سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو چیست؟

سئو چیست

زمانیکه شما یک محصول یا خدماتی را در موتورهای جستجو (گوگل) جستجو می‌کنید بالاترین رتبه ارگانیک گوگل مربوط به وب‌سایت‌هایی است که سئو (بهینه‌ سازی موتورهای جستجو) شده‌اند. بطور خلاصه سئو سایت مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی است که باعث می‌شود وب سایت شما در رتبه‌ی بالای موتورهای جستجو قرار بگیرد. در این مقاله قصد داریم شما را با سئو سایت و انواع روش‌ها و تکنیک‌های آن آشنا سازیم.

سئو چیست؟

سئو یا بهینه‌ سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimize) که به اختصار SEO گفته می‌شود. مجموعه‌ای از اقدامات طراحی شده برای بهبود ظاهر و موقعیت صفحات وب در نتایج جستجوی ارگانیک است. از آنجایی که جستجوی ارگانیک برجسته‌ترین راه برای افراد جهت کشف و دسترسی به محتوای آنلاین است، برای بهبود کیفیت و کمیت ترافیک وب سایت شما استراتژی سئو ضروری است.

اگر دوست دارید بدانید سئو چیست و اطلاعات بیشتری در خصوص راهکارهای ارتقای رتبه سایت بدست آورید این نوشتار را تا انتها دنبال کنید.

سئو سایت از نظر فنی به چه معناست؟

به مجموعه‌ای از روش‌ها که به تعیین استراتژی‌های جذب مخاطب یک سایت می‌پردازد سئو سایت می‌گوییم. و به شخصی که مسئولیت اجرای برنامه‌های سئو را بر عهده دارد متخصص سئو یا کارشناس سئو گفته می‌شود.

هرچه ارتباط بین کلمات کلیدی و صفحات یک وب سایت بیشتر باشد، سئو سایت بهتر انجام می‌شود. و نتیجه مناسب‌تری بدست خواهد آمد. چرا که بهینه‌ سازی موتورهای جستجو از طریق ارتقای رتبه یک سایت در موتور‌های جستجو، در نهایت به برندسازی و فروش بهتر یک سایت منجر می‌شود.

هرچه یک وب سایت در موتورهای جستجو به ویژه گوگل رتبه بهتری داشته باشد در نهایت اعتماد مخاطبان نسبت به محتوای آن بیشتر شده و می‌تواند بیشتر بفروشد. به همین دلیل است که رقابت بسیاری برای بدست آوردن رتبه برتر موتورهای جستجو در حوزه‌های مختلف وجود دارد.

بهینه‌ سازی موتورهای جستجو یک شیوه تبلیغاتی آسان و تاثیرگذار است که می‌تواند در موفقیت کسب و کار شما بسیار تاثیر گذار باشد. از این رو شناسایی عبارت‌هایی که در موتورها جستجو می‌شوند بسیار مهم و حیاتی خواهند بود.

چرا سئو اهمیت دارد؟

چرا بهینه‌ سازی موتورهای جستجو مهم است؟ برای درک ارزش و اهمیت سئو، اجازه دهید تعریف سئو را به سه بخش تقسیم کنیم:

1- رتبه بندی نتایج گوگل

فهرست نتایج جستجوی ارگانیک در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) به درخواست کاربر مرتبط است. زیرا بر اساس الگوریتم‌های رتبه‌بندی ارگانیک موتور جستجو قرار می‌گیرند تا پیشنهادات تبلیغ کننده. اما تبلیغات PPC یا پرداخت به ازای کلیک در نتایج جستجوی متمایز هستند و شما نمی‌توانید با پرداخت هزینه در صفحه نتایج جستجوی ارگانیک رتبه بگیرید.

2- کیفیت ترافیک ارگانیک

باید بدانیم کاربر و درخواست جستجوی او چقدر به محتوای موجود در وب سایت شما مرتبط است. شما می‌توانید تمام بازدیدکنندگان جهان را جذب کنید. اما اگر آن‌ها به سایت شما بیایند و گوگل هم به آن‌ها بگوید که شما منبعی برای فروش اپل هستید. ولی در واقعیت شما کشاورز هستید و سیب می‌فروشید، آن بازدیدکنندگان به سرعت سایت شما را ترک می‌کنند.

تکمیل هر گونه تبدیل ترافیک با کیفیت بالا فقط شامل بازدیدکنندگانی می‌شود که واقعاً به محصولات، اطلاعات یا سایر منابعی که سایت شما ارائه می‌دهد، علاقه‌مند هستند. سئوی با کیفیت بالا همواره بر تطبیق نتایج موتور جستجو با هدف جستجوی کاربر و صفحات لیست شده در SERP، حرکت می‌کند.


خدمات سئو

سرویس خدمات سئو یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.

3- مقدار ترافیک ارگانیک

یعنی تعداد کاربرانی که از طریق نتایج جستجوی ارگانیک به سایت شما می‌رسند. کاربران به احتمال زیاد روی نتایج جستجویی که نزدیک بالای صفحات SERP ظاهر می‌شوند، کلیک می‌کنند. به همین دلیل استفاده از استراتژی بهینه‌ سازی موتورهای جستجو برای کسب رتبه صفحات مرتبط بسیار مهم است. هر چه بازدیدکنندگان باکیفیت بیشتری را به سایت خود جذب کنید، احتمال افزایش تبدیل‌های ارزشمند بیشتر می‌شود.

اگر شما یک آژانس دیجیتال مارکتینگ یا کارشناس سئو هستید و به دنبال منابعی برای آموزش مشتریان یا شرکای شرکت خود در مورد بازاریابی جستجو هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را در مورد اصول و ارزش سئو بخوانید.

بهینه‌سازی موتور جستجو چگونه عمل می‌کند؟

موتورهای جستجو (گوگل و بینگ و …) از خزنده‌هایی که گاهی ربات یا عنکبوت نیز نامیده می‌شوند، برای جمع آوری اطلاعات تمام محتواهایی که می‌توانند در اینترنت پیدا شود، استفاده می‌کنند.

خزیدن از یک صفحه وب شناخته شده (قابل ایندکس) شروع می‌شود و لینک‌های داخلی به صفحات داخل آن سایت و لینک‌های خارجی به صفحات سایر سایت‌ها را دنبال می‌کند.

محتوای موجود در آن صفحات، به‌علاوه زمینه لینک‌هایی که دنبال می‌کند، به خزنده کمک می‌کند تا بفهمد هر صفحه درباره چه چیزی است و چگونه از نظر معنایی به صفحات دیگر در پایگاه داده عظیم موتور جستجو، به نام فهرست، متصل شود.

هنگامی که کاربر یک سوال (کلمه) را در کادر جستجو تایپ یا بیان می‌کند، موتور جستجو از الگوریتم‌های پیچیده‌ خود استفاده می‌کنند و آنچه را که معتقدند دقیق‌ترین و مفیدترین لیست نتایج برای آن پرس و جو است، بیرون می‌کشند. این نتایج ارگانیک می‌تواند شامل صفحات وب پر از متن، مقاله‌های خبری، تصاویر، ویدیوها، فهرست‌های کسب‌وکار محلی و دیگر انواع محتوای خاص باشد.

عوامل زیادی در الگوریتم‌های موتورهای جستجو وجود دارد. این عوامل همیشه در حال تغییر هستند تا با تغییر رفتار کاربر و پیشرفت‌های یادگیری ماشین همگام شوند.

کارشناس سئو، با دانش خود از عوامل رتبه‌بندی در توسعه و اجرای استراتژی‌های بازاریابی جستجو استفاده می‌کند که شامل تعدادی از بهترین شیوه‌های سئو on-page، سئو off-page و سئو تکنیکال است. سازمانی که امیدوار است رتبه‌های بالای SERP را به دست آورده و حفظ کند و در نتیجه ترافیک کاربران با کیفیت بالا را زیاد کند، باید از استراتژی‌ای استفاده کند که تجربه کاربر را در اولویت قرار دهد. تاکتیک‌های رتبه‌بندی غیر دستکاری (سئو کلاه سفید) را به کار گیرد و در کنار موتورهای جستجو و کاربران تکامل یابد.

روش‌های مختلف سئو

بهینه‌سازی موتور جستجو به سه روش انجام می‌شود. ما بطور خلاصه انواع روش های بهینه‌ سازی موتورهای جستجو و این مسئله که این روش ها چه تاثیراتی بر وب سایت دارد را برای شما شرح می‌دهیم:

سئو کلاه سفید

یکی از تکنیک‌های بهبود بهینه‌سازی موتور جستجو، که امن ترین راه رسیدن به رتبه‌ی بالا و بازدید بیشتر سایت است، استفاد از روش سئو کلاه سفید است. در این روش با رعایت قواعد و شرایطی که گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر گرفته، می‌توان به به افزایش رتبه و بازدید بیشتر سایت رسید.

سئو کلاه سفید برعکس انواع دیگر سئو عمل می‌کند و نسبت به تمامی قواعد و قانون‌های موتورهای جستجو متعهد می‌ماند. تکنیک سئو کلاه سفید تمامی انتظارات گوگل را برآورده خواهد کرد. در نتیجه طبیعی است که در بازه‌ی زمانی معینی رتبه‌ی درخور توجهی از گوگل دریافت نماید.

سئو کلاه سیاه

استفاده از روش‌های غیرفنی و فریبنده به منظور ارتقای موقت سایت را سئو و بهینه سازی کلاه سیاه می‌نامند. در این روش از متدهایی استفاده می‌شود که رتبه سایت به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. اما در حقیقت این روش‌ها از نظر موتورهای جستجو غیرقانونی است و به زودی موتورهای جستجو متوجه آنها خواهند شد. و برای وب سایت جرایمی بزرگ (پنالتی) در نظر خواهند گرفت. که از بین بردن آنها سال‌ها طول می‌کشد.

سئو کلاه خاکستری

یکی دیگر از انواع سئو، روش سئو کلاه خاکستری است که در حقیقت تلفیقی از سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه خواهد بود. سئو کلاه خاکستری در واقع حکم یک بند بازی را دارد که در حال راه رفتن بر طنابی نازک است. و این بند در واقع مرزی است میان سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه. حفظ تعادل این روش دقیقا همان چیزی است که در سئو خاکستری باید به آن توجه نمود.

تمایل به سمت کلاه سفید می‌تواند سبب افزایش رتبه بندی شود. و برعکس تمایل به سمت سئو کلاه سیاه، می‌تواند منجر به جریمه شدن وب سایت و نزول رتبه در گوگل شود.

چه کسی برای سئو سایت مناسب است؟

همانطورکه گفته شد بهینه‌سازی موتور جستجو دارای اصول و روش‌های مختلفی است، که آگاهی از آن می‌تواند بازدید وب سایت شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

هر شخصی می‌تواند اصول ابتدایی سئو را فراگرفته و با بکارگیری آن رتبه خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهد. با این وجود تنظیمات پیشرفته سئو نیازمند دانشی است که از طریق مطالعه، تمرین و تجربه حاصل می‌شود. و در اختیار متخصصانی است که برای یادگیری آن زمان زیادی صرف کرده اند.

بسیاری از اشخاص، شرکت‌ها و سازمان‌ها با هدف بهینه‌سازی سریع و حرفه‌ای وب سایت خود از کارشناسان سئو کمک می‌گیرند. تا هرچه سریعتر و به بهترین شکل ممکن به نتایج دلخواه خود دست یابند.

فاکتورهای موثر بر بهینه‌سازی موتورهای جستجو

یکی از اصلی ترین و موثرترین فاکتورها در سئو و رتبه بندی سایت‌ها در موتورهای جستجو به ویژه گوگل، لینک سازی و بک لینک ها می‌باشند. بک لینک تعداد دامنه‌هایی هستند که به وب سایت شما لینک داده‌اند. این فاکتور در رنکینگ وب سایت بسیار موثر و مفید می باشد.

عامل دیگری که بر رتبه بندی سایت اثر مستقیم دارد، میزان اعتبار و همچنین ارزش لینک‌های کلی در یک سایت است. به عبارت دیگر دامنه‌های معتبر و با ارزش می‌توانند به طور مستقیم در افزایش رتبه‌ی وب سایت‌ها در موتورهای جستجو موثر باشند.

محتوا ضلع دیگر در این چند ضلعی است که نقش به سزایی در رتبه ‌بندی وب سایت ایفا می‌کند. در واقع محتوا باید دارای ویژگی‌هایی نظیر ارتباط متن و موضوع، قابل فهم بودن، نگارش شیرین و صد البته غیر کپی بودن باشد.

استفاده بیش از حد از تصاویر تاثیری بر رتبه وب سایت نخواهد داشت. اما آن دسته از محتوا که حداقل دارای یک عکس باشند، می‌توانند بر بهینه‌سازی موتور جستجو تاثیر بگذارند.

مراحل سئو کدام است؟

علاوه بر دانش به صرف زمان نیازدارد و شامل مراحل مختلفی است. مهمترین مراحل عبارت‌اند از: سئو تکنیکال، سئو داخلی (On-page)، تولید محتوا و سئو خارجی (off-page)

سئو تکنیکال

رعایت اصول استاندارد در طراحی وب سایت تا حد بسیار زیادی به سئو تکنیکال کمک می‌کند. رعایت اصول در طراحی، استانداردهای کد نویسی، رعایت اصول سرعت لود صفحات سایت به همراه طراحی ریسپانسیو از اصول اساسی سئو تکنیکال به شمار می‌آید.

سئو داخلی (On-page)

سئو داخلی در مورد ایجاد محتوا برای بهبود رتبه سایت است. این بخش مربوط به گنجاندن کلمات کلیدی در صفحات و محتوای وب، نوشتن محتوای با کیفیت بالا منظم، اطمینان از اینکه متاتگ ها و عناوین شما غنی از کلمات کلیدی و به خوبی نوشته شده‌اند و عوامل دیگر است.

سئو خارجی (off-page)

همواره سایت‌هایی هستند که از سایت شما سابقه بیشتری دارند. و برای اینکه بتوانید به جایگاه بهتری در موتورهای جستجو دست یابید لازم است لینک‌سازی خارجی مناسب و هدفمندی داشته باشید. سئو خارجی (Off-page SEO) به لینک‌سازی هدفمند نیز هم معروف است.

نقش بهینه‌سازی موتور جستجو در ارتقاء کیفیت محتوا

بررسی رقبا، آنالیز کلمات کلیدی، تولید محتوای ارزشمند، دسته بندی، برچسب‌گذاری و لینک‌سازی مناسب تنها بخشی از فرآیند تولید محتوا به شمار می‌آید. هر سایتی بدون محتوا یک پیکره بی‌جان است که مشاهده آن برای مخاطب هیچ جذابیتی نخواهد داشت. بنابراین تولید و بازاریابی محتوا یکی از مهمترین بخش‌های بهینه‌سازی موتور جستجو بشمار می‌رود.

چرا باید محتوای خود را درمعرض دید موتورهای جستجو قرار دهید؟

حجم بالای محتواهای منتشر شده در وب سایت‌ها از یک سو و پیشرفت‌های زیاد و هوشمندی موتورهای جستجو از سوی دیگر، سبب می‌شود برای شناسایی از سوی موتورهای جستجو نیازمند بکارگیری اصول سئو باشیم.

موتورهای جستجو نیازمند توسعه هستند و با طراحی الگوریتم‌های مختلف می‌کوشند عملکرد خود را ارتقا دهند. درصورتی‌که از اصول بهینه‌سازی موتور جستجو آگاه باشید، با بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو می‌توانید در جایی قرار بگیرید که بیشترین بازدید ممکن را از سوی مخاطبان و مشتریانتان دریافت کنید.

تاثیر سئو بر افزایش بازدید و فروش سایت

افزایش کاربران وب سایت یکی از اهداف مهمی است که دنبال می‌کند و در نهایت به ارتقای ترافیک می‌انجامد.

برندسازی از طریق شناسایی و بیشتر دیده شدن یک برند از دیگر نتایجی است که از طریق بکاربردن اصول بهینه‌سازی وب سایت حاصل می‌شود.  درصورتیکه وب سایت شما به درستی سئو شود و از محتوای مناسبی برخوردار باشد به مرور زمان رتبه بهتری در موتورهای جستجو بدست خواهد آورد.

دیده شدن سایت و محتوا در موتورهای جستجو، یک تبلیغ مناسب برای محصولات و خدمات شما خواهد بود. که در دراز مدت به افزایش فروش منجر می‌شود.

نتیجه گیری

سئو سایت یک فرآیند کاملا علمی و تخصصی است که شناسایی و بکارگیری آن نیامند دانش و تخصص است.

پس از یادگیری و بکارگیری اصول بهینه‌سازی موتور جستجو لازم است صبرداشته باشید و ضمن پیگیری مستمر اصول برای حصول نتایج مطلوب صبور باشید.

زمان بزرگترین سرمایه اولیه‌ای است که برای بدست آوردن جایگاه مناسب در موتورهای جستجو باید صرف کنید.

سوالات متداول

5/5 - (116 امتیاز)

اشتراک گذاری

5 دیدگاه دربارهٔ «سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو چیست؟»

  1. آیا مراحل سئو به همین ترتیبی که گفته شده باید انجام بشه یا نه؟

  2. محمدرضا

    من فکر میکنم اگر به درستی سئو انجام بشود هر چقدر هزینه شده باشه برمی گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟