داشتن یک استراتژی کلمات کلیدی منفی موثر یکی از زیربناهای موثر حساب گوگل ادز و تبلیغات PPC است. کلمات کلیدی منفی که به درستی اجرا شوند در هزینه صرفه جویی میکنند، ارتباط مخاطبان را افزایش میدهند و نرخ کلیک را بهبود میبخشند. امیدواریم کسانی که تازه قصد دارند وارد تبلیغات کلیکی و استفاده از گوگل ادز شوند، از مطالعه این مقاله بهره ببرند.
همچنین این مقاله توضیح خواهد داد که negative keyword ها چگونه کار میکنند و چه زمانی ممکن است مفید باشند. سپس درباره نحوه افزودن کلمات کلیدی منفی (negative keyword) به کمپینها اطلاعات کسب میکنید.
کلمات کلیدی منفی چیست؟
کلمات کلیدی منفی (negative keyword) به شما این امکان را میدهند که عبارات جستجو را از کمپینهای خود حذف کنید. و به شما کمک میکنند فقط بر روی کلمات کلیدی که برای مشتریانتان اهمیت دارد تمرکز کنید. هدفگذاری بهتر میتواند تبلیغ شما را در مقابل کاربران علاقهمند قرار دهد و بازگشت سرمایه (ROI) شما را افزایش دهد.
کلمات کلیدی منفی (negative keyword) چگونه کار میکنند؟
یکی از کلیدهای موارد یک کمپین بسیار هدفمند گوگل ادز، انتخاب مواردی است که نباید هدف قرار گیرند.
هنگام انتخاب کلمات کلیدی منفی برای کمپینهای جستجو، به دنبال عبارات جستجویی باشید که مشابه کلمات کلیدی شما هستند، اما ممکن است مشتریانی را که در جستجوی محصول متفاوتی هستند، به سایت شما بکشد. به عنوان مثال، فرض کنید شما یک فروشنده کفش ورزشی هستید که کفش میفروشد. در این مورد، ممکن است بخواهید negative keyword را برای عبارات جستجو مانند «کفش چرمی» و «کفش رسمی» حذف کنید.
کلمات کلیدی منفی با انواع کلمات کلیدی مطابقت ندارند. برای مثال، اگر کلمه کلیدی منطبق گسترده منفی گلها را حذف کنید. وقتی کاربر گلهای قرمز را جستجو میکند، آگهیها شما نمایش داده نمیشود. اما اگر کاربر گل قرمز را جستجو کند، میتوانند نمایش داده شود.
اگر از کمپینهای نمایشی یا ویدیویی استفاده میکنید، negative keyword میتوانند به شما کمک کنند تا از نمایش داده شدن در سایتها یا ویدیوهای نامرتبط جلوگیری کنید، اما به خاطر داشته باشید که کلمات کلیدی منفی برای کمپینهای نمایشی و ویدیویی متفاوت تر از استراتژی جستجو کار میکنند.
بسته به سایر کلمات کلیدی یا روشهای هدفگیری در گروه تبلیغاتی شما، برخی از مکانهایی که تبلیغ شما نمایش داده میشود، ممکن است گهگاه حاوی عبارات حذف شده باشد. برای تبلیغات نمایشی و ویدیویی معمولاً حداکثر ۵۰۰۰ کلمه کلیدی منفی در نظر گرفته میشود. همچنین میتوانید با اجرای گزینههای دستهبندی سایت و حذف محتوا، از هدف قرار دادن سایتها یا ویدیوهای نامرتبط جلوگیری کنید.
انواع کلمات کلیدی منفی
برای کمپینهای جستجو، میتوانید از کلمات تطابق گسترده (Broad Match)، تطابق عبارت (Phrase Match) و کلیدواژههای منفی مطابقت دقیق (Exact Match) استفاده کنید. با این حال، این انواع تطابق منفی متفاوت از همتایان مثبت خود عمل میکنند. تفاوت اصلی این است که اگر میخواهید آنها را حذف کنید، باید مترادفها، نسخههای مفرد یا جمع، غلط املایی و سایر تغییرات نزدیک را اضافه کنید.
برای کمپینهای نمایشی، مجموعهای از کلمات کلیدی منفی (negative keyword) به عنوان موضوع دقیق حذف میشوند. حتی اگر کلمات کلیدی یا عبارت دقیق به صراحت در صفحه نباشد، تبلیغات در صفحه نمایش داده نمیشود. اما موضوع محتوا به شدت به مجموعه negative keyword های حذف شده مرتبط است.
به عنوان مثال، مجموعهای از کلمات کلیدی منفی مانند «شلوار زنانه» پیشنهادات را در صفحهای با محتوای شلوار جین زنانه مسدود میکند، حتی اگر عبارت دقیق «شلوار زنانه» در صفحه ظاهر نشود. هرچند ما با فراتر از مفهوم شلوار زنانه به انواع دیگر جنسهای زنانه (مانند دامن) یا شلوارهای مردانه کاری نداشته باشیم. این روش با نحوه برخورد ما با یک کلمه کلیدی مثبت متفاوت است. به عنوان مثال. کفشهایی که ما آنها را با دستهبندی گستردهتری مانند کفش نیز مطابقت میدهیم.
تطابق گسترده منفی (Negative Broad Match)
این حالت، نوع پیش فرض برای کلمات کلیدی منفی (negative keyword) شما است. برای کلمات کلیدی منطبق گسترده منفی، اگر جستجو حاوی تمام عبارات کلیدواژه منفی شما باشد، تبلیغ شما نشان داده نمیشود. حتی اگر این عبارات به ترتیب متفاوتی باشند. اگر جستجو فقط شامل برخی از عبارات کلیدواژه شما باشد، ممکن است تبلیغ شما نشان داده شود.
مثال
کلیدواژه تطابق گسترده منفی: لباس زنانه
در جستجو، کدام تبلیغات میتواند نمایش داده شود؟
1- لباس آبی زنانه بله
2- لباس زنان بله
3- لباس زنانه آبی خیر
4- زنانه لباس خیر
5- لباس زنانه خیر
مطابقت عبارت منفی (Negative Phrase Match)
برای کلمات کلیدی مطابقت عبارت منفی، اگر جستجو حاوی عبارات کلیدی دقیق به همان ترتیب باشد، تبلیغ شما نشان داده نمیشود. جستجو ممکن است شامل کلمات اضافی باشد. اما تا زمانی که تمام عبارات کلیدواژه به یک ترتیب در جستجو گنجانده شده باشد، تبلیغ نمایش داده نمیشود. جستجو ممکن است شامل کاراکترهای اضافی برای یک کلمه باشد و حتی زمانی که بقیه عبارات کلیدواژه به همان ترتیب در جستجو گنجانده شوند، تبلیغ نشان داده میشود.
مثال
کلمه کلیدی مطابقت عبارت منفی: لباس زنانه
کدام کلمات در جستجو نمایش داده میشود؟
1- لباس آبی زنانه بله
2- لباس زنان بله
3- لباس زنانه آبی خیر
4- زنانه لباس بله
5- لباس زنانه خیر
خدمات گوگل ادز
سرویس خدمات گوگل ادز یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای تجزیه و تحلیل و پیاده سازی کمپین، ردیابی تبدیلها و تجزیه و تحلیل بازگشت سرمایه، تنوع و آزمایش آگهی تنها چند مورد از خدمات گوگل ادز ebgroup است.
تطابق دقیق منفی (Negative Exact Match)
برای کلمات کلیدی تطابق دقیق منفی، اگر جستجو حاوی کلمات کلیدی دقیق باشد، به همان ترتیب و بدون کلمات اضافی، تبلیغ شما نشان داده نمیشود. اگر جستجو حاوی عبارات کلیدواژه با کلمات اضافی باشد، ممکن است تبلیغ شما همچنان نشان داده شود.
مثال
کلمه کلیدی مطابقت عبارت منفی: لباس زنانه
کدام کلمات در جستجو نمایش داده میشود؟
1- لباس آبی زنانه بله
2- لباس زنان بله
3- لباس زنانه آبی بله
4- زنانه لباس بله
5- لباس زنانه خیر
نمادها در کلمات کلیدی منفی گوگل ادز
میتوانید از سه علامت، علامت (&)، علامت تاکیدی (á) و ستاره (*) در کلمات کلیدی منفی خود استفاده کنید. کلمات کلیدی منفی با علائم تاکیدی دو کلیدواژه منفی متفاوت در نظر گرفته میشوند. مانند کافه پیاده رو و “کافه” پیاده رو. به طور مشابه، «جوراب و کفش» با «جوراب & کفش» متفاوت است.
برخی از نمادها هستند که گوگل ادز آنها را نمیشناسد:
نمادهایی نادیده گرفته میشوند
اگر نقطه (.) را به negative keyword خود اضافه کنید، آنها نادیده گرفته میشوند. برای مثال، کلیدواژههای Fifth Ave. و Fifth Ave، کلمات کلیدی منفی یکسانی در نظر گرفته میشوند. اگر به کلیدواژههای منفی خود علامتهای مثبت (+) اضافه کنید، معمولاً نادیده گرفته میشوند (مثلاً آبی+خودرو). اما در برخی موارد اگر + در انتهای کلمه باشد مثلا( C++ ) نادیده گرفته نمیشود.
نمادهای نامعتبر
اگر کلمات کلیدی منفی را که حاوی نمادهای خاصی هستند اضافه کنید، یک پیام خطا دریافت خواهید کرد. برخی از نمادهایی که نمیتوان در negative keyword خود استفاده کرد عبارتند از: ، ! @ ٪ ^ () = {}؛ ~ ` <>؟ \ |.
اپراتورهای سایت و جستجو
عملگر «site:» از کلمات کلیدی منفی شما حذف میشود. یعنی اگر کلمه کلیدی منفی [site:www.example.com dark chocolate] را اضافه کنید، همان [شکلات تیره] در نظر گرفته میشود. اپراتورهای جستجو نادیده گرفته خواهند شد. به عنوان مثال، اگر عملگر جستجوی «OR» را به کلمه کلیدی منفی شکلات تلخ، مانند «OR dark chocolate» اضافه کنید، دستور «OR» نادیده گرفته میشود و کلمه کلیدی منفی شما فقط شکلات تلخ خواهد بود.
سایر عملگرهای جستجو: افزودن یک عملگر منها (-) به جلوی یک کلمه کلیدی باعث میشود که این کلمه کلیدی برای تطبیق کلمه کلیدی منفی نادیده گرفته شود. به عنوان مثال، اگر یک کلمه کلیدی منهای «شکلات تیره» داشته باشید، آن را همان «تیره» در نظر میگیرید.
سخن پایانی
کلمات کلیدی منفی(negative keyword) خود را با دقت انتخاب کنید. اگر از negative keyword ها بیش از حد استفاده کنید، ممکن است تبلیغات شما به مشتریان کمتری برسد.
کلمات کلیدی منفی با انواع نزدیک مطابقت ندارند. بنابراین ممکن است تبلیغ شما همچنان در جستجوها یا صفحاتی که دارای تغییرات نزدیک از عبارات کلیدواژه منفی شما هستند، نشان داده شود.
هیچ نوع مطابقت تعدیل کننده برای تطابق گسترده منفی وجود ندارد.
ممکن است زمانی که فردی عبارتی بیش از ۱۶ کلمه را جستجو میکند و negative keyword شما پس از آن کلمه شانزدهم میآید، تبلیغ شما نشان داده شود. فرض کنید کلمه کلیدی منفی شما «تخفیف» است.
زمانی که فردی برای «اتاقهای هتل تمیز و زیبا یا اجارهای تخت و صبحانه در کیش نزدیک به ساحل تخفیف دار» جستجو میکند، تبلیغ شما نشان داده میشود. زیرا کلمه کلیدی منفی شما هفدهمین کلمه در عبارت است.
از سوی دیگر، زمانی که فردی برای «اتاقهای هتل تمیز و زیبا یا اجاره تختخواب و صبحانه تخفیف دار در کیش نزدیک به ساحل» جستجو کند، تبلیغ شما را نشان نداده نمیشود، زیرا negative keyword شما قبل از شانزدهمین کلمه در عبارت است.