راهنمای جامع نقشه کلمات کلیدی (keyword mapping)

Home » بلاگ » مقالات » تولید محتوا » راهنمای جامع نقشه کلمات کلیدی (keyword mapping)

نقشه کلمات کلیدی

در این پست، قصد داریم به موضوع تحقیق کلمات کلیدی و برخی از کارها و ابزارهایی که می‌توانید برای انجام تحقیق کلمات کلیدی از آنها بهره ببرید، بپردازیم. در نهایت، ما شما را با مراحل نگاشت کلیدواژه یا نقشه برداری کلمات کلیدی آشنا می‌کنیم تا بتوانید ایده‌های خود را در فرآیند انتخاب درست کلمات کلیدی به کار ببندید.

کلمات کلیدی چیست؟

اگر مشغول سئو و بهینه سازی سایت هستید، یا یک سایت کاملاً جدید راه اندازی کرده‌اید، تحقیق کلمات کلیدی صحیح می‌تواند به شما کمک کند تا وب سایت خود را با تولید محتوای مناسب و به کارگیری کلمات کلیدی درست درجایگاه مناسبی در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) قرار دهید. اگر مطمئن نیستید که در تحقیق کلمات کلیدی چه نکاتی باید در نظر گرفته شود و می‌خواهید بیشتر بدانید، با ما همراه شوید.

فرآیند تحقیق کلمات کلیدی

برای شروع، به یک ابزار تحقیق کلمه کلیدی قوی نیاز دارید. ابزارهای زیادی وجود دارند که به شما اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی مرتبط، رقبای برتر برای یک عبارت خاص، هدف جستجو، دشواری و غیره می‌دهند.

همانطور که کلمات کلیدی خود را جمع آوری و سازماندهی می‌کنید، در اینجا چند روش برتر وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید:

  • از همپوشانی کلمات کلیدی اجتناب کنید.
  • از کلمات و عبارات کلیدی با همپوشانی یکسان برای بیش از یک صفحه استفاده نکنید. در عوض، راه‌های خلاقانه‌ای برای بهینه‌سازی صفحات خود با استفاده از مرتبط‌ترین کلمات کلیدی پیدا کنید.
  • هدف جستجو را تعیین کنید.
  • باید کلیدواژه‌هایی را که انتخاب می‌کنید نه تنها بر اساس آنچه که می‌خواهید با آن شناخته شوید باشد، بلکه بر اساس آنچه که مخاطبان شما به‌صورت آنلاین جستجو می‌کنند، هماهنگ شود. این کار به عنوان هدف جستجو شناخته می‌شود.
  • اساساً، هدف جستجو به ما می‌گوید که هدف اصلی آن‌ها چیست. چرا آن‌ها به دنبال محتوایی مانند شما هستند؟ آن‌ها چه انتظاری از آن دارند؟ چه چیزی می‌خواهند یاد بگیرند؟ برخی از ابزارها، مانند SEMRush، در واقع قصد جستجوی کلی را برای مجموعه کلمات کلیدی خاص پیش بینی می‌کنند.
  • کلمات کلیدی معنادار و طبیعی را بیابید.
  • نحوه بیان یک کلمه کلیدی می‌تواند بر سهولت یا دشواری آن تأثیر بگذارد که به طور طبیعی آن را در یک قطعه محتوا قرار دهید. انتخاب عباراتی که در جریان طبیعی یک مکالمه قرار می‌گیرند، می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که کدام یک باید در متن گنجانده شود.
  • از برچسب‌ها و طبقه‌بندی‌ها به نفع خود استفاده کنید.
  • اگر از ابزاری مانند وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید با افزودن برچسب‌ها، پست یا صفحه خود را بیشتر بهینه کنید. به جای اینکه بخواهید همه آن‌ها را به متن تحمیل کنید، کلمات کلیدی مرتبط را در بخش برچسب‌ها قرار دهید.
  • آنچه را که قبلا نداشته‌اید پیدا کنید.
  • به شکاف‌های احتمالی در موضوعات و کلمات کلیدی خود توجه کنید. از دست دادن فرصت‌ها سخت نیست. برخی از اصول موضوع وب سایت خود را در نظر بگیرید. ممکن است برخی از اصولی را که بدیهی می‌دانید نادیده بگیرید.

نکات لازم برای انجام صحیح فرآیند تحقیق کلمات کلیدی

1.  کدام زاویه از تحقیق کلمات کلیدی را باید در نظر بگیرید.

قبل از شروع، باید ایده روشنی در مورد اینکه چه نوع تحقیق کلمات کلیدی را باید انجام دهید، نیاز دارید. صاحبان وب سایت به دلایل مختلف سایت خود را بهینه می‌کنند. قبل از شروع حتما یک هدف در ذهن داشته باشید.

برای مثال، اگر در حال نقشه‌برداری و تحقیق برای یک وب‌سایت جدید هستید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به نقشه سایت پیشنهادی خود نگاهی بیندازید. سپس، بر اساس محتوایی که در هر صفحه نمایش داده می‌شود، تحقیقات مربوط به کلمات کلیدی را انجام دهید. این کار می‌تواند زمان قابل توجهی را بگیرد، اما در نهایت به طور تصاعدی نتیجه می‌دهد.

تحقیق کلمات کلیدی

از سوی دیگر، اگر در حال نگاشت کلمات کلیدی برای محتوای موجود هستید (مانند محتوای وبلاگ، یک دوره آموزشی خود میزبان یا حتی یک پادکست)، تحقیقات کلمه کلیدی را بر اساس تخصص خود انجام دهید. این شامل جایگاه شما، موضوعات متمرکز، و کلمات کلیدی مرتبط است. تا جایی که فکر می‌کنید موارد را یادداشت کنید و سپس آن لیست را با خود به مرحله ۲ ببرید.

لیست تحقیق کلمات کلیدی

2. بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی را انتخاب کنید.

ابتدا باید به ابزار تحقیق و نگاشت کلیدواژه انتخابی خود فکر کنید. قبل از شروع، باید ایده‌ای در مورد موضوعات و کلمات کلیدی داشته باشید که می‌خواهید تحقیق کنید. اگر هنوز آن را ندارید، وقت بگذارید تا مطمئن شوید آنچه را که برای انجام یک جستجوی موفق نیاز دارید، دریافت به کار گرفته‌اید.

ما در این مقاله، مراحلی را برای تحقیق موفقیت‌آمیز کلمات کلیدی با استفاده از ابزار SEMRush توضیح خواهیم داد. این ابزاری است که ما اغلب برای انجام تحقیقات کلمات کلیدی به همراه Google Keyword Planner استفاده می‌کنیم. اگرچه تعدادی ابزار قوی دیگر مانند Moz و Ahrefs نیز وجود دارد که شما می‌توانید از آنها نیز بهره ببرید. این ابزارها مجموعه‌ای از کلمات کلیدی مرتبط را در اختیار شما قرار می‌دهند و می‌توانند فهرست اولیه‌ای را که در مرحله ۱ ایجاد کرده‌اید، تا حد زیادی گسترش دهند.

مرتب کردن لیست تحقیق کلمات کلیدی

3. عبارت کلید اصلی خود را وارد کرده و جستجو کنید.

ابتدا به صفحه اصلی SEMRush بروید. عبارت کلید اصلی خود را وارد کرده و روی «جستجو» کلیک کنید. برای این مثال از عبارت «بهترین ابزارهای سئو» استفاده کرده‌ایم. چه به نمای کلی کلمه کلیدی بروید یا بلافاصله کلمه کلیدی را وارد کنید، یک صفحه ظاهر می‌شود.

اختصاص url به کلمات کلیدی

نتایج شما در داشبورد اصلی قرار می‌گیرد، جایی که می‌توانید یک نمای کلی از نحوه عملکرد آنلاین این کلمه کلیدی دریافت کنید. توجه داشته باشید که حجم جستجوی جهانی آن ۵.۹k است و سختی آن ۸۴٪ است. این بدان معناست که رتبه‌بندی این کلمه کلیدی خاص ممکن است دشوار باشد. هنگام گردآوری کلمات کلیدی که می‌خواهید استفاده کنید، این اعداد را در نظر بگیرید.

جدا کردن لیست کلمات کلیدی

خواهید دید که SEMRush هدف کلی جستجو را برای این عبارت که تجاری است را مشخص کرده است. این یعنی کاربرانی که این عبارت را جستجو می‌کنند اغلب می‌خواهند در مورد خدمات یا برندهای مرتبط با آن اطلاعات بیشتری کسب کنند. همچنین این ابزار تغییراتی را در مورد کلمه کلیدی شما، سوالاتی که شامل عبارت کلیدی شما هستند و کلمات کلیدی مرتبط ارائه می‌دهد.

انتخاب کلمه کلیدی اصلی

نحوه استفاده از گزینه‌ها در تحقیق کلمه کلیدی:

  • می‌توانید از چند تغییر کلمه کلیدی در کنار یکدیگر در یک صفحه یا در یک پست وبلاگ استفاده کنید، با این کار زمینه‌های بیشتری را پوشش می‌دهید.
  • سوالات، راه‌های زیادی برای موقعیت بهینه‌سازی کلمه کلیدی به شما ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانند در مورد نحوه جستجوی کاربران برای موضوع شما اطلاعات بیشتری بدهند.
لینک دهی دسته بندی ها به صفحه اصلی

این امکان وجود دارد که از کلمات کلیدی مرتبط برای تعیین خوشه‌های محتوا یا حتی موضوعات مرتبطی که می‌توانید در سایت خود بسازید استفاده کنید. این فرآیند را برای کلمات کلیدی دیگری که می‌خواهید استفاده کنید تکرار کنید.

مشخص کردن مقالات هر دسته بندی

4. کلمات کلیدی مرتبط خود را جمع آوری و سازماندهی کنید.

برای مشاهده لیستی از کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با عبارت کلیدی خود، روی لیست کلمات کلیدی مرتبط کلیک کنید. اگر از طرح پولی استفاده کنید، می‌توانید این نتایج را به یک صفحه گسترده خارج کنید. شما می‌توانید همین عمل را با تغییرات و سوالات خود تکرار کنید.

هنگامی که فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط خود را دریافت یا جمع آوری کردید، می‌توانید آن‌ها را در «خوشه ها» دسته‌بندی کنید. در اینجا ۴ نکته داریم که باید هنگام مرتب کردن کلمات کلیدی خود و تعیین نحوه خوشه‌بندی آن‌ها با یکدیگر در نظر داشته باشید:

  • در چه صفحات خاصی کلمات کلیدی نمایش داده می‌شوند (صفحه اصلی، درباره ما، خدمات و غیره)
  • آن‌ها را با توجه به موضوعاتی مانند سؤالاتی که می‌پرسند یا پاسخ می‌دهند یا مشکلی که حل می‌کنند، دسته‌بندی کنید
  • تعیین کنید که آیا این کلمات کلیدی به عنوان موضوعات پست وبلاگ فعلی بهتر عمل می‌کنند یا آینده
  • کدام کلمات کلیدی می‌توانند به عنوان اسلاگ URL در سایت شما کار کنند

با کلمات کلیدی عمومی و خاص شروع کنید تا ترکیبی محکم از گزینه‌ها به دست آورید. به عنوان مثال، اگر صاحب یک کسب و کار فیزیکی هستید، می‌توانید جستجوی کلمه کلیدی خود را به درج موقعیت فیزیکی خود محدود کنید.

می‌توانید فرآیند جستجوی کلمه کلیدی را تکرار کنید تا آن را خاص‌تر کنید. به عنوان مثال، (بهترین ابزار سئو) یک موضوع جستجوی نسبتاً گسترده است. اگر بخواهیم آن را محدود کنیم، چیزی مانند «بهترین ابزار سئو برای مبتدیان» یا «بهترین ابزارهای سئو رایگان» را خواهد بود.

5.  کلمات کلیدی رقابت خود را بررسی کنید

چه سایت‌هایی رقبای برتر برای کلمه کلیدی شما هستند؟ اگر داشبورد SEMRush را به پایین اسکرول کنید، می‌توانید لیستی از ۱۰ مورد برتر خود را مشاهده کنید. این کار به شما ایده می‌دهد که کدام وب سایت‌ها از کلمات کلیدی شما استفاده می‌کنند.

بررسی رقبا در کلمات کلیدی مدنظر

اگر روی URL یکی از سایت‌های رقیب خود کلیک کنید، تفکیک دقیقی از کلمات کلیدی که آن‌ها برای آن‌ها رتبه دریافت می‌کنند – هم به صورت ارگانیک و هم بر اساس هدف جستجو، خواهید دید. می‌توانید زیر دامنه‌های برتر، صفحات برتر و رقبای آن‌ها را نیز ببینید.

توجه داشته باشید که آن‌ها برای چه کلمات کلیدی رتبه‌بندی می‌شوند. برخی از این کلمات را به اضافه تغییرات آن‌ها در سایت خود بگنجانید.

6. تحقیقات کلمات کلیدی خود را در یک نقشه بصری سازماندهی کنید

در نهایت، زمان آن رسیده است که کلمات کلیدی خود و اطلاعاتی را که در طول مراحل قبلی جمع آوری کرده‌اید را بردارید و آن‌ها را در یک نقشه واقعی و تصویری کلمه کلیدی قرار دهید. راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، بنابراین روشی را انتخاب کنید که احساس خوبی داشته و برای شما منطقی باشد.

یک راه درست این است که یک صفحه با کد رنگی ایجاد کنید و کلمات کلیدی سایت را بر اساس سلسله مراتب سایت شما، از جمله صفحه اصلی و دسته ها/ زیر شاخه ها، سازماندهی کنید.

نقشه برداری یا نگاشت کلمات کلیدی چیست؟

نقشه برداری یا نگاشت کلمات کلیدی، تمرین ایجاد یک نقشه از کلمات کلیدی مرتبط با سئو و عبارات کلیدی برای وب سایت شما است. شما کلمات کلیدی خود را بر اساس تحقیقات سئو انتخاب می‌کنید و آن‌ها را بر اساس ساختار و محتوای سایت خود به دسته‌ها و خوشه‌های مرتبط گروه‌بندی می‌کنید. در برخی موارد، نگاشت کلمات کلیدی با نقشه سایت شما همراستا می‌شود. یعنی چه در حال راه اندازی یا طراحی مجدد وب سایت باشید و یا مشغول اصلاح استراتژی سئو کلی قرار باشید.


خدمات تولید محتوا

سرویس تولید محتوا یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. برای تحقیق کلمات کلیدی، استراتژی تولید محتوا، سئو محتوا تنها چند مورد از خدمات تولید محتوا ebgroup است.

نمونه نقشه کلمات کلیدی از Semrush

اگر در حال انجام آنالیز سئو وب سایت خود هستید، نقشه برداری از کلمات کلیدی یکی از مراحل فرآیند آنالیز شما است. شما نه تنها باید در مورد جایگاه وب سایت خود از نظر سئو اطلاعات کسب کنید، بلکه باید مشکلاتی را که ممکن است پیدا شود راهم اصلاح کنید. یعنی مطمئن شوید تمام صفحات وب سایت شما با کلمات کلیدی مناسب بهینه شده‌اند، تا در نهایت به رتبه بالاتر صفحات شما در موتورهای جستجو کمک کند.

چرا باید نقشه کلمات کلیدی را ایجاد کنید؟

صاحبان وب‌سایت‌ها نقشه‌برداری کلمات کلیدی را به دلایل مختلف انجام می‌دهند. در اینجا برخی از دلایلی که ممکن است فرآیند نقشه برداری کلمات کلیدی را برای وب سایت خود ضروری کند، آورده‌ایم:

  • سئوی وب سایت هرگز به درستی بهینه نشده و شما در حال تلاش برای اصلاح این مشکل هستید.
  • شما در حال راه اندازی یک وب سایت جدید هستید و می‌خواهید مطمئن شوید که از ابتدا آن را به درستی بهینه کرده‌اید.
  • در حال طراحی مجدد سایت خود هستید و می‌خواهید کلمات کلیدی خود را به عنوان بخشی از این فرآیند ترسیم کنید.
  • شما در حال بررسی وب سایت خود هستید و باید مشکلات مربوط به زیاد بودن کلمات کلیدی، محتوای تکراری و تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه را اصلاح کنید.
  • در تلاش هستید تا قدرت خود را در  موتورهای جستجو حول مجموعه‌ای بسیار خاص از موضوعات ایجاد کنید.
  • برای موضوعاتی که مرتباً در مورد آن‌ها پست می‌کنید، به ایده‌ها و زوایای تازه نیاز دارید.
  • شما روی بهبود لینک‌سازی خود تمرکز کرده‌اید و به موضوعات تازه و بهینه شده برای سئو نیاز دارید.
  • در حال گسترش حضور آنلاین خود در یک حوزه تخصصی جدید هستید و می‌خواهید  SERPها محتوای شما را روی آن موضوع تشخیص دهند.
  • شما روی ایجاد یک استراتژی بک لینک قوی‌تر کار می‌کنید.

برای ساخت موفقیت‌آمیز استراتژی نگاشت و تحقیق کلمات کلیدی نیازی به متخصص سئو نیست. خوشبختانه، تعدادی ابزار مفید وجود دارد که به شما در انجام کار کمک می‌کند.

مثال نقشه کلمه کلیدی
نمونه نقشه کلمات کلیدی از Semrush.com

راه‌های دیگر سازماندهی کلمات کلیدی

  • گروه‌بندی کلمات کلیدی را در تصویری از نقشه سایت خود قرار دهید
  • یک نقشه ذهنی از ساختار سایت خود ایجاد کنید و در گروه‌های کلیدواژه خود قرار دهید
  • کلمات کلیدی خود را در یک سند پردازش کلمه گروه‌بندی کنید و دایرکتوری‌ها و زیرشاخه‌ها را برچسب‌گذاری کنید تا بدانید قرار است به کجا بروند.

مهمترین چیزی که در اینجا باید به خاطر داشته باشید این است که شما باید بتوانید تجسم کنید که تحقیق کلمات کلیدی و نقشه کلیدواژه نهایی چگونه به نظر می‌رسد. داشتن یک مرجع بصری که ارجاع به آن آسان باشد به شما کمک می‌کند نه تنها کلمات کلیدی خود را سازماندهی کنید، بلکه به شما کمک می‌کند تا همه چیز را ساده کنید.

اگر تصمیم دارید در گروه‌هایی که ایجاد کرده‌اید تغییراتی ایجاد کنید، می‌توانید این کار را سریع و کارآمد انجام دهید زیرا قبلاً اطلاعات را به خوبی سازماندهی کرده‌اید.

همچنین، حتما نقشه کلمات کلیدی خود را در دسترس داشته باشید تا بتوانید هنگام سئو وب سایت خود به آن مراجعه کنید. ممکن است این کار برای سایت‌های بزرگتر امکان‌پذیر نباشد، اما در صورت امکان، سعی کنید، نقشه خود را در یک صفحه نگه دارید. این کار باعث می‌شود در حین کار به جای اینکه مجبور باشید صفحه به صفحه بگردید، فورا چیزی را که می‌خواهید، پیدا کنید.

مقالات مرتبط

نتیجه گیری

تحقیق و نقشه برداری کلمات کلیدی می‌تواند به شما کمک کند تا به طور موثر وب سایت خود را بهینه کنید. هنگامی که این کار به صورت استراتژیک اجرا شود، روشی جامع برای تقویت اعتبار سایت در  موتورهای جستجو و کمک به کاربران بیشتر در یافتن محتوای شما است.

5/5 - (29 امتیاز)
اشتراک گذاری:
یک دیدگاه درباره
  1. به نظرم یک نقشه ذهنی از ساختار سایت برای داشتن کلمات کلیدی خیلی کمک میکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.