بک لینک (BackLink) چیست؟

Home » بلاگ » مقالات » سئو سایت » بک لینک (BackLink) چیست؟

بک لینک چیست

بک لینک یکی از تکنیک‌های لینک بیلدینگ در سئو خارجی است که دریافت صحیح آن می‌تواند به اعتبار سایت افزوده و رتبه سایت را در موتورهای جستجو بالاتر بیاورد. در این مقاله ما به توضیح بک لینک و نحوه صحیح اخذ آن از وب سایت‌های معتبر خواهیم پرداخت.

بک لینک چیست؟

بک لینک‌ها که به عنوان «لینک‌های ورودی»، «لینک خارجی» یا «لینک‌های یک طرفه» نیز شناخته می‌شوند، لینک‌هایی که از یک وب سایت به یک صفحه در وب سایت دیگر متصل می‌شوند. گوگل و دیگر موتورهای جستجوی اصلی، بک لینک‌ها را برای یک صفحه خاص در نظر می‌گیرند. صفحاتی که تعداد بک لینک بالایی دارند، معمولاً رتبه بالایی در موتورهای جستجوی بصورت ارگانیک دارند.

اهمیت بک لینک در سئو

بک لینک‌ها اساسا تائیدیه‌هایی هستند که از سایر وب سایت‌ها گرفته می‌شود. هر یک از این تائیدیه‌ها و آراء به موتورهای جستجو می‌گوید: این محتوا ارزشمند، معتبر و مفید است.

بنابراین هر چه تعداد این «رای‌ها» بیشتر باشد، سایت شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو رتبه بالاتری خواهد داشت.

تعداد بک لینک‌ها

استفاده از لینک‌ها در الگوریتم موتورهای جستجو چیز جدیدی نیست. در واقع، بک لینک‌ها پایه و اساس الگوریتم اصلی گوگل (معروف به «PageRank») را تشکیل دادند.

حتی اگر گوگل از آن زمان هزاران تغییر را در الگوریتم خود ایجاد کرده است، بک لینک‌ها سیگنال اصلی رتبه‌بندی هستند.  نظر ما این است که لینک‌ها سیگنال اصلی رتبه‌بندی گوگل هستند.  حتی خود گوگل هم تایید کرده که بک لینک‌ها یکی از سه عامل مهم رتبه‌بندی موتورهای جستجو هستند.


خدمات سئو

سرویس خدمات سئو یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.

چه نوع بک لینک‌هایی با ارزش هستند؟

همه بک لینک‌ها یکسان ایجاد نمی‌شوند.  یعنی، اگر می‌خواهید در SERP رتبه بالاتری داشته باشید، روی بک لینک‌های با کیفیت تمرکز کنید.  به عبارت دیگر، یک بک لینک با کیفیت می‌تواند قدرتمندتر از ۱۰۰۰ بک لینک بی‌کیفیت باشد.

همانطور که مشخص است، بک لینک‌های با کیفیت بالا تمایل دارند ویژگی‌های کلیدی یکسانی را به اشتراک بگذارند.  این ویژگی ها عبارتند از:

ویژگی شماره ۱: آن‌ها از وب سایت‌های معتبر و رتبه دار می‌آیند

شما ترجیح می‌دهید از هاروارد بک لینک بگیرید یا از وب سایت یک فرد عادی؟ گوگل نیز همین احساس را دارد.

این مفهوم به عنوان «Domain Authority» شناخته می‌شود. اساساً، هرچه یک سایت دارای اعتبار بیشتری باشد، می‌تواند اعتبار بیشتری را به سایت شما (از طریق لینک) منتقل کند.  هرچه دامین اتوریتی یا اقتدار دامنه‌ی بک لینک دهنده بالاتر باشد، گوگل وزن زیادی روی آن می‌گذارد. در واقع، بلافاصله پس از دریافت بک لینک از دامین قدرتمند متوجه افزایش ترافیک موتور جستجوی ارگانیک خود خواهید شد.

آیا بدست آوردن این لینک‌ها سخت است؟ بله قطعا.  

آیا ارزش آن را دارند؟ کاملا.

بک لینک از وب سایت‌های معتبر

ویژگی شماره ۲: بک لینک‌ها کلمه کلیدی هدف شما را در متن لنگر لینک قرار می‌دهند.

یادآوری، متن لنگر( anchor text) قسمت متن قابل مشاهده یک لینک است.

بک لینک‌های لنگر چیست؟

به طور کلی، می‌خواهید لینک‌های شما دارای متنی لنگر باشد که کلمه کلیدی هدف شما را شامل شود.

ما در eBgroup معتقدیم در سئو، ارتباط زیادی بین متن لنگر دارای کلمه کلیدی و رتبه‌بندی بالاتر در گوگل برای آن کلمه کلیدی وجود دارد.

کلمه کلیدی هدف

نکته حساس:

نباید با متن لنگر پر از کلمات کلیدی زیاده روی کنید. در واقع گوگل در الگوریتم خود فیلتری به نام «پنگوئن گوگل» دارد.

گوگل پنگوئن وب سایت‌هایی که از استراتژی‌های ساخت لینک کلاه سیاه استفاده می‌کنند را فیلتر می‌کند. و به طور خاص بر روی سایت‌هایی تمرکز می‌کند که بک لینک‌هایی را با متن لنگر مطابقت دقیق ایجاد می‌کنند.

ویژگی شماره ۳: سایت (و صفحه‌ای) که به شما لینک داده به طور موضعی با سایت شما مرتبط است

وقتی یک وب سایت به وب سایت دیگری لینک می‌شود، گوگل می‌خواهد ببیند که این دو سایت به هم مرتبط هستند یا خیر؟

خب این منطقی است، تصور کنید به تازگی مقاله‌ای در مورد دوی ماراتن منتشر کرده اید.  در این صورت، گوگل وزن بسیار بیشتری روی لینک‌های سایت‌های مربوط به ماراتن، دویدن، تناسب اندام در مقابل سایت‌های مربوط به ماهیگیری، دوچرخه‌سواری و بازاریابی دیجیتال قرار می‌دهد.

مرتبط بودن حوزه کاری سایت لینک گرفته شده

بک لینک‌های متنی

ویژگی شماره ۴: لینک دادن یک بک لینک «Dofollow» است

گوگل و سایر موتورهای جستجو لینک‌هایی را که برچسب «nofollow» به آن زده شده است را نادیده می‌گیرند.

لینک‌های  Nofollowچیست؟

لینک‌های nofollow الگوریتم‌های رتبه‌بندی موتورهای جستجو را حساب نمی‌کنند. خوشبختانه، اکثر قریب به اتفاق لینک‌های موجود در وب، لینک‌های «dofollow» هستند.  و بیشتر لینک‌هایی که دارای تگ nofollow هستند برای مبتدی‌ها ارزشمند نیستند.

لینک نوفالو

ویژگی شماره ۵: لینک از دامنه‌ای باشد که قبلاً به شما لینک نداشته است

فرض کنید یک لینک از وب سایت A دریافت می‌کنید.  خب، حالا فرض کنید وب‌سایت A چندین بار به شما لینک می‌دهد. آیا لینک‌های بعدی به اندازه لینک اول قدرتمند هستند؟ خیر

همانطور که مشخص است، لینک‌های یک وب سایت بازدهی کاهشی دارند.  این به معنی قدرت رتبه‌بندی است.

به عبارت دیگر: بهتر است ۱۰۰ لینک از ۱۰۰ وب سایت مختلف دریافت کنید تا ۱۰۰۰ لینک از یک وب سایت بگیرید.

نظر eBgroup برای رتبه‌بندی موتورهای جستجو این است که تعداد سایت‌هایی که به شما لینک می‌دهند (نه تعداد کل بک لینک ها) بیش از هر عامل دیگری با رتبه‌بندی گوگل مرتبط است.

اکنون که فهمیدید چه نوع بک لینک‌هایی برای رتبه‌بندی گوگل مفیدتر هستند، وقت آن رسیده است که به شما نشان دهیم چگونه شروع به ساخت آن‌ها کنید.

لینک گرفتن از دامنه جدید

بهترین روش دریافت بک لینک

یک محتوای قابل لینک ایجاد کنید.

اگر می‌خواهید افراد به وب سایت شما لینک دهند، به چیزی در سایت خود نیاز دارید که ارزش لینک دادن به آن را داشته باشد.

یک محتوای قابل لینک می‌تواند یک پست وبلاگ، یک ویدیو، یک نرم افزار، یک مسابقه، یک نظرسنجی و اساساً هر چیزی باشد که مردم بخواهند به آن لینک دهند.

در بیشتر موارد، دارایی قابل لینک شما یک محتوای شگفت‌انگیز خواهد بود. به همین دلیل است که سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو و بازاریابی محتوایی بسیار نزدیک به هم هستند.

به عنوان مثال، وقتی برای ما وبلاگ خود را راه اندازی کردیم، یک مقاله با عنوان پیش نیاز یادگیری سئو منتشر کردیم.  گردآوری این پیش نیازها بسیار وقت گیر بود. تا به امروز، این محتوا چندین بک لینک از دامنه‌های زیادی دریافت کرده است.

ایجاد بک لینک از لینک‌های گردآوری شده

تصور کنید که افراد پست‌های وبلاگ را تنها با هدف لینک دادن به محتوای با کیفیت منتشر می‌کنند.  خیلی عالی می‌شود، درست است؟ خوشبختانه، این یک واقعیت است. و به آن‌ جمع‌بندی لینک می‌گویند.

بطور مثال جمع‌بندی لینک‌ها، پست‌های وبلاگ روزانه، هفتگی یا ماهانه هستند که به محتوای برجسته لینک دارند.  از رشته‌های جستجو در جستجوگر گوگل استفاده کنید، مانند «کلمه کلیدی» + «جمع‌بندی لینک».

منبع خود را مطرح کنید: (به آرامی) پیشنهاد دهید که دارایی قابل لینک شما را به جمع‌بندی اضافه کنند.  و اگر پست شما برای جمع‌بندی مناسب باشد، لینکی با کیفیت بالا دریافت خواهید کرد.

ایمیل بک لینک

برای ایمیل بک لینک از روش مرد متحرک استفاده کنید. این کار یک فرآیند ۳ مرحله‌ای است:

  • ابتدا، صفحات وب، منابع یا مشاغلی را بیابید که قدیمی شده‌اند یا نام‌هایشان تغییر کرده یا است.
  • سپس، سایت‌هایی را پیدا کنید که هنوز به این منابع قدیمی لینک می‌دهند.
  • در نهایت، به افراد ایمیل بزنید تا به آن‌ها اطلاع دهید که به چیزی قدیمی لینک می‌دهند.

با یک مثال واقعی به شما نشان می‌دهیم که چگونه این کار می‌کند. مدتی پیش خواندم که وب سایت آژانس سئوی بزرگی به طور ناگهانی تعطیل شد.

خب روش مرد متحرک

این بدان معنی است که آن‌ها صفحات زیادی در سایت خود داشتند که دیگر کار نمی‌کنند. صفحاتی که افراد زیادی هنوز به آن‌ها لینک می‌دادند.

به طور خاص، متوجه شدم که بخش اینفوگرافیک در مورد SEO در سایت آن‌ها دیگر کار نمی‌کند. این عالی شد، زیرا ما به تازگی اینفوگرافیک متمرکز بر سئو خود را منتشر کرده بودیم.

این اولین قدم بود.

بعد، باید ببینم چه کسی واقعاً به آن اینفوگرافیک لینک داده است.  بنابراین ما Ahrefs را روشن کردیم و همه لینک‌های آن‌ها را کشیدیم. در نهایت، به همه کسانی که به اینفوگرافیک لینک داده بودند ایمیل زدیم تا بدانند تصویر دیگر کار نمی‌کند. همچنین به آن‌ها اطلاع دادیم که اینفوگرافیک ما جایگزینی عالی برای آنها خواهد شد.

ahref

ساختمان لینک شکسته

این استراتژی شبیه به روش مرد متحرک است که در مورد آن یاد گرفتید.  ولی تفاوت آنها این است که با لینک‌سازی شکسته، شما فقط به دنبال صفحاتی هستید که دارای خطای ۴۰۴ هستند.

برای یافتن این خطاهای ۴۰۴ لینک، باید روی صفحات منابع در جایگاه خود تمرکز کنید. بنابراین اگر در زمینه تناسب اندام کار می‌کنید، با استفاده از این رشته‌های در گوگل جستجو کنید:

1- تناسب اندام + صفحه منبع

2- تناسب اندام + منابع

3- تناسب اندام + سایت‌های توصیه شده

4-تناسب اندام + لینک‌ها

لینک بیلدینگ شکسته

اکنون می‌توانید به صاحب سایت ایمیل بزنید و از او لینک بخواهید. اما معمولاً التماس کردن خیلی خوب جواب نمی‌دهد.  درعوض، به مالک سایت در مورد لینک‌های خرابی که پیدا می‌کنید اطلاع دهید.

شما به راحتی می‌توانید لینک‌های شکسته را در هر صفحه‌ای پیدا کنید. فقط کافی است از برنامه افزودنی Chrome Check My Links  استفاده کنید.

این برنامه به سرعت هر لینک شکسته‌ای را که صفحه دارد پیدا می‌کند. وآن‌ها را با رنگ قرمز برجسته می‌کند تا پیدا کردن آن‌ها آسان شود:

لینک‌های خراب

آخرین کاری که باید انجام دهید این است که به مالک سایت در مورد لینک مرده ایمیل بزنید.  

پست مهمان چیست؟

آیا روش پست مهمان قدیمی شده است؟ نه . در واقع، هنگامی که برای اولین بار شروع به کار می‌کنید، وبلاگ‌نویسی مهمان یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت لینک به سایت شما است.

زمانی که eBgroup را برای اولین بار راه‌اندازی کردیم، در عرض ۱۲ ماه بیش از ۵۰ پست مهمان و نظرسنجی نوشتیم!  و لینک‌هایی که از پست مهمان به دست آوردیم قطعاً به ترافیک ارگانیک من کمک کرد.

ما مسائل را بسیار استراتژیک دنبال می‌کردیم. و مطمئن بودیم که فقط پست‌های مهمان را برای سایت‌های با کیفیت می‌نویسیم.

بنابراین، اگر سایتی در مورد رژیم غذایی راه اندازی کرده‌اید و یک پست مهمان در سایتی درباره آیفون بنویسید، برای گوگل هرزنامه به نظر می‌رسد.  اما وقتی پست‌های مهمان شگفت‌انگیزی را برای وب‌سایت‌های با کیفیت در صنعت خود می‌نویسید، این لینک‌ها به شما کمک می‌کنند.

نکته این است که یافتن مکان‌هایی برای پست مهمان می‌تواند سخت باشد. اما یک راه ساده‌تر وجود دارد.

ابتدا فردی را در صنعت خود پیدا کنید که تعداد زیادی پست مهمان می‌نویسد.  بعد، به سراغ یکی از پست‌های مهمان منتشر شده او بروید. و هد شاتی را که در بیوگرافی نویسنده خود استفاده می‌کنند، بگیرید:

پست مهمان آقای …….. در………

در نهایت، URL  آن اسکرین شات را در جستجوی عکس معکوس گوگل قرار دهید و لیستی از مکان‌هایی که پست‌های مهمان را در آن‌ها منتشر کرده‌اند دریافت خواهید کرد.

مقالات مرتبط

اینفوگرافیک و سایر محتواهای بصری

آیا اینفوگرافیک‌ها مانند گذشته کار می‌کنند؟ احتمالا نه.  اما آن‌ها همچنان یک استراتژی ساخت بک لینک موثر هستند. در واقع، وقتی به انواع محتوایی که بیشترین لینک را ایجاد می‌کنند، نگاه کردیم، اینفوگرافیک‌ها نزدیک به بالا ظاهر شدند.

به عنوان مثال، جمع آوری یکی از اولین اینفوگرافیک‌هایی که ما ساختم فقط چند ساعت طول کشید (یک طراح حرفه‌ای را نیز استخدام کردیم تا حرفه‌ای‌تر به نظر برسد).

اگرچه این اینفوگرافیک به صورت ویروسی منتشر نشد، اما منجر به ایجاد بک لینک‌های قوی شد.

مانند هر محتوایی که منتشر می‌کنید، باید اینفوگرافیک خود را به صورت استراتژیک تبلیغ کنید. و برای انجام این کار، توصیه می‌کنم از یک استراتژی به نام «Guestographics» استفاده کنید.

فرم نظرسنجی ارسال کنید

شرکت‌های بزرگ و کوچک دوست دارند نظرات مشتریان را به نمایش بگذارند.  و شما از محصول یا خدماتی استفاده می‌کنید که دوست دارید، برای آن نظر بدهید.

برای اینکه نشان دهند شما یک فرد واقعی هستید، اغلب یک لینک به وب سایت شما اضافه می‌کنند، بدون اینکه شما حتی نیاز به درخواست داشته باشید.

نظرات بلاگر

اگر یک نرم افزار، محصول فیزیکی، خدمات مشاوره یا هر چیز با ارزشی دارید که می‌فروشید، به راحتی می‌توانید آن را به ده‌ها بک لینک با کیفیت بالا تبدیل کنید.  چگونه؟

با ارائه رایگان محصول خود به وبلاگ نویسان

ابتدا وبلاگ نویسان دارای جایگاه بالا را پیدا کنید و حتماً به آنچه شما ارائه می‌دهید علاقه‌مند باشند. اگر یک محصول اطلاعاتی می‌فروشید که به مردم آموزش می‌دهد چگونه صابون‌های خود را درست کنند، مواردی مانند «صابون سازی»، «ساخت صابون در خانه» و غیره را در گوگل جستجو می‌کنید.

نتایج شما مجموعه‌ای از وبلاگ ها، وب سایت‌های خبری و وب سایت‌هایی مانند eHow خواهد بود. سایت‌های راهنما یا سایت‌های خبری را فیلتر کنید. شما با یک لیست کامل از وبلاگ نویسانی که ممکن است به پیشنهاد شما علاقه‌مند باشند، طرف هستید.

یک ایمیل به آن‌ها بزنید.

نکته: شما باید در مورد استغاده از لحن و زبانی که برای این استراتژی استفاده می‌کنید بسیار مراقب باشید.

توجه داشته باشید که چگونه محصول خود را در ازای لینک یا بررسی ارائه نمی‌دهید. چراکه این کار ناقض دستورالعمل‌های وبمستر Google است.

در عوض، محصول را برای آن‌ها ارسال کنید و اجازه دهید تصمیم بگیرند که آیا ارزش ذکر آن در وبلاگشان را دارد یا خیر.

مقالات مرتبط

احیا و اصلاح لینک

احیای و اصلاح لینک ساده است:  

ابتدا، شرکت‌هایی را پیدا کنید که به سایت شما لینک ندارند. اینجاست که احیای لینک وارد عمل می‌شود. به جای گفتن «کاش به من لینک می‌دادند»، فعالانه به سراغشان می‌روید و از آن‌ها بخواهید لینک دهند.

برای پیدا کردن این افراد از ابزاری مانند BuzzSumo و Mention.com برای یافتن نام برند خود به صورت آنلاین استفاده کنید.

وقتی این کار را انجام می‌دهید، هر زمان که کسی در مورد شما بنویسد، مطلع خواهید شد.

بررسی کنید که آیا شخصی که از شما نام برده است به سایت شما (صفحه اصلی یا صفحه داخلی شما) لینک داده است یا خیر. اگر آن‌ها به سایت شما لینک داده اند، که هیچ. اگر نه، به مرحله ۳ بروید…

یعنی یک ایمیل دوستانه برای آن‌ها ارسال کنید.

از HARO استفاده کنید

HARO (مخففHelp a Reporter Out) یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت بک لینک‌های معتبر از سایت‌های خبری است.

ابتدا به عنوان منبع در HARO ثبت نام کنید.

روزانه سه ایمیل از خبرنگارانی که به دنبال منابع هستند دریافت خواهید کرد. با استفاده از HARO شما نیز با منبع و چند نکته مفید پاسخ دهید.

با این کار شما به یک خبرنگار یک نقل قول می‌دهید و آن‌ها شما را با یک بک لینک مرتبط می‌کنند.

بک لینک‌های رقیب خود را مهندسی معکوس کنید

هر صنعتی مجموعه‌ای از فرصت‌های لینک‌سازی خاص خود را دارد.  بنابراین توصیه می‌کنم زمانی را برای مهندسی معکوس رقابت خود اختصاص دهید. به این ترتیب، می‌توانید فرصت‌های لینکی را پیدا کنید که فقط در جایگاه شما وجود دارد.

چطور؟

فرض کنید یک وبلاگ سلامتی و تناسب اندام دارید و یکی از رقبای شما سایت معتبری است. خوب، وقتی آدرس لینک آن سایت را در یک بررسی کننده بک لینک آنالیز کنیم، متوجه می‌شویم که بسیاری از لینک‌های آن‌ها مثلاً از پادکست‌ها می‌آیند:

مقالات مرتبط

پادکست‌ها

به طور خاص، افراد آن شرکت (به ویژه بنیانگذار)، در پادکست‌های دیگران به عنوان مهمان حضور می‌یابد. دقیقاً به همین شکل شما یک لیست خوب از مکان‌هایی دارید که می‌توانید برای دریافت لینک به آن‌ها بروید.

(بدیهی است که باید با افرادی که این پادکست‌ها را اجرا می‌کنند تماس بگیرید و خود را به عنوان مهمان معرفی کنید. این کار مستلزم کار است. اما حداقل می‌دانید از کجا شروع کنید.)

نکته پایانی

به فرمت‌های محتوایی که لینک ایجاد می‌کنند بچسبید

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، اینفوگرافیک‌ها یکی از قالب‌های محتوایی هستند که برای ایجاد بک لینک ایده آل هستند. اما آنها یکی از صدها مسیر هستند.

سوالات متداول

5/5 - (19 امتیاز)
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.