مدل کسب و کار

یک مدل کسب و کار چیست؟

یک مدل کسب و کار چارچوبی برای چگونگی ایجاد یک شرکت است. درنهایت ، پتانسیل های یک سازمان را تا ذات خود تقلیل می دهد و چارچوبی برای موفقیت و غلبه بر چالش ها را فراهم می کند.

یک مدل کسب‌وکار فرضیات اساسی و هرگونه یادگیری اصلی در مورد یک سرمایه گذاری جدید را در خود جای می دهد. به عنوان مثال ، ممکن است گزاره ارزش اصلی شرکت را هدف قرار دهد ، هدف قرار دادن مشتری، منابع اصلی و جریانهای فرض درآمد.

چرا یک مدل کسب و کار مهم است؟

یک مدل کسب‌وکار از آن جهت اهمیت دارد که مسیر کسب و کار را به جلو می برد و نشان می‌دهد که چگونه به آنجا می رسد. این DNA استراتژی شرکت است و مسیر موفقیت را تعیین می کند.

نوشتن یک مدل کسب و کار ، نیازمند اندیشه های عمیق و تصمیمات سخت خواهد بود. واین آنقدر مهم است که در مدل کسب و کار باقی خواهد ماند.

یک مدل کسب‌وکار کاری است که اغلب بنیانگذاران یک شرکت نوپا در ابتدا تهیه می نمایند، اما برای شرکت های فعال نیز که به بازار جدیدی می روند مفید است.

ارزیابی پتانسیل خط محصول جدید یا سرمایه گذاری استراتژیک و چگونگی ارائه آن در بازار موجود بسیار مفید است.

فرایند برنامه ریزی و بیان یک الگوی کسب و کار به رهبران و مدیران شرکت تصویر واضح تری از چگونگی تحقق چشم انداز خود می دهد. در عین حال، به اشتراک گذاری آن با دیگران در سازمان، هم ترازی و ایجاد اجماع را بوجود می‌آورد.

یک مدل کسب‌وکار خوب، سازندگان محصول و شرکت را نسبت به آنچه در آن کار می کنند و زمان و منابعی که مصرف می کنند، پاسخگو می داند.

ساختن یک الگوی کسب و کار رهبران و مدیران را ترغیب می کند تا از بیرون فکر کنند. این به یعنی کسب بینش در مورد آنچه برای مشتریان مهم است و چگونگی ارائه بهترین ارزش برای آنها است.

اجزای یک مدل کسب و کار چیست؟

هر شرکتی باید رویکرد اساسی خود را برای رفتن به بازار و چگونگی ایجاد ارزش واقعی برای مشتریان، کارمندان و حتی شرکا داشته باشد.

به همین دلیل است که مدل های کسب و کار به طور معمول شامل اطلاعاتی در مورد مشتریان هدف، بازار، نقاط قوت سازمان و چالش ها، عناصر اساسی محصول و نحوه فروش آن هستند. مدل های کسب‌وکار سریع‌ترین راه برای گرفتن و برقراری ارتباط این عناصر در یک شرکت است.

در اینجا لیست کاملی از مؤلفه هایی که در اکثر مدل های کسب و کار یافت می شود آورده شده است:

  • مشکل: نقاط نیاز مشتریان را نشان می دهد
  • راه حل: چگونه شرکت قصد دارد نیاز مشتریان را برآورده سازد (با عنوان محصول)
  • منابع اصلی: دارایی های فیزیکی، فکری، انسانی و مالی شرکت
  • بخش مشتری: مشتریان هدف چه کسانی هستند
  • پیشنهاد ارزش منحصر به فرد: چرا مشتری مایل به خرید راه حل شما است
  • چشم انداز رقابتی: مشتریان از چه گزینه هایی می توانند استفاده کنند
  • مزیت رقابتی: خصوصیاتی که به راحتی کپی نمی شوند یا در جای دیگر خریداری می شوند
  • کانال های فروش: چگونگی دستیابی شرکت به مشتریان
  • جریان درآمد: چگونه شرکت درآمد ایجاد می کند
  • مدل درآمد: چارچوبی برای سودآوری شرکت
  • شرکای اصلی: شرکا و تأمین کنندگان مهم برای تجارت
  • ساختار هزینه: هزینه های شرکت چیست و چگونه باید بر قیمت گذاری تأثیر بگذارد
  • معیارهای موفقیت: چگونه شرکت موفقیت خود را اندازه می گیرد

بسته به بلوغ شرکت و عرضه جدید، مدل واقعی کسب‌وکار که ایجاد می شود خیلی پیچیده نیست و یا به جزئیات به هر مؤلفه می پردازد.

هدف، ایجاد یک دیدگاه قوی و استراتژیک است که به صورت عینی به ارزیابی این که چه چیزی ممکن است و چه چالش هایی را به صورت خلاصه با آن روبرو خواهیم شد می پردازد.

اقتباس شده از: آها

5/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری

1 دیدگاه دربارهٔ «مدل کسب و کار»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟