یکی از راههایی که بهشدت میتواند کاربران سایت شما را مجذوب خود کند، تولید محتوای تصویری است. بارها شنیدهاید که تصاویر هزاران بار بیشتر از متون میتوانند مفهوم و منظور را برسانند. حال چه خوب است که ما هم در برنامههای بازاریابی اینترنتی خودمان که تولید محتوا یکی از آنهاست، از محتوای تصویری یا Visual Content استفاده کنیم.
محتوا تصویری بهمعنای تولید محتوا و رساندن مفهوم یک محتوا با استفاده از تصاویر است. تولید محتوا تصویری قدیمیترین نوع تولید محتوا در تاریخ است و در این چند سال با همهگیرشدن شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، رشد چشمگیری در تأثیرگذاری روی مخاطبان در مقایسه با دیگر روشهای تولید محتوا داشته است. حتماً دقت داشته باشید که برای استفاده از تصاویر در وبسایت نکات سئو و بهینه سازی را رعایت کنید تا رتبۀ خوبی در رتبهبندی تصاویر گوگل به دست آورید.
یکی از راههایی که میتوان محتوای تصویری ایجاد کرد، استفاده از اینفوگرافیک است. برای اینکه درک بهتری از اینفوگرافیک داشته باشید کافی است به این مطالب مراجعه کنید.
در ابتدا در فضای اینترنت سایتها با محتوای متنی شناخته میشدند و در نتایج بالا قرار میگرفتند اما با افزایش مخاطبین و افزایش سرعت و پهنای باند اینترنت، نوع محتوا نیز تغییر کرد. همچنان شاهد تغییر از عکس به ویدیو هستیم. اما عکس چگونه محتوایی است؟
عکسها نیز میتوانند حاوی پیام برای منتقل کردن باشند. بسیاری از عکاسان حرفهای با تهیه عکسهایی تاملبرانگیز، مفاهیمی را بهما منتقل میکنند. شیوه منتقل کردن احساس و یا پیام اخلاقی در قالب یک تصویر که توسط عکاس گرفته شده است، میتواند بسیار تاثیرگذار باشد نسبت به متن و شرح آن. خیلی از موضوع محتوا خارج نشویم و حال برای مورد بعد به سراغ تصاویر غیر عکاسی شده میپردازیم.
در فضای اینترنت و برای تبلیغات دیجیتال مارکتینگ از تصاویر گرافیکی و ساخته شده استفاده میشود. رسانههای اجتماعی با تغییر رویکرد خود، فضای مناسبی برای انتشار عکس را فراهم کردهاند و کسب و کارها و افراد تاثیرگذار سعی میکنند پیام خود را بهسرعت و بهزیبایی از طریق تصویر به کاربران خود منتقل کنند. محتوای تصویری میتوانند یک عکس معمولی، عکس گرافیکی -طراحی شده مانند اینفوگرافیک- و یا یک فایل متحرک -گیف- باشد.
یکی از فرمهای تاثیرگذار بخش محتوای تصویری، اینفوگرافیک است. اینفوگرافیکها بهشرطی که اطلاعات کاملی را با یک طرح جذاب و زیبا در اختیار مخاطبین قرار دهد، شانس بالایی برای ویروسی شدن را دارند. در بازاریابی ویروسی این مورد مطرح شده است که اگر اطلاعات را سریع و آسان و بهصورت خلاقانه در اختیار افراد قرار دهید، احتمال اینکه آنان این محتوا شما را بهاشتراک بگذارند بسیار زیاد است. پس اینفوگرافیکها یکی از مهمترین فرمهای محتوای تصویری هستند.

تولید محتوا تصویری چه تأثیر و اهمیتی دارد؟
برای اطلاعرسانی در مورد یک موضوع خاص و یا انتشار پیام و جملات تاثیرگذار، بهخوبی میتوان از تصاویر در رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام استفاده کرد. برای پیاده کردن یک حالت فراخوان عمل (Call to Action)، معمولا در تصاویر از یک لینک، آدرس صفحه رسانه اجتماعی و یا آدرس سایت استفاده میشود.
۱ـ مغز انسان اطلاعات تصویری را ۶۰٫۰۰۰ برابر سریعتر پردازش میکند.
۲ـ ۹۰درصد اطلاعاتی که به ذهن انسان انتقال داده میشود، محتوای تصویری است.
۳ـ ۴۰درصد افراد محتوای تصویری را راحتتر از یک متن ساده به خاطر میسپارند.
۴ـ مطالب با محتوای تصویری به میزان ۱۲درصد ترافیک بیشتری در شبکه به وجود میآورند.
۵ـ ۴۶درصد افراد معتقدند طراحی وبسایت یک شرکت یکی از معیارهای مهم انتخاب است.
۶ـ مطالب با محتوای ویدئویی به میزان ۳ برابر ارتباط بیشتری با مخاطبان برقرار میکنند.
۷ـ احتمال خرید یک محصول برای مصرفکنندگان که ویدئوی آن محصول را مشاهده میکنند به میزان ۸۵درصد بیشتر میشود.
۸ـ بازدیدکنندگان سایتهای مختلف به میزان ۱۰۰درصد زمان بیشتری را در سایتهایی که با محتوای ویدئویی یا محتوای تصویری همراه هستند، سپری میکنند.
۹ـ محتوای تصویری در شبکه های اجتماعی بیشتر به اشتراک گذاشته میشود.
۱۰ـ اینفوگرافیکها ۳ برابر بیشتر از سایر محتواها لایک شده و به اشتراک گذاشته میشوند.
۱۱ـ ۹۳درصد از ارتباطات انسانی غیرکلامی است.
۱۲ـ ۶۵درصد از مخاطبان شما سبک یادگیری بصری دارند.
۱۳ـ ۲۰درصد افراد فقط آنچه که میخوانند به یاد میآورند.