به پردازش صفحات وب و تعیین رتبه آنها در SERP کمک میکند.
بنابراین نوشتن محتوا فقط خوانندگان شما را راضی نمیکند. شما باید گوگل را نیز راضی کنید. به همین دلیل است که دانستن عوامل رتبهبندی خاصی که گوگل به آنها نگاه میکند مهم است. بیش از ۲۰۰ مورد وجود دارد، اما ۱۰ مورد از برترین آنها عبارتند از:
- کیفیت محتوا: آیا نوشته شما دقیق، مرتبط و کاربرپسند است؟
- بک لینک ها: آیا سایتهای دیگر به محتوای شما لینک میدهند؟
- HTTPS: آیا سایت شما امن است؟
- تجربه کاربری: آیا محتوای شما از نظر بصری و اطلاعاتی ارزشمند است + تعامل با آن آسان است؟
- سازگار با موبایل: آیا سایت شما برای صفحه نمایش موبایل بهینه شده است؟
- سرعت صفحه: آیا صفحات شما در ۲ ثانیه یا کمتر بارگذاری میشود؟
- ترافیک مستقیم: آیا کاربران مستقیماً به سایت شما میآیند یا باید ابتدا شما را در گوگل جستجو کنند؟
- عمق محتوا: آیا محتوای شما جامعتر از صفحات مشابه در وب است؟
- سیگنالهای رفتاری: آیا مردم محتوای شما را به اشتراک میگذارند، نظر میدهند و اشاره میکنند؟
- طرحواره (اسکیما): آیا محتوای شما به راحتی توسط موتورهای جستجو قابل درک است؟
۴- محتوای استراتژیک، نه خفه کننده: نحوه استفاده از کلمات کلیدی
بهینهسازی محتوا با جستجوی کلمات کلیدی آغاز میشود و یک رشته در حال تکامل است. اوایل، محتوا بر اساس تکرار کلمات کلیدی تا حد امکان به دفعات، رتبهبندی و به کاربران ارائه میشد. این کار چگالی کلمه کلیدی نامیده میشد.
اما در پنج سال گذشته، الگوریتمهای گوگل هوشمندتر شدهاند و آنها میدانند که پر کردن کلمات کلیدی اسپم است و برای خوانندگان مفید نیست. بنابراین، کپی رایترها باید رویکرد خود را تغییر دهند: برای کاربر نهایی بنویسید، نه تعدد کلمات کلیدی.
این در عمل به این معنی است که هر صفحه باید حول یک کلمه کلیدی واحد ساخته شود. نویسندگان باید هر زاویه و جنبهای از آن موضوع و موضوعات فرعی مرتبط با آن را پوشش دهند.
پس قبل از نوشتن فکر کنید: پس از خواندن مقاله شما، خواننده چه سؤالاتی ممکن است داشته باشد؟ پاسخ آن سوالات را از همان ابتدا در نوشته خود بگنجانید.
هدف این است که بهترین منبع برای یک موضوع باشید و حداکثر ارزش را برای خوانندگان فراهم کند. نگران استفاده از کلمات کلیدی در هر جمله نباشید. اگر کار خود را به درستی انجام میدهید، کلمات کلیدی به طور طبیعی در مقاله جاری میشوند.
نکات مهم برای تولید محتوا سئو شده
1. شما خواننده شما نیستید. برای خودت ننویس، برای مخاطب هدفت بنویس.
2. زبان و صدای مخاطبان خود را تقلید کنید، خواه این مخاطب رسمی باشد یا نباشد.
3. کلمات کلیدی انتخاب کنید که بیشترین تاثیر را دارند: ابرداده، تگهای عنوان، عنوان صفحه و متن لنگر.
4. از پاراگرافهای کوتاهِ چند جملهای استفاده کنید.
5. به طور استراتژیک فضای سفید باقی نگذارید تا خوانندگان بتوانند محتوا را در یک نگاه اسکن کنند.
6. پیوند خارجی فقط به سایتهای معتبر و با امتیازات Domain Authority بالا.
7. پیوند داخلی فقط در موارد مرتبط – نه به هر پست وبلاگ (مرتبط یا CTA ممکن).
8. تا جای ممکن دادهها را برای حمایت از نوشته خود وارد کنید.
9. تصاویر مرتبط قرار دهید تا تصاویر بصری بتوانند روایت شما را تکمیل کنند.
10. سوالات جستجو را در عنوان مقاله در نظر بگیرید.
11. تا زمانی که برای پوشش کامل موضوع لازم است بنویسید (مثلاً تعداد کلمات دلخواه را هدف نگیرید).
12. تکههای اصلی را درظر بگیرید و بنویسید.
محتوای سئو شده: تگهای عنوان، توضیحات متا و متن جایگزین
محتوای سئو شده بخشی از متن است، یعنی بخشی از فرآیند. مراحل تعریف شدهای وجود دارد که نویسندگان باید چه در صفحه و چه خارج از صفحه به آنها توجه کنند.
یکی از مهمترین عناصر کپی رایتینگ سئو، نایلینگ متادیتا است.
ابردادهها سرنخی برای موتورهای جستجو هستند که به بیان داستان محتوای شما و نحوه ارائه آن در SERP کمک میکند.
بهینهسازی تگهای عنوان، توضیحات متا و متن جایگزین تصویر ممکن است در مجموع تنها ۷۵ کلمه را باشد، اما این ۷۵ کلمه بسیار مهمتر از بقیه نوشتههایی هستند که در صفحه ظاهر میشوند.
در اینجا چند مورد راهنما را برای شما لیست کردهایم تا به آنها دقت بیشتری کنید:
بهینهسازی تگهای عنوان
- فقط از ۱ تگ H1 در هر صفحه استفاده کنید و سعی کنید یک کلمه کلیدی هدفمند و اصلی را وارد کنید.
- آن را تا ۷۰ کاراکتر یا کمتر نگه دارید.
- هر صفحه باید یک برچسب عنوان منحصر به فرد داشته باشد – بدون تکرار.
توضیحات متا را بهینه کنید
- آن را تا ۱۶۰ کاراکتر نگه دارید تا توسط گوگل کوتاه نشود.
- از عبارتهای قابل کلیک استفاده کنید و نوشته را از قبل در صفحه تکرار نکنید.
متن جایگزین عکس را بهینه کنید.
- از زبان توصیفی استفاده کنید که دقیقاً با تصویر مطابقت دارد.
- در صورت لزوم کلمات کلیدی را درج کنید.
- آن را تا ۱۲۵ کاراکتر یا کمتر نگه دارید و برچسبها با کاما از هم جدا شوند.
موضوعات ساختاری: سرفصل ها، سرفصلهای فرعی و فرعی
به تگهای هدر (HTML) به عنوان اسکلت محتوای خود نگاه کنید.
از نظر ساختاری، هدرها نوشته شما را سازماندهی میکنند. و یک طرح کلی از آنچه موضوع شما را شامل میشود، در اختیار خوانندگان قرار میدهند.
از دید موتورهای جستجو، هدرها نیز عناصر کلیدی کد هستند که نشان میدهند مقاله درباره چه چیزی است. تگهای هدر مناسب به خزندههای موتور جستجو اجازه میدهد تا به سرعت صفحه شما را تجزیه و تحلیل کنند و به درستی آن را در SERPها فهرست کنند.
هدرها ساده هستند زیرا از یک ترتیب نزولی پیروی میکنند:
- H1: عنوان صفحه شما (فقط از یکی استفاده کنید).
- H2: نکات یا موضوعات اصلی در مقاله شما (در صورت نیاز میتوان از آنها استفاده کرد).
- H3: موضوعات فرعی که در زیر H۲ قرار میگیرند.
- H4: هر چیزی فراتر از H۴ به ندرت استفاده میشود، با این حال اکثر ویرایشگرهای متن تا H6 پیش میروند.
گنجاندن کلمات کلیدی در هدرها نیز یک تاکتیک کلیدی سئو است، بنابراین ساختار مقاله خود را بر اساس آن چارچوببندی کنید که کلمات کلیدی و موضوعات برای خواننده بیشتر مرتبط و مفید هستند.
سئو محتوا و بهینهسازی مجدد
سئو حکم میکند که هر قسمت از محتوا باید این شانس را داشته باشد که در هر لحظه از محتوای دیگر بهتر عمل کند. پس در حالی که شما در حال نوشتن یک مقاله هستید، شخص دیگری میتواند همان مقاله را بهتر بنویسد.
محتوای بلند بنویسید
معمولاً برای تولید محتوا سئوشده از تکنیک آسمانخراش استفاده میشود. پس باید به دنبال راههایی جهت بهینهسازی مداوم صفحات موجود خود در طول زمان باشید.
سئو مجدد
اگر مقالهای در رتبه ۳ قرار دارد، چگونه میتوانیم آن به جایگاه ۱ ببریم؟ محتوای بلند را بهینهسازی کنید
یکی از سادهترین راهها برای افزایش ترافیک و بهبود رتبهبندی موتورهای جستجو، شروع با سئو محتوای موجود است که از قبل عملکرد قابل قبولی داشته است یعنی سئو مجدد. سپس تغییرات جزئی ایجاد کنید، مانند اضافه کردن چند پاراگراف دیگر به نوشته یا تغییر ساختار تگهای سربرگ برای واضحتر شدن.
بهینهسازی مجدد محتوا نسبت به صفحات از ابتدا به زمان کمتری برای دریافت پاداشهای بیشتر نیاز دارد. یک برنامه بهینهسازی مجدد ایجاد کنید (مثلاً هر سه تا شش ماه یکبار) و صفحات خود را مطابق با آن تنظیم کنید تا سهم خود SERP را حفظ و ارتقا دهید.
چقدر طول میکشد این روش کار کند؟
بر اساس مطالعات مختلف و چندین آزمایش خود ما، حداقل حدود ۱۰۰ روز طول میکشد تا محتوا به بلوغ برسد. قبل از آن، رتبه شما نوسانات زیادی خواهد داشت، گاهی اوقات در صفحه ۱ ظاهر میشود و روزهای دیگر به صفحه ۲ میرود.
در پشت صحنه، گوگل در حال آزمایش است که آیا محتوای شما قدرت ماندگاری دارد یا خیر – آیا به اندازه کافی ارزشمند است که در صفحه ۱ باقی بماند. اگر پس از ۱۰۰ روز یا بیشتر، محتوای شما رتبه بالایی کسب کند، احتمالاً در آنجا باقی خواهد ماند (تا زمانی که رقیب محتوای بهتری بنویسد).
جمعبندی
همه نتایج یا KPI های خود را بر اساس عملکرد فوری سئو قرار ندهید. معیارهای مثبت در طول زمان به دست میآیند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که تعهد شما به سئو و بازاریابی محتوا یک تعهد بلند مدت است.
سوالات متداول
محتوای سئو شده به محتوایی گفته میشود که در آن تمامی نکات و استانداردهای سئو رعایت شده باشد؛ به گونهای که موتورهای جست و جو با دیدن این محتواها امتیاز بالایی را به آنها اختصاص دهد.
محتوای سئو شده همان محتوای متنی عادی است ولی با این تفاوت که این متنها برای موتورهای جستجو هم بهینه شدهاند.
یک نویسنده محتوای سئو شده، بهینه سازی موتورهای جستجو را میشناسد و میداند که چگونه محتوای آموزنده، متقاعد کننده و مرتبط بنویسد. با این حال، آنها همیشه در نوشتن محتوایی که برای افزایش تبدیل به کار میرود، مؤثر نیستند.
تفاوت اصلی بین یک نویسنده محتوا سئو شده و یک نویسنده محتوای معمولی در این است که اولی میداند چگونه محتوا را بدون ایجاد اسپم ایجاد کند تا بتواند رتبه بندی موتور جستجوی شما را به طور قانونی بهبود بخشد.
2 دیدگاه دربارهٔ «تولید محتوای سئو شده چیست؟»
من فکر میکنم سئو کار خوب کسی که از تجربیاتش به درستی استفاده کنه و محتوای سئو شده خوبی ارائه بده.
سلام
ممنون از شما
البته کارشناس سئو باید با تولید محتوا کار خوب کار کنه