SERP چیست؟

Home » بلاگ » مقالات » دیجیتال مارکتینگ » SERP چیست؟

SERP

صفحات نتایج موتورهای جستجو که به عنوان «SERP» نیز شناخته می‌شوند، پاسخ موتورهای جستجو (گوگل، بینگ و …) به درخواست جستجوی کاربر است. SERPها معمولاً شامل نتایج جستجوی ارگانیک، نتایج تبلیغات پولی، قطعه‌های ویژه، نمودارهای دانش و نتایج ویدیویی هستند. به عبارت دیگر:

وقتی شما چیزی در گوگل تایپ می‌کنید (یا می‌گوییدSERP) چیزی است که شما پس می‌گیرید.

صفحه نتایج موتورهای جستجو SERP

به دلیل اهمیت موتور جستجوی گوگل و علاقه‌ای که بازاریابان، متخصصان سئو و صاحبان کسب و کار به دیده شدن در رتبه‌های بالای این موتور جستجو دارند ما به بررسی نتایج گوگل خواهیم پرداخت.

اگرچه گوگل اکنون ده‌ها ویژگی SERP دارد که در صفحه اول ظاهر می‌شوند، اما دو دسته‌بندی مهم نتایج پولی و نتایج ارگانیک بیشتر مورد توجه هستند.

صفحه نتایج موتور جستجو (پولی و ارگانیک گوگل)

نتایج پولی مربوط به آگهی دهندگانی که برای کلمات کلیدی از طریق Google Ads استفاده می‌کنند. اگرچه گوگل ادز مرتبط بودن تبلیغات را در نظر می‌گیرد، اما قرار دادن آن‌ها اساساً به بالاترین پیشنهاد داده می‌شود.

نتایج ارگانیک مکان‌های «به‌دست‌آمده‌ای» هستند که توسط الگوریتم گوگل تعیین می‌شوند که در مجموع بهترین و مرتبط‌ترین نتایج برای یک جستجوی معین باشند.

چرا  SERPها برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) مهم هستند؟

SERPها نحوه نمایش سایت شما در صفحه اول موتور جستجو (گوگل) را مشخص می‌کند.

به عنوان مثال، فرض کنید سایت خود را در صفحه اول گوگل برای کلمه کلیدی «چگونه یک وب سایت راه اندازی کنیم» رتبه‌بندی می‌کنید.

چگونه یک وب سایت راه اندازی کنیم

این عالی است… تا زمانی که ببینید که ویژگی‌های SERP نتیجه شماره ۱ را تا حد زیادی پایین‌تر ببرد.

ویژگی‌های SERP نتیجه بالا را به زیر می‌برد

این بدان معناست که حتی اگر صفحه ۱ را داشته باشید هم، احتمالاً کلیک‌های زیادی نخواهید داشت.

از سوی دیگر، SERP برای «لینک سازی» بسیار کمتر شلوغ است.

SERP  صفحه اول لینک بیلدینگ

این اساساً ۱۰ پیوند آبی است و بدان معناست که نتیجه ارگانیک شما شانس خوبی برای کلیک روی آن دارد.

فاکتور مهم دیگری نیز وجود دارد که هنگام ارزیابی  SERPها باید در نظر داشت: جستجوهای بدون کلیک است.

جستجوهای بدون کلیک

و این جستجوهای بدون کلیک تا حد زیادی به دلیل ویژگی‌های SERP (به خصوص Featured Snippets) است.

به عنوان مثال، فرض کنید شما عبارت «وقتی گوگل شروع به کار کرد» را جستجو کرده اید.

وقتی گوگل شروع به کار کرد

SERPهای چه زمانی گوگل شروع به کار کرد؟

چرا وقتی پاسخ خود را در همان صفحه اول دریافت می‌کنید، روی یکی از ۱۰ لینک آبی در نتایج جستجو کلیک می‌کنید؟

به همین دلیل است که باید کلمات کلیدی را هدف قرار دهید که تعداد زیادی ویژگی SERP ندارند. به این ترتیب، نتیجه شما برجسته می‌شود و روی آن کلیک می‌شود.

عناصر یک SERP معمولی گوگل

نتایج جستجوی ارگانیک

نتایج ارگانیک توسط الگوریتم پیچیده گوگل (که بیش از ۲۰۰ سیگنال رتبه‌بندی دارد) تعیین می‌شود.

اگرچه الگوریتم گوگل کاملا محرمانه است، اما آن‌ها چند فاکتور اصلی رتبه‌بندی را به صورت عمومی تایید کرده اند، از جمله:

  • سیگنال‌های سئو خارجی (تعداد وب‌سایت‌هایی که به یک صفحه خاص پیوند می‌دهند. همچنین به عنوان «بک لینک» شناخته می‌شود)
  • سیگنال‌های سئو داخلی (کلمات کلیدی که در صفحه خود استفاده می‌کنید)
  • سرعت بارگذاری سایت
  • حضور برند و سیگنال‌های اعتماد

پس یک لینک استاندارد نتیجه جستجوی ارگانیک باید شامل موارد زیر باشد:

  • عنوان صفحه (برچسب عنوان)
  • آدرس صفحه
  • توضیحات متا
نمونه قطعه نتایج جستجوی ارگانیک

گوگل گاهی اوقات ویژگی‌هایی را به قطعه‌های ارگانیک خاص اضافه می‌کند.

برای مثال، اگر تاریخ انتشار یک صفحه را مهم بدانند، آن را نشان خواهند داد که:

تاریخ انتشار SERP نشان داده شد

یا، برای نتایج خاص، «لینک‌های سایت» را در زیر نتیجه نشان می‌دهند.

نمایش لینک‌های سایت

SERP با لینک‌های سایت

لینک های سایت به بخش‌هایی از یک صفحه لینک دارند. یا به صفحات مرتبط در همان وب سایت و هنگامی که اسکیما در یک صفحه استفاده می‌شود، گوگل ستاره‌های مرور، تصاویر و اطلاعات بیشتر به آن اضافه می‌کند که یک نتیجه عادی را به یک (Rich Snippet) تبدیل می‌کند.

rich

نتایج جستجوی پولی

نتایج جستجوی پولی با یک نماد کوچک «آگهی» در گوشه سمت چپ بالای قطعه علامت‌گذاری می‌شوند.

نتایج جستجوی پولی تبلیغات

طبق رتبه Ranger، تبلیغات در ۵۱.۶۱٪ از SERPهای صفحه یک ظاهر می‌شوند.

RankRanger - تبلیغات در صفحه اول SERP

و هنگامی که تبلیغات ظاهر می‌شوند، به طور متوسط ۳.۱۰ تبلیغ در هر صفحه وجود دارد.

و برای عبارات جستجوی واقعا رقابتی و با ارزش، گوگل تبلیغات را نیز در انتهای SERPها قرار می‌دهد.

گاهی اوقات از آنجا که تبلیغات در بالا و پایین صفحه ظاهر می‌شوند، می‌توانند نتایج ارگانیک را از بین ببرند.

تبلیغات در بالا و پایین صفحه SERPs

توصیه نمی‌شود کلمات کلیدی که تبلیغات زیادی دارند را انتخاب نکنید. حتی اگر تبلیغات CTR شما را کاهش دهد، این واقعیت که مردم با لینک‌های تبلیغاتی رابطه خوبی ندارند ترافیک شما را ارزشمند می‌کند.

در واقع، ما معمولاً عباراتی را با تبلیغات زیاد و «نیت تجاری» بالا هدف قرار می‌دهیم. مطمئناً، ممکن است به این اندازه کلیک نداشته باشیم. اما کلیک‌هایی که ما دریافت می‌کنیم بسیار ارزشمندتر هستند.

قطعه‌های ویژه

قطعه‌های ویژه بخش کوتاهی از محتوا هستند که از یک صفحه وب یا ویدیو استخراج می‌شوند.

در اینجا یک مثال است:

قطعه ویژه نتایج ارگانیک

طبق یک مطالعه انجام شده توسط  Ahrefs، ۱۲٪ از تمام  SERPها دارای یک قطعه ویژه هستند.

مطالعه قطعه ویژه Ahrefs

انواع متداول قطعه‌های ویژه عبارتند از:

  • سؤالات متداول: پاراگراف کوتاهی در پاسخ به انواع جستجوهای (چیست) و (چه کسی است).
  • لیست گلوله‌ای: برای رتبه‌بندی و فهرست‌های (بهترین).
  • فهرست شماره‌گذاری شده: برای دستورالعمل ها، DIY، دستور العمل ها، کارهای سفارش داده شده استفاده می‌شود
  • جداول: نمایش بصری تاریخ ها، قیمت ها، نرخ ها… یا هر داده‌ای که در یک جدول ارائه شده است

اکثر قطعه‌های ویژه حاوی متن هستند.

قطعه ویژه با متن

به تازگی گوگل شروع به اضافه کردن «Video Featured Snippets» به نتایج کرده است.

قطعه ویژه با متن

قطعه ویژه با ویدیو

قطعه‌های ویژه هم تهدید و هم فرصت هستند.

اسنیپت‌های ویژه یک تهدید هستند زیرا تقریبا همیشه در بالای SERPها ظاهر می‌شوند. که نتایج ارگانیک را به پایین صفحه می‌فرستند.

قطعه ویژه نتایج ارگانیک

در واقع، Featured Snippetها به قدری در صفحه اول گوگل ظاهر می‌شوند که بسیاری از افراد به نقطه Featured Snippet به عنوان (Position #) اشاره می‌کنند.

قطعه‌های ویژه فرصت نیز هستند، زیرا محتوای شما می‌تواند در داخل یک قطعه ویژه نمایش داده شود.  و وقتی این کار انجام شد، می‌توانید خود را با CTR ارگانیک فوق العاده بالا بیابید.

قطعه ویژه نتایج ارگانیک

به عنوان مثال، سایت Backlinko در حال حاضر در کادر Featured Snippet برای «ابزار لینک سازی» رتبه‌بندی می‌شود.  و با توجه به کنسول جستجوی گوگل، این یکی از دلایل اصلی این است که CTR آنها ۸.۳٪ است.

ابزارهای لینک‌سازی (نرخ کلیک)

ابزارهای لینک‌سازی قطعه ویژه را پست می‌کنند

بخش پاسخ مستقیم

۱۸ درصد از نتایج جستجو دارای «پاسخ‌های مستقیم» هستند که پاسخ مستقیم به یک سوال خاص است.

بعنوان مثال:

مثال جعبه پاسخ مستقیم

پاسخ‌هایی که گوگل به آن‌ها می‌پردازد، مالکیت عمومی محسوب می‌شوند. بنابراین، بر خلاف یک قطعه ویژه، منبع یا لینک به پاسخ نمی‌دهند.

نمودار دانش و پنل دانش

نمودارها و پانل‌های دانش معمولاً در سمت راست نتایج ارگانیک نشان داده می‌شوند.

گراف دانش HubSpot

آن‌ها اساساً آمار «کارت» یک شرکت یا شخص مهم هستند.

بیشتر این داده‌ها از منابع دستچین شده (مانند ویکی پدیا و Crunchbase) برداشته می‌شوند.

بسته‌های محلی

بسته‌های محلی برای جستجوهای محلی، مانند «فروشگاه کتاب کمیک » و «فروشگاه کتاب کمیک در نزدیکی من» نشان داده می‌شوند.

نمونه  Local Pack SERP

همچنین می‌توانند زمانی ظاهر شوند که گوگل احساس کند یک جستجوی «عادی» به چند نتیجه محلی نیاز دارد. به عنوان مثال، اگر «لوله‌کش» را جستجو کنید، گوگل می‌داند که احتمالاً به دنبال لوله‌کشی در این نزدیکی هستید.

نتایج تصویر گوگل

گوگل نتایج Google Images را برای کلمات کلیدی که در آن تصاویر معنادار هستند، مانند «گربه‌های زیبا» یا «ماشین‌های آبی» نشان می‌دهد.

نتیجه Google Images برای ماشین‌های آبی

نتایج ویدیویی

این‌ها معمولاً به‌صورت بسته‌ای از ۳ ویدیو نشان داده می‌شوند. با ریلز برای مشاهده بیشتر.

نتایج ویدیوها در SERP

۸۸ درصد از نتایج ویدیویی از YouTube گرفته شده است.

دقیقاً مشخص نیست که گوگل چگونه تصمیم می‌گیرد که کدام نتایج باید یک ویدیو داشته باشند. اما احتمالاً تا حدی بر اساس خود کلمه کلیدی و آزمایش تقسیم خود آن‌ها است.

به عنوان مثال، شخصی که در جستجوی عبارت «چگونه یک پارکینگ را نقاشی کنیم» است احتمالاً می‌خواهد ویدیویی را ببیند. به همین دلیل است که گوگل یک بخش ویدیویی برای آن اصطلاح نشان می‌دهد.

نتایج ویدئویی برای نحوه رنگ‌آمیزی پارکینگ

بخش مردم همچنین می‌پرسند

این یک ویژگی جدید است که گوگل معمولاً در وسط SERP قرار می‌دهد.

ویژگی People also Ask SERP

و هنگامی که روی یکی کلیک می‌کنید، با پاسخ به آن سوال باز می‌شود.

مردم همچنین می‌پرسند بخش گسترش یافته است

طبق گفته ماز (Moz)، ۵۸ درصد از نتایج گوگل شامل ویژگی People also Ask SERP است.

نکته حرفه ای: بخش People also Ask برای ایده‌های موضوع محتوا عالی است.

به عنوان مثال، هنگامی که شما برای «تحقیق کلمات کلیدی» جستجو می‌کنید، لیستی از این سوالات مربوط به آن عبارت را دریافت می‌کنید.

مردم همچنین می‌پرسند تحقیق کلمات کلیدی

همه اینها سؤالات عالی هستند که باید در قالب پست‌های وبلاگ، ویدیوها و پادکست‌ها به آن‌ها پاسخ دهید.

نتایج توییتر

اینجا جایی است که گوگل آخرین توییت‌ها را از یک حساب توییتر مشخص می‌گیرد.

به عنوان مثال، وقتی SEMrush را جستجو می‌کنید، حساب توییتر آن‌ها را با لینک‌هایی به ۳ توییت آخر آن‌ها نشان می‌دهد.

توئیت SEMrush در نتایج گوگل

استوری‌های برتر

اینها لینک‌هایی به مقالات خبری در مورد یک موضوع خاص هستند.

استوری‌های برتر Playstation ۴

برخلاف تصور رایج، استوری‌های برتر تنها زمانی نمایش داده نمی‌شوند که کلمات کلیدی پرطرفدار را جستجو می‌کنید.

به عنوان مثال، یک کلمه کلیدی مانند «کاهش وزن» را در نظر بگیرید. حجم جستجو برای این عبارت بسیار پایدار است. با این حال، هنگامی که «کاهش وزن» را جستجو می‌کنید، همیشه یک بخش استوری‌های برتر در SERP‌ها وجود دارد.

استوری‌های برتر کاهش وزن

توجه: برخلاف بسیاری از ویژگی‌های دیگر SERP در این فهرست، سایت شما باید تائید Google News را دریافت کند تا در بخش استوری‌های برتر قرار گیرد.

نتایج خرید گوگل

نتایج خرید گوگل (همچنین به عنوان «تبلیغات لیست محصولات» شناخته می‌شود) نتایجی هستند که برای کلمات کلیدی در اطراف یک محصول خاص ظاهر می‌شوند.

در اینجا یک مثال است:

تبلیغات لیست محصولات

اگرچه اکثر نتایج خرید گوگل تبلیغاتی هستند، اما نتایج ارگانیک انتخابی را نیز نشان می‌دهند.

5/5 - (7 امتیاز)
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.