گوگل ادز یا گوگل ادوردز چیست و چگونه کار می‌کند؟

گوگل ادز چیست؟

اگر کسب‌ و کاری دارید که می‌خواهید در تعدادِ زیادِ جستجوهای روزانه گوگل سرمایه‌گذاری کنید و به سرعت ترافیک ورودی برای رشد درآمد خود به دست آورید، هیچ راهی بهتر از استفاده گوگل ادز وجود ندارد.

در هر ثانیه ۶۳۰۰۰ جستجو در گوگل انجام و در اکثر صفحاتِ نتایج جستجو، تبلیغات گوگل ادز مشاهده می‌شوند. تبلیغات در گوگل یا گوگل ادز که قبلا گوگل ادوردز نام داشت، اغلب توسط کسب‌وکارها سفارش داده می‌شود. این نوع تبلیغات می‌تواند راهی بسیار مؤثر برای هدایت ترافیک مرتبط و مفید به وب‌سایت شما باشد، یعنی دقیقاً زمانی که مردم در جستجوی انواع محصولات یا خدماتی هستند که کسب‌وکار شما آن ارائه می‌هد، گوگل صفحه شما را پیشنهاد می‌کند.

وب سایت‌ها و روش های تبلیغاتی زیادی وجود دارد. تعیین اینکه کدام یک برای کسب و کار شما مناسب است ممکن است سخت باشد. در این مقاله، خواهید آموخت که گوگل ادز چیست، تبلیغات گوگل چگونه کار می‌کند و چرا باید کمپین گوگل ادز اجرا کنید.

تبلیغات گوگل یا گوگل ادز (گوگل ادوردز) چیست؟

تبلبغات گوگل ادز (Google Ads) قبلاً به برند گوگل ادوردز (Google AdWords) و گوگل ادوردز اکسپرس (Google AdWords Express) شناخته می‌شد. گوگل ادوردز یک راه حل تبلیغات آنلاین است که کسب‌وکارها برای تبلیغ محصولات و خدمات خود در جستجوگر گوگل، YouTube و سایر سایت‌های مرتبط در سراسر وب استفاده می‌کنند.

با یک حساب گوگل ادز، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند بودجه و هدف خود را سفارشی کنند و تبلیغات خود را در هر زمانی شروع یا متوقف کنند. این پلتفرم به شما امکان می‌دهد تا تبلیغات آنلاین ایجاد کنید و خیلی سریع به مخاطبانی که به محصولات و خدماتی شما علاقه مند هستند دسترسی پیدا کنید. پلتفرم Google Ads بر روی تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) اجرا می‌شود، یعنی هر بار که بازدیدکننده روی تبلیغ شما کلیک می‌کند هزینه از شما دریافت می‌شود.

گوگل چند نوع  تبلیغات پولی ارائه می‌دهد که در نتایج جستجو گوگل و با استفاده از سرویس گوگل ادز یا تبلیغاتی که در وب سایت‌های دیگر از طریق شبکه نمایش (Display Network) و برنامه (Google AdSense) به مخاطبان نمایش داده می‌شوند.

همچنین گوگل ادوردز به تبلیغ کنندگان اجازه می‌دهد تا اهداف خاص را برای تبلیغات خود انتخاب کنند، مانند تماس تلفنی یا بازدید از وب سایت.

در تصویر زیر نمونه‌ای از صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل (SERP) آورده شده است. نتایج یا تبلیغات حمایت شده با برچسب آگهی گوگل «ADS» مشخص می‌شوند. دو بخش از تبلیغات پولی گوگل وجود دارد، که یکی بالای نتایج «طبیعی» یا ارگانیک و دیگری در پایین صفحه نتایج قرار می‌گیرند

مثالی از گوگل ادز در کلمه کلیدی خرید فرش
نمونه ای از گوگل ادز در کلمه کلیدی خرید فرش

گوگل ادز چگونه کار می‌کند؟

گوگل ادز بر روی کلمات کلیدی متمرکز است. تبلیغ‌کنندگان فهرستی از کلمات کلیدی را برای هدف قرار دادن مخاطب انتخاب می‌کنند که مرتبط با پیشنهادات تجاری آن‌ها است، کلماتی که مردم به احتمال زیاد هنگام جستجوی محصول یا خدمات از آن‌ها استفاده می‌کنند. گوگل بر اساس این کلمات کلیدی پیشنهاد می‌دهد و شما هر پیشنهاد (نمایش وب سایت) را بر اساس میزان مبلغی که می‌خواهید برای کلیک کاربر گوگل روی تبلیغ‌تان بپردازید، اعلام می‌کنید. این پیشنهاد، همراه با امتیاز کیفیتی وب سایت که توسط گوگل بر اساس کیفیت تبلیغ پیشنهادی شما تخصیص داده می‌شود، تعیین می‌کند که کدام تبلیغات در SERP ظاهر شوند. هنگامی که کاربران روی تبلیغات کلیک می‌کنند، تبلیغ کننده هزینه مشخصی (هزینه هر کلیک یا CPC) را پرداخت می‌کند که طبق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

فرمول محاسبه هزینه هر کلیک در گوگل ادز
فرمول محاسبه هزینه هر کلیک در گوگل ادز

گوگل ادوردز به شکل یک سیستم حراجی کار می‌کند، یعنی هر بار که کاربر جستجوی کلمه کلیدی را انجام می‌دهد، نمایش انجام می‌شود. برای «برنده شدن» در حراجی Google Ads و مشاهده آگهی‌تان در گوگل باید برای کلمات کلیدی مرتبط، امتیاز کیفیت و مبلغ پیشنهادی خود را درست انتخاب و بهینه کنید. هرچه امتیاز کیفیت شما در ارتباط با مبلغ پیشنهادی بالاتر باشد، موقعیت تبلیغ شما بهتر است.

عوامل موثر بر امتیاز کیفیت

عوامل زیر در میان سایر موارد بر امتیاز کیفیت شما برای تبلیغ گوگل ادز تأثیر می‌گذارند:

  • ارتباط تبلیغ گوگل شما با عبارت مورد جستجو
  • رابطه کلمه کلیدی گوگل با گروه تبلیغاتی شما
  • ارتباط تبلیغ شما با صفحه فرود شما
  • نرخ کلیک قبل (CTR) آگهی و گروه تبلیغاتی آن
  • عملکرد کلی حساب گوگل ادز شما
نمایی از کنسول گوگل ادز
نمایی از کنسول گوگل ادز

همچنین از مزایای کلی برای داشتن نمره کیفیت بالا هم می‌توان موارد زیر را نام برد:

هزینه‌های پایین‌تر – گوگل با کاهش هزینه به ازای هر کلیک (CPC) به تبلیغ کنندگان با امتیاز کیفیت بالا پاداش می‌دهد و به بهبود ROI  کمک می‌کند.

قرار گرفتن در رتبه بالاتر – زمانی که امتیاز کیفیت بالایی داشته باشید، تبلیغات شما بیشتر در رتبه‌های بالایی  SERP نمایش داده می‌شود – یعنی بالای صفحه نه پایین صفحه. این مورد به شما امکان می‌دهد تا بدون افزایش قیمت پیشنهادی خود، کلیک‌ها و تبدیل‌های بیشتری دریافت کنید.

هزینه گوگل ادز

هزینه‌ گوگل ادز و تبلیغات گوگل بر اساس عوامل مختلفی از جمله رقابت کلمات کلیدی و صنعت، موقعیت جغرافیایی ، کیفیت کمپین‌های تبلیغاتی و موارد دیگر متفاوت است.  بطور متوسط، میانگین هزینه هر کلیک برای تبلیغات جستجویگوگل  در تمام صنایع 1 تا 2 دلار است. در کشورهای مختلف این هزینه ممکن است متفاوت باشد.

در ایران نیز به دلیل تحریم‌ها کمپین‌های گوگل ادز می‌بایست براساس واحدهای پولی دیگر همچون لیر ترکیه، درهم امارات و یا رینگینگ مالزی تعریف شوند.

با WordStream در گوگل تبلیغ کنید

آیا تبلیغات گوگل ادز می‌تواند برای کسب و کار شما مناسب باشد؟ به احتمال زیاد، بله. براساس آمار ۵ میلیون کسب و کار، ۱۱۱ میلیارد دلار درآمد از طریق ابزارهای جستجو و تبلیغات گوگل ادوردز به دست آوردند. تبلیغات در گوگل می‌تواند برای هر شرکتی با استراتژی درست بسیار مفید باشد.

گوگل ادز گزینه‌های تبلیغاتی زیادی دارد و می‌تواند بسیار پیچیده باشد. بسیاری از تبلیغ‌کنندگان نمی‌توانند به درستی کمپین خود را برای دستیابی به موفقیت از طریق جستجوی پولی یا تبلیغات نمایشی تنظیم کنند. به همین دلیل است که ابزارهای رایگانی مانند WordStream برای هزاران کسب‌وکار که در گوگل تبلیغ می‌کنند بسیار ارزشمند هستند.


خدمات گوگل ادز

سرویس خدمات گوگل ادز یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. برای تجزیه و تحلیل و پیاده سازی کمپین، ردیابی تبدیل‌ها و تجزیه و تحلیل بازگشت سرمایه، تنوع و آزمایش آگهی تنها چند مورد از خدمات گوگل ادز ebgroup است.

درجه‌بندی عملکرد تبلیغات گوگل یک حسابرس کاملاً رایگان در حساب کاربری گوگل ادز

برای به حداکثر رساندن تأثیر تبلیغات و کمپین‌های تبلیغاتی گوگل خود، باید بدانید که کدام کمپین‌ها برای کسب‌وکار شما کار می‌کنند و کجا می‌توانید پیشرفت‌ها صورت بپذیرند – درجه‌بندی عملکرد تبلیغات Google WordStream می‌تواند دقیقاً به شما در انجام این کار کمک کند.

ابزار Google Ads Performance Grader جامع‌ترین ابزار رایگان در نوع خود است. در ۶۰ ثانیه یا کمتر، درجه‌بندی عملکرد Google Ads یک ممیزی کامل از حساب Google Ads شما انجام می‌دهد، حوزه‌هایی را که می‌توان در آن بهبودها ایجاد کرد و همچنین قسمت‌های موفق حساب کاربری گوگل ادز شما و نحوه مقایسه آن‌ها با معیارهای رقابتی برای صنعت‌تان را مشخص می‌کند.

گوگل پارتنر

همچنین گوگل ادز تبلیغات نمایشی را در شبکه نمایش گوگل ارائه می‌دهد. شبکه نمایش مجموعه گسترده‌ای از وب‌سایت‌های خارجی و شخص ثالث هستند که با گوگل شریک شده‌اند (google partner) و موافقت کرده‌اند که تبلیغات گوگل را در وب سایت‌ها نمایش دهند. تبلیغات گوگل در شبکه نمایش می‌تواند در قالب متن، تصویر، ویدیو یا رسانه‌ باشد و می‌تواند به طور متفاوتی مورد نظر قرار گیرد. این نوع تبلیغات اکثراً شامل بازاریابی مجدد و تبلیغات بنری می‌شود.

انواع کمپین گوگل ادز

همه ما تقریباً انواع کمپین‌های گوگل ادز را بدون اینکه متوجه شده باشیم، دیده‌ایم. شاید هنگام مطالعه در مورد کاهش وزن، یا تبلیغ یک برنامه رژیم غذایی آنها را مشاهده کرده باشید. یا شاید به دنبال کفش‌های کتانی می‌گشتید، و تخفیف در نتایج جستجوی گوگل شما را به خرید یک جفت کفش سوق داده است. اینها تبلیغات گوگل بودند!

تبلیغات گوگل ادز ممکن است در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد، اما مانند همه چیزهای به ظاهر دشوار، تبلیغات گوگل با مرحله به مرحله شدن این روند بسیار آسان‌تر می‌شود. اگر بخواهیم انواع کمپین‌های گوگل را نام ببریم شاید بتوان دسته‌های زیر را معرفی کرد. ما همواره به مشتریان خود کمپین‌های جستجو، نمایش، خرید، ویدیو و اپلیکیشن را توصیه می‌کنیم تا با آن‌ها شروع کنند، و بعداً، در صورت نیاز، می‌توانید کمپین‌های بیشتری مانند تبلیغات هوشمند و اکتشافی را انجام دهند.

  • جستجو – کمپین تبلیغات متنی در نتایج جستجوی گوگل
  • نمایش – کمپین تبلیغات تصویری در وب سایت‌ها یا در جیمیل
  • ویدئو – کمپین تبلیغات ویدئویی در یوتیوب
  • خرید – کمپین لیست محصولات در Google
  • برنامه یا اپلیکیشن – کمپین تبلیغ اپلیکیشن شما در بسیاری از کانال‌ها
  • هوشمند – کمپین تبلیغات خودکار ساده شده در Google و در سراسر وب
  • محلی – کمپین محلی که مشتریان را به یک مکان فیزیکی هدایت می‌کند
  • اکتشاف – هنگامی که فیدهای Google باز هستند تبلیغات را در سراسر آن اجرا می‌کند

جمع بندی

گوگل ادز با نمایش آگهی شما در زمانی که مردم محصولات و خدماتی را که ارائه می‌دهید به صورت آنلاین جستجو می‌کنند، کار می‌کند. با استفاده از فناوری هوشمند، Google Ads به مشتریان بالقوه کمک می‌کند تا تبلیغات شما را درست در لحظه‌ای که آماده انجام اقدام هستند، در معرض دید مشتریان قرار دهند.

با انتخاب هدف خود شروع کنید، مانند جذب بازدیدکنندگان بیشتر به وب سایت یا تماس‌های تلفنی بیشتر با کسب و کارتان.

در مرحله بعد منطقه جغرافیایی را انتخاب کنید که تبلیغ شما باید در آنجا نمایش داده شود. این می‌تواند شعاع کوچکی در اطراف کسب و کار شما یا بسیار گسترده‌تر باشد، مانند شهرها، ایالت‌ها یا کل کشورها.

در نهایت، تبلیغ خود را بسازید و سقف بودجه ماهانه خود را تعیین کنید.

هنگامی که تبلیغ شما تأیید شد، می‌تواند هر زمان که کاربران در منطقه هدف شما محصول یا خدماتی مانند شما را جستجو کنند، نمایش داده می‌شود. شما فقط زمانی پرداخت می‌کنید که کاربران با تبلیغ شما درگیر شوند، مانند کلیک کردن بر روی تبلیغ شما یا تماس با کسب و کار شما.

سوالات متداول

5/5 - (242 امتیاز)

اشتراک گذاری

9 دیدگاه دربارهٔ «گوگل ادز یا گوگل ادوردز چیست و چگونه کار می‌کند؟»

  1. مطالب خیلی خوبی به اشتراک گذاشتین. به نظرم گوگل ادز یه راه خیلی موثر برای تبلیغات هست. برای اینکه تبلیغات جذاب و گیرایی داشته باشیم نیاز هست بنر گیف طراحی بشه تا تبلیغات رو به خوبی نمایش بده و در نهایت کاربران رو به صفحه مورد نظر هدایت کنه.

  2. سلام اگر من گوگل ادز برای بعضی از کلمات سایتم برم آنها می آیند در رتبه اول دیده می شوند یا نه؟

    1. سلام

      تا زمانیکه کمپین گوگل ادز شما کار کند و هزینه پرداخت کنید بله در صفحه اول هستید.

  3. سلام من تا به الان برای سایتم گوگل ادز نرفتم آیا باید حتما برم یا نه؟

    1. سلام

      ممنون از شما

      بهتره در زمان کمپین مثلا فروش فوق‌العاده یا تخفیف های مناسبتی این کار رو انجام بدید.

  4. انجام درست کمپین از هزینه زیاد جلوگیری می کنه
    لطفا در مورد این موضوع هم مطلب بنویسید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟