هر سال ترندهای جدیدی در کانون توجه قرار میگیرند که میتوانند آینده دیجیتال مارکتینگ را تغییر دهند. حتی در زمان همه گیری کرونا و رکود اقتصادی سال 2021، دنیای بازاریابی ازکار نیفتاد. به همین دلیل ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال 2022 از پرچمداران صنایع خواهند بود.
بیایید به نو رسیده پلتفرم شبکههای اجتماعی یعنی TikTok نگاه کنیم، که کاربران Gen Z را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. امروزه TikTok یکی از پلتفرمهای شبکههای اجتماعی پیشرو است که هر کسب و کاری باید تبلیغ محصولات خود را آنجا نیز انجام دهد.
آینده فعالیتهای بازار مالی و سرمایه نیز با افزایش و محبوبیت فزاینده ارزهای دیجیتال و NFT در حال تغییر است. گوگل هم اعلام کرده که تا سال 2023 کوکیهای شخص ثالث را حذف خواهد کرد. چیزهای زیادی در فناوری در حال تغییر است و همه اینها بر صنعت دیجیتال مارکتینگ تأثیر میگذارد. ما هم براساس این تغییرات 5 ترند برتر دیجیتال مارکتینگ در سال 2022 را که باید منتظر آنها باشید برایتان آوردهایم.
1- بازاریابی ویدئویی
بازاریابی ویدئویی در حال تبدیل شدن به بخش چشمگیر از دیجیتال مارکتینگ است. طبق آمار منتشر شده، بازاریابی ویدئویی ترندی است که تمام مشاغل استفاده کننده از دیجیتال مارکتینگ، اگر بخواهند در رقابت باقی بمانند باید به آن توجه ویژه داشته باشند. دادههای اخیر eBgroup نشان میدهد که حداقل 70 درصد از مشتریان ویدیوی یک برند را با دیگران به اشتراک میگذارند و 72 درصد دیگر با استفاده از بازاریابی ویدیویی، تجربه مشتری و نرخ تبدیل آنها را بهبود بخشیدهاند.
با ورود به سال 2022، انتظار داریم تعداد افرادی که از تلفن همراه استفاده میکنند همچنان افزایش یابد. در نتیجه ترافیک موبایل نیز همچنان افزایش خواهد یافت، به این معنی که بازاریابی ویدیویی و استفاده از ویرایشگرهای ویدیوی آنلاین پر استفاده تر خواهد شد. 98 درصد از سیگنالها بر این اساس هستند که ویدئو نقش مهمی در دیجیتال مارکتینگ در سال های آینده خواهد داشت.
2- مرگ کوکی ها
اعلامیه اخیر گوگل برای پایان دادن به ردیابی کوکیها تا سال 2023 زنگ خطری برای بازاریابان دیجیتال است. این کار یک حرکت بزرگ توسط بزرگترین موتور جستجوگر جهان است و باید انتظار داشته باشیم که بر نحوه اعمال تاکتیکهای مختلف بازاریابان برای دستیابی به مخاطبان هدف خود تأثیر بگذارد.
از زمان اجرای GDPR، حفظ حریم خصوصی کاربران برای ارائه دهندگان خدمات اینترنتی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. گوگل و سایر موتورهای جستجو همیشه به دنبال راههایی برای به حداکثر رساندن تجربه کاربر با برندهای خود هستند و بهبود خط مشی حفظ حریم خصوصی آنها یکی از راههای افزایش تجربه کاربر است.
اگرچه دیجیتال مارکترها همواره به دنبال راههایی برای ردیابی کاربران در وب هستند، اما الان هم گزینههایی برای کاربران اینترنت وجود دارد که از ردیابی و کوکیهای شخص ثالث بر اساس سیاست GDPR انصراف دهند.
3- محتوا همچنان پادشاه خواهد ماند
در دیجیتال مارکتینگ، محتوا برای طولانی ترین زمان پادشاه بوده و خواهد ماند. در سال 2022 هم این امر ادامه خواهد یافت، زیرا بازاریابان اکنون بیشتر بر کیفیت محتوا تمرکز میکنند. تعداد زیادی محتوا در اینترنت وجود دارد و آنچه محتوای شما را در سال 2022 متفاوت میکند کیفیت و سادگی آن است.
بیشتر کاربران اینترنت دنبال منحصر به فرد بودن و کیفیت محتوا هستند. اگر میخواهید در سال 2022 به وب سایت خود اعتبار دهید، باید بیشتر روی ارسال محتوای عالی برای مخاطبان خود تمرکز کنید.
لازم نیست هر روز پست بگذارید تا مخاطبان خود را نگه دارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که محتوای خود را برای مخاطبان هدفتان الهام بخشتر و آموزشیتر کنید. بهتر است تولید محتوای باکیفیت را کمتر به مخاطبان خود ارائه دهید، اما اطمینان حاصل کنید که هر چیزی که ارائه میدهید مرتبط، جذاب و آموزنده باشد.
4- اتوماسیون بازاریابی
یکی دیگر از موارد ترند برتر دیجیتال مارکتینگ که در سال 2022 باید به آن توجه کرد، اتوماسیون بازاریابی است. در سال 2022، باید انتظار داشته باشیم که کمپینهای بازاریابیِ مبتنی بر داده در تمام صنایع مورد استفاده قرار گیرد. اتوماسیون بازاریابی نیاز روز خواهد بود زیرا به بازاریابان کمک میکند تا زمان کمتری را صرف کارهای تکراری کنند.
با اتوماسیون بازاریابی، بازاریابان پروفایلهای مصرف کننده خود را میسازند و قیف فروش خود را رشد میدهند. رویکردی قبلی که یک پلتفرم مناسب برای همه بود، و با حرکت به سمت سال 2022، از بازاریابان انتظار میرود که استراتژیها، اندازهها و محتوای بازاریابی خود را بر اساس مخاطبانی که در دست دارند تقسیم کنند.
امروزه مشتریان باهوش تر شدهاند. یعنی اگر میخواهید کسبوکارتان همیشه در مقابل چشم و یاد آنها بماند، وقتی محصولات و خدمات شما را جستوجو میکنند، باید هر زمان که آنلاین هستند و آنچه را که میبینند دنبال کنید. شما باید نوع مقالههایی را که میخوانند، ویدیوهایی که علاقه دارند تماشا کنند و نوع پستهای شبکههای اجتماعی را که بیشتر مطالعه میکنند، بدانید.
مشتریان همیشه در جستجوی اطلاعات صحیح هستند تا به آنها در تصمیم گیری برای خرید برند کمک کند. اگر میخواهید روابط قویتری با مشتریان خود ایجاد کنید، زمان آن رسیده است که به اتوماسیون بازاریابی فکر کنید.
5. جستجوی تصویری و صوتی
در سال 2022، یک دستیار صوتی فعال همچنان بازیگر اصلی خواهد بود. جستجوی صوتی نحوه انجام تحقیقات کلیدواژه بازاریابان دیجیتال را تغییر خواهد داد. بازاریابان دیجیتال هنگام ایجاد محتوا برای مخاطبان هدف خود، تمرکز بیشتری روی کلمات کلیدی دم بلند باید داشته باشند.
هنگام ایجاد محتوا برای کمپین بازاریابی خود، باید کلمات کلیدی را بر اساس آنچه اکثر کاربران در موتورهای جستجو میپرسند انتخاب کنید. به عنوان مثال، Google دارای ویژگی People Also Ask است که به شما کمک می کند برخی از جستجوهای مکرر را که میتوانید در اطراف آن محتوا ایجاد کنید، بشناسید. هنگامی که افراد از جستجوی صوتی استفاده میکنند، به احتمال زیاد از کلمات کلیدی طولانی استفاده میکنند. ایجاد محتوا در اطراف این کلمات کلیدی دم بلند به سادگی دید آنلاین شما را افزایش میدهد.
گرایش دیگری که باید به آن توجه کرد، جستجوی بصری است. در سال 2022، کاربران میتوانند به سادگی یک عکس آپلود کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد تصویر آپلود شده بیابند. به عنوان مثال، یک تصویر برجسته اطلاعات تاریخی را ارائه میدهد. هنگامی که کاربر تصویری از یک محصول را آپلود میکند، موتور جستجو محصولات مشابه را برمیگرداند و به آنها نشان میدهد که کجا چنین محصولاتی را خریداری کنند.
صحبت نهایی
با شناخت ترند برتر دیجیتال مارکتینگ روشی که دیجیتال مارکترهای حرفهای استراتژی بازاریابی خود را انتخاب میکنند، با نزدیک شدن به سال 2022 تغییر خواهد کرد. از آنجایی که موتورهای جستجو کوکیها را حذف میکنند، بازاریابان باید راه های دیگری را برای ردیابی ردپای دیجیتالی مشتری و دانستن آنچه بیشتر دوست دارند پیدا کنند، تا محتوای بازاریابی که ایجاد می کنند، بتواند مخاطبان را به مشتریان تبدیل کند.
مصرف کننده 2022 تقاضای بیشتری خواهد داشت، بنابراین کسب و کارها باید شروع به انطباق با روش های جدید تبلیغات دیجیتال کنند.