سئو تکنیکال یا سئو فنی چیست؟

Home » بلاگ » مقالات » سئو سایت » سئو تکنیکال یا سئو فنی چیست؟

سئو تکنیکال

در حال حاضر، بحث در مورد اصول سئو تکنیکال ممکن است در مقایسه با سئو On-Page و سئو Off-Page یک تناقض به نظر برسد. با این وجود، برخی اطلاعات اولیه در مورد جنبه فنی‌تر سئو می‌تواند تفاوت بین یک سایت با رتبه بالا و سایتی که اصلاً رتبه‌ای ندارد را نشان دهد. سئو فنی آسان نیست، اما ما در اینجا به زبان ساده توضیح می‌دهیم که هنگام کار بر روی پایه فنی وب‌سایت، به چه جنبه‌هایی توجه کنید.

سئو تکنیکال (سئو فنی) چیست؟

سئوی فنی (سئو تکنیکال) به بهبود جنبه‌های فنی یک وب سایت به منظور افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو اشاره دارد. ساختن یک وب سایت سریعتر، خزیدن آسانتر و قابل درک برای موتورهای جستجو از ارکان سئو فنی است. سئوی تکنیکال بخشی از سئو داخلی است که بر بهبود عناصر وب سایت برای کسب رتبه‌های بالاتر تمرکز می‌کند. این برعکس سئوی خاجی است، که ترافیک وب سایت از طریق کانال‌های دیگر است.

چرا باید سایت را از نظر فنی بهینه کنیم؟

گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌خواهند بهترین نتایج ممکن را برای جستجوی به کاربران ارائه دهند. بنابراین، ربات‌های گوگل صفحات وب را بر اساس عوامل متعددی می‌خزند و ارزیابی می‌کنند. برخی از عوامل بر اساس تجربه کاربر است، مانند سرعت بارگذاری یک صفحه.

عوامل دیگر به ربات‌های موتورهای جستجو کمک می‌کند تا متوجه شوند که صفحات شما در مورد چه چیزی هستند. این همان کاری است که، در میان دیگران، داده‌های ساخت یافته انجام می‌دهند. بنابراین، با بهبود جنبه‌های فنی به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا سایت شما را بخزند و درک کنند. اگر این کار را به خوبی انجام دهید، ممکن است با رتبه‌های بالاتر را پاداش بگیرید. همچنین برعکس، اگر اشتباهات فنی جدی در سایت دیده شود، ممکن است برای شما هزینه داشته باشد.

بطور کلی، این تصور اشتباه است که باید روی جزئیات فنی یک وب سایت تمرکز کنید تا موتورهای جستجو را خوشحال کنید. یک وب سایت باید در وهله اول برای کاربران شما خوب کار کند – سریع، واضح و آسان برای استفاده باشد. خوشبختانه، ایجاد یک پایه فنی قوی اغلب با تجربه بهتر همزمان هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو مورد قبول می‌شود.

سئو فنی

ویژگی‌های یک وب سایت از نظر سئو فنی

یک وب سایت از نظر فنی سالم برای کاربران سریع است و برای روبات‌های موتور جستجو به راحتی قابل خزیدن است. تنظیمات فنی مناسب به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بفهمند یک سایت در مورد چیست و از سردرگمی ناشی از، محتوای تکراری جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو را با لینک‌های غیرمرتبط به صفحات خالی نمی‌فرستد. در اینجا، به برخی از ویژگی‌های مهم یک وبسایت بهینه شده فنی خواهیم پرداخت.

1. سرعت سایت

امروزه صفحات وب نیاز به بارگذاری سریع دارند. مردم بی‌حوصله هستند و نمی‌خواهند منتظر باز شدن صفحه باشند. در سال ۲۰۱۶، تحقیقات نشان داد که ۵۳ درصد از بازدیدکنندگان (موبایل) وب سایت در صورتی که یک صفحه وب در عرض سه ثانیه باز نشود، آن را ترک خواهند کرد. بنابراین اگر وب‌سایت شما کند است، مردم ناامید می‌شوند و به وب‌سایت دیگری می‌روند، و شما این همه ترافیک را از دست خواهید داد.

گوگل می‌داند که صفحات وب کند سئو خوبی ندارند. بنابراین آن‌ها صفحات وبی را ترجیح می‌دهند که سریعتر بارگذاری شوند. بنابراین، یک صفحه وب کند نیز نسبت به سایت سریع‌تر، در رتبه‌ی پایین‌تر نتایج جستجو قرار می‌گیرد و در نتیجه ترافیک کمتری نیز به همراه دارد. در سال جدید، Exprience Page، با در نظر گرفتن اینکه مردم چقدر سریع یک صفحه وب را مرور می‌کنند، آن را به عنوان عامل رتبه‌بندی می‌بیند. پس بهتر است سایت خود را آماده کنید!

آیا اطلاع دارید که سرعت وب سایت شما به اندازه کافی خوب است؟ اکثر تست‌ها به شما نکاتی را در مورد اینکه چه چیزی را باید بهبود بخشید، ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانید به بخش‌های حیاتی وب اصلی نگاهی بیندازید زیرا گوگل از آنها برای نشان دادن تجربه صفحه استفاده می‌کند. و، ما شما را از طریق نکات رایج بهینه‌سازی سرعت سایت راهنمایی می‌کنیم.

2. سایت برای موتورهای جستجو قابل خزیدن باشد

موتورهای جستجو از ربات‌ها برای خزیدن یا عنکبوت وب سایت شما استفاده می‌کنند. ربات‌ها برای کشف محتوای سایت شما لینک‌ها را دنبال می‌کنند. یک ساختار لینک داخلی خوب آن‌ها را راهنمایی می‌کند تا مهم‌ترین محتوای سایت را ببینند.

اما راه‌های دیگری برای هدایت روبات‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، اگر نمی‌خواهید به ‌جایی خاص بروند، می‌توانید دسترسی آن‌ها را برای خزیدن در محتوا مسدود کنید. همچنین می‌توانید به آن‌ها اجازه دهید در یک صفحه بخزند، اما به آن‌ها بگویید که این صفحه را در نتایج جستجو نشان ندهند یا لینک‌های موجود در آن صفحه را دنبال نکنند.


خدمات سئو

سرویس خدمات سئو یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.

فایل Robots. txt

با استفاده از فایل robots. txt می‌توانید به ربات‌ها در سایت خود جهت دهید. این فایل یک ابزار قدرتمند است که باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، یک اشتباه کوچک ممکن است مانع از خزیدن ربات‌ها (بخش‌های مهم) سایت شما شود. گاهی اوقات، افراد ناخواسته فایل‌های CSS و JS سایت خود را در فایل robot.txt مسدود می‌کنند. این فایل‌ها حاوی کدهایی هستند که به مرورگرها می‌گوید که سایت شما چگونه باید باشد و چگونه کار می‌کند. اگر آن فایل‌ها مسدود شده باشند، موتورهای جستجو نمی‌توانند بفهمند که سایت شما به درستی کار می‌کند یا خیر.

در مجموع، اگر می‌خواهید نحوه کارکرد آن را یاد بگیرید، توصیه می‌کنیم واقعاً وارد robots.txt شوید. یا، اگر بلد نیستید، اجازه دهید یک توسعه دهنده آن را برای شما مدیریت کند!

تگ متا روبات‌ها

اگر می‌خواهید ربات‌های موتورهای جستجو در یک صفحه بخزند، اما آن را در نتایج جستجو قرار ندهند، می‌توانید با متا تگ robots به آن‌ها این موضوع را بگویید. با متا تگ روبات‌ها می‌توانید به آن‌ها دستور دهید که یک صفحه را بخزند، اما لینک‌های موجود در صفحه را دنبال نکنند. بعنوان مثال در وب‌سایت‌های وردپرسی با افزونه Yoast SEO به راحتی می‌توان یک پست یا صفحه را noindex یا nofollow کرد.

3. لینک‌های مرده (زیاد) سایت (صفحه خطای ۴۰۴)

ما گفتیم که وب سایت‌های کند خسته کننده هستند. چیزی که ممکن است برای بازدیدکنندگان آزاردهنده‌تر از یک صفحه کند باشد، فرود آمدن در صفحه‌ای است که اصلا وجود ندارد. اگر لینکی به صفحه‌ای غیر موجود در سایت شما منتهی شود، افراد با صفحه خطای ۴۰۴ مواجه خواهند شد.

علاوه بر این، موتورهای جستجو نیز دوست ندارند این صفحات خطا را پیدا کنند. حتی تمایل دارند بیشتر از آنچه بازدیدکنندگان با آن روبرو می‌شوند لینک‌های مرده پیدا کنند زیرا هر پیوندی را که به آن برخورد می‌کنند دنبال می‌کنند، حتی اگر پنهان باشد.

متأسفانه، اکثر سایت‌ها (حداقل) تعدادی لینک مرده دارند، زیرا یک وب‌سایت مداوم در حال پیشرفت است: صفحاتی را می‌سازند و صفحاتی را پاک می‌کنند. خوشبختانه ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند به شما در بازیابی لینک‌های مرده در سایت خود کمک کنند.

برای جلوگیری از لینک‌های مرده غیرضروری، همیشه باید URL یک صفحه را هنگام حذف یا انتقال، تغییر مسیر دهید. در حالت ایده آل، شما آن را به صفحه‌ای هدایت می‌کنید که جایگزین صفحه قدیمی می‌شود.

4. موتورهای جستجو را با محتوای تکراری به اشتباه نیاندازید

اگر محتوای یکسانی در چندین صفحه سایت خود دارید (یا حتی در سایت‌های دیگر) ممکن است موتورهای جستجو گیج شوند. زیرا، اگر آنها صفحات محتوای یکسانی را نشان دهند، کدام یک باید بالاترین رتبه را داشته باشند؟ در نتیجه، ممکن است صفحات شما با محتوای یکسان در رتبه پایین‌تری قرار گیرند.

متأسفانه، ممکن است ندانید مشکل محتوای تکراری دارید. به دلایل فنی، URLهای مختلف می‌توانند محتوای یکسانی را نشان دهند. برای یک بازدید کننده، هیچ تفاوتی ندارد، اما برای یک موتور جستجو فرق دارد. محتوا را در یک URL دیگر می‌بیند.

خوشبختانه، یک راه حل فنی برای این موضوع وجود دارد. با به اصطلاح عنصر لینک متعارف می‌توانید مشخص کنید که صفحه اصلی (یا صفحه‌ای که می‌خواهید در موتورهای جستجو رتبه‌بندی کنید) چیست. این به جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری که ممکن است حتی از آن‌ها بی‌اطلاع باشید کمک می‌کند.

5. سایت ایمن باشد

یک وبسایت از نظر فنی بهینه شده یک وب سایت امن است. امروزه ایمن کردن وب سایت برای تضمین حریم خصوصی کاربران یک نیاز اساسی است. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای ایمن‌سازی وب سایت خود انجام دهید و یکی از مهم‌ترین کارها پیاده‌سازی HTTPS است.

HTTPS اطمینان می‌دهد که هیچ کس نمی‌تواند داده‌هایی را که بین مرورگر و سایت ارسال می‌شود، رهگیری کند. بنابراین، برای مثال، اگر افراد وارد سایت شما شوند، اعتبار آن‌ها امن است. برای پیاده‌سازی HTTPS در سایت خود به یک گواهی به اصطلاح SSL نیاز دارید. گوگل اهمیت امنیت را تائید می‌کند و بنابراین HTTPS را به یک سیگنال رتبه‌بندی تبدیل کرده است: وب سایت‌های امن بالاتر از معادل‌های ناامن قرار می‌گیرند.

در اکثر مرورگرها می‌توانید به راحتی بررسی کنید که آیا وب سایت شما HTTPS است یا خیر. در سمت چپ نوار جستجوی مرورگر خود، در صورت ایمن بودن، قفلی را مشاهده خواهید کرد.

مقالات مرتبط

6. داده‌های ساختاری سایت

داده‌های ساختاریافته به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا وب سایت، محتوا یا حتی کسب و کار شما را بهتر درک کنند. با داده‌های ساختاریافته می‌توانید به موتورهای جستجو بگویید، چه نوع محصولی را می‌فروشید یا چه دستورهایی را در سایت خود دارید. به علاوه، این فرصت را به شما می‌دهد تا انواع جزئیات را در مورد آن محصولات یا دستور العمل‌ها ارائه دهید.

برای داده‌های ساختار یافته فرمت ثابتی وجود دارد (Schema.org) که باید این اطلاعات را در آن ارائه کنید، موتورهای جستجو به راحتی می‌توانند آن را پیدا کرده و درک کنند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا محتوای شما را در یک تصویر بزرگتر قرار دهند.

پیاده‌سازی داده‌های ساخت یافته می‌تواند چیزی بیش از درک بهتر موتورهای جستجو برای سایت به ارمغان بیاورد. همچنین محتوای شما را برای نتایج غنی واجد شرایط می‌کند.

7. نقشه سایت XML

به بیان ساده، نقشه سایت XML لیستی از تمام صفحات سایت شما است. این به عنوان یک نقشه راه برای موتورهای جستجو در سایت عمل می‌کند. با استفاده از آن، مطمئن خواهید شد که موتورهای جستجو هیچ محتوای مهمی را در سایت شما از دست نخواهند داد. نقشه سایت XML اغلب در پست‌ها، صفحات، برچسب‌ها یا سایر انواع پست سفارشی دسته‌بندی می‌شود و شامل تعداد تصاویر و آخرین تاریخ اصلاح برای هر صفحه است.

در حالت ایده آل، یک وب سایت نیازی به نقشه سایت XML ندارد. اگر ساختار لینک داخلی داشته باشد که همه محتوا را به خوبی به هم متصل کند، ربات‌ها به آن نیاز نخواهند داشت. با این حال، همه سایت‌ها ساختار عالی ندارند و داشتن نقشه سایت XML هیچ ضرری ندارد. بنابراین ما همیشه توصیه می‌کنیم که یک نقشه سایت XML در سایت خود داشته باشید.

8. وب سایت‌های بین المللی از hreflang استفاده می‌کنند

اگر سایت شما بیش از یک کشور یا کشورهایی را هدف قرار می‌دهد که در آن‌ها به یک زبان صحبت می‌شود، موتورهای جستجو به کمی کمک نیاز دارند تا بفهمند به کدام کشورها یا زبانی می‌خواهید دسترسی پیدا کنید. اگر به آن‌ها کمک کنید، می‌توانند وب سایت مناسب منطقه خود را در نتایج جستجو به مردم نشان دهند.

تگ‌های Hreflang به شما در انجام این کار کمک می‌کند. شما می‌توانید برای یک صفحه تعریف کنید که برای کدام کشور و زبان در نظر گرفته شده است. این مشکل احتمالی محتوای تکراری را نیز حل می‌کند: حتی اگر سایت برای ایالات متحده و بریتانیا محتوای یکسانی را نشان دهند، گوگل می‌داند که چه محتوایی برای آن منطقه نوشته شده است.

بهینه‌سازی وب سایت‌های بین المللی کاملاً تخصصی است. اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه سایت‌های بین‌المللی خود را رتبه‌بندی کنید، توصیه می‌کنیم نگاهی به آموزش SEO چندزبانه خود بیاندازید.

چهار وظیفه اصلی و کلیدی سئو فنی یا تکنیکال در سایت

در انجام پروژه بهینه سازی سایت، سئو فنی یک ضرورت است. در این مقاله چهار وظیفه مهم و کلیدی سئو فنی را که متخصصان سئو باید به آنها بپردازند تا به افزایش دید ارگانیک کمک کند را بررسی خواهیم کرد.

موفقیت امروز در جستجوی ارگانیک بسیار بیشتر از کلمات کلیدی و محتوای سایت است. این کار نیاز به وب سایت هایی دارد که از نظر فنی سالم و در چشم انداز بازاریابی امروزی قرار دارند.

در یک بازه زمانی طولانی‌تر، جنبه‌های فنی وب‌سایت نقش بزرگی در عملکرد محتوای سایت بازی می‌کند.

اگر متخصصان سئو برای بهینه‌سازی جنبه‌های فنی مهم سایت شما که بر سرعت صفحه، نمایه‌سازی و موارد دیگر تأثیر می‌گذارد، وقت نگذارند، می‌تواند به معنای از دست دادن ترافیک و درآمد باشد.

1- بهینه سازی معماری سایت

معماری مرحله اساسی سایت است. اگر ساختار کلی وب‌سایت برای عملکرد جستجو بهینه نشده باشد، هیچ صفحه‌ای در آن سایت به گونه‌ای نخواهد بود که شانس کرال توسط موتورهای جستجو را داشته باشد، یا در نتایج جستجو ظاهر شود و به یک دارایی درآمدزا تبدیل شود.

هیچ دو سایتی شبیه هم نیستند، اما اکثر متخصصان جستجو موافقند که معماری سایت به طور کلی باید یک جریان منطقی با سلسله مراتبی از صفحات داشته باشد. این به کاربران و خزنده ها کمک می کند تا سایت شما را بهتر درک کنند.

2- اطمینان حاصل کنید که صفحات قابل کرال هستند

صفحات شما باید از طریق کدهای وضعیت معتبر برای موتورهای جستجو و کاربران قابل دسترسی باشد. متخصصان سئو باید مطمئن شوند که صفحاتی که می خواهند در فهرست قرار گیرند دارای کد وضعیت 200 HTTP هستند.

بازاریابان جستجو (SEM) باید مطمئن شوند که فایل‌های robots.txt آن‌ها صفحاتی را که می‌خواهند ایندکس شوند مسدود نمی‌کنند. یک دستور غیر مجاز نابجا می تواند مانع از مشاهده صفحات شما توسط خزنده ها شود.

3- بررسی کنید که کدام صفحات اجازه ایندکس را می دهند.

فقط به دلیل این که صفحات شما قابل خزیدن هستند به این معنی نیست که قابل ایندکس هم هستند. بازاریابان باید مطمئن شوند که تگ‌های ربات صفحات آنها امکان ایندکس صفحات ( فهرست‌بندی ) را فراهم می‌کند.

اگر صفحه ای توسط موتورهای جستجو ایندکس نشده باشد، به هیچ وجه برای کاربران در نتایج جستجوی آنها ظاهر نمی شود.

4- بهبود تجربه صفحه

احتمال کمی وجود دارد که افراد (سر نخ ها) در سایت‌هایی که تجربیات ضعیفی را ارائه می‌دهند، تبدیل شوند، مانند صفحات با زمان بارگذاری طولانی. گوگل و سایر موتورهای جستجو صاحبان سایت را تشویق می کنند تا ساختارهای فنی خود را برای جلوگیری از این اتفاق بهینه کنند و به محتوای آنها اجازه می دهند در نتایج جستجو بدرخشند.

«اگر پایه [فنی] سایت خود را اصلاح نکنید، سرمایه گذاری در محتوا و کلمات کلیدی شما بازدهی را که انتظار دارید دریافت نمی کند.

ضرورت سئو فنی

توجه به کیفیت فنی سایت برای موفقیت در سئو بسیار مهم است.

ایجاد یک پایه فنی قوی در وب سایت شما برای کسب رتبه خوب در گوگل و ارائه یک تجربه عالی به کاربران سایت شما شامل قطعات زیادی است.

ما بازاریابان را تشویق می‌کنیم تا ارزش سئوی فنی را با تعیین اهداف واضح و نشان دادن اینکه چگونه تلاش‌هایشان به هدف می‌رسند، این موضوع را به تیم‌هایشان ثابت کنند. همچنین توصیه می‌کنیم که مطالعات و سایر منابع آموزشی را برای همکاران و مدیران اجرایی فراهم کنید تا تأثیر کامل سایت‌های فنی مناسب برای جستجوی ارگانیک را نشان دهد.

با ترویج  KPIهای ارگانیک و سلامت وب سایت به عنوان  OKRهای تجاری [اهداف و نتایج کلیدی]، پشتیبانی لازم را از رهبری سازمان دریافت خواهید کرد.

جمع بندی

به طور خلاصه سئو فنی (سئو تکنیکال) را توضیح دادیم. اما مطلب در مورد سئو تکنیکال (سئو فنی) زیاد است. هنوز مطالب زیادی برای گفتن در مورد جنبه فنی سئو وجود دارد!

سوالات متداول

5/5 - (42 امتیاز)
اشتراک گذاری:
یک دیدگاه درباره
  1. سلام
    مقاله خیلی کاملی بود و تقریبا به همه موارد سئو تکنیکال اشاره شده بود
    به شخصه لذت میبرم از مطالب وبلاگ شما چون به زبان بسیار ساده مفاهیم رو توضیح دادید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.