بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟

Home » بلاگ » مقالات » بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟

بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) یکی از موثرترین راه‌ها برای رشد کسب و کار شما در یک بازار رقابتی زیاد است. با وجود میلیون‌ها کسب‌وکار در خارج از کشور که همگی برای چشم‌ها و افراد یکسانی رقابت می‌کنند، تبلیغات آنلاین هرگز مهم نبوده است و بازاریابی موتورهای جستجو مؤثرترین راه برای تبلیغ محصولات و رشد کسب‌وکار شما است.

در این راهنما، مروری بر اصول بازاریابی موتورهای جستجو و همچنین چند نکته و استراتژی برای انجام درست بازاریابی موتورهای جستجو خواهید آموخت.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)، عمل بازاریابی یک کسب و کار با استفاده از تبلیغات پولی است که در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) ظاهر می‌شوند. تبلیغ‌کنندگان یکسری کلمات کلیدی پیشنهاد می‌کنند که کاربران سرویس‌هایی مانند گوگل و بینگ ممکن است هنگام جستجوی محصولات یا خدمات خاص آنها را وارد کنند. این کار به تبلیغ‌کننده فرصت می‌دهد تا تبلیغات آن‌ها در کنار نتایج مربوط به عبارت‌های جستجو شده نمایش داده شود.

این نوع تبلیغات که اغلب با عنوان تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) شناخته می‌شوند، در قالب‌های مختلفی ارائه می‌شوند. برخی از آن‌ها تبلیغات کوچک و مبتنی بر متن هستند، در حالی که برخی دیگر مانند تبلیغات فهرست محصولات (PLA) که به عنوان تبلیغات خرید نیز شناخته می‌شوند؛ تبلیغات بصری‌تر و مبتنی بر محصول هستند و به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهند اطلاعات مهمی مانند قیمت و بررسی‌ها را در یک نگاه ببینند.

نمایش SEM در نتایج serp

بزرگترین نقطه قوت بازاریابی موتورهای جستجو این است که به تبلیغ کنندگان این فرصت را می‌دهد که تبلیغات خود را در مقابل مشتریان با انگیزه‌ای قرار دهند که آماده خرید هستند. هیچ رسانه تبلیغاتی دیگری نمی‌تواند این کار را انجام دهد، به همین دلیل است که بازاریابی موتورهای جستجو بسیار موثر و روشی شگفت‌انگیز برای رشد کسب و کار است.

اگر قبلاً SEM را در گوگل انجام داده‌اید، می‌توانید عملکرد حساب خود را با امتیاز عملکرد Google Ads بررسی کنید. اگر نمی‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تفاوت SEM و SEO چیست؟

به طور کلی، «بازاریابی موتور جستجو» به بازاریابی جستجوی پولی اشاره دارد، سیستمی که در آن مشاغل به گوگل پول می‌دهند تا تبلیغات شان را در نتایج جستجو نشان دهد.

اما بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) متفاوت است زیرا کسب و کارها برای ترافیک و کلیک‌ها به گوگل پول نمی‌پردازند. در عوض، آن‌ها با داشتن مرتبط‌ترین محتوا برای جستجوی کلمه کلیدی مشخص، جایگاهی رایگان در نتایج جستجو کسب می‌کنند.

هر دو روش SEO و SEM باید بخش‌های اساسی استراتژی بازاریابی آنلاین شما باشند. سئو یک راه قدرتمند برای هدایت ترافیک همیشه سبز در بالای قیف است، در حالی که تبلیغات موتورهای جستجو روشی بسیار مقرون به صرفه برای جذب تبدیل در انتهای قیف است.

کلمات کلیدی اساس بازاریابی موتورهای جستجو

کلمات کلیدی اساس بازاریابی موتورهای جستجو هستند. کاربران کلمات کلیدی (به عنوان بخشی از پرس و جوهای جستجو) را در موتورهای جستجو وارد می‌کنند تا آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند، پس جای تعجب نیست که کلمات کلیدی اساس بازاریابی موتورهای جستجو را به عنوان یک استراتژی تبلیغاتی تشکیل می‌دهند.

تحقیق کلمات کلیدی SEM

قبل از اینکه بتوانید انتخاب کنید از کدام کلمات کلیدی در کمپین‌های بازاریابی موتور جستجو استفاده کنید، باید به عنوان بخشی از استراتژی مدیریت کلمات کلیدی خود تحقیقات جامعی انجام دهید.

ابتدا باید کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان که مشتریان احتمالی در هنگام جستجوی محصولات و خدمات شما از آن‌ها استفاده می‌کنند را شناسایی کنید. یکی از راه‌های انجام این کار استفاده از ابزار کلمه کلیدی رایگان WordStream یا Keyword Planner است.

keyword research tools wordstream

به سادگی کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار یا خدمات خود را وارد کنید و ایده‌های پیشنهادی کلمه کلیدی مرتبط را مشاهده کنید که می‌تواند اساس کمپین‌های مختلف بازاریابی موتورهای جستجو را تشکیل دهد.

ابزار کلمه کلیدی رایگان طیف وسیعی از اطلاعات ارزشمند مانند حجم جستجو برای هر کلمه کلیدی در گوگل و رقابت کلی آن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

علاوه بر کمک به شما در یافتن کلمات کلیدی که باید برای آن‌ها پیشنهاد بدهید، تحقیقات دقیق کلمات کلیدی می‌تواند به شما در شناسایی کلمات کلیدی منفی (عبارات جستجویی که باید از کمپین‌های خود حذف کنید) نیز کمک کند. کلمات کلیدی منفی عباراتی با مفاهیم منفی نیستند، بلکه اصطلاحات نامربوطی هستند که احتمال تبدیل آن‌ها بسیار کم است. به عنوان مثال، اگر بستنی می‌فروشید، ممکن است بخواهید کلمه کلیدی «دستور تهیه بستنی» را حذف کنید، زیرا کاربرانی که به دنبال دستور العمل‌های تهیه بستنی هستند بعید است که در بازار محصول شما حضور داشته باشند.

این مفهوم به عنوان هدف جستجو یا احتمال اینکه مشتری بالقوه پس از جستجوی یک عبارت مشخص، خرید یا سایر اقدامات مورد نظر خود را انجام دهد، شناخته می‌شود. برخی از کلمات کلیدی دارای هدف تجاری بالایی هستند یا نشانه‌ای قوی از اینکه جستجوگر می‌خواهد چیزی بخرد.

کلمات کلیدی با هدف تجاری

نمونه‌هایی از کلمات کلیدی با هدف تجاری بالا عبارتند از:

  • خرید
  • تخفیف (های)
  • معاملات
  • کوپن (ها)
  • ارسال رایگان

کلمات کلیدی و ساختار حساب کاربری در SEM

یکی دیگر از جنبه‌های مهم کلمات کلیدی که برای موفقیت یک کمپین بازاریابی موتور جستجو ضروری است، ساختار حساب است.

گروه‌بندی کلمات کلیدی منطقی و ساختار حساب می‌تواند به شما کمک کند تا به نرخ کلیک بالاتر، هزینه کمتر به ازای هر کلیک و به طور کلی عملکرد کلی قوی‌تر دست یابید، و تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد نحوه ساخت بهترین حساب خود فکر کنید.

برای نتایج بهتر در استراتژی SEM، حساب‌های Google Ads و Bing Ads باید به روش زیر ساخته شوند

ساختار حساب کاربری در گوگل ادز

همانطور که در شکل بالا می‌بینید، یک حساب بهینه ساختار یافته از پنج عنصر متمایز تشکیل شده است:

  • کمپین‌های تبلیغاتی
  • گروه‌های تبلیغاتی
  • کلید واژه‌ها
  • متن آگهی
  • صفحات فرود

کمپین‌های تبلیغاتی می‌توانند و در بسیاری از موارد باید بر محصولات یا خدمات مشابه تمرکز کنند. برای مثال، اگر یک فروشگاه سخت‌افزاری دارید، یک کمپین تبلیغاتی می‌تواند منحصراً روی محصولات پاییزی مانند فن‌های برگ، چنگک‌ها و کیسه‌های برگ تمرکز کند، در حالی که فروشگاه دیگری ممکن است بر ابزارهای برقی و غیره تمرکز کند.

گروه‌های تبلیغاتی به هر کمپین اجازه می‌دهند تا از نظر مرتبط بودن، بیشتر طبقه‌بندی شوند. در مثال فروشگاه سخت‌افزار ما، یک گروه تبلیغاتی می‌تواند برای انواع مختلف چنگک یا مدل‌های مختلف فن برگ باشد. برای کمپین ابزارهای برقی، یک گروه تبلیغاتی ممکن است بر روی مته‌های برقی تمرکز کند، در حالی که گروه دیگر می‌توانند بر روی اره‌های مدور تمرکز کنند. راه اندازی این سطح از SEM ممکن است در ابتدا کمی طول بکشد، اما پاداش‌ شما – یعنی  CTRهای بالاتر با هزینه کمتر – این تلاش را در دراز مدت ارزشمند می‌کند.

مزایده تبلیغات بازاریابی موتور جستجو

یکی از ماندگارترین تصورات غلط در مورد بازاریابی موتورهای جستجو این است که هر کسی که بیشترین بودجه تبلیغاتی را داشته باشد برنده است. اگرچه بودجه تبلیغاتی بیشتر می‌تواند سودمند باشد، به‌ویژه زمانی که کلمات کلیدی بسیار رقابتی را هدف قرار می‌دهید، اما برای موفقیت در بازاریابی موتورهای جستجو خیلی کاربردی نیست. به این دلیل که همه تبلیغات قبل از اینکه در کنار نتایج جستجو نمایش داده شوند، فرآیندی به نام حراج یا مزایده تبلیغات را طی می‌کنند. برای اهداف این توضیح، ما بر فروش تبلیغات در گوگل ادوردز تمرکز خواهیم کرد.


خدمات گوگل ادز

سرویس خدمات گوگل ادز یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. برای تجزیه و تحلیل و پیاده سازی کمپین، ردیابی تبدیل‌ها و تجزیه و تحلیل بازگشت سرمایه، تنوع و آزمایش آگهی تنها چند مورد از خدمات گوگل ادز ebgroup است.

مزایده تبلیغات چگونه کار می‌کند؟

فرآیند مزایده تبلیغات وقتی شخصی یک عبارت جستجو را در گوگل وارد می‌کند انجام می‌شود. برای شرکت در مزایده تبلیغات، تبلیغ‌کنندگان کلمات کلیدی را که می‌خواهند روی آن‌ها پیشنهاد بدهند شناسایی می‌کنند و در کمپین خود اعلام می‌کنند که چقدر مایلند (به ازای هر کلیک) برای نمایش تبلیغاتشان در کنار نتایج مربوط به آن کلمات کلیدی هزینه کنند. اگر گوگل تشخیص دهد که کلمات کلیدی که برای آن‌ها پیشنهاد داده‌اید در عبارت جستجوی کاربر موجود است، تبلیغات شما در مزایده آگهی وارد می‌شود.

مزایده تبلیغات

چگونه تبلیغات در مزایده تبلیغات «برنده» می‌شوند؟

هر تبلیغی در هر جستجو ظاهر نمی‌شود. این به این دلیل است که مزایده تبلیغات هنگام تعیین مکان تبلیغات در SERP، فاکتورهای مختلفی را در نظر می‌گیرد. این کار به این دلیل است که هر کلمه کلیدی دارای قصد تجاری کافی برای توجیه نمایش تبلیغات در کنار نتایج نیست. با این حال، دو عامل اصلی که گوگل به عنوان بخشی از فرآیند مزایده تبلیغات ارزیابی می‌کند، حداکثر پیشنهاد شما و امتیاز کیفیت تبلیغات شما است.

حداکثر پیشنهاد حداکثر مبلغی است که شما مشخص کرده‌اید که مایل به پرداخت برای یک کلیک هستید. امتیاز کیفیت معیاری است که بر اساس کیفیت کلی تبلیغ شما انجام می‌شود. گوگل این معیارها را در طول مزایده تبلیغات برای تعیین مکان تبلیغات محاسبه می‌کند. نتیجه این محاسبه به عنوان رتبه آگهی شناخته می‌شود.

رتبه تبلیغات بازاریابی موتور جستجو

اهمیت امتیاز کیفی در  SEM

با توجه به اینکه امتیاز کیفیت گوگل ادوردز نیمی از فرمول رتبه‌بندی تبلیغات را شامل می‌شود، یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که بازاریابان موتورهای جستجو می‌توانند روی آن تمرکز کنند. امتیازهای با کیفیت بالا می‌تواند به شما کمک کند با هزینه‌های کمتر به موقعیت تبلیغاتی بهتری دست یابید، زیرا گوگل تبلیغاتی را ترجیح می‌دهد که بسیار مرتبط با درخواست‌های کاربر هستند.

در جدول زیر می‌بینید که اگرچه تبلیغ کننده ۱ کمترین پیشنهاد را دارد، اما بالاترین امتیاز کیفی را دارد، به این معنی که تبلیغات آن‌ها از نظر قرارگیری در حین مزایده تبلیغات در اولویت قرار دارند:

مزایده تبلیغات گوگل

امتیاز کیفیت بدون شک مهمترین معیار در بازاریابی موتورهای جستجو است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد امتیاز کیفی و تأثیر آن بر کمپین‌های شما، این مطلب را بخوانید.

درجه عملکرد تبلیغات گوگل در SEM

یکی از چالش‌برانگیزترین جنبه‌های بازاریابی موتورهای جستجو، این است که بدانید کدام بخش از کمپین‌های شما نیاز به توجه دارند و کدام یک عملکرد خوبی دارند. برای اینکه بفهمید حسابتان چقدر خوب است، از رایگان Google Ads Performance Grader استفاده کنید.

ابزار بازاریابی موتور جستجو AdWords Performance Grader

در ۶۰ ثانیه یا کمتر، AdWords Performance Grader یک آنالیز جامع از حساب بازاریابی موتور جستجوی شما انجام می‌دهد و حوزه‌هایی را شناسایی می‌کند که می‌توان در آن‌ها بهبودهای فوری انجام داد. حساب‌ها بر اساس ۱۰ معیار کلیدی بازاریابی موتور جستجو، از جمله:مهمترین آنها انجام می‌شود

  • هدر رفت
  • نرخ کلیک
  • امتیاز کیفیت
  • استفاده از کلمه کلیدی منفی
AdWords Performance Grader

ابزار AdWords Performance Grader کاملاً رایگان است، بنابراین می‌توانید نمره خود را دریافت و شروع به بهبود فوری کمپین‌های بازاریابی موتور جستجوی خود کنید.

5/5 - (12 امتیاز)
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.