وب ۳ چیست؟ عصر جدید مالکیت داده‌های دیجیتال

وب 3 چیست
وب 3 چیست

همانطور که می‌دانید شبکه جهانی وب همواره در حال تغییر است. وب ۳ (web 3.0) افق جدیدی است که هیچ چیزی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. به عصر جدید مالکیت داده‌های دیجیتال خوش آمدید.

وب ۳ (web 3) چیست؟

تعریف وب ۳ بسته به اینکه از چه کسی بپرسید متفاوت است، اما به طور کلی، بعنوان نسل سوم اینترنت در نظر گرفته می‌شود. وب ۳ ، وب معنایی یا وب فضایی نیز نامیده می‌شود. اگر تکامل اینترنت را بخش‌بندی کنیم، اولی صفحات وب ساده و دومی برنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و پذیرش انبوه است، اما وب مبتنی بر بلاک چین در حال ظهور اینترنت ۳ خواهد بود. در اصل، یک اینترنت کاربرپسند، ایمن تر، خصوصی‌تر و متصل است.

وب ۳ از فناوری بلاک چین برای ایجاد تمرکززدایی واقعی استفاده می‌کند. این جدیدترین فناوری است که اینترنت را راه‌اندازی می‌کند و اولین گام مناسب به سوی متاورس نیز خواهد بود. یک متاورس، با مالکیت داده‌های دیجیتال از طریق NFTها، فقط در وب ۳ امکان‌پذیر است.

در نسل سوم اینترنت، دستگاه‌ها به جای اتکا به پایگاه‌های داده مبتنی بر سرور، در یک شبکه غیرمتمرکز متصل خواهند شد. ما نیازی به نگهداری تمام داده‌های خود در سرورهای متمرکز نداریم، بلکه خودمان به طور مستقل مالک آن خواهیم بود. ما باید انتخاب کنیم که با آن چه کنیم.

وب ۳ هسته اصلی چیزی است که eBgroup هم در حال حرکت به سوی آن است.

تاریخچه مختصری از اینترنت

تاریخ اینترنت

تعاریف برای زمان مختلف وب متفاوت است، اما می‌توان آن را به سه نسل اصلی تقسیم کرد.

وب ۱.۰ (۱۹۹۰ – ۲۰۰۵)

وب ۱.۰ اولین نسل اینترنت بود. این نسل شامل صفحات وب بود که برای اولین بار قابل دسترسی و تجاری شدند. پروتکل‌هایی مانند HTTP، HTML و XML از طلوع وب جهانی می‌آیند.

اولین مرورگرهای وب در طول وب ۱.۰، اولین ISPهایی که به شما امکان اتصال (از طریق شماره گیری) و اولین ابزارهای توسعه وب را می‌دادند، ارائه شدند. زبان‌های نرم‌افزاری مانند جاوا و جاوا اسکریپت نیز در این زمان ایجاد شدند.

در مجموع، روزهای اولیه اینترنت بود.

وب ۲.۰ (۲۰۰۶ – امروز)

تحول وب ۲.۰ که در سال ۱۹۹۹ توسط دارسی دی نوچی ابداع شد، به فرهنگ مشارکتی اشاره دارد که از طریق محتوای تولید شده توسط کاربر، رسانه‌های اجتماعی و دسترسی گسترده در اینترنت رشد کرده است.

وب ۲.۰ منجر به تغییری در نحوه دسترسی ما به وب جهانی شده است. اکنون می‌توانیم به تلفن خود برویم و هزاران برنامه در دستان خود داریم و صدها برنامه جدید هر روز به فروشگاه‌های اپلیکیشن اضافه می‌شوند. تلفن‌های ما دارای دوربین‌های داخلی هستند که کیفیت بالاتری نسبت به اکثر دوربین‌های واقعی وب ۱.۰ دارند. امروزه همه می‌توانند تولید کننده محتوا باشند و محتوای خود را ۲۴ساعته به اشتراک بگذارند. این بخش اساسی وب ۲.۰ است.

نسل کنونی نیز جنون شبکه‌های اجتماعی را با فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و سایر مواردی که دنباله‌روهایی مانند  TikTok را دنبال می‌کنند، به صحنه انداخت. ارتباطات دیجیتالی نیز با استفاده از برنامه‌هایی مانند WhatsApp یا تلگرام از طریق پیام‌های قدیمی به اوج جدیدی رسیده است.

با وجود همه اینها، تمایز اصلی بین وب ۱.۰ و وب ۲.۰ دسترسی گسترده به اینترنت تلفن همراه است. امروزه تقریباً ۴ میلیارد نفر به اینترنت دسترسی دارند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۰۵ تنها یک میلیارد بود.

وب ۲.۰ در یک چرخه مخرب و ظالمانه گرفتار شده است. ارتباط خود را با مفهوم اصلی اینترنت از دست داده است – یک وب غیرمتمرکز که در آن مشارکت کنندگان شبکه برابر هستند و کنترل مرکزی وجود ندارد. یک تغییر پارادایم برای بازگشت به مسیر مورد نیاز است.

با وب ۲.۰ خداحافظی کنید و به وب ۳ سلام کنید…


خدمات سئو

سرویس خدمات سئو یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.

وب ۳

سه جستجوی برتر در گوگل این عبارت را به سه فرد مختلف نسبت می‌دهند، با این حال اولین بار تیم برنرز لی در مورد مفهوم اصلی وب معنایی صحبت کرد. در سال ۱۹۹۹، برنرز لی درباره چشم‌انداز خود برای آینده صحبت کرد:

“من رویایی برای وب دارم [که در آن رایانه‌ها] قادر به تجزیه و تحلیل تمام داده‌های موجود در وب – محتوا، پیوندها و تراکنش‌های بین افراد و رایانه‌ها هستند. یک «وب معنایی» که این امکان را فراهم کند، هنوز به وجود نیامده است، اما زمانی که به وجود آمد، مکانیسم‌های روزمره تجارت، بوروکراسی و زندگی روزمره ما توسط ماشین‌هایی که با ماشین‌ها صحبت می‌کنند اداره می‌شوند. «عوامل هوشمند» که مردم برای سال‌ها تبلیغ می‌کردند، سرانجام محقق خواهند شد. “

«وب معنایی» پیش بینی شده توسط برنرز لی و «وب ۳» دقیقاً یکسان نیستند، آن‌ها اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

وب معنایی چیست؟

این نوع وب توسعه وب جهانی است که در آن ماشین‌ها قادر به خواندن داده‌ها در اینترنت هستند. اساساً، این استفاده روزمره از هوش مصنوعی در موتورهای جستجو، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و سایر وب سایت‌های وب ۳ برای خواندن، یادگیری و درک داده‌های کاربر و پاسخگویی خودکار به آن است.

موتورهای جستجوی هوشمند می‌توانند درخواست جستجوی شما را بسیار دقیق‌تر از آنچه در حال حاضر انجام می‌دهند درک کنند و نتایجی را تولید کنند که می‌تواند ساعت‌های زیادی از کار دستی صرفه‌جویی کند – برای مثال، نتایجی مانند برنامه‌های تعطیلات سفارشی.

خود تیم برنرز لی تلقین کرد که وب معنایی بخشی از وب ۳ خواهد بود، و نشان می‌دهد که این فقط یک قطعه از طراحی وب ۳ است، نه همان چیز یا موجودیت رقیب.

به عبارت دیگر، نسل بعدی اینترنت هوش مصنوعی یادگیری ماشینی (وب معنایی) را با فناوری بلاک چین و دیگر فناوری‌های پیشرفته ترکیب خواهد کرد.  وب ۳ اصطلاحی است که برای محصور کردن این نسل استفاده می‌شود.

چرا وب ۳ مهم است؟

جزئیات اینترنت

وب ۳ ویژگی‌های وب ۲.۰ را ارتقا می‌دهد و آن‌ها را به طور بهینه گسترش می‌دهد. هنگام مقایسه وب ۲.۰ با وب ۳، واضح است که وب سایت‌های وب ۳ بسیار فراگیرتر و برای استفاده آسان‌تر خواهند بود، همه اینها همراه با حفظ امنیت و حریم خصوصی داده‌های شخصی ارائه می‌شوند.

برای اینکه سایت‌های وب ۳ بدون مجوز و بدون اعتماد نباشند، از شبکه‌های همتا به همتا یا بلاک چین (یا هر دو) برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) استفاده می‌شود.

توسعه پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز چیزی است که باید به آن توجه داشت. بدون نیاز به تشویق بالا پائین رفتن بی‌پایان (برای جمع‌آوری داده‌ها)، شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به جای کاهش توجه بشریت، به نفع بشریت باشند. وب ۳ به جای بهره برداری از مشارکت کاربر، می‌تواند به آن پاداش مالی دهد.

محتوای تولید شده توسط کاربر در وب ۳ می‌تواند شاهد رونق خلاقیت باشد زیرا هیچ مرجع مرکزی حاکم بر توزیع کار سازندگان محتوا نخواهد بود و سازندگان محتوا همیشه کنترل مالکیت را حفظ خواهند کرد. بدون هیچ نهاد حکومتی متمرکز، سانسور سیاسی نیز از بین خواهد رفت. این امکان وجود دارد که افراد بسیار بیشتری بتوانند از تولید محتوا درآمد کسب کنند – مخصوصاً با ارز دیجیتال.

NFTها نیز در آینده نقش جالب و چند منظوره‌ای خواهند داشت. آن‌ها نه تنها برای لوگوها، آواتارها و زیبایی‌شناسی استفاده می‌شوند، بلکه می‌توانند به عنوان بلیط ورودی به وب سایت‌های وب ۳ خاصی عمل کنند. بدون اثبات اینکه NFT خاصی در کیف پول خود دارید، اجازه ورود نخواهید داشت. این می‌تواند جوامع خصوصی ایجاد کند که در آن نفوذی وجود نداشته باشد.

NFTها در بازی‌ها و متاورس برای اثبات مالکیت بر برخی اقلام قابل معامله استفاده خواهند شد.

وب ۳ چگونه کار خواهد کرد؟

توکن‌های وب ۳ برای اینترنت غیرمتمرکز ضروری هستند. این به این دلیل است که تعامل با بلاک چین هزینه به همراه دارد. در ازای مالکیت داده‌های خود، وب ۳ به احتمال زیاد نوعی روش پرداخت کوچک را برای انتشار داده‌ها در زنجیره بلوک شامل می‌شود.

این برای جایگزینی تبلیغات استثمارگرانه و سایر اهداف مستقیم اشخاص ثالثی که از داده‌های شما علیه شما استفاده می‌کنند ضروری است. برای پوشش هزینه‌های، می‌توانید انتخاب کنید که داده‌های خود را به بازاریابان بفروشید. شما همچنان مالک داده‌های خود خواهید بود، اما می‌توانید به موارد خاصی دسترسی داشته باشید که بازاریابان می‌توانند از آن‌ها برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند استفاده کنند. این روش ممکن است خیلی متفاوت از وب ۲.۰ به نظر نرسد، اما با این کار، داده‌های شما تحت کنترل شما هستند. شما باید انتخاب کنید چه چیزی را خصوصی نگه دارید و چه چیزی را بفروشید. و پس از آن، شما هستید که سود می‌کنید، نه شرکت‌های کلان داده.

بدون ارزهای دیجیتال وب ۳، فناوری بلاک چین نمی‌تواند کار کند. همانطور که برای ارسال توکن ERC20 در شبکه اتریوم مورد نیاز است، همان قانون بر اکثر بلاک چین‌ها حاکم است.

وب ۴.۰

تصور وب ۴.۰ دشوار است زیرا ما هنوز قدرت کامل وب ۳ را ندیده ایم، اما به احتمال زیاد اریک اشمیت، رئیس گوگل، درست می‌گوید و «اینترنت ناپدید خواهد شد». منظور او این بود که آنقدر در زندگی روزمره ما جا افتاده است که دیگر متوجه آن نمی‌شویم. مانند ماهی با آب، جامعه آنقدر از آن استفاده خواهد کرد – حتی به آن متکی می‌شود – که فراموش می‌کنیم وجود دارد.

اگر این درست باشد، موتورهای جستجوی هوشمند و سایر اشکال هوش مصنوعی در همه جا حاضر خواهند شد. این یکی از دلایل مهمی است که چرا باید تمرکززدایی داشت. با یک گره کنترل مرکزی، اینترنت با این بزرگی می‌تواند به فاجعه ختم شود. فقط تصور کنید چیزی که ما به اندازه هوا به آن تکیه کرده‌ایم، بتواند با یک نقطه شکست از بین برود. بشریت می‌تواند به عصر حجر بازگردد.

هر آنچه که وب ۴.۰ برای ما در نظر گرفته است، به نظر می‌رسد که وب ۳ نقش مهمی در هدایت آینده اینترنت داشته باشد. وب ۱.۰ برای شروع همه چیز ضروری بود، وب ۲.۰ در مورد پذیرش جهانی بود، وب ۳ قدرت را به مردم باز می‌گرداند. وب ۴.۰ چگونه خواهد بود؟ فقط آینده می‌تواند بگوید.

مزایای وب ۳

مزایای وب 3
eBgroup

فناوری‌های وب ۳ به طور چشمگیری نسبت به وب ۲.۰ بهبود خواهد یافت. در اینجا لیستی از چند مورد از مزایای وب ۳ که می‌توانیم در آینده نزدیک شاهد آن باشیم را خواهیم گفت:

حریم خصوصی بیشتر

وب ۳ به جای کنترل و نظارت بر حریم خصوصی و امنیت تمرکز خواهد کرد. این به شما این امکان را می‌دهد که انتخاب کنید کدام داده‌ها را می‌خواهید به اشتراک بگذارید و کدام را می‌خواهید برای خود نگه دارید. داده‌های شخصی متعلق به شما خواهد بود و هیچ کس دیگری.

امنیت بیشتر

وب ۳ نسبت به نسخه‌های قبلی اینترنت ایمن‌تر خواهد بود. این امر از طریق فناوری بلاک چین و ماهیت غیرمتمرکز آن امکان‌پذیر خواهد شد. هک داده‌ها برای سوء استفاده از شبکه تقریبا غیرممکن خواهند بود و اگر هکرها بتوانند به آن نفوذ کنند، عملیات آن‌ها قابل ردیابی است.

مالکیت داده‌ها

اعتماد در وب ۳ طبیعی‌تر خواهد بود. نیازی نیست که اطلاعات خود را در هر مرحله به شرکت‌های بزرگ بدهید. در عوض، شما آن را برای خودتان خواهید داشت. کاربران وب ۳ می‌توانند داده‌های خود را بفروشند و در صورت تمایل از آن درآمد کسب کنند یا آن را خصوصی نگه دارند.

فراگیر بودن

ما می‌توانیم به اطلاعات و داده‌های یکسانی از چندین برنامه بدون نیاز به یک دستگاه خاص دسترسی داشته باشیم. نیازی نیست گوشی خود را از یک دستگاه وب ۲.۰ به وب ۳ ارتقا دهید. ادغام خودکار خواهد بود و اکثریت قریب به اتفاق کاربران بدون اینکه متوجه شوند به آن متصل خواهند شد.

قابلیت همکاری

توسعه دهندگان به طور فزاینده‌ای ساخت  dAppهای جدید را آسان می‌کنند، که روی همه دستگاه‌های هوشمند، از تلویزیون گرفته تا لپ تاپ، تلفن و حتی شهرهای هوشمند کار می‌کنند.

بدون وقفه

سیستم‌های توزیع شده کمتر با قطع سرویس مواجه می‌شوند زیرا هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد، بنابراین هیچ نقطه‌ای از خرابی واحد وجود ندارد. اگر یکی از گره‌ها شکست بخورد، بقیه ادامه می‌دهند.

وب معنایی

وب معنایی امکان به اشتراک‌گذاری داده‌ها را در بسیاری از پلتفرم ها، سیستم‌ها و جوامع فراهم می‌کند. این به عنوان پلی برای فرمت‌های مختلف داده عمل می‌کند که منجر به افزایش اتصال می‌شود.

بلاک چین‌های بدون مجوز

هر کسی می‌تواند بپیوندد و مشارکت کند. همه کاربران می‌توانند به خدمات دسترسی داشته باشند زیرا کد تبعیض قائل نمی‌شود.

ابزارهای وب ۳

اکنون کمی بیشتر در مورد اینکه وب ۳ چیست می‌دانید، وقت آن است که یاد بگیرید چگونه به عنوان یک کاربر به دنبال آن باشید. همچنان از همان زیرساخت موجود استفاده خواهد کرد – وقتی می‌گوییم اینترنت جدید یا SmartWeb، در مورد چیز کاملاً جدیدی صحبت نمی‌کنیم. فناوری موجود ارتقا و غیرمتمرکز خواهند شد. برای یک کاربر متوسط اینترنت، منحنی یادگیری کوتاه خواهد بود.

با این حال، کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان اگر می‌خواهند در بازی بمانند، باید سیستم‌های خود را از ابتدا بازسازی کنند. در مورد بیگ دیتا، حتی ممکن است مجبور شوند کل مدل کسب و کار خود را تغییر دهند. تبلیغات هدفمند از داده‌های اجباری ما دیگر برای آن‌ها کارساز نخواهد بود.

dApps چیست؟

dApp  یک برنامه غیرمتمرکز است. انواع مختلفی از dApps وجود دارد، همانطور که برنامه‌های مختلف زیادی وجود دارد.

در اصل، وب ۳ تک تک جنبه‌های وب جهانی فعلی را غیرمتمرکز خواهد کرد.

تفاوت بین برنامه‌های وب ۲.۰ و وب ۳ dApps.

dApp
eBgroup

شبکه‌های اجتماعی

در نسل وب ۲.۰ شبکه‌های اجتماعی متمرکز، سانسور شده و دارای برنامه کاری خاص خود هستند. خرید شبکه‌های اجتماعی توسط سازمان‌های بزرگ یا حتی دولت‌ها با هدف پیشبرد یک دستور کار سیاسی، یا تلاش برای کنترل و هدایت دیدگاه کاربر، امکان‌پذیر است – و به طور معمول بسیار رایج است.

در وب ۳، پلتفرم‌های غیرمتمرکز رسانه‌های اجتماعی به شفافیت احترام می‌گذارند. انجام هر نوع تبلیغات برای آن‌ها دشوار خواهد بود. آن‌ها نیز محدود نخواهند شد. هر کسی می‌تواند بدون توجه به موقعیت جغرافیایی خود به آن بپیوندد و مشارکت کند. شما همچنین از طریق یک هویت غیرمتمرکز مالک داده‌های خود خواهید شد – این داده‌ها توسط پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی امروزی جمع‌آوری و فروخته نمی‌شوند.

یک مثال عالی از وب ۳ که در حال حاضر وجود دارد، Steemit است. ارائه دهندگان محتوا می‌توانند در صورتی که محتوای آن‌ها از کیفیت بالایی برخوردار باشد، سکه‌های رمزنگاری وب ۳ به نام STEEM کسب کنند، در حالی که سایر کاربران شبکه می‌توانند با نظارت بر محتوای تولید شده توسط کاربر، کسب درآمد کنند. از بسیاری جهات شبیه Reddit است، اما به مصرف کنندگان محتوا پاداش می‌دهد و مشارکت بیشتر کاربر را تشویق می‌کند.


خدمات شبکه های اجتماعی

سرویس مدیریت شبکه های اجتماعی یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. برای بهتر دیده شدن برند، افزایش دسترسی به مشتری، رتبه‌های بالا در جستجوها چند مورد از خدمات شبکه های اجتماعی ebgroup است.

پیام‌رسان ها

پیام‌های ما توسط دولت‌ها در سراسر جهان قابل ردیابی و نظارت است. دولت‌ها به بسیاری از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های پیام‌رسانی دسترسی دارند و می‌توانند و از آن برای خواندن غیرقانونی پیام‌های خصوصی ما استفاده کنند. این موضوع توسط افشاگرانی مانند ادوارد اسنودن ثابت شده است.

نه تنها دولت‌ها می‌توانند به صلاحدید خود به پیام‌های خصوصی ما دسترسی داشته باشند، بلکه عوامل مخرب و هکرها نیز می‌توانند به پیام‌های خصوصی ما دسترسی داشته باشند. این به این دلیل است که ما برای ذخیره و مسیریابی همه پیام‌های خود به ارائه دهندگان خدمات متمرکز متکی هستیم.

با این حال، در وب ۳، این نوع تداخل بسیار سخت‌تر می‌شود.  dApp های پیام‌رسانی نه تنها در یک شبکه همتا به همتا اجرا می‌شوند، بلکه به دلیل ماهیت خود رمزگذاری و توزیع می‌شوند. هیچ نیازی به تغییر مسیر هر پیام از طریق یک مرجع مرکزی وجود نخواهد داشت. هیچ فرد میانی یا کنترل مرکزی وجود ندارد، بنابراین دسترسی به درب پشتی وجود ندارد. پیام‌های شما پیام‌های شما هستند.

ذخیره‌سازی

ذخیره‌سازی غیرمتمرکز که به طور گسترده پذیرفته شده است، جهشی بزرگ در جهت وب ۳ خواهد بود. در وب ۲.۰، ما در حال حاضر بسیاری از داده‌های دیجیتال خود (عکس ها، اسناد و هر فایل دیجیتالی دیگر) را در سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری مانند Google Drive یا Dropbox ذخیره می‌کنیم. مطمئناً، اکثریت قریب به اتفاق ما از ذخیره‌سازی سخت‌افزاری نیز استفاده می‌کنیم، چه ذخیره‌سازی داخلی رایانه یا یک دستگاه جداگانه، اما تعداد فزاینده‌ای ترجیح می‌دهند از فضای ذخیره‌سازی ابری به دلیل دسترسی و سهولت استفاده استفاده کنند.

با این حال، نیاز به ذخیره‌سازی سیری ناپذیر است. سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری که در بالا ذکر شد راه‌حلی برای چنین نیازی ارائه می‌دهند، این بحث وجود دارد که آن‌ها بیشتر از اینکه حل کنند، مشکلات ایجاد می‌کنند. یعنی آن‌ها هدف اصلی هک هستند. یک مقام مرکزی مسئول امنیت میلیون‌ها – اگر نگوییم میلیاردها – از داده‌های مردم است.

این یک خطر امنیتی بزرگ است. فقط فکر کنید که در چند سال اخیر چند مورد نقض داده‌ها خبرساز شده است. فیس بوک، لینکدین، گوگل… نقض داده نام میانی جمعی آن‌هاست.

در یک وب غیرمتمرکز، داده‌های ما به اشتراک گذاشته می‌شوند، رمزگذاری می‌شوند و هر ذره‌ای توسط شرکت‌کنندگان مختلف شبکه که از وجود دیگری آگاه نیستند، ذخیره می‌شوند. این امر ردیابی فایل منفرد یک شخص را تقریباً غیرممکن می‌کند، چه رسد به میلیاردها گیگابایت داده در آن واحد.

مبادلات

مبادلات غیرمتمرکز برای بازگشت شبکه جهانی وب به ریشه‌های غیرمتمرکز خود ضروری است. وقتی با صرافی‌های غیرمتمرکز تعامل دارید، همیشه کنترل سکه‌های خود را در دست دارید. شما از طریق کیف پول شخصی خود به آن‌ها دسترسی دارید – برخلاف صرافی‌های متمرکز مانند Binance، Kucoin یا Huobi. هنگامی که از یک صرافی متمرکز استفاده می‌کنید، سکه‌های شما در یک کیف پول صرافی ذخیره می‌شوند. شما صاحب کلیدهای این کیف پول نیستید. صرافی متمرکز صاحب سکه‌های شماست.

این نقطه از کنترل مرکزی مستعد هک است. فقط به کوه Gox نگاه کنید. ۴۶۰ میلیون دلار بیت کوین در سال ۲۰۱۴ به دلیل هک به سرقت رفت.

در یک صرافی غیرمتمرکز (DEX)، هک تنها در صورتی امکان‌پذیر است که نقصی در کد وجود داشته باشد – و سپس تنها در صورتی که کاربر نهایی با قرارداد هوشمند معیوب تعامل داشته باشد. ممیزی‌های حرفه‌ای برای اطمینان از ایمن بودن کد از قبل انجام می‌شود.

صرافی‌های غیرمتمرکز رایج عبارتند از UniSwap، PancakeSwap، IDEX، و Glide Finance.

مرورگرها

مرورگرهای اینترنتی مبتنی بر بلاک چین دروازه ورود به وب ۳ هستند. آن‌ها از همان اخلاقیات دیگر جنبش‌عدم تمرکز پیروی می‌کنند و از کاربران در برابر قدرت‌های متمرکز محافظت می‌کنند و روش‌های کسب درآمد رمزنگاری را یکپارچه می‌کنند.

به عنوان مثال، مرورگر Brave، محبوب‌ترین مرورگر بلاک چین در حال حاضر، به شما این امکان را می‌دهد تا رمز خود را از طریق تماشای تبلیغات کسب کنید.

هویت دیجیتال

در وب ۳، داده‌های شما متعلق به شماست. روش اجرای این امر از طریق استفاده از هویت‌های غیرمتمرکز (DID) است.

اکانتی را تصور کنید که به شما امکان می‌دهد با جزئیات یکسان وارد تمام وب سایت‌های وب ۳ و همه  dAppها شوید. این DID شماست. شما می‌توانید آن را در همه جا استفاده کنید. این کیف پول رمزنگاری شما برای داده است. این هویت دیجیتال شماست.

دیگر نیازی به ایجاد حساب کاربری برای هر وب سایتی که می‌خواهید بازدید کنید نیست. دیگر نباید دنباله داده‌های خود را در سراسر وب باقی بگذارید. به آینده خوش آمدید شما مالک داده‌های خود در همه سایت‌ها هستید. و بهترین بخش؟ هیچ چیز نمی‌تواند جنبش تمرکززدایی را متوقف کند. تغییر پارادایم در حال حاضر روی ماست.

5/5 - (51 امتیاز)

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟