تقویم محتوایی (content calender) چیست؟

تقویم محتوایی

تقویم تولید محتوا (content calender) ابزار مفیدی است که به شما کمک می‌کند تا یک برنامه زمانبندی انتشار ثابت برای محتوای خود ایجاد کنید. تقویم محتوا نه تنها شما و تیمتان را سازماندهی می‌کند، بلکه تضمین کننده اجرای درست تمام گردش کار محتوا است. برای بهره‌مندی از مزایای یک تقویم محتوای خوب، اجرای استراتژی تقویم محتوا برای کمک به تقویت تلاش‌های بازاریابی بسیار مهم است.

هرچه بیشتر بدانید که چگونه و چه زمانی از یک تقویم محتوا باید استفاده کنید، بهتر می‌توانید از آن به نفع خود بهره ببرید. این مقاله تعریف می‌کند که تقویم محتوا چیست، چرا باید از آن استفاده کرد و چگونه برای کسب‌وکار یا برندتان یک تقویم ایجاد کرد.

تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوا، تقویمی است که کسب‌وکارها برای برنامه‌ریزی و کنترل محتوای خود برای پلتفرم‌های رسانه‌ای مختلف در یک دوره زمانی معین از آن استفاده می‌کنند. همچنین به عنوان تقویم سرمقاله یا برنامه انتشار نیز شناخته می‌شود. یک تقویم محتوا می‌تواند محتوا را برای انتشار در پلتفرم‌هایی مانند وبلاگ، مجلات، روزنامه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی آماده کند.

تقویم‌های تولید محتوا معمولاً سه فرمت دارند: صفحه گسترده،اپلیکیشن یا تقویم چاپی. این قالب‌ها یک برنامه‌ی زمان‌بندی انتشار برای محتوای یک برند دارند.

انواع محتوا برای قرار گرفتن در تقویم محتوا:

  • پست‌های وبلاگی
  • کتاب‌های الکترونیکی
  • کاغذهای سفید (مقاله بلند)
  • اینفوگرافیک
  • فیلم‌
  • پادکست‌
  • پست‌های شبکه‌های اجتماعی
  • خبرنامه‌ها
  • کمپین‌ها
  • مطالب مفید دیگر

 یک تقویم محتوا (content calender) می‌تواند به شما در سازماندهی محتوا و برنامه ریزی آن برای انتشار در یک تاریخ کمک کند.

برای استفاده موثر از یک تقویم محتوا، باید یک استراتژی تقویم محتوای جامد ایجاد کنید. برای هر ورودی به تقویم محتوای شما باید به خوبی فکر شود و به افزایش تعامل مخاطب و خوانندگان کمک کند.


خدمات تولید محتوا

سرویس تولید محتوا یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. برای تحقیق کلمات کلیدی، استراتژی تولید محتوا، سئو محتوا تنها چند مورد از خدمات تولید محتوا ebgroup است.

یک تقویم محتوایی باید شامل چه مواردی باشد؟

یک تقویم محتوا باید نام محتوایی را که منتشر می‌کنید همراه با جزئیات مختلف همراه داشته باشد. هرچه اطلاعات بیشتری اضافه کنید، مفیدتر خواهد بود. اطلاعاتی که ارائه می‌کنید به اعضای تیمی که با آن‌ها به اشتراک می‌گذارید کمک می‌کند، بنابراین مهم است که هنگام تعیین مواردی که باید شامل شوند، همه چیز را در نظر داشته باشید.

برخی از موارد اصلی که می‌توانید در تقویم محتوا قرار دهید:

  • تاریخ انتشار
  • زمان انتشار
  • عنوان، تیتر یا موضوع محتوا
  • نویسنده مطالب
  • وضعیت تکمیل محتوا
  • مهلت تکمیل محتوا

همچنین می‌توانید پلتفرمی که در آن منتشر می‌شود، نوع محتوا، در صورت وجود عناصر بصری، URL  و موضوع کلی را نیز درج کنید. علاوه بر این، گنجاندن قسمتی برای ردیابی تعامل مخاطب و تجزیه و تحلیل کلی هم داشته باشید. این کار برای یک تقویم محتوای شبکه‌های اجتماعی مفید است. گنجاندن این عناصر می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که چه تنظیماتی باید در برنامه زمان‌بندی انتشار شما انجام شود.

آنچه شما اضافه می‌کنید در نهایت به نیازهای تیم شما و آنچه می‌خواهید تقویم محتوای شما ردیابی کند بستگی دارد. همچنین می‌تواند در طول زمان با رشد کسب و کار یا برجسته‌تر شدن سایر عوامل تغییر کند.

چه کسی از تقویم محتوا استفاده می‌کند؟

کسب‌وکارها از تقویم‌های محتوا و متخصصان محتوا برای کمک به سازماندهی و برنامه‌ریزی پست‌ها استفاده می‌کنند. این نیاز می‌تواند شامل هر شرکتی باشد که دارای پلتفرم انتشار مانند وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی، سیستم مدیریت محتوا یا پلتفرم دیگری است.

افرادی که از تقویم‌های محتوا استفاده می‌کنند:

  • مدیریت محتوا
  • مدیر محتوای شبکه‌های اجتماعی
  • مدیر رسانه‌های اجتماعی
  • ویرایشگر
  • دستیار سردبیر
  • وبلاگ‌نویس

اگرچه اینها نقش‌هایی هستند که تقویم‌های محتوا را ایجاد می‌کنند، اما سایر اعضای تیم نگارش یا انتشار نیز می‌توانند از تقویم محتوا به عنوان مرجعی برای برنامه ریزی هفتگی خود استفاده کنند.

چه زمانی باید از تقویم محتوایی استفاده کنید؟

زمانی که می‌خواهید محتوای خود را بهتر سازماندهی و زمان‌بندی کنید از یک تقویم محتوا (content calender) استفاده می‌کنیم. این برنامه انتشار به شما کمک می‌کند تا تلاش‌های شرکت را ساده کنید. اگر متوجه شدید که پست‌های شرکت فاقد ساختار هستند یا اگر محتوایی را بدون هدف یا تفکر استراتژیک منتشر می‌کنید، از یک تقویم محتوا استفاده کنید.

توجه به این نکته مهم است که یک تقویم محتوا زمانی بسیار مفید است که از آن به طور مؤثر برای پیگیری ضرب الاجل ها، ایجاد محتوای با کیفیت و در نظر گرفتن استراتژی استفاده می‌کنید.

تقویم محتوایی
یک نمونه از تقویم محتوایی

کجا از تقویم محتوایی استفاده کنیم؟

افراد معمولاً از یک تقویم محتوای آنلاین یا از طریق یک برنامه دسکتاپ استفاده می‌کنند. اغلب، می‌توانید تقویم خود را با یک برنامه تلفن همراه آماده کنید. علاوه بر این، می‌توانید یک تقویم محتوایی در رایانه ایجاد و آن را برای استفاده خود پرینت کنید.

مکان تقویم محتوا باید خاص نیازهای شما باشد. اگر قصد دارید تقویم خود را با کل تیم خود به اشتراک بگذارید، باید در یک پلت فرم قابل اشتراک‌گذاری تهیه کنید.

اهمیت استفاده از تقویم محتوایی

تقویم محتوا (content calender) یک ابزار استراتژیک برای استفاده از کسب و کار شما بدون توجه به اندازه است. چه در حال انتشار یک پست وبلاگ، خبرنامه یا به‌روزرسانی‌های شبکه‌های اجتماعی باشید، تقویم‌های محتوا مزایای متعددی برای شما خواهد داشت. در اینجا برخی از دلایل اصلی استفاده از تقویم محتوا آورده‌ایم:

  • سازماندهی را ارتقا می‌دهد
  • مهلت‌ها را پیگیری می‌کند
  • تیم را پاسخگو نگه می‌دارد
  • به شما امکان می‌دهد نیاز به محتوای بعدی را تعیین کنید
  • الهام بخش ایده‌های محتوای جدید
  • ترویج تفکر استراتژیک
  • به شما امکان می‌دهد زمان خود را به حداکثر برسانید و صرفه جویی کنید
  • امکان و زمان برای تولید محتوا می‌دهد
  • به شما کمک می‌کند تا محتوای با کیفیت و بدون خطا ایجاد کنید
  • جلوگیری از تولید محتوای اضافی
  • یک پیام و صدای ثابت برای برند مشخص می‌کند
  • به شما امکان می‌دهد برنامه زمان‌بندی انتشار خود را پیگیری و بهبود بخشید
  • تلاش‌های سئو و بازاریابی را افزایش می‌دهد
  • تعادل بیشتری در قالب‌های محتوا ایجاد می‌کند

نحوه ایجاد یک تقویم محتوایی

برای اینکه یک تقویم محتوا مفید باشد، باید فرمت مورد استفاده، جایی که می‌خواهید منتشر کنید و زمانی که می‌خواهید منتشر کنید و سایر عوامل را در نظر بگیرد. برای ایجاد یک تقویم محتوای موثر که شرکت شما می‌تواند از آن استفاده کند این مراحل را دنبال کنید:

1. فرمت یا بستر مورد استفاده را تعیین کنید

اولین قدم در ایجاد یک تقویم محتوا، تعیین محل تولید تقویم محتوا و شکل آن است. شرکت، نحوه عملکرد تیم و منابع در دسترس شما را در نظر بگیرید. از اینجا، می‌توانید تصمیم بگیرید که تقویم محتوا چگونه باشد. یعنی چاپ شود، صفحه گسترده یا اپلیکیشن باشد. اگر تقویمی می‌خواهید که بتوانید آن را با چندین عضو تیم به اشتراک بگذارید، از یک تقویم محتوای آنلاین استفاده کنید که بتوانید با یک لینک ساده به اشتراک بگذارید.

2. محتوایی را که می‌خواهید منتشر کنید از قبل مشخص کنید

محتوایی را که می‌خواهید منتشر کنید از قبل مشخص کنید. بهتر است محتوایی ایجاد و منتشر کنید که نیازهای مخاطبان شما را برآورده کند. این نیاز شامل درک کلی مخاطبان هدف شما است. آیا چیزی وجود دارد که آن‌ها باید بدانند؟ چیزی هست که بخواهند بدانند؟ این را بیابید و برای ایجاد محتوایی که برای مخاطبان شما مفید خواهد بود برنامه ریزی کنید.

همچنین نوع محتوایی را که می‌خواهید منتشر کنید نیز در نظر بگیرید. اشکال مختلفی از محتوا وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها باید استفاده کنید، مانند یک پست وبلاگ، ویدیو، کتاب الکترونیکی، پادکست، اینفوگرافیک یا قالب‌های دیگر. ممکن است یک موضوع به عنوان یک پست وبلاگ ارائه شود، اما موضوع دیگر نیاز باشد به شکل یک اینفوگرافیک یا ویدیو منتشر شود.

3. کانال‌هایی را که در آن محتوا را منتشر می‌کنید مشخص کنید

وقتی محتوایی را که می‌خواهید منتشر کنید شناختید، مشخص کنید که کجا بهتر است منتشر شود. کجا برای توزیع محتوای برنامه‌ریزی کردید؟ به طور معمول، نوع خاصی از محتوا برای یک رسانه خاص مناسب‌تر است. به عنوان مثال، شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ محتوای جدید عالی هستند، اما خبرنامه‌ها یا نظرسنجی‌ها از طریق ایمیل بهتر عمل می‌کنند.

همچنین باید نظر بگیرید که مخاطبان شما در کجا بیشتر فعال هستند. به عنوان مثال، ممکن است که مخاطبان هدف شما در شبکه‌های اجتماعی به جای وب سایت فعال‌تر باشند. تمرکز خود را به سمت انتشار در شبکه‌های اجتماعی و لینک دادن مجدد به وب سایت خود برای افزایش تعامل و خوانندگان در آن پلتفرم در نظر بگیرید. بهترین رسانه‌ها را برای انتشار محتوای خود تعیین کنید تا به طور کلی مخاطبان و حفظ آنان را افزایش دهید.

4. برنامه زمانبندی انتشار را تعیین کنید

اکنون که نوع محتوایی را که می‌خواهید منتشر کنید، می‌دانید، می‌توانید برنامه زمان‌بندی انتشار را هم نهایی کنید. روزها و زمان‌هایی را که می‌خواهید منتشر کنید و نوع محتوا را مشخص کنید. به عنوان مثال، شاید بخواهید هفته‌ای سه پست وبلاگ، هر هفته یک ویدیو و هر سه ماه یک پادکست منتشر کنید. بسته به تجزیه و تحلیل خود، ممکن است برنامه انتشار خود را افزایش یا کاهش دهید. اما مهم این است که تا جایی که امکان دارد ثابت بماند.

برخی مواردی که باید هنگام تعیین زمان‌بندی انتشار به آن توجه کنید:شامل :

  • اندازه تیم تولید محتوا
  • آهنگ تعامل کاربران
  • اطمینان از پیگیری هدف توسط محتوا

5. تقویم محتوای خود را بنویسید

پس از تعیین زمان انتشار، می‌توانید تقویم محتوا (content calender) را بر اساس نیازها و تیم خود پر کنید. این کار شامل نام محتوایی است که باید منتشر شود، نوع محتوا، تاریخ و ساعت انتشار و رسانه‌ای که در آن منتشر می‌شود. نوشتن تقویم محتوا به شما کمک می‌کند تا برنامه انتشار خود را بهتر سازماندهی کنید و پست‌ها را به طور مؤثر توزیع کنید. راه دیگر برای کمک به سازماندهی تقویم خود استفاده از رنگ است.

6. تقویم محتوای خود را با تیم مناسب به اشتراک بگذارید

پس از پر شدن تقویم محتوا، آن را با تیم‌های مناسب به اشتراک بگذارید. این کار یعنی هر کسی است که مسئولیت تولید محتوا را دارد، در جریان باشد. اشتراک‌گذاری این امکان را می‌دهد تا ببینند که چه زمانی باید محتوای خود را ارسال کنند و محتوای دیگری را که از طریق دیگران ارائه می‌شود را مشاهده کنند. علاوه بر این، اشتراک‌گذاری تقویم محتوا می‌تواند به شما و اعضای تیمتان در طوفان فکری محتوای آینده کمک کند.

مقالات مرتبط

7. تجزیه و تحلیل‌ها را بررسی و بر اساس آن برنامه انتشار خود را تنظیم کنید

پس از مدتی که از تقویم محتوای خود استفاده کردید، برنامه ریزی کنید تا به طور منظم تجزیه و تحلیل وب سایت یا پلت فرم خود را بررسی کنید. تعیین کنید که آیا برنامه انتشار فعلی شما باعث افزایش تعامل خواننده شما می‌شود یا خیر. آیا شاهد کاهش تعداد بازدیدکنندگان از وب سایت خود در یک روز خاص هستید؟ آیا در آخر هفته دارای خوانندگان کمتری هستید؟ بر این اساس تنظیمات را انجام دهید.

اگر فضایی برای پیشرفت می‌بینید، تقویم محتوا (content calender) و برنامه انتشار خود را برای بهینه‌سازی بازدید از پلتفرم و تعامل کلی خود تغییر دهید. اطمینان حاصل کنید که استراتژی تقویم محتوای شما با آخرین ترندهای تعامل با مخاطبان به روز است.

راهنمای استفاده از تقویم محتوایی

در اینجا راهنمای استفاده از تقویم محتوایی تهیه شده است، که می‌توانید از آن بهره ببرید:

زمانی را برای برنامه ریزی محتوا در نظر بگیرید.

قبل از شروع هفته، زمانی را برای ایجاد، برنامه ریزی و تولید محتوا اختصاص دهید. این زمان شامل انتخاب روز و زمانی است که پست منتشر می‌شود. دقت کنید که این کار را برای همه پلتفرم‌های خود انجام دهید. کنار گذاشتن این زمان به کاهش استرس کمک می‌کند و به طور کلی شما و تیمتان را تحت فشار قرار نمی‌دهد.

محتوای خود را حول فعال‌ترین پلتفرم‌های خود برنامه ریزی کنید.

وقتی پست‌های خود را برنامه‌ریزی و زمان‌بندی می‌کنید، مطمئن شوید که محتوایی را منتشر می‌کنید که با توجه به پلتفرمی که استفاده شده بیشترین کشش را داشته باشد. برای مثال، اگر مقاله شما برای مخاطب خاصی طراحی شده، برنامه ریزی کنید تبلیغ یا انتشار آن را در پلتفرمی که آن مخاطب بیشترین حضور را در آن داشته باشد.

نوع محتوایی را که منتشر یا ایجاد می‌شود، یادداشت کنید.

هنگامی که یک تقویم محتوا (content calender) ایجاد می‌کنید، داشتن فیلدی که نه تنها عنوان محتوا، بلکه شکل آن را نیز بیان می‌کند، مهم است. به عنوان مثال، برخی از انواع محتوا عبارتند از: مقاله، صوتی، اینفوگرافیک، پست رسانه‌های اجتماعی، نقشه یا ویدئو. افزودن ستونی که نوع محتوا را بیان می‌کند می‌تواند به شما کمک کند تا همیشه سازماندهی شده بمانید و می‌تواند به جلوگیری از انتشار بیش از حد انواع محتوای مشابه در یک دوره معین کمک کند.

یک نفر را به عنوان مسئول تقویم محتوا مشخص کنید.

اگرچه یک تقویم محتوا باید با همه اعضای تیم به اشتراک گذاشته شود، اما محدود کردن دسترسی ویرایش به یک نفر بعنوان مسئول تقویم محتوا مفید است. این شخص می‌تواند پست‌ها و تاریخ‌های انتشار را برنامه‌ریزی کند، ضرب‌الاجل‌ها را به تیم یادآوری کند، از استراتژی تقویم محتوای مؤثر اطمینان حاصل کند، و هرگونه خطا را مشخص کند.

فرمت‌های مختلف را امتحان کنید.

چندین ابزار، نرم‌افزار و پلتفرم وجود دارد که می‌توانید برای مدیریت تقویم محتوای خود از آن‌ها استفاده کنید. اگر تقویم فعلی شما موثر نیست، تقویم دیگری را انتخاب کنید که برای سبک کاری شما مناسب‌تر باشد. اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، از یک قالب آنلاین استفاده و سبک‌ها را مطابق با نیازهای خود و تیمتان تنظیم کنید.

تقویم محتوایی را ساده نگه دارید.

اگر در کار با با تقویم‌های محتوا تازه کار هستید، با اصول اولیه شروع کنید و به آرامی تقویم خود را در طول زمان بسازید تا زمانی که استفاده از آن راحت‌تر باشد. این کار از غرق شدن و شردرگمی شما جلوگیری می‌کند. با گذشت زمان، معیارها یا سایر داده‌ها را به دلخواه خود اضافه کنید.

با رشد کسب و کارتان، دوباره تقویم محتوای خود بازنگری کنید.

آنچه در یک نقطه برای شما کار می‌کرد ممکن است بهترین سیستم برای طول مدت کار شما نباشد. همانطور که کسب و کار شما در طول زمان تکامل می‌یابد و رشد می‌کند، پلت فرم و قالب مورد استفاده در تقویم محتوای خود را در بازنگری کنید. ابزارها و نرم افزارهای جدیدتر ممکن است با گردش کار شما سازگاری بیشتری داشته باشند.

فقط برای پر کردن تقویم خود، مطالب را عجولانه منتشر نکنید.

اگر در تقویم محتوای خود شکاف‌هایی می‌بینید، مطمئن شوید که آن‌ها را به صورت استراتژیک پر می‌کنید. اطمینان حاصل کنید که هر قطعه هدفی را دنبال می‌کند و به سرعت فقط به خاطر محتوای بیشتر نوشته نشده است. مطمئن شوید محتوای باکیفیتی را منتشر می‌کنید که باعث می‌شود خوانندگان برای مطالب بیشتر بازگردند.

محتوای موضوعی منتشر کنید.

اگر رویداد جهانی یا شرکتی مرتبط، تعطیلات یا فصل اوج خرید وجود دارد، به انتشار محتوای مرتبط در اطراف آن فکر کنید. مخاطبان معمولاً می‌خواهند محتوای به موقع و مرتبط را بخوانند و ببینند. انتشار مطالب مرتبط می‌تواند به افزایش بازدید شما کمک کند.

از کدگذاری رنگ استفاده کنید.

هنگامی که یک تقویم محتوا ایجاد می‌کنید، یک سیستم کدگذاری رنگ را در نظر بگیرید. می‌توانید بر اساس کمپین، نوع محتوا، کانالی که استفاده می‌کنید، عضو تیمی که به محتوا اختصاص داده شده یا روش دیگری که گردش کار شما اولویت‌بندی می‌کند، کد رنگ کنید.

نمونه تقویم محتوا

عناصری که در تقویم محتوای خود قرار می‌دهید به شرکت و نیازهای خاص آن بستگی دارد. حداقل عنوان محتوا، نویسنده محتوا و تاریخ و زمان انتشار را درج کنید. سطرها و ستون‌ها را به دلخواه خود و مطابق نیاز تیم خود اضافه کنید. این الگوی تقویم محتوای عمومی ما ببینید تا از آن به عنوان الهام برای ایجاد الگوی خود استفاده کنید.

 تیتر محتوانویسنده محتوانوع محتوامهلت تولید محتواوضعیت محتواتاریخ انتشارزمان انتشار
1       
2       
3       
4       

سوالات متداول

5/5 - (80 امتیاز)

اشتراک گذاری

2 دیدگاه دربارهٔ «تقویم محتوایی (content calender) چیست؟»

  1. برای پر کردن تقویم خود کاملا با شما موافق هستم اصلا نباید هر مطلبی رو داشت.

    1. سلام

      ممنون از شما

      بله دقیقا تقویم محتوایی براساس محتوای ارزشمند باید تکمیل شود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟