اینفوگرافیک چیست و چه کاربردی دارد؟

اینفوگرافیک

در چند سال گذشته، صنعت خبر شاهد ظهور روزنامه نگاری داده و داستان سرایی با داده بوده است، در حالی که اینترنت خود را به عنوان بستر مناسبی برای روایت ها و تجسم های مبتنی بر داده های پیچیده تر معرفی کرده است.

اصطلاح “اینفوگرافیک” در دهه گذشته به بسیاری از صنایع گسترش یافته است و به یک ابزار ارتباطی قدرتمند برای مشاغل، دولت ها و موسسات آموزشی تبدیل شده است.

اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک (infographic) ابزار ارزشمندی برای ارتباطات بصری است. از نظر بصری منحصر به فردترین و خلاقانه‌ترین اینفوگرافیک‌ها اغلب مؤثرترین هستند زیرا توجه ما را جلب می‌کنند و رها نمی‌کنند.

اما به یاد داشته باشید که تصاویر در یک اینفوگرافیک باید کاری بیشتر از هیجان و درگیر کردن انجام دهند. آن‌ها باید به ما کمک کنند تا محتوای اینفوگرافیک را درک کرده و به خاطر بسپاریم.

تاریخچه اینفوگرافیک

گرافیک باستانی

اطلاعات کمی در مورد این واقعیت وجود دارد که غارنشینان اولین طراحان اینفوگرافیک (infographic) بودند. آنها زندگی روزمره را به تصاویری تبدیل کردند که تولدها، نبردها، حیات وحش، مرگ‌ها و جشن‌ها را به تصویر می‌کشید. یکی از مشهورترین مکان های نقاشی غار در فرانسه کشف شد. قدمت نقاشی های لاسکو در حدود 17300 سال تخمین زده می‌شود.

گرافیک باستانی

هیروگلیف های مصری

هیروگلیف مصری یک سیستم نوشتاری رسمی بود که توسط مصریان باستان استفاده می‌شد و از نمادها برای نشان دادن کلمات، حروف و مفاهیم استفاده می‌کرد. آنها یک شکل ارتباطی منحصر به فرد اما به طور گسترده مورد استفاده و پذیرفته شده بودند که قدمت آنها به 3000 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. این هیروگلیف ها عمدتاً زندگی، کار و مذهب را به تصویر می‌کشیدند.

هیروگلیف های مصری

ویلیام پلیفیر

اما ویلیام پلی‌فر پدر گرافیک آماری در نظر گرفته می‌شود، زیرا نمودار خطی و میله‌ای را که امروزه اغلب از آن استفاده می‌کنیم اختراع کرده است. او همچنین به خاطر ایجاد نمودار ناحیه و دایره ای شناخته می‌شود. پلیفیر یک مهندس و اقتصاددان سیاسی اسکاتلندی بود که اطلس تجاری و سیاسی را در سال 1786 منتشر کرد.

ویلیام پلیفیر

ادموند هالی

ادموند هالی ستاره شناس، ژئوفیزیکدان، ریاضیدان، هواشناس و فیزیکدان انگلیسی بود که بیشتر برای محاسبه مدار ستاره دنباله دار هالی شناخته شده است. هالی استفاده از خطوط کانتور روی نقشه ها را برای اتصال و توصیف مناطقی که تفاوت شرایط جوی را از مکانی به مکان دیگر نشان می دهد، توسعه داد.

ادموند هالی

اوتل آیچر

Otl Aicher یک طراح گرافیک و توپوگرافی آلمانی بود که بیشتر به خاطر طراحی پیکتوگرام برای بازی های المپیک تابستانی 1972 در مونیخ شهرت داشت. پیکتوگرام های ساده شده او به شکل جهانی ارتباط تبدیل شد و در بسیاری از تابلوهای خیابانی که امروزه می بینیم ظاهر می شود.

اوتل آیچر

مزایای اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها (infographic) برای آسان کردن هضم اطلاعات پیچیده استفاده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند در هر زمان که بخواهید مفید باشند. یعنی:

  • یک نمای کلی سریع از یک موضوع ارائه می‌دهند
  • یک فرآیند پیچیده را توضیح می‌دهند
  • نمایش یافته‌های تحقیق یا داده‌های نظرسنجی
  • یک پست یا گزارش طولانی وبلاگ را خلاصه می‌کنند
  • چندین گزینه را مقایسه می‌کنند
  • افزایش آگاهی در مورد یک موضوع یا علت

هنگامی که نیاز دارید به کسی خلاصه‌ای سریع در مورد چیزی ارائه دهید که توضیح آن تنها با کلمات دشوار است، اینفوگرافیک راه درست است.

این بدان معنی است که infographic می‌تواند تقریباً در هر صنعتی مفید باشد.

از اینفوگرافیک‌ها در بازاریابی چگونه استفاده می‌شود؟

بازاریابان از اینفوگرافیک‌ها برای ایجاد آگاهی از برند و افزایش تعامل در مورد موضوعات مهم برای شرکت استفاده می‌کنند.

بازاریابان می‌توانند از infographic برای موارد زیر استفاده کنند:

  • دستاوردهای کسب و کار خود را در یک صفحه فرود یا یک صفحه قابل دانلود به نمایش بگذارند
  • یک خبرنامه بصری قابل توجه برای ارائه اخبار، نمایش محصول یا خدمات جدید یا نشان دادن رهبری فکری ارسال کنند.
  • دوره‌های آنلاین یا جزوات دوره خود را بهبود ببخشند
  • جلب توجه در رسانه‌های اجتماعی. اینفوگرافیک را در Pinterest یا اینستاگرام به اشتراک بگذارند.
استفاده از اینفوگرافیک در بازاریابی

اینفوگرافیک مشاوره و فریلنسرها

مشاوران از اینفوگرافیک‌های جدول زمانی برای تجسم جدول زمانی پروژه و ساده کردن موضوعات جدید/خاص صنعت برای مشتریان خود استفاده می‌کنند:

  • مشاوران از infographic برای موارد زیر استفاده می‌کنند:
  • داده‌ها را به روشی تازه برای ارائه به مشتری استفاده می‌کنند
  • استدلال خود را تقویت و جدول زمانی را در پیشنهادات مشتری تجسم می‌کنند
  • ارائه گزارش پیشرفت به مشتریان
اینفوگرافیک مشاوره و فریلنسرها

اینفوگرافیک کسب و کار کوچک و کارآفرین

کسب و کارهای کوچک و کارآفرینان از اینفوگرافیک‌ها برای دستیابی به مخاطبان جدید و افزایش آگاهی از برند استفاده می‌کنند:

اینفوگرافیک برندینگ

لیست‌ها نوع رایجی از اسناد هستند که همه کسب و کارها دارند. اما خواندن لیست‌های طولانی ممکن است خسته کننده باشد. بعید است که خوانندگان حتی موارد موجود در لیست را به خاطر بسپارند. کسب‌وکارها می‌توانند از اینفوگرافیک‌ها برای تجسم فهرست‌ها برای حفظ یادگیری بهتر استفاده کنند.

کسب و کارهای کوچک و کارآفرینان می‌توانند از infographic برای موارد زیر استفاده کنند:

  • راهنمای سبک برند خود را ایجاد کنند
  • پیشنهادات و موفقیت‌های گذشته آن‌ها را در بروشورها و مجلات برجسته کنند
  • کسب و کار خود را تبلیغ یا رهبری فکری خود را در شبکه‌های اجتماعی نشان دهند
  • محصولات/خدمات و موفقیت‌های گذشته را بهتر در صفحه فروش وب سایت خود یا در یک صفحه تک صفحه‌ای قابل دانلود به نمایش بگذارند.
  • تاریخچه شرکت خود را در صفحه درباره وب سایت آن‌ها به نمایش می‌گذارند
  • ارسال خبرنامه‌های خلاقانه

اینفوگرافیک دولتی

اینفوگرافیک‌ها در بخش دولتی چه کاربردی دارند؟ دولت‌ها از اینفوگرافیک برای به اشتراک گذاشتن آمار و داده‌های سرشماری استفاده می‌کنند.

و سازمان‌های غیرانتفاعی از اینفوگرافیک‌ها برای تبلیغ رویدادها و افزایش آگاهی در مورد علل آن یا نمایش تلاش‌های موفق خود برای جمع‌آوری کمک‌های مالی استفاده می‌کنند:

سازمان‌های غیرانتفاعی از infographic برای موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • داده‌ها و اطلاعات مربوط به یک علت مشخص را به راحتی قابل درک می‌کنند. این را می‌توان برای یک خبرنامه، کمپین رسانه‌های اجتماعی، صفحه اهدا، پوستر و موارد دیگر اعمال کرد.
  • یک استراتژی کمپین برنامه ریزی می‌کنند
  • نتایج را در گزارش سالانه برجسته می‌کنند
  • موفقیت‌ها را در یک گزارش تاثیر به نمایش می‌گذارند
اینفوگرافیک سازمان های غیرانتفاعی

اینفوگرافیک آموزشی

مربیان و مدرسان از infographic استفاده می‌کنند تا محتوا را برای دانش آموزان و کارمندان به یاد ماندنی‌تر کنند. اینفوگرافیک فرآیندی می‌تواند به برقراری ارتباط بین فرآیندهای دست و پا گیر به روش بصری کمک کند.

اینفوگرافیک‌ها می‌توانند هر زمان که نیاز به برقراری ارتباط سریع اطلاعات داشته باشید، یا هر زمانی که بخواهید روی داده‌ها یا پیام خود تأثیر بگذارید، می‌تواند مفید باشد.

چگونه یک اینفوگرافیک ایجاد کنم؟

اگر شما را متقاعد کرده باشیم که اینفوگرافیک ابزاری است که باید از آن استفاده کنید، احتمالاً از خود می‌پرسید که چگونه می‌توانید اینفوگرافیک خود را ایجاد کنید.

راهنمای گام به گام ما در مورد نحوه ایجاد اینفوگرافیک منبع عالی برای طراحی اینفوگرافیک است.

مهم نیست که چقدر برای شروع ساخت اولین infographic علاقه‌مند باشید، نباید بدون برنامه ریزی وارد فرآیند طراحی شوید.

  • ابتدا با ایجاد یک طرح کلی اینفوگرافیک شروع کنید.
  • اطلاعات خود را با طرح کلی اینفوگرافیک سازماندهی کنید
  • یک الگوی اینفوگرافیک انتخاب کنید
  • اینفوگرافیک خود را سفارشی کنید

1. اطلاعات خود را با طرح کلی اینفوگرافیک سازماندهی کنید

فرآیند ایجاد یک طرح کلی به شما کمک می‌کند تا افکار خود را سازماندهی کنید و مطمئن شوید که محتوای شما در یک اینفوگرافیک کار می‌کند.

با استفاده از این ۴ مرحله، یک طرح کلی infographic از محتوا ایجاد کنید:

  • نکات کلیدی محتوای خود را تعیین کنید
  • عنوان، سرصفحه ها، سرفصل‌های فرعی و حقایق را تعیین کنید
  • طول پاراگراف‌ها و نکات را در نظر بگیرید
  • یادداشت برای طراحی


خدمات تولید محتوا

سرویس تولید محتوا یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. برای تحقیق کلمات کلیدی، استراتژی تولید محتوا، سئو محتوا تنها چند مورد از خدمات تولید محتوا ebgroup است.

2. یک الگوی اینفوگرافیک انتخاب کنید

هنگامی که یک طرح کلی تهیه کردید، آماده انتخاب یک الگوی اینفوگرافیک هستید.

الگوهای اینفوگرافیک از پیش ساخته شده می‌توانند الهام بخش طراحی مورد نیاز شما برای به دست آوردن اینفوگرافیک باشند. حتی استفاده از آن‌ها به عنوان نقطه پرش نیز می‌تواند مفید باشد.

هنگام انتخاب یک الگوی اینفوگرافیک باید موارد زیادی را در نظر بگیرید، از جمله رنگ‌ها، فونت‌ها، طول، اندازه و سبک هر قالب، و اینکه هر کدام از این عوامل چقدر با محتوای شما همسو می‌شوند.

اما مهمتر از همه، شما باید نوع مناسبی از قالب infographic را برای محتوای خود انتخاب کنید.

3. اینفوگرافیک خود را سفارشی کنید

هنگامی که یک قالب اینفوگرافیک را انتخاب کردید، می‌توانید شروع به سفارشی‌سازی آن با نیازهای خود کنید. در اینجا چند راه برای تطبیق نمونه‌های اینفوگرافیک در این پست آورده شده است:

  • رنگ پس زمینه و متن را تغییر دهید
  • متن را متناسب با پیام خود تنظیم کنید
  • نمادهایی را که مرتبط با داستان شما هستند اضافه یا تعویض کنید
  • لوگوی برند خود را در فوتر اضافه کنید
  • اندازه لیست را کم یا زیاد کنید

انواع مختلف اینفوگرافیک

در eBgroup، ما الگوهای اینفوگرافیک را به ۹ دسته مختلف طبقه‌بندی کرده‌ایم:

  • اینفوگرافیک‌های آماری
  • اینفوگرافیک اطلاعاتی
  • اینفوگرافیک جدول زمانی
  • پردازش اینفوگرافیک
  • اینفوگرافیک جغرافیایی
  • مقایسه اینفوگرافیک
  • اینفوگرافیک سلسله مراتبی
  • فهرست اینفوگرافیک‌ها
  • اینفوگرافیک رزومه

هر نوع اینفوگرافیک برای تجسم نوع متفاوتی از محتوا طراحی شده است.

مقالات مرتبط

به عنوان مثال، اینفوگرافیک‌های اطلاعاتی معمولاً نسبت به انواع دیگر اینفوگرافیک‌ها دارای متن سنگین‌تر هستند.

همچنین اینفوگرافیک‌های اطلاعاتی وجود دارد که چیزهای مهم را به شکل ساده توضیح می‌دهد. اینها به عنوان مرجع بصری برای موضوعاتی که جدید و ناآشنا هستند مفید هستند.

از سوی دیگر، اینفوگرافیک‌های آماری بیشتر بر روی اعداد و تجسم داده ها، نمودارها و داده‌ها متمرکز هستند. آن‌ها تمایل دارند متن بسیار کمتری نسبت به اینفوگرافیک‌های اطلاعاتی داشته باشند و جریان روایت کمتری دارند. آن‌ها بیانیه‌ای را با اعداد بزرگ و حقایق مستقل بیان می‌کنند، مانند این اینفوگرافیک از اینترنت اشیا.

انتخاب نوع قالب مناسب برای محتوای خود یکی از کلیدهای موفقیت یک اینفوگرافیک است.

چه چیزی یک طراحی اینفوگرافیک را موثر می‌کند؟

وقتی نوبت به طراحی یک infographic موثر می‌رسد، باید بدانیم که مغز ما به دنبال الگوهایی در اطلاعات بصری است تا به ما در درک جهان کمک کند.

ما می‌توانیم از این ایده برای ساختار بصری اطلاعاتمان استفاده کنیم و الگوهایی ایجاد کنیم که پیامی را که می‌خواهیم انتقال دهیم را تقویت کنیم.

بیایید برخی از بهترین روش‌های طراحی اینفوگرافیک را بررسی کنیم تا به شما در ایجاد اینفوگرافیک‌هایی کمک کند تا به همان اندازه که زیبا هستند مؤثر هم باشند.

از خطوط، مرزها و اشکال برای گروه‌بندی اطلاعات مرتبط استفاده کنید.

حتی چیزی به سادگی موقعیت و گروه‌بندی عناصر در یک صفحه می‌تواند بر نحوه درک خوانندگان ما از گرافیک ما تأثیر بگذارد.

اگر از عناصر اولیه طراحی مانند حاشیه ها، خطوط، دایره‌ها و مربع‌ها برای سازماندهی بصری محتوای خود استفاده کنیم، خوانندگان ما تفسیر آن محتوا را آسان‌تر خواهند کرد.

از طرف دیگر، هنگامی که ساختار اطلاعات تمرکز اصلی infographic است (مانند نمودار سازمانی یا نمودار جریان)، اتصال صریح عناصر مرتبط با خطوط می‌تواند مفید باشد.

از رنگ‌های متضاد برای جلب توجه خوانندگان خود استفاده کنید

یکی دیگر از عناصر اصلی طراحی که باید به آن فکر کنید رنگ است. ما به طور طبیعی تمایل داریم از رنگ برای زیبا جلوه دادن infographic استفاده کنیم، اما رنگ می‌تواند به عنوان یک ابزار ارتباطی قدرتمند نیز استفاده شود.

درست مانند خطوط و حاشیه‌ها، رنگ‌ها را می‌توان برای نشان دادن گروه‌های اطلاعاتی استفاده کرد. اما مهمتر از آن، می‌توانیم از رنگ برای جلب توجه به بخش‌های خاصی از اطلاعات استفاده کنیم و اطلاعات پشتیبان را در پس‌زمینه قرار دهیم.

رنگی را انتخاب کنید که با تمام رنگ‌های دیگر در تضاد باشد و از آن برای برجسته کردن مهم‌ترین اطلاعات استفاده کنید.

این استراتژی بسیار مرسوم است. پاپ‌های رنگی یکی از بزرگترین گرایش‌های طراحی گرافیک در سال ۲۰۲۲ است.

یک سلسله مراتب متن با سه سبک فونت مختلف ایجاد کنید

فونت‌ها یکی از چیزهایی هستند که افراد در اولین نگاه به یک infographic متوجه آن می‌شوند. اگر فونت‌ها بد انتخاب شوند، می‌توانند یک اینفوگرافیک عالی را خراب کنند.

گردآوری انواع فونت‌های محبوب ما شما را در مسیر درست هدایت می‌کند.

کلید استفاده صحیح از فونت‌ها در اینفوگرافیک ایجاد یک سلسله مراتب متن واضح با سه سبک فونت مختلف است – یکی برای عنوان اصلی، یکی برای سرفصل‌های بخش و دیگری برای متن اصلی.

سبک‌های فونت اینفوگرافیک چیست؟

فونت هدر اصلی باید بزرگ‌ترین باشد و می‌تواند سبک‌ترین فونت باشد. به آن به عنوان راهی برای تنظیم حال و هوای اینفوگرافیک خود فکر کنید.

فونت سرتیتر بخش باید کمی کوچک‌تر و سبک‌تر باشد، اما همچنان باید در صفحه برجسته باشد.

در نهایت، فونت متن بدنه باید کوچکترین باشد و اصلاً سبک نباشد. باید تا حد امکان راحت خوانده شود.

از تصاویر، آیکون‌ها و تصاویر برای به یاد ماندنی کردن نکات کلیدی استفاده کنید

در نهایت، مطمئن شوید که تمرکز infographic شما روی تصاویر بصری مانند تصاویر، نمادها، نمادها، تصاویر و تجسم داده‌ها مانند نمودارها و نمودارها باشد.

تصاویر برای جذاب و به یاد ماندنی کردن اطلاعات شما بسیار مهم هستند. بهترین اینفوگرافیک‌ها تعادلی برابر بین متن و تصاویر دارند.

ساده‌ترین راه برای اطمینان از اینکه تصاویر به اندازه کافی در گرافیک خود دارید، اضافه کردن یک نماد برای نمایش هر هدر است. حتی به شکل بهتر، نمونه‌های تصویری از هر نقطه اصلی در infographic ایجاد کنید.

لذت بردن از طراحی نیز مهم است. لازم نیست کاملاً تجاری و جدی باشد.

قرار است اینفوگرافیک‌ها جذاب و به یاد ماندنی باشند و تصاویر ابزارهای داستان‌گویی عالی هستند.

نتیجه گیری

بهترین اینفوگرافیک‌ها از ترکیبی از متن، تصاویر و داده‌ها برای اطلاع‌رسانی و تعامل استفاده می‌کنند.

اگر آماده ایجاد اینفوگرافیک هستید که تعادل کاملی بین سرگرمی و آموزشی ایجاد کند، مطمئن شوید که بهترین شیوه‌های طراحی اینفوگرافیک را دنبال می‌کنید:

  • از خطوط، مرزها و اشکال برای گروه‌بندی اطلاعات مرتبط استفاده کنید.
  • از یک رنگ متضاد برای جلب توجه به اطلاعات کلیدی استفاده کنید.
  • یک سلسله مراتب متن با سه سبک فونت مختلف ایجاد کنید.
  • از تصاویر، آیکون‌ها و تصاویر برای به یاد ماندنی کردن غذای کلیدی استفاده کنید.

سوالات متداول

5/5 - (68 امتیاز)

اشتراک گذاری

1 دیدگاه دربارهٔ «اینفوگرافیک چیست و چه کاربردی دارد؟»

  1. نیما احمدوند

    سلام اینفوگرافیک برای نمایش یافته‌های تحقیق یا داده‌های نظرسنجی خیلی خوبه و کار رو راحتر میکنه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟