اسکیما چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

Home » بلاگ » مقالات » سئو سایت » اسکیما چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

اسکیما

نشانه‌گذاری اسکیما (Schema Markup)، که به عنوان داده‌های ساخت یافته نیز شناخته می‌شود، زبان موتورهای جستجو است که از واژگان معنایی منحصر به فرد استفاده می‌کند. این یک قطعه کدی است که برای ارائه واضح‌تر اطلاعات به موتورهای جستجو به منظور درک محتوای شما استفاده می‌شود. اسکیما به کاربران کمک می‌کند تا اطلاعات بهتر و دقیق‌تری را در قطعه‌های خود که در زیر عنوان صفحه نمایش داده می‌شوند، ارائه دهند.

آیا تا به حال کلمات Schema.org ،Schema Markup ،Structure Data را در مکالمات متخصصین سئو شنیده‌اید؟ آیا آن‌ها شما را راهنمایی نکرده‌اند، تا بفهمید که هم تیمی‌هایتان (به‌ویژه توسعه‌دهندگان وب) درباره چه چیزی صحبت می‌کنند؟

ما در این مقاله سعی داریم به شما بگوئیم که نشانه‌گذاری اسکیما دقیقاً چیست و چرا در سئو سایت اهمیت دارد.

نشانه‌گذاری اسکیما (Schema Markup) چیست؟

موتورهای جستجو برای درک محتوای صفحه خیلی تلاش می‌کنند. اینجاست که نشانه‌گذاری اسکیما Schema وارد عمل می‌شود.

رایان مک‌کلر بهترین تعریف کوتاه و سریع را از اسکیما دارد:

“مهم نیست که چقدر باهوش هستید گوگل، باز هم تلاش می‌کند تا معنای واقعی یک صفحه وب را بفهمد. به همین دلیل است که نشانه‌گذاری اسکیمایی وجود دارد. این شکلی از اَبَرداده است که به یک وب‌سایت اضافه می‌شود و به الگوریتم می‌گوید چه چیزی و و چگونه ترسیم می‌کند. در دسامبر ۲۰۱۷، گوگل حتی یک به‌روزرسانی الگوریتمی داشت که وب‌سایت‌های بدون اسکیما را جریمه کرد. “

به عبارت دیگر، نشانه‌گذاری اسکیما، به عنوان داده‌های ساخت یافته شناخته می‌شود، زبان موتورهای جستجو از یک واژگان معنایی منحصر به فرد (TopSpot SEM) استفاده می‌کند. این زیان کار بسیار خوبی در تجزیه واژگان معنایی انجام می‌دهد.

واژگان معنایی اساساً یعنی توانایی تجزیه یک جمله (در هر زبان) به بخش‌های مختلف آن است. به عنوان مثال، ممکن است بتوانید «mydogneedswater» را به عنوان «سگ من به آب نیاز دارد» تفسیر کنید، اما یک کامپیوتر معمولاً نمی‌تواند. به همین ترتیب، نشانه‌گذاری اسکیما از واژگان معنایی برای تجزیه زبان رایانه استفاده می‌کند. در این مورد، زبان کامپیوتر کد آن خواهد بود. “

اسکیما کدی است که برای ارائه واضح‌تر اطلاعات به موتورهای جستجو به منظور درک محتوای شما استفاده می‌شود. این به کاربران کمک می‌کند تا اطلاعات بهتر و دقیق‌تری را در قطعه‌های غنی که در زیر عنوان صفحه نمایش داده می‌شوند، ارائه دهند.

انواع کلی اسکیما

برخی از اسکیماهایی که ممکن است با آن‌ها آشنا باشید و حتی متوجه آن نباشید عبارتند از:

  • رتبه‌بندی/بررسی
  • محصول/خدمات (نمایش قیمت یا در حالت توقف)
  • مقالات خبری که مستقیماً در Google نمایش داده می‌شوند.

بسته به اینکه سایت شما روی چه پلتفرمی ساخته شده است، چند راه برای پیاده‌سازی اسکیما وجود دارد. به عنوان مثال، برای وردپرس، افزونه‌هایی وجود دارد که می‌توانید نصب کنید.

برای سایر CMS ها، بسته به نوع زبان، یا به صورت دستی در سر صفحه یا به صورت خطی با HTML کد دهی می‌شود.

مقالات مرتبط

چرا پیاده‌سازی نشانه‌گذاری اسکیما باید برای سئو سایت بسیار مهم باشد؟

نتایج جستجویی که دارای اسکیما هستند سریعتر به کاربر اطلاع داده می‌شوند.

کاربر می‌تواند جزئیات صفحه شما را در یک نگاه ببیند و به آن‌ها کمک می‌کند تصمیم بگیرند که آیا روی صفحه کلیک کنند یا به صفحه مرتبط‌تر بروند.

این اطلاعات همچنین به وب سایت شما کمک می‌کند تا برای انواع محتوا رتبه بهتری پیدا کند، دیده شود و به نوبه خود کلیک‌های بیشتری دریافت کند.

به خاطر داشته باشید که این کار یک تکنیک سئو کلاه سیاه یا هک سئو نیست، بلکه اصلی است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند محتوای شما را پیدا و نمایش دهند.

تنها راهی که اسکیما می‌تواند به شما آسیب برساند این است که رقیب شما از آن استفاده کند و شما از آن استفاده نکنید.

طبق اعلام موتورهای جستجو، با پیاده‌سازی اسکیما، می‌توانید ۳۰ درصد افزایش نرخ کلیک بیشتر دریافت کنید.

در خدمات سئو eBgroup، ما یک طرح بسیار ابتدایی برای کمک به سئو سایت شرکت شما، مانند اسکیما، URL وب‌سایت، شماره تلفن و پروفایل شبکه‌های اجتماعی پیاده‌سازی می‌کنیم.

در وبلاگ‌ها، ما از نشانه‌گذاری اسکیما مقاله استفاده می‌کنیم که شامل عنوان، تصویر ویژه، نویسنده، تاریخ انتشار و غیره است.

چند نوع نشانه‌گذاری‌های اسکیما‌یی وجود دارد؟

صدها نوع نشانه‌گذاری اسکیما مختلف وجود دارد زیرا سؤالات مختلفی هست که افراد برای پاسخ به آن‌ها به موتورهای جستجو مراجعه می‌کنند.

ممکن است از خود بپرسید، آیا اسکیمای خاصی وجود دارد که فقط روی موتورهای جستجوی خاصی کار می‌کند؟ از آنجایی که موتورهای جستجوی بزرگ (گوگل، بینگ، یاندکس و یاهو!) همانطور که اشاره کردیم با هم همکاری می‌کنند، پاسخ منفی است. همه آن‌ها به دنبال همان اطلاعات هستند و می‌خوانند.

در اینجا یک سؤال متداول از Schema.org برای توضیح بیشتر آمده است:

س: چرا گوگل، بینگ، یاندکس و یاهو! برای خواندن اسکیما همکاری می‌کنند؟ آیا آنها رقیب نیستید؟

در حال حاضر استانداردها و اسکیما‌های زیادی برای علامت‌گذاری انواع مختلف اطلاعات در صفحات وب وجود دارد. در نتیجه، تصمیم گیری در مورد مرتبط‌ترین و پشتیبانی شده‌ترین استانداردهای نشانه‌گذاری برای استفاده برای مدیران وب دشوار است. ایجاد یک اسکیما که توسط همه موتورهای جستجوی اصلی پشتیبانی می‌شود، اضافه کردن نشانه‌گذاری را برای مدیران وب را آسان‌تر می‌کند، و باعث می‌شود موتورهای جستجو آسان‌تر بتوانند ویژگی‌های جستجوی غنی را برای کاربران ایجاد کنند.


خدمات سئو

سرویس خدمات سئو یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.

انواع نشانه گذاری اسکیما

در اینجا ۱۰ رایج‌ترین نشانه‌گذاری اسکیما‌یی را که استفاده می‌شود آورده شده است.

1. نشانه‌گذاری اسکیما سازمانی

نشانه‌گذاری اسکیما سازمانی، معرفی شرکت شما، از جمله لوگو رسمی، اطلاعات تماس، موقعیت مکانی و پروفایل‌های شبکه اجتماعی را مشخص می‌کند. این به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به کند و کاو در اطراف برای یافتن اصول اولیه، چابک و سریع باشید. همچنین یافتن اطلاعات مورد نیاز افراد برای تماس فوری با شما را آسان‌تر می‌کند.

اسکیما سازمانی

2. نشانه‌گذاری اسکیما شخصی

اسکیما شخصی اطلاعاتی را درباره یک فرد، مانند نام، تولد، آدرس، تحصیلات و اعضای خانواده نشان می‌دهد.

گوگل فرض می‌کند که اگر به دنبال شخصی با نام مشخص هستید، احتمالاً به دنبال برخی اطلاعات اولیه آن هستید.

بنابراین، با این طرح، هدف آن ارائه پاسخی است که به دنبال آن هستید، بدون اینکه نیازی به کلیک کردن بر روی وب سایت دیگری داشته باشید.

اسکیما شخصی

3. نشانه‌گذاری اسکیما کسب و کار محلی

نشانه‌گذاری اسکیما کسب و کار محلی برای شرکت‌های محلی یا شعبه محلی یک سازمان عالی است. این به مصرف کنندگان کمک می‌کند تا مکان شرکت و سایر اطلاعات مانند آدرس، ساعات کاری، اطلاعات تماس و غیره را پیدا کنند.

کسب و کار محلی یک تجارت فیزیکی خاص یا شعبه یک سازمان است، به عنوان مثال، رستوران، شعبه یک بانک، سالن بولینگ، مطب پزشکی و غیره.

اسکیما کسب و کار محلی

4. نشانه‌گذاری اسکیما محصول و پیشنهاد

نشانه‌گذاری محصول و پیشنهاد برای فروش یک مورد خاص از یک سرویس یا محصول استفاده می‌شود.

هر دو اطلاعات محصول را مانند قیمت و وضعیت تحویل می‌دهند، اما نشانه‌گذاری پیشنهاد به ویژگی‌های ارز قیمت و خود قیمت نیز نیاز است، در حالی که نشانه‌گذاری محصول فقط به ویژگی نام نیاز دارد.

اگر رقبا از آن استفاده نمی‌کنند، این امر کمک می‌کند تا محصول/خدمت شما را از بقیه متمایز کند، یا به کاربران اجازه می‌دهد اگر همان محصول/خدمت شما را می‌فروشند، به راحتی شما را با سایر رقبا مقایسه کنند.

5. نشانه‌گذاری اسکیما Breadcrumbs

نشانه‌گذاری Breadcrumbs لینک‌های مسیری را که به صفحه فعلی منتهی می‌شوند لیست می‌کند. این به کاربران کمک می‌کند مکان خود را ببینند و به کاهش نرخ پرش کمک می‌کند.

اسکیما Breadcrumbs

6. نشانه‌گذاری اسکیما مقاله

نشانه‌گذاری مقاله اسکیما بیشتر برای اخبار و پست‌های وبلاگ استفاده می‌شود.

این کار باعث می‌شود موتورهای جستجو بتوانند محتوایی که در تیتر، زمان انتشار آن، یک تصویر ویژه و گاهی اوقات حتی یک ویدیو قرار می‌گیرد، راحت‌تر درک کنند. با این حال، انواع مختلفی از نشانه‌گذاری اسکیما مقاله برای انواع مختلف مقالات، مانند پست وبلاگ، مقاله خبری و مقاله علمی وجود دارد.

7. نشانه‌گذاری اسکیما ویدیویی

نشانه‌گذاری اسکیما ویدیویی راه خوبی برای کمک به گوگل برای خزیدن و فهرست‌بندی ویدیوها در وب سایت شما است، زیرا همه ما می‌دانیم که انجام این کار برای موتورهای جستجو دشوار است.

همچنین کمک می‌کند ویدیوی شما در جستجوی ویدیوی گوگل در کنار ویدیوهای YouTube ظاهر شود.

اسکیما ویدیو

8. نشانه‌گذاری اسکیما رویداد

نشانه‌گذاری اسکیما رویداد یا Event Schema Markup اطلاعات بیشتری را برای رویدادهای برنامه ریزی شده (مانند وبینارها، کنسرت ها، سخنرانی‌ها و غیره) مانند تاریخ، مکان و قیمت ارائه می‌دهد.

این کار کمک می‌کند تا افراد را به سمت رویدادهای خاصی که به دنبال آن هستند بکشانند و اطلاعات اولیه‌ای را که برای خرید نیاز دارند در اختیار آن‌ها قرار دهد.

اسکیما رویداد

9. . نشانه‌گذاری اسکیما Recipe

نشانه‌گذاری اسکیمای دستور تهیه برای نمایش صفحات وب سایت دستور غذا به عنوان یک قطعه غنی است.

علاوه بر اینکه جستجوگران را علاقه‌مند می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند تا محصول نهایی را قبل از کلیک کردن ارزیابی کنند.

اسکیما Recipe

10. رتبه بندی/بررسی نشانه‌گذاری اسکیما

چه کسی قبل از خرید یک سرویس یا محصول به نظرات نگاه نمی‌کند؟ رتبه بندی/بررسی نشانه‌گذاری اسکیما یا Rating Schema Markup  بهترین است و شما را مستقیماً در صفحات SERP ایجاد می‌کند.

این کار کمک می‌کند تا بدون نیاز به جستجوی عمیق تر، اطلاعات خریدار مفیدی را دریافت کنید.

اسکیما Rating

انواع رمزگذاری اسکیما

فقط سه نوع رمزگذاری مختلف از Schema Markup وجود دارد که عبارتند از:  JSON-LD، Microdata، RFDa. SEMRush این مدل ها بزرگی انجام می‌دهد تا آن را بیشتر برای بازاریاب معمولی درک کند.

به عنوان یک دیجیتال مارکتر، باید بدانید که RDFa و Microdata روش قدیمی‌تری برای نوشتن اسکیما هستند.

این نوع زبان‌ها شامل پیاده‌سازی کد مستقیم در HTML می‌شوند و می‌تواند کارها را سخت‌تر و مشکلاتی را در صفحه شما ایجاد کند، مانند ایجاد نادرست HTML و بارگیری نشدن صفحه شما به درستی.

JSON-LD مخفف عبارت Javascript Object Notation for Linked Object است. این سبک حاشیه‌نویسی می‌تواند اسکیما را با چسباندن مستقیم در تگ <head> یا <body> یک سند وب پیاده‌سازی کند. نماد از ویژگی‌های «@context» و «@type» برای مشخص کردن واژگان استفاده می‌کند.

JSON-LD روش ارجح برای افزودن داده‌های ساختاریافته به وب سایت شما است زیرا آسان‌ترین روش برای درک و همچنین پیاده‌سازی در کد سایت شما است. تا همین اواخر همه موتورهای جستجو از این نوع زبان استفاده نمی‌کردند، بنابراین مجبور بودید از بقیه استفاده کنید.

RDFa مخفف عبارت Resource Descriptive Framework in Attributes است. این نوعی کد است که می‌تواند به هر سند مبتنی بر HTML، XHTML و XML اضافه شود.

در پایان، همه آن‌ها همین کار را برای ارائه اسکیما شما به موتورهای جستجو انجام می‌دهند، تنها تفاوت آن‌ها در نحوه پیاده‌سازی آن‌ها در سایت شما است.

چگونه نشانه‌گذاری اسکیما را در سایت خود اجرا کنم؟

اکنون احتمالاً با خود می‌گوئید، یک زبان برنامه‌نویسی دیگر باید یاد بگیرم، یا پول بیشتری را باید صرف داشتن یک توسعه دهنده برای پیاده‌سازی آن در سایت خود کنم.

اینطور نیست!

شما نیازی به یادگیری هیچ مهارت کدنویسی جدیدی ندارید!

در اینجا چند را می‌گوئیم که می‌توانید با استفاده از ابزار Google برای ایجاد نشانه‌گذاری اسکیما خود انجام دهید.

1. به Google’s Structure Data Markup Helper بروید.

Google's Structure Data Markup Helper

2. نوع داده‌ای را که می‌خواهید نشانه‌گذاری کنید انتخاب کنید.

انتخاب نوع اسکیما

3. آدرس صفحه یا مقاله‌ای را که می‌خواهید نشانه‌گذاری کنید، قرار دهید.

نشانه گذاری آدرس صفحات

4. نوع عناصری که قرار است علامت‌گذاری شوند را مشخص و انتخاب کنید.

علامت گذاری عناصر

5. به افزودن موارد نشانه‌گذاری ادامه دهید.

از فهرست موارد داده به عنوان راهنما استفاده کنید و به برجسته کردن سایر موارد در مقاله خود ادامه دهید تا آن‌ها را به لیست نشانه‌گذاری اضافه کنید. اگر نمی‌توانید هر مورد را برچسب‌گذاری کنید نگران نباشید، فقط موارد مورد نیاز را انجام دهید. اما به خاطر داشته باشید که هر چه بیشتر بهتر.

6 HTML ایجاد کنید.

ایجاد HTML

7. از ابزار Structured Data Testing Tool استفاده کنید تا متوجه شوید صفحه شما با نشانه‌گذاری اضافه شده چگونه خواهد بود. همچنین می‌توانید از این ابزار برای آزمایش هرگونه هشدار استفاده کنید.

8. نشانه‌گذاری اسکیما ایجاد شده را به صفحه وب خود اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید قبل از تست نیز اضافه کنید.

ابزارهای زیادی وجود دارد که به شما در ایجاد نشانه‌گذاری اسکیما و حتی اعتبارسنجی آن کمک می‌کند.

در اینجا فقط چند مورد است.

سازنده اسکیما

بررسی کنندگان اسکیما

بررسی اسکیما

برای آن دسته از افراد وردپرس، در اینجا چند افزونه وجود دارد.

سوالات متداول

5/5 - (30 امتیاز)
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.