محتوا به هر اطلاعاتی گفته میشود که به صورت نوشتاری، صوتی یا تصویری ارائه شود و به هر اقدامی که منجر به ایجاد محتوای نوشتاری شود، تولید محتوا متنی گفته میشود.
محتوای متنی به آن نوع محتوایی گفته میشود که نیازی به محتوای صوتی یا تصویری ندارد. تنها چیزی که لازم است عشق شما به کلمات و دانش است تا آن کلمات را به طور قانع کننده شکل دهید. محتوای زیادی وجود دارد که میتوانید فقط با استفاده از متن ایجاد کنید و مخاطبان نیز بسیار زیاد هستند.
محتوای چندرسانهای ترکیبی از محتواهای مختلف است و گروهی بسیار بزرگتر از محتوای متنی است. این گروه شامل ویدئو، صدا، تصاویر یا ترکیبی از همه محتوا میباشد.
مزایای تولید محتوا متنی چیست؟
در تولید محتوا، برای مخاطبان خود محتوا ایجاد میکنید تا برند شما را بشناسند. این آشنایی نه تنها حس اعتماد را به مشتری منتقل میکند، بلکه فروش شما را در دراز مدت افزایش میدهد. در واقع هیچ برندی در جهان بدون تولید محتوا زنده نخواهد ماند مگر اینکه توسط سازمانهای وابسته به دولت تامین مالی شود.
مزیت تولید محتوا متنی برای شما این است که وقتی محتوای خود را در وب سایت یا شبکههای اجتماعی خود منتشر میکنید، همیشه چیزی برای ارائه به میلیونها نفری دارید که ممکن است در هر زمانی از روز به شما مراجعه کنند. امروزه نیمی از جمعیت جهان هر روز از اینترنت استفاده میکنند و تنها راهی که میتوانید با این بازار بزرگ ارتباط برقرار کنید، محتوایی است که ارائه میدهید.
مخاطب چگونه محتوای متنی من را پیدا میکند؟
راههای مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، اما اگر کار خاصی را انجام ندهید، معمولاً موتورهای جستجو آن را برای شما انجام میدهند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که محتوایی اصولی و جذاب طراحی و در وب سایت خود منتشر کنید. با جستجوی کلمات مورد نظر در موتورهای جستجو، مشتریان در نهایت مشتریان را به سمت کسب و کار شما هدایت میکنند.
البته این روزها آنقدر رقابت بر سر دیده شدن وجود دارد که هر محتوایی نمیتواند به نتایج گوگل راه پیدا کند، فقط تولید محتوا و انتشار آن تضمینی برای دیده شدن ما نیست، تا حداقل نتایج صفحه اول گوگل دیده شود. تولید محتوا به صورت اصولی به این اصول سئو میگویند.
اگر به دنبال تولید محتوا متنی هستید، حتما شنیدهاید که بهترین محتوا محتوایی است که هم برای کاربر و هم برای سئوی گوگل بهینه شده باشد. بهینهسازی سئوی یک مقاله برای یک کلمه کلیدی خاص، باعث میشود اگر شخصی آن کلمه کلیدی خاص را در گوگل جستجو کند، ابتدا مقاله یا محتوای شما را دریافت کند. به این نوع مقالات محتوای مبتنی بر سئو (محتوا سئو شده) میگویند.
44 مورد از مهمترین انواع محتوای متنی
تولید محتوا متنی در بخشهای مختلف قرار میگیرد و به کسب و کار شما کمک میکند. موارد زیر خلاصهای از انواع محتوای متنی است که میتوانید در کسب و کار خود از آن استفاده کنید.
بنابراین بیایید نگاهی بیندازیم به اینکه چه نوع محتوایی میتوانید ایجاد کنید و هر نوع محتوا چه چیزی را ارائه میدهد.
1. محتوای پستهای وبلاگ
پستهای وبلاگ نوعی محتوای متنی است که به شما امکان میدهد محتوای مستمر و ثابتی ایجاد کنید. پستهای وبلاگ به شما این امکان را میدهد که خلاقیت و نظر خود را در مورد هر موضوعی بیان کنید. همیشه برای پستهای خود برنامه داشته باشید و آنها را ثابت کنید.
2. محتوای مقالات
مقالات نوع دیگری از محتوای متنی که به شما امکان میدهد اخبار، اطلاعیههای شرکت یا هر نوع محتوای دیگری را منتشر کنید. مثل داشتن مجله شماست.
3. محتوای چگونه
در بیشتر موارد، این یک محتوای متنی است که دستورالعملهایی را به خوانندگان خود ارائه میدهد. میتوانید به افراد کمک کنید تا یاد بگیرند که چگونه کارهای مختلف را انجام دهند، چیزهایی بسازند یا از برخی نرم افزارها استفاده کنند. ایجاد محتوای ویدیویی یا صوتی «چگونه» نیز معمول است.
4. محتوای راهنما
اگر در موضوع خاصی خود را پیشرو میدانید، ایجاد راهنماها راهی عالی برای آموزش دیگران خواهد بود. دانش خود را به اشتراک بگذارید و مردم را از طریق انواع مسائل مختلف راهنمایی کنید.
5. محتوای فهرستها
در مورد هر موضوعی فکر کنید و میتوانید یک لیست ایجاد کنید. میتوانید فیلم ها، کتاب ها، انواع محصولات و خدمات برتر را فهرست کنید. این نوع محتوا مخاطبان زیادی دارد و اگر دوست دارید لیست ایجاد کنید، فقط به دنبال آن باشید.
6. محتوای پرسش و پاسخ
پرسش و پاسخ همیشه یک محتوای مورد علاقه است. بسیاری از مردم در اینترنت تقریباً در مورد همه چیز سؤالاتی دارند. ایجاد این نوع محتوا فرصتی عالی برای تعداد قابل توجهی از بازدیدها ارائه میدهد. بسته به ترجیحات شما میتواند متنی یا چند رسانهای باشد.
7. مطالعات موردی
مطالعات موردی داستانهایی از مشتریان شما و نحوه کمک به آنها برای حل مشکلاتشان را بیان میکند. این نوع محتوا یک راه عالی برای تأثیرگذاری بر مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به مشتری است.
8. محتوای تائید
این همان مطالعات موردی است اما با پیچش بیشتر. توصیفات نشان میدهد که مشتریان در مورد محصولات یا خدمات شما چه میگویند. این نوع محتوا راه عالی برای گسترش بازار شما است زیرا مشتریان واقعی خواهید داشت که تجربیات خود را به اشتراک میگذارند.
9. محتوای مصاحبه
مصاحبهها محتوای مفیدی هستند و میتوانند متنی و چند رسانهای باشند. شما میتوانید در هر زمینهای متخصص داشته باشید و در مورد موضوعات مختلف صحبت کنید. میتوانید در مورد برخی از مسائل جاری صحبت کنید یا به برخی از رویدادهای گذشته روی آورید. همه چیز به شما و خلاقیت شما بستگی دارد.
10. محتوای بررسی محصول
این یکی نیز میتواند محتوای متنی و چند رسانهای باشد. یک محصول هیجانانگیز پیدا کنید و همه چیزهایی را که باید در مورد آن بدانند به همه اطلاع دهید. نظرات محصول بسیار محبوب هستند زیرا به مخاطب کمک میکنند تا برای خرید یک کالای خاص تصمیم بگیرند.
11. نقد کتاب
اگر دوست دارید کتاب بخوانید و میخواهید نظر خود را با اینترنت به اشتراک بگذارید، این نوع محتوای شماست. بررسی کتابها سرگرم کننده است و مخاطبان خوبی دارد که میتوانید با آنها تعامل داشته باشید.
12. چک لیستها
چک لیست نوع محتوایی است که به خوانندگان اجازه میدهد تا یک راهنمای گام به گام را طی یک فرآیند اجتناب ناپذیر دنبال کنند. شما تمام مراحلی که برای انجام کاری باید بردارند را با خوانندگان خود به اشتراک میگذارید.
13. تحقیق
اگر دوست دارید در مورد موضوعات داغ تحقیق کنید و یافتهها و نتایج خود را به اشتراک بگذارید، یک وبلاگ تحقیقاتی راه اندازی کنید. میتوانید در مورد هر موضوعی که به نظرتان جالب است یا به آن دسترسی دارید تحقیق کنید. این محتوا مخاطبان زیادی دارد و شما میتوانید از این طریق برای خود نامی دست و پا کنید.
خدمات تولید محتوا
سرویس تولید محتوا یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای تحقیق کلمات کلیدی، استراتژی تولید محتوا، سئو محتوا تنها چند مورد از خدمات تولید محتوا ebgroup است.
14. مقالات راهنمای دقیق یا برگه سفید
اگر میخواهید اطلاعات فنی را به خوانندگان خود بدهید، میتوانید کاغذهای سفید (توضیحات راهنما) ایجاد کنید. این بیشتر محتوای فرمت PDF است که میتوانید برای دانلود به اشتراک بگذارید. مقالات سفید همچنین میتوانند مطالعات موردی را ارائه دهند که مشکلات و راه حلهایی برای این مشکلات ارائه میدهد.
15. اخبار صنعت
صنعتی را پیدا کنید که دوست دارید یا فکر میکنید مخاطبان زیادی دارد. اخبار را جستجو کنید و به مخاطبان خود گزارش دهید. مراقب باشید مطلب را کپی/پیست نکنید، بلکه دیدگاه خود را نسبت به داستان ارائه دهید.
16. اخبار شرکت
یک محتوای عالی دیگر برای همه صاحبان مشاغل. شما میتوانید اخبار کسب و کار خود را بنویسید و آن را با مشتریان و سرمایه گذاران خود به اشتراک بگذارید.
17. پستهای مهمان
پست مهمان محتوایی است که به بازدیدکنندگان اجازه میدهد مطالب خود را در وبلاگ شما ارسال کنند. میتوانید قبل از انتشار محتوای مورد نظر خود را انتخاب کنید تا مشکلی پیش نیاید. آمارهای اخیر نشان میدهد که ۵۹.۸ درصد از وبلاگ نویسان حداقل گاهی اوقات پست مهمان را ارسال میکنند.
18. داستانهای شخصی
اگر داستانهای زندگی زیادی برای گفتن دارید، این یک راه عالی برای به اشتراک گذاشتن آنها با جهان است. شما همچنین میتوانید نویسندگان مهمان داشته باشید تا داستانهای شخصی خود را با مردم به اشتراک بگذارند.
19. داستانهای موفقیت
بگذارید همه بدانند چگونه به اوج رسیدید. تاکتیکهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید تا آنها بتوانند به اهداف خود برسند. این محتوا بسته به نحوه ارائه آن میتواند متنی و چند رسانهای باشد. افراد زیادی در اینترنت به دنبال داستانهای موفقیت هستند.
20. بیوگرافی شخصی
بیوگرافی محتوای عالی برای ایجاد است. این نوع محتوا میتواند محتوای متنی یا چند رسانهای باشد و همیشه واقعی خواهد بود. میتوانید از منابع مختلف آنلاین برای کمک به تحقیق و ایجاد این محتوای جذاب استفاده کنید.
21. نظرات
نظر بهترین راه برای دریافت بازخورد از خوانندگان است. مهم نیست که وبلاگ شما در مورد چه چیزی است، نظرات مفید خواهند بود. همچنین راه خوبی برای ایجاد ایدههای جدید برای آینده است.
22. سوالات متداول
بخش سؤالات متداول بهترین راه برای کاهش تعداد مخاطبینی است که در مورد محصول یا خدمات خود دریافت میکنید. این اطلاعات میتواند سؤالات رایجی را که مردم قبلاً از شما پرسیدهاند به بازدیدکنندگانتان ارائه دهد.
23. واژه نامه
واژه نامه محتوای متنی است که مخاطبان زیادی را جذب میکند. این شامل فهرستی از عبارات و کلمات اختصاری مربوط به یک موضوع منحصر به فرد، همراه با تعاریف آنها است.
24. ویکیها
محتوای ویکی را در مورد یک موضوع مرتبط با خود ایجاد کنید. به بازدیدکنندگان اجازه دهید محتوا اضافه کنند و مطمئناً بازدیدکنندگان زیادی خواهید داشت. همچنین، این باعث میشود وبلاگ شما در مکانهای زیادی به اشتراک گذاشته شود و به عنوان مرجع در اختلافات اینترنتی مورد استفاده قرار گیرد. این صفحه ویکی جنگ ستارگان نمونهای عالی از نحوه ظاهر یک صفحه ویکی است.
25. محتوای مقایسه
در مقابل «مقایسه»، این مثال از محتوا با هدف اثبات اینکه چرا یک محصول یا خدمات خاص بهتر از حریف خود است، قرار دارد. همچنین میتواند محتوای متنی یا چند رسانهای باشد. این یک راه استثنایی برای تبلیغ محصولی است که باید ارائه دهید.
26. مقایسهها
مقایسه نوعی محتوا است که در آن شما دو یا چند محصول را با هم مقایسه میکنید تا تصمیم بگیرید کدام بهتر است. شما میتوانید این نوع محتوا را به صورت متنی یا چند رسانهای ایجاد کنید. به مقایسه ما از ده پلتفرم برتر وبلاگنویسی نگاهی بیندازید.
27. پیش بینیها
اگر فکر میکنید که میتوانید رویدادهای فردی را بر اساس برخی اطلاعات یا تجربه پیش بینی کنید، باید در مورد آن وبلاگ بنویسید. مردم میتوانند از وبلاگ شما بازدید کنند و پیش بینیهای شما در مورد انتخابات ریاست جمهوری یا جام جهانی فوتبال را بخوانند. البته خود را برای بسیاری از نظرات خشمگین آماده کنید، زیرا همه با شما موافق نیستند.
28. پیامهای الهام بخش
اگر استعداد دارید و میتوانید با کلمات خود به مردم الهام بخشید، میتوانید پیامهای الهام بخش خود را ارسال کنید. این پیامها میتوانند اشتراکگذاریهای زیادی ایجاد کنند، و این احتمال وجود دارد که برخی از پستهای شما ویروسی شوند.
29. چگونه از شکست جلوگیری کنیم
برخلاف داستانهای موفقیت، این محتوایی است که به افراد کمک میکند بفهمند چگونه میتوانند در تلاشهای خود شکست بخورند. فرقی نمیکند که تصمیم به ایجاد محتوای متنی یا چند رسانهای داشته باشید، میتواند به هر صورت کار کند.
30. حقایق جالب
مردم عاشق خواندن حقایق جالب در مورد هر چیزی هستند که وجود دارد. هر چه موضوع داغتر باشد، افراد بیشتری علاقهمند خواهند شد. حقایق میتوانند محتوای متنی یا چندرسانهای باشند، اگرچه بهتر است آن را فقط متنی نگه دارید. البته، مطمئن شوید که حقایق خود را با منابع مرتبط پشتیبان بگیرید.
31. داستانهای خنده دار
اگر میخواهید مخاطبان خود را سرگرم کنید، میتوانید داستانهای خنده دار را در وبلاگ خود ارسال کنید. مردم دوست دارند وقت خود را به جستجوی داستانهای خنده دار و سایر مطالب مشابه بگذرانند. دنیا پر از داستانهای خنده دار است و چرا آنها را در وبلاگ خود قرار ندهید.
32. نقل قول
نقل قول میتواند محتوای متنی باشد که میتوانید در وبلاگ خود پست کنید. از افراد مشهور نقل قول کنید و افکار آنها را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. این نوع محتوا مخاطبان گستردهای را جذب میکند و تعداد زیادی اشتراک رسانههای اجتماعی را نوید میدهد. اگر صاحب یک کسب و کار هستید، میتوانید یک پیشنهاد توسط یک تأثیرگذار یا استاد صنعت ارائه دهید.
33. آثار ادبی
اگر استعداد داستان سرایی دارید و خلاق هستید، میتوانید از وبلاگ خود برای انتشار محتوای اصلی خود استفاده کنید. این میتواند داستان کوتاه، شعر یا هر نوع محتوای ادبی دیگری باشد.
34. پستهای میکروبلاگ
اگر دوست دارید محتوای متنی کوتاه اما ارزشمندی را برای نظر دادن در مورد یک رویداد خاص یا به اشتراک گذاشتن افکار عمومی خود ارسال کنید، این راه خوبی است. مردم اغلب شکایت دارند که توییتر شخصیتهای کافی را ارائه نمیدهد، بنابراین توییتر را شکست دهید.
35. بهترین تجربه
ایده بدی نیست که بهترین تجربه خود را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. مردم دوست دارند کار خود را آسانتر کنند و اگر میتوانید در این زمینه به آنها کمک کنید – چرا که نه؟
36. استعاره
اگر میخواهید درباره چیزی بنویسید که همه درباره آن مینویسند، ایده بدی نیست که آن را متفاوت انجام دهید. از زاویهای دیگر به موضوعی نزدیک شوید و همان داستان را از منظری کاملاً متفاوت بگویید.
37. رویدادهای برنامه ریزی شده
میتوانید برای رویدادهایی که قصد سازماندهی یا شرکت در آن را دارید، برنامهریزی کنید. به مخاطبان خود اجازه دهید بدانند کجا میتوانند شما را دنبال کنند. همچنین، اگر بازدیدکنندگان شما بخواهند شما را ملاقات کنند، یادآوری مفیدی خواهد بود.
38. محتوای (چرایی؟)
برای مخاطبان خود توضیح دهید که چگونه اتفاقی افتاده است یا چرا برخی چیزها به روشی خاص هستند. میتوانید این کار را با استفاده از حقایق محکم انجام دهید یا بحث برانگیز باشید – که همیشه سرگرم کنندهتر است.
39. برگه هزینه
اگر صاحب یک وب سایت تجاری هستید و برخی از محصولات را میفروشید، داشتن یک برگه هزینه ایده خوبی است. برگه هزینه، قیمت محصولات شما را به مشتریان نشان میدهد.
40. اطلاعیههای محصولات
اگر بخواهید محصول جدیدی را به زودی منتشر کنید، اعلام آن یک حرکت هوشمندانه خواهد بود. شما میتوانید مخاطبان خود را برای آن آماده کنید و آنها را منتظر بسازید تا منافع عمومی را ایجاد کنند.
41. خبرنامه
این مطالب در خدمت اطلاعرسانی به مردم در مورد محصولات و خدمات جدید است. اگر صاحب کسب و کار هستید، این محتوا مفید است. شما میتوانید خبرنامه ایجاد کنید تا مشتریان خود را در مورد آخرین به روزرسانیهای خود مطلع کنید.
42. پست تبلیغاتی
شما میتوانید یک کالای خاص مانند پیشنهادات رایگان یا هدیه از یک برند خاص را که به جایگاه شما مرتبط است، فشار دهید. تبلیغات یک روش استاندارد است و وبلاگ نویسان همیشه این کار را انجام میدهند.
43. دستور غذاها
اگر در آشپزی مهارت دارید و دوست دارید مهارتهای خود را با سایر نقاط جهان به اشتراک بگذارید، این محتوای مناسب برای شماست. بسته به ترجیحات شخصی خود میتوانید این محتوای متنی یا چند رسانهای را انتخاب کنید.
44. سلب مسئولیت
سلب مسئولیت معمولاً یک صفحه از محتوای متنی است که مسائل مربوط به حق چاپ را توضیح میدهد. همچنین میتوانید از سلب مسئولیت برای توضیح هدف و هدف وبلاگ یا یک پست خود استفاده کنید.
نکات کلیدی و ویژگیهای یک محتوای متنی با کیفیت چیست؟
تولید محتوا متنی، مانند هر تولید محتوای دیگری، دارای اصول و نکاتی است که قبل از شروع تدوین استراتژی تولید محتوا و حتی قبل از شروع بازاریابی محتوا، باید به آنها توجه کنید. در ادامه به بررسی این نکات میپردازیم.
مشتری خود را بشناسید، بر اساس شخصیت مشتری محتوا تولید کنید
قبل از شروع تولید محتوا متنی، باید درک نسبی از مخاطبان و مشتریان هدف خود به دست آورید. تولید محتوای مفید غیرممکن است مگر اینکه بدانید مشتری شما کیست و چه نیازهایی دارد. از آنجایی که محصولات یا خدمات شما بر اساس فرضیات اساسی در مورد نیازهای مردم است، احتمالاً چیزی در مورد مشتریان بالقوه میدانید، اما احتمالاً همین میزان دانش و آگاهی بر تولید محتوا متنی شما تأثیر میگذارد.
کانالهایی را برای انتشار محتوای متنی شناسایی کنید
همانطور که شناخت مشتری مهم است، شناخت فضاهای مجازی یا حتی فیزیکی که قصد ارائه محتوا در آنها را دارید نیز مهم است. به عنوان مثال، محتوای متنی که قرار است در یک شبکه اجتماعی منتشر شود، با محتوایی که قرار است از طریق ایمیل به مخاطبان ارسال شود، کاملا متفاوت است. شناخت کانالهای ارتباطی خود با مشتری در واقع به شناخت بهتر مشتری کمک میکند.
قبل از تولید محتوای متنی از پیام خود آگاه باشید
اگر میخواهید شروع به تولید محتوا متنی کنید، حتما پیام خود را به وضوح بدانید. نمیتوان در یک مقاله محتوایی درباره چندین موضوع نامربوط یا نامربوط صحبت کرد. یکی از اصول تولید محتوای اصولی این است که محتوا منسجم باشد و پیام خود را به راحتی منتقل کند.
جذاب بنویس، هر کسی که نوشتن بلد است نویسنده نیست!
ایجاد محتوای متنی ممکن است در نگاه اول کار سادهای به نظر برسد، اما قطعا اینطور نیست. البته متنی که جذاب باشد و توسط یک نویسنده حرفهای تولید شده باشد با متنی که توسط یک فرد غیر متخصص نوشته شده کاملا متفاوت است. به همین دلیل است که صاحبان مشاغل بودجه خود را برای تولید محتوا متنی قرار میدهند.
شخص بزرگی گفت که هرکسی که زبان خارجی بلد باشد مترجم نیست و هرکسی که حرف زدن بلد باشد گوینده نیست. به نوعی میتوان گفت هرکسی که نوشتن بلد باشد هم نویسنده نیست!
انتخاب لحن، کلمات و بیان جذاب اکتسابی است، اما نوشتن جذاب تا حدی به نبوغ فرد بستگی دارد. اگر استعداد این کار را ندارید، حتما از یک تولید کننده محتوای حرفهای کمک بگیرید. به زودی تاثیر آن را بر رشد کسب و کار خود خواهید دید.
مطالب را جدی بگیرید
محتوا چراغی برای رشد ایده آل کسب و کار شما خواهد بود. اگر آن را جدی بگیرید، متوجه خواهید شد که مشتریان شما را جدی خواهند گرفت و بدون تولید محتوا متنی، یکی از بزرگترین شانسهای موفقیت خود را از دست خواهید داد.
محتوا به عنوان یکی از مراکز تولید محتوا متنی پاسخگوی اعتماد شما خواهد بود.
اگر علاقهمند به تولید محتوای جذاب و سئو شده برای کسب و کار یا سازمان خود هستید، بخش خدمات تولید محتوای ما را بررسی کنید تا در کمترین زمان ممکن محتوایی با کیفیت بالا داشته باشید.
سوالات متداول
با توجه به اینکه تولید محتوا متنی یک تخصص همراه با خلاقیت است نرم افزار و ماشینی برای این کار وجود ندارد. اما نرم افزارهایی مانند ویراستار میتوانند شما را در اصلاح متن و رفع ایرادات دستور زبان کمک کنند. اما در نهایت این نویسنده است که باید متن را تولید کند.