چه به تازگی بازاریابی محتوایی را شروع کرده باشید و چه مدتی است که از همین رویکرد استفاده میکنید، بازنگری برنامه استراتژی بازاریابی محتوایی و اطمینان از به روز بودن، نوآوری و جذاب بودن آن برای مشتریان بالقوه و مشتریانتان ضروری است. مشتریان – مهم نیست که چه زمانی و چگونه قصد خرید دارند.
در این پست، به این موضوع خواهیم پرداخت که استراتژی بازاریابی محتوا چیست، چرا کسب و کار شما به یک برنامه بازاریابی محتوا نیاز دارد و چه مراحلی را باید برای ایجاد استراتژی خود بردارید. به علاوه، ما نمونههایی از استراتژیهای بازاریابی محتوایی موثر را برای الهام گرفتن بررسی خواهیم کرد.
استراتژی بازاریابی محتوایی چیست؟
استراتژی بازاریابی محتوا برنامهای است که در آن از محتوا (صوتی، بصری و/یا نوشتاری) برای دستیابی به اهداف تجاری خود استفاده میکنید. یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق، مخاطبان هدف شما را در هر مرحله از قیف فروش جذب میکند و حتی پس از خرید نیز آنها را درگیر میکند.
اهداف کسب و کار شامل افزایش آگاهی از برند است. برای رسیدن به این هدف، ممکن است یک استراتژی بازاریابی محتوا که بر سئو تمرکز دارد، برای افزایش دید وب سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) و هدایت ترافیک به سمت محصولات یا خدمات، اجرا شود.
صاحبان مشاغل جدید ممکن است تصور کنند که یک استراتژی بازاریابی محتوا یک استراتژی است که باید فقط داشته باشیم، اما ضروری نیست. خیر، تولید محتوای باکیفیت میتواند در ایجاد اعتماد با مخاطبان جدید و موفقیت در طولانی مدت بسیار ارزشمند باشد.
در اصل، یک استراتژی بازاریابی محتوایی خوب پایه و اساس مراحل جذب و لذت شما در سفر خریدار است که از چارچوب بازاریابی درونگرا پیروی میکند. همراه با جذب مشتریان بالقوه به برند خود، میتوانید از استراتژی بازاریابی محتوا برای فروش و رضایت مشتری استفاده کنید.
به علاوه، با توجه به اینکه ۷۰ درصد از بازاریابان به طور فعال در بازاریابی محتوا سرمایهگذاری میکنند، بسیار مهم است که یک استراتژی بازاریابی محتوای خوب برای رقابت در صنعت خود ایجاد کنید.
هنگامی که یک استراتژی محتوا ایجاد میکنید، باید به چند سوال پاسخ دهید. حالا بیایید به آنها بپردازیم.
1. چه کسی محتوای شما را خواهد خواند؟
مخاطب هدف محتوای شما چه کسانی هستند؟ برای چند مخاطب محتوا تولید میکنید؟
همانطور که کسب و کار شما ممکن است بیش از یک نوع مشتری داشته باشد، استراتژی بازاریابی محتوایی شما میتواند بیش از یک نوع کاربر را تامین کند.
استفاده از انواع محتوا و کانالهای توزیع محتوا به شما کمک میکند محتوایی را ارائه دهید که برای هر شخص طراحی شده است.
2. چه مشکلی را برای مخاطبان خود حل خواهید کرد؟
در حالت ایدهآل، محصول یا خدمات شما مشکلی را که میدانید مخاطبانتان دارند را حل میکند. به همین ترتیب، محتوای شما با شروع به شناسایی و رسیدگی به آن، مخاطبان خود را از طریق این مشکل مربی و آموزش میدهد.
یک استراتژی بازاریابی محتوایی صحیح از افراد در هر دو طرف محصول شما پشتیبانی میکند: کسانی که هنوز در حال کشف چالشهای اصلی خود هستند و کسانی که قبلاً از محصول شما برای غلبه بر این چالشها استفاده کردهاند.
محتوای شما راه حل (هایی) را که ارائه میدهید تقویت میکند و به شما کمک میکند تا اعتبار خود را نزد مخاطبان هدف خود ایجاد کنید.
3. چه چیزی شما را منحصر به فرد میکند؟
رقبای شما احتمالاً محصولی مشابه محصول شما دارند، به این معنی که مشتریان بالقوه شما باید بدانند چه چیزی محصول شما را بهتر میکند – یا حداقل، متفاوت است.
شاید دارایی اصلی شما این باشد که شرکت شما سالها تاسیس شده است. یا شاید صدای برند منحصر به فردی دارید که باعث میشود از رقبای خود متمایز شوید.
برای اثبات اینکه چرا ارزش خرید را دارید، باید ثابت کنید که چرا ارزش شنیدن را دارید. هنگامی که متوجه شدید، آن پیام را در محتوای خود نفوذ کنید.
4. روی چه قالبهای محتوایی تمرکز خواهید کرد؟
برای اینکه بفهمید روی چه قالبهایی تمرکز کنید، باید مخاطبان خود را در جایی که هستند ملاقات کنید.
اگرچه ممکن است وسوسه شوید که یک پادکست راه اندازی کنید، زیرا در چند سال اخیر بسیار رشد کرده است، یا یک کانال YouTube راه اندازی کنید، ابتدا ببینید مخاطبان شما کجا هستند.
در غیر این صورت، ممکن است وقت خود را برای تولید محتوایی تلف کنید که یا به مخاطب شما نرسد یا توجه آنها را جلب کند.
هنگامی که بهترین فرمتها را شناسایی کردید، شروع به تهیه بودجه برای ارزیابی منابعی کنید که میتوانید برای اجرای این استراتژی اختصاص دهید.
5. محتوا را در چه کانالهایی منتشر خواهید کرد؟
همانطور که میتوانید محتوا در قالبهای مختلف ایجاد کنید، کانالهای مختلفی نیز خواهید داشت که میتوانید در آنها منتشر کنید، از وب سایت خود گرفته تا شبکههای اجتماعی.
این باز هم نشان دهنده محل زندگی مخاطبان شما خواهد بود. اگر مخاطبان شما محتوای ویدیویی طولانی را ترجیح میدهند، میتوانید محتوای خود را در YouTube منتشر کنید. اگر مخاطب جوانتری دارید که محتوای سریع را دوست دارد، میتوانید TikTok و اینستاگرام را انتخاب کنید.
6. چگونه تولید و انتشار محتوا را مدیریت خواهید کرد؟
فهمیدن اینکه چگونه همه محتوای خود را ایجاد و منتشر میکنید میتواند یک کار دلهرهآور باشد.
قبل از اجرا، مهم است که موارد زیر را مشخص کنید:
- چه کسی چه چیزی را خلق میکند.
- جایی که در حال انتشار است.
- چه وقتی پخش میشود.
در یک تیم کوچک، این کار ممکن است آسان باشد زیرا شما تنها تصمیم گیرنده هستید. همانطور که شرکت شما رشد میکند، ممکن است لازم باشد با چندین تیم در تولید محتوا همکاری کنند تا یک فرآیند موثر را پیدا کنید.
استراتژیهای بازاریابی محتوایی امروزی با مدیریت محتوا از نقطه نظر موضوع از درهم ریختگی جلوگیری میکند. هنگام برنامه ریزی یک تقویم محتوا پیرامون موضوعات، میتوانید به راحتی پیام شرکت خود را تجسم کنید و در طول زمان خود را به عنوان یک مرجع در بازار خود مطرح کنید.
خدمات بازاریابی محتوا
سرویس بازاریابی محتوا یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای تحقیق کلمات کلیدی، استراتژی بازاریابی محتوا، سئو محتوا تنها چند مورد از خدمات بازاریابی محتوا ebgroup است.
چرا بازاریابان نیاز به ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوایی دارند؟
بازاریابی محتوا به کسب و کارها کمک میکند تا منابع قابل اعتماد و مقرون به صرفه ترافیک وب سایت و سرنخهای جدید را آماده و برنامه ریزی کنند.
اگر بتوانید فقط یک پست وبلاگ ایجاد کنید که مقدار ثابتی از ترافیک ارگانیک دریافت کند، یک لینک تعبیه شده به یک کتاب الکترونیکی یا ابزار رایگان، با گذشت زمان – مدتها پس از کلیک بر روی «انتشار» به تولید سرنخ برای شما ادامه میدهد.
تیم تولید محتوای eBgroup دریافته است که این امری کلیدی برای افزایش ترافیک به وبلاگ فروش در طول زمان است.
منبع قابل اعتماد ترافیک و سرنخها از محتوای همیشه سبز شما کمک بیشتری میکند تا با سایر تاکتیکهای بازاریابی برای ایجاد درآمد، مانند محتوای حمایت شده، تبلیغات شبکههای اجتماعی و محتوای توزیع شده تست کنید.
به علاوه، محتوای شما نه تنها به جذب سرنخ کمک میکند، بلکه به مشتریان بالقوه شما آموزش میدهد و برای برند شما آگاهی ایجاد میکند.
چگونه یک چارچوب استراتژی محتوا ایجاد کنیم؟
- هدف خود را مشخص کنید.
- انجام تحقیقات شخصیتی
- آنالیز محتوا
- یک سیستم مدیریت محتوا انتخاب کنید.
- نوع محتوایی را که میخواهید ایجاد کنید مشخص کنید.
- ایدههای محتوای با طوفان فکری
- محتوای خود را منتشر و مدیریت کنید.
اکنون، بیایید با جزئیات نحوه ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوایی آشنا شویم. مدیر سئوی محتوایی eBgroup، استراتژی بازاریابی محتوایی ما را اینگونه تنظیم کرده است.
1. هدف خود را مشخص کنید
هدف شما از تدوین یک استراتژی بازاریابی محتوایی چیست؟ چرا میخواهید محتوا تولید کنید و یک برنامه بازاریابی محتوایی ایجاد کنید؟
قبل از شروع برنامه ریزی، اهداف خود را بشناسید، در این صورت روند سادهتری برای تعیین بهترین استراتژی خود خواهید داشت.
2. تحقیقات شخصیتی انجام دهید
برای ایجاد و توسعه یک استراتژی موفق، باید به وضوح مخاطبان هدف محتوای خود را مشخص کنید – که به عنوان شخصیت خریدار شما نیز شناخته میشود.
این امر به ویژه برای کسانی که شروع به کار کردهاند یا تازه وارد بازاریابی شدهاند بسیار مهم است. با شناخت مخاطبان هدف خود، میتوانید محتوای مرتبط و ارزشمندتری تولید کنید که آنها بخواهند آنها را بخوانند و به آن تبدیل کنند.
اگر شما یک بازاریاب با تجربه هستید، ممکن است هدف شما تغییر کرده باشد. آیا میخواهید گروه جدیدی از افراد را هدف قرار دهید یا بازار هدف فعلی خود را گسترش دهید؟ آیا میخواهید همان مخاطبان هدف را حفظ کنید؟ بررسی مجدد پارامترهای مخاطب با انجام تحقیقات بازار در هر سال برای رشد مخاطبان شما بسیار مهم است.
3. آنالیز محتوا را اجرا کنید
در اوایل، اکثر برندها با پستهای وبلاگ شروع میکنند. اگر میخواهید در قالبهای مختلف سرمایهگذاری کنید، میتوانید یک ممیزی محتوا برای ارزیابی محتوای برتر و کمبازده خود انجام دهید. سپس، از این اطلاعات برای اطلاع از مسیر بعدی استفاده کنید.
اگر مدتی است که در مسیر تجارت قرار گرفتهاید، باید تلاشهای بازاریابی محتوای خود و نتایج حاصل از آن را در سال گذشته مرور کنید.
دریابید که در سال آینده چه کارهای متفاوتی میتوانید انجام دهید و اهداف جدیدی تعیین کنید. اکنون زمان بسیار خوبی برای هماهنگ کردن اهداف تیم خود با بقیه اهداف سازمان است.
در هر مرحلهای که هستید، آنالیز محتوا به شما کمک میکند تا مشخص کنید چه چیزی در بین مخاطبانتان بیشتر طنینانداز میشود، شکافها را در گروههای موضوعی شناسایی کنید و ایدههای محتوای تازه را طوفان فکری کنید.
4. یک سیستم مدیریت محتوا را انتخاب کنید
چند بخش حیاتی مدیریت محتوا شامل تولید محتوا، انتشار محتوا و تجزیه و تحلیل محتوا است.
شما باید روی یک CMS سرمایهگذاری کنید تا محتوای خود را به روشی آسان و پایدار ایجاد، مدیریت و پیگیری کنید.
یکی از CMSهای محبوب وردپرس است که میتوانید افزونه HubSpot WordPress را برای فرمهای رایگان وب، چت زنده، دسترسی CRM، بازاریابی ایمیلی و تجزیه و تحلیل به آن اضافه کنید.
5. نوع محتوایی را که میخواهید ایجاد کنید مشخص کنید
گزینههای مختلفی برای محتوایی که میتوانید ایجاد کنید وجود دارد، از محتوای نوشتاری مانند کتابهای الکترونیکی و پستهای وبلاگ گرفته تا محتوای صوتی مانند پادکست.
6. ایدههای محتوایی را با طوفان فکری پیدا کنید
اکنون زمان آن رسیده است که ایدههایی برای پروژه محتوای بعدی خود ارائه دهید.
در اینجا چند ابزار برای جریان یافتن چکیده وجود دارد.
1. RSS FEED
فید RSS Feedly یک راه فوق العاده برای ردیابی موضوعات مرسوم در صنعت و یافتن ایدههای محتوا در همان زمان است.
شما با یک نرمافزار شروع میکنید تا بفهمید به چه موضوعاتی بیشتر علاقه دارید و ابزار هوش مصنوعی بقیه کارها را انجام میدهد.
دیگر نیازی به جست و جوی اینترنت برای یافتن ایدههای محتوای جدید نخواهید داشت. در عوض، میتوانید فهرست انتخابشده خود را که از سایتهای خبری، خبرنامهها و شبکههای اجتماعی گردآوری شده است، مرور کنید.
2. BuzzSumo
آیا میخواهید محتوای محبوب و ایدههای محتوا را پیدا کنید؟ این شرکت تعدادی ابزار تحقیقات بازار ارائه میدهد که یکی از آنها از اشتراکگذاری شبکههای اجتماعی برای تعیین اینکه آیا یک قطعه از محتوا محبوب و پسندیده است استفاده میکند.
این اطلاعات به شما کمک میکند تا ببینید که اگر بخواهید در مورد آنها محتوا ایجاد کنید، کدام ایدههای محتوایی خوب عمل میکنند.
3. BlogAbout
با مولد عنوان وبلاگ IMPACT، ذهن خود را آماده میکنید. این ابزار کمی شبیه Mad Libs عمل میکند، اما به جای جملات شوخی، قالبهای رایج تیتر را با جاهای خالی به شما نشان میدهد که میتوانید موضوعی را که در ذهن دارید پر کنید.
این تکنیک طوفان فکری به شما کمک میکند تا ایدههای کلی را در زمینههایی قرار دهید که برای مخاطب هدف شما جذاب باشد. هنگامی که عنوانی را که دوست دارید را پیدا کردید، BlogAbout به شما امکان میدهد آن را به «Notebook» خود اضافه کنید تا بتوانید بهترین ایدههای خود را ذخیره کنید.
4. CoSchedule Headline Analyzer
شما میتوانید ایدههای پست وبلاگ را برای یک سال کامل با HubSpot’s Blog Ideas Generator دریافت کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که موضوعات کلی یا اصطلاحاتی را که میخواهید در مورد آنها بنویسید وارد کنید، و این تولید کننده ایده محتوا تمام کارها را برای شما انجام میدهد.
این ابزار عناوین و عناوین را تجزیه و تحلیل میکند و بازخوردی در مورد طول، انتخاب کلمه، دستور زبان و حجم جستجوی کلمه کلیدی ارائه میدهد.
اگر ایدهای در ذهن دارید، چند گزینه عنوان را از طریق Headline Analyzer اجرا کنید تا ببینید چگونه میتوانید آن را قویتر کنید و ایده خود را در فرآیند طوفان فکری پیش ببرید.
7. محتوای خود را منتشر و مدیریت کنید
استراتژی بازاریابی شما باید فراتر از انواع محتوایی باشد که ایجاد میکنید – همچنین باید محتوای شما را سازماندهی کند.
با کمک یک تقویم محتوا، در مسیر درستی برای انتشار یک کتابخانه محتوای متعادل و متنوع در وب سایت خود خواهید بود. سپس، یک تقویم محتوای شبکههای اجتماعی برای تبلیغ و مدیریت محتوای خود در سایتهای دیگر ایجاد کنید.
بسیاری از ایدههایی که به آنها فکر میکنید همیشه سبز خواهند بود. همانطور که گفته شد، شما نباید موضوعات به موقع را نادیده بگیرید. اگرچه ممکن است بخشی از تقویم محتوای شما نباشد، اما میتوانند به شما کمک کنند تا ترافیک بیشتری ایجاد کنید.
اکثر مردم روی گنجاندن تعطیلات محبوب مانند سال نو در بازاریابی خود حساب میکنند، اما لازم نیست خود را به این تاریخهای مهم بازاریابی محدود کنید.
اگر تعطیلات ویژهای وجود دارد که ممکن است برای مخاطبان شما جذاب باشد، ممکن است ارزش انتشار محتوا در وبلاگ یا شبکههای اجتماعی را داشته باشد. فهرست تعطیلات بررسی کنید و زمانی که تقویم خود را برنامهریزی میکنید، مراقب آن باشید.