انواع شبکه‌های اجتماعی و راهنمای تولید محتوا در آنها

Home » بلاگ » مقالات » شبکه های اجتماعی » انواع شبکه‌های اجتماعی و راهنمای تولید محتوا در آنها

انواع شبکه‌های اجتماعی

با مشاهده محبوبیت و قدرت کانال‌های شبکه‌های اجتماعی، کسب و کارها و بازاریابان به دنبال شناخت انواع شبکه‌های اجتماعی هستند تا بتوانند از آن‌ها برای هدف قرار دادن و تبدیل مخاطبان خود استفاده کنند.

شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کنند تا وفاداری مشتریان فعلی‌تان را تا حدی افزایش دهید که آن‌ها به‌طور رایگان و با معرفی به دیگران درباره شما صحبت کنند.  بیش از ۸۸ درصد از شرکت‌ها در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی بازاریابی می‌کنند.

مردم عادی فقط شبکه‌های اجتماعی فیس بوک، توییتر، اسنپ چت، لینکدین، اینستاگرام و چند کانال دیگر را می‌شناسند.

اما برای یک بازاریاب، کارشناس سئو، کارشناس شبکه‌های اجتماعی یا هر برندی، انواع دیگر شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که باید آنها را بشناسند، زیرا نقش مهمی در هدف‌یابی و تبدیل مشتریان بالقوه دارند.

در این پست، انواع مختلف روش‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را که می‌توانند دسترسی و آگاهی از برند شما را در فضای وب رشد دهند، بررسی خواهیم کرد.

لیست انواع شبکه‌های اجتماعی

1. شبکه‌های اجتماعی ارتباطی

اینگونه شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با افراد (و برندها) در وب استفاده می‌شود. آن‌ها از طریق برندسازی، آگاهی، ایجاد رابطه، خدمات مشتری، تولید سرنخ و تبدیل، به کسب و کارها کمک می‌کنند.

می‌توانید انواع مختلفی از کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی را در این شبکه‌ها کانالیزه کنید تا دسترسی خود را به مشتریان افزایش دهید. برخی از مزایای اینگونه شبکه‌های بازاریابی اجتماعی عبارتند از:

  • آن‌ها افراد و مشاغل را به تعامل آنلاین و به اشتراک‌گذاری داده‌ها و افکار تشویق می‌کنند تا روابط سازنده‌ی دوجانبه را تضمین کنند.
  • اگر به دنبال بهترین راه‌ها برای بهینه‌سازی کمپین‌های بازاریابی فعلی هستید، انواع مختلفی از روش‌های ارگانیک و پولی برای انجام این کار را در انواع شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، توییتر و لینکدین پیدا خواهید کرد.

2. شبکه‌های اشتراک‌گذاری مدیا (عکس، فیلم)

از این شبکه‌های اجتماعی برای یافتن و به اشتراک‌گذاری عکس ها، ویدئوهای زنده، فیلم و انواع دیگر رسانه‌ها در وب استفاده می‌شود.

این دسته از شبکه‌های اجتماعی در ساخت برند، تولید سرنخ، هدف‌گذاری و غیره به شما کمک خواهند کرد. آن‌ها به افراد و برندها مکانی برای دیده شدن و به اشتراک‌گذاری رسانه می‌دهند تا بتوانند مخاطبان را هدف قرار دهند و استراتژی خود را به روشی متقاعد کننده و نتیجه محور تبدیل کنند.

امروزه برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی نیز این ویژگی‌ها را ارائه می‌دهند، اما برای شبکه‌های اجتماعی اشتراک‌گذاری رسانه، نقش اساسی فقط این مدل است.  برخی مزایای آنها شامل:

  • تصویر یا ویدیو در انواع شبکه‌های اشتراک‌گذاری رسانه اینستاگرام، یوتیوب و اسنپ چت برای شما مفیدتر خواهد بود.
  • برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا باید از این شبکه‌ها برای تجارت خود استفاده کنید یا خیر، باید منابع و مخاطبان هدف خود را در نظر بگیرید. این کانال‌ها به شما کمک می‌کنند تا کمپین‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ای را برای ایجاد سرنخ و گسترش پایگاه مخاطبان خود اجرا کنید.

3. تالارهای گفتگو مانند

این نوع از کانال‌های شبکه‌های اجتماعی برای یافتن، به اشتراک‌گذاری و بحث در مورد انواع مختلف اطلاعات، نظرات و اخبار استفاده می‌شود. reddit، Quora و Digg را می توان جز معروفترین تالارهای گفتگو محسوب کرد.

آن‌ها با تبدیل شدن به یک منبع درجه یک برای انجام تحقیقات بازار بی‌نقص به کسب و کارها کمک می‌کنند. این انجمن‌ها قدیمی‌ترین روش‌های اجرای کمپین‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هستند.

قبل از ورود کانال‌های محبوب شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، این انجمن‌ها مکان‌هایی بودند که متخصصان، کارشناسان و علاقه مندان انواع مختلفی از بحث‌ها را در زمینه‌های مختلف انجام می‌دادند. مزایا:

  • این انجمن‌های گفتگو، تعداد زیادی کاربر دارند و دسترسی خوبی را برای کسب و کار شما تضمین می‌کنند. اینجا مکان‌هایی هستند که به سوالات مختلف هر دامنه پاسخ می‌دهند.
  • در صورتی که کسب و کار شما به تحقیقات عمیق مشتری نیاز دارد، این مکان‌ها مناسب‌ترین بخش برای کسب و کار شما خواهند بود.
  • در کنار اشتراک‌گذاری اطلاعات و دانستن پاسخ ها، این مکان‌ها در تبلیغات نیز بسیار تاثیرگذار هستند.
شبکه اجتماعی quora

4. نشانگذاری و شبکه‌های مدیریت محتوا

انتخاب چنین شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا جدیدترین محتواهایی را که در حال ظهور هستند، پیدا کنید، به اشتراک بگذارید، بحث کنید و ذخیره کنید.

آن‌ها در کانالیزه کردن آگاهی از برند برای کسب و کار شما بسیار مفید هستند، به علاوه، انتخاب آنها برای اجرای انواع مختلف کمپین‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به شما در ایجاد ترافیک وب سایت و جذب مشتری کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید کمپین‌های بسیار خلاقانه‌ای اجرا کنید که هم بتوانند مخاطبان شما را آگاه کنند و در عین حال آن‌ها را جذب کنند، این کمپین بهترین گزینه است.  

مزایا:

  • برای اجرای کمپین شبکه‌های اجتماعی در Pinterest، باید سایتی داشته باشید که بوکمارک پسند باشد. شما باید عناوین و تصاویر را برای فیدهایی که شبکه‌های نشانک‌گذاری (پین) و مدیریت محتوا برای دسترسی و اشتراک‌گذاری محتوای شما استفاده می‌کنند، بهینه کنید.
  • Flipboard به شما امکان می‌دهد مجله خود را با استفاده از جذاب‌ترین محتوا ایجاد کنید و سپس می‌توانید آن را به مخاطبان خود نشان دهید.
شبکه اجتماعی فلیپ بورد

5. شبکه‌های بررسی مصرف کننده

استفاده از شبکه‌های بررسی مشتری به شما کمک می‌کند اطلاعات مختلفی را در مورد انواع محصولات، خدمات یا برند‌ها پیدا کنید، به اشتراک بگذارید و بررسی کنید.

وقتی یک کسب‌وکار در این شبکه‌ها نظرات مثبتی بگیرد، ادعاهای آن‌ها معتبرتر می‌شود زیرا بررسی‌ها در این شبکه‌ها به عنوان اثبات اجتماعی عمل می‌کنند.

برای اجرای کمپین‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی موفق، برای کسب و کارهای امروزی بسیار مهم است که نظرات مثبتی در مورد این سایت‌ها داشته باشند.

علاوه بر این، حل تمام مسائلی که مشتریان شما در این پلتفرم‌های ارسال می‌کنند، یکی دیگر از مواردی است که برای نتایج مثبت و سازنده برای کسب‌وکار شما بسیار مهم است.

مزایا:

  • این شبکه‌ها مکانی را به کاربران برای بررسی انواع محصولات و خدماتی که استفاده کرده‌اند ارائه می‌دهند.
  • بررسی محتوای ارزش زیادی به هر برندی می‌افزاید، زیرا بر تعداد خریداران جدید برای تلاش برای خدمات شما تأثیر می‌گذارد.
  • Yelp ،Zomato و TripAdvisor انواعی از پلتفرم‌های شبکه اجتماعی هستند که خدمات بررسی مبتنی بر مکان را ارائه می‌دهند که به شما در اجرای کمپین‌های اجتماعی مبتنی بر مکان کمک می‌کند.
شبکه اجتماعی yelp

6. شبکه‌های وبلاگ‌نویسی و انتشار

شما باید از این نوع شبکه‌های اجتماعی را برای انتشار، کشف و اظهار نظر در مورد مقالات، وبلاگ‌های شبکه‌های اجتماعی و سایر مطالب در وب استفاده کنید.

بازاریابی محتوا یکی از قدرتمندترین راه‌ها برای هدف‌گیری، جذب، و تبدیل مخاطبان هدف است. قرار است پایگاه کمپین‌های بازاریابی آنلاین موفقی باشد که مهمترین نقش را در قیف‌های تبدیل کمپین‌های بازاریابی دیجیتال ایفا می‌کند.

وردپرس و بلاگر پلتفرم‌های سنتی وبلاگ‌نویسی هستند. Tumblr (سرویس میکرو وبلاگ نویسی) و Medium (سکوی انتشارات اجتماعی) جدیدترین شبکه‌های وبلاگ‌نویسی و انتشار هستند.

مزایا

  • استفاده از این شبکه‌ها برای کسب‌وکارهایی که می‌خواهند به طور مؤثر از بازاریابی محتوا استفاده کنند ضروری است، به علاوه، می‌توانید این محتوا را در انواع شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، لینکدین و غیره به اشتراک بگذارید.
  • محتوایی که در این شبکه‌ها استفاده می‌کنید به شما کمک می‌کند جایگاهی برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید و مخاطبانی که در جستجوی اطلاعات مربوط به آن جایگاه هستند، مطمئناً از وبلاگ یا سایت شما بازدید خواهند کرد.


خدمات شبکه های اجتماعی

سرویس مدیریت شبکه های اجتماعی یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. برای بهتر دیده شدن برند، افزایش دسترسی به مشتری، رتبه‌های بالا در جستجوها چند مورد از خدمات شبکه های اجتماعی ebgroup است.

7. شبکه‌های اجتماعی صوتی

اصطلاح «شبکه‌های اجتماعی صوتی یا مبتنی بر صدا» و «صوت اجتماعی» به شبکه‌های اجتماعی اطلاق می‌شوند که از صدا به عنوان ابزار اصلی ارتباط خود استفاده می‌کنند. صدای اجتماعی می‌تواند شامل اتاق‌های گفتگوی زنده، پیام‌های صوتی، ابزارهای ایجاد و ویرایش صدا، پادکست‌ها و موارد دیگر باشد.کلاب هاس (Clubhouse) یک شبکه اجتماعی صوتی محسوب می‌شود.

تصویری از کلاب هاوس

8. شبکه‌های خرید اجتماعی

اگر می‌خواهید آخرین ترندهای بازاریابی را بشناسید یا می‌خواهید نکات خرید را بدانید، این نوع کانال‌های شبکه‌های اجتماعی برای شما مناسب هستند. علاوه بر این، آن‌ها به شما کمک می‌کنند برند‌های مختلف را دنبال کنید، چیزهای جالبی را به اشتراک بگذارید و در این شبکه‌های خرید اجتماعی خرید کنید. از انواع این شبکه‌ اجتماعی می توان به Polyvore ،Etsy و Fancy اشاره کرد.

کسب‌وکارها می‌توانند از این نوع پلت‌فرم‌های شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد آگاهی از برند، افزایش تعامل و فروش محصولات در برخی از پلتفرم‌های جدید و مؤثر استفاده کنند. این کانال‌ها تجارت الکترونیک را با جذاب‌تر کردن آن‌ها از طریق برخی عناصر اجتماعی جالب تغییر می‌دهند.

مزایا:

  • برای استفاده موثر از این شبکه‌ها باید سایتی ایجاد کنید که تجربه خرید را با تجربه اجتماعی ادغام کند.
  • این شبکه‌ها برای کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها بسیار نتیجه‌محور هستند، زیرا می‌توانند محصولات خود را بدون هیچ دفتر یا فروشگاه فیزیکی بفروشند.

9. شبکه‌های مبتنی بر علاقه

می‌توانید از این نوع شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با افراد دیگری که سرگرمی‌ها یا علایق مشابهی دارند، استفاده کنید. شما به راحتی می‌توانید مخاطبانی را که علاقه‌مند به دانستن بیشتر در مورد انواع محصولات و خدماتی که شما ارائه می‌دهید بیابید. از انواع این شبکه‌ اجتماعی می توان به Goodreads ،Houzz و Last.fm اشاره کرد.

آنها یکی از بهترین شبکه‌ها برای تعامل با مخاطبان خود و ایجاد آگاهی انحصاری از برند آنلاین هستند. در مقایسه با شبکه‌های اجتماعی بزرگ، استفاده از شبکه‌های مبتنی بر علاقه به شما کمک می‌کند تا کمپین هدفمندتری را اجرا کنید.

مزایا:

  • انتخاب این شبکه‌ها به شما کمک می‌کند تا صرفاً روی یک محصول یا خدمات مرتبط با موضوع خاصی تمرکز کنید، به عنوان مثال، دکوراسیون منزل، آموزش بازاریابی دیجیتال، موسیقی، کتاب و غیره.
  • این شبکه‌ها بهترین مکان برای تعامل با مخاطبان یک حوزه خاص هستند.

جمع بندی!

در حین جمع‌بندی این پست، اجازه دهید در مورد برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی صحبت کنیم که به اندازه شبکه‌های بالا شناخته شده نیستند، اما اگر کسب‌وکار شما متناسب با کارشان باشد، می‌توانند تأثیر بگذارند.

در این لیست، اولین شبکه‌های اشتراک‌گذاری اقتصادی مانند Airbnb ،Uber ،TaskRabbit است که به شما امکان می‌دهد تبلیغات، خرید، پیداکردن، فروش، اشتراک‌گذاری و تجارت انواع محصولات و خدمات را در میان همتایان انجام دهید.

سپس برخی از شبکه‌های اجتماعی ناشناس مانند Whisper، After School و Ask.fm می‌آیند که معمولاً برای شایعه‌پراکنی، جاسوسی از انواع فعالیت‌ها استفاده می‌شوند.

آن‌ها برای کسب و کار شما خیلی مفید نیستند، اما اگر می‌خواهید چیزی را به صورت ناشناس پست کنید، می‌توانید این نوع پلت فرم‌های شبکه‌های اجتماعی را انتخاب کنید.

5/5 - (21 امتیاز)
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.