مشاور سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) اصطلاحی است که این روزها بسیار محبوب شده و به دلایل زیادی خوب است. اینترنت به سرعت در حال رشد است، بنابراین کسب رتبهی بالا در موتورهای جستجو، مانند گوگل، مهم تر از همیشه شده است!
به همین دلیل، به عنوان یک صاحب کسب و کار، ممکن است این سوالات را از خود بپرسید:
- مشاور سئو کیست؟
- یک مشاور سئو در واقع چه کاری انجام می دهد؟
- آیا برای انجام سئو سایت شرکتم نیاز به استخدام شخص دارم یا آن را برونسپاری کنم؟
بیایید سمت مشاور سئو را بررسی و به شما کمک کنیم تا به پاسخ سوالاتتان برسید.
مشاور سئو کیست و چرا به آن نیاز داریم؟
معمولاً یک «مشاور» حالا از هر نوعی، متخصص در یک موضوع خاص است که برای ارائه مشاوره در مورد آن موضوع توسط افراد یا شرکتهایی که به آن نیاز دارند، پول میگیرد. مشاوران سئو در واقع همان متخصصان سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) هستند که توسط کسب و کارها و صاحبان سایت استخدام میشوند تا به آنها در مورد چگونگی کسب رتبههای بالاتر در گوگل، ترافیک هدفمندتر و در نهایت سود بیشتر برای وب سایتها مشاوره دهند.
مشاوران سئو معمولاً با تغییرات مکرر الگوریتمهای موتورهای جستجو و روشهای بهینهسازی جدید آشنا هستند و سعی میکنند وبسایتها را برای این تغییرات بهروز نگه دارند. آنها نیز با معیارهای اصولی و اخلاقی سئو آشنا هستند تا از هرگونه تخلف از دستورات موتورهای جستجو جلوگیری کنند.
تعریف مشاور سئو
مشاور سئو یا مشاور بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) فردی یا تیمی است که در زمینه بهینهسازی وبسایتها و محتوای آنها برای موتورهای جستجو مانند گوگل کار میکند. هدف اصلی مشاور سئو افزایش ترافیک آلی (ترافیکی که از نتایج جستجوی طبیعی موتورهای جستجو به سایت شما میآید) و بهبود رتبه و نمایانی وبسایت در نتایج جستجو است.
وظایف مشاور سئو
وظایف یک مشاور سئو ممکن است شامل موارد زیر باشد:
1. بررسی و تجزیه و تحلیل وبسایت: این شامل بررسی ساختار و محتوای وبسایت، کلمات کلیدی مورد استفاده، و سایر عوامل مرتبط با سئو میشود.
2. تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی: انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای هر صفحه از وبسایت با توجه به موضوع و هدف محتوا.
3. بهینهسازی محتوا: ایجاد و بهینهسازی محتوای مرتبط با کلمات کلیدی انتخاب شده برای بهبود رتبه در نتایج جستجو.
4. بهینهسازی تکنیکی: بهبود عوامل فنی مانند ساختار URL، تگهای HTML، سرعت بارگذاری صفحات، و بهبود تجربه کاربری.
5. مدیریت بکلینکها: بررسی و مدیریت بکلینکها (پیوندهای وارد به وبسایت) برای افزایش اعتبار و اهمیت وبسایت در نظر موتورهای جستجو.
6. پیگیری و اندازهگیری: نظارت بر عملکرد سئو و اندازهگیری پیشرفتها به منظور بهبود رتبه و نتایج.
7. مشاوره عمومی: ارائه توصیهها و راهنماییهای مرتبط با سئو به تیم توسعه و مدیریت وبسایت.
تخصصهای مورد نیاز مشاور سئو
یک مشاور یا شرکت مشاوره حرفهای سئو باید تجربه و تخصص زیادی در زمینههای زیر داشته باشد:
سئو On-Page
سئو On-page (سئو داخلی) کارهایی است که شما در سایت انجام می دهید. اکثر مردم سئو را به عنوان یک استراتژی خارج از سایت در میشناسند، که معمولاً به معنای ایجاد لینک و سیگنال شبکههای اجتماعی است، اما کارهای زیادی وجود دارد که باید قبل از تکنیکهای، در سایت شما انجام شود. اساساً وبسایت باید «دوست موتور جستجو» باشد تا بتواند رتبه خوبی داشته باشد، مهم نیست که چه کاری انجام میدهید، مشاور سئو در مورد کارهایی که باید در سایت انجام دهید شما را راهنمایی کند.
در اینجا ما وارد سئو داخلی نمیشویم اما برخی از موارد آن را که مشاورسئو شما باید بتواند بشناسد برایتان آوردهایم:
تگ عنوان
درست کردن برچسب یا تگ عنوان بسیار سختتر از آن چیزی است که فکر میکنید. و یک تگ عنوان بهینه شده میتواند برای SEO معجزه کند.
تگ توضیحات
تقریباً همان چیزی است که در مورد برچسب عنوان گفته شد. برای بهینه سازی موتورهای جستجو در سایت بسیار مهم است که یک مشاور حرفهای باید آن را بشناسد.
متا تگ ها
علاوه بر عنوان و توضیحات، متا تگهای دیگر نیز وجود دارند که بسته به وب سایت و موقعیت خاص شما ممکن است مهم باشند یا نباشند. متخصص سئو که استخدام میکنید باید بتواند در این مورد به شما مشاوره دهد.
محتوای با کیفیت
مهمترین بخش هر وب سایت و حیاتی برای دستیابی به رتبه بالا در موتورهای جستجو محتوای آن است. اما آیا صفحات سایت شما با محتوای با کیفیت از دیدگاه گوگل، بینگ، یاهو و سایر موتورهای جستجو به خوبی پر شده است؟
چگالی کلمه کلیدی
چیز دیگری که در آن نباید اشتباه کنید. خیلی کم پیش میآید، اما ممکن است به همین دلیل برای اصطلاحاتی که میخواهید رتبه نگیرید، و یا حتی ممکن است به دلیل آن جریمه شوید. این مرز باریک است که یک مشاور حرفهای سئو میتواند تشخیص دهد!
LSI
Latent Semantic Indexing که محتوای یک وب سایت توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو خزیده میشود که در آن رایج ترین کلمات یا عبارات همراه با مترادفها و کلمات مرتبط با آنها به عنوان کلیدواژه شناسایی می شوند.
مثلا؛ اگر عنوان صفحه شما “حقایق حیوانات” بود، موتورهای جستجو انتظار دارند کلمات دیگری مرتبط با آن را در محتوای صفحه پیدا کنند – مانند سگ، گربه، پرنده و غیره…
این به شما کمک میکند رتبه بالاتری کسب کنید زیرا موتورهای جستجو متوجه میشوند که صفحه / سایت شما واقعاً در مورد موضوع است. بعلاوه، ممکن است علاوه بر کلمات کلیدی اصلی خود، برای اصطلاحات LSI نیز رتبهبندی بشوید.
ساختار سایت
آیا صفحات شما از دادههای ساخت یافته برای پشتیبانی از فهرستها استفاده میکنند؟
موتورهای جستجو میتوانند به راحتی در سایت شما بخزند؟
آیا مشکلات محتوای تکراری به درستی در سایت رسیدگی میشود؟
آیا طراحی سایت برای سئو دوستانه است؟
اینها همه چیزهایی هستند که مشاور سئو شما باید بتواند متوجه شود و در صورت نیاز به رفع آن کمک کند.
سرتیترها – آیا عنوان و عنوانهای فرعی شما از برچسب های HTML صحیح و کلمات کلیدی مناسب استفاده می کنند؟
سرعت سایت – این بخش در سئو بسیار مهم است زیرا همه چیز در اینترنت باید سریع باشد. مردم بی حوصله هستند، بنابراین سایت برای بهترین نتایج باید خیلی سریع بارگذاری شود.
سازگاری با موبایل
سایتها در دستگاههایی مانند تلفنهای هوشمند و لپ تاپ بسیار متفاوت از رایانههای معمولی نشان داده میشوند. دنیا به طور فزاینده ای در حال حرکت به سوی تلفن همراه است و این روزها افراد بیشتری از طریق دستگاه های تلفن همراه آنلاین میشوند تا رایانه. بنابراین مهم است که سایت شما موبایل فرندلی باشد و به درستی برای آن بهینه شده باشد.
داده های ساختاریافته / نشانه گذاری اسکیما – داده های ساختاریافته به موتورهای جستجو مانند گوگل اجازه میدهد تا سایت شما را به درستی درک کنند، که میتواند به سئو کمک زیادی کند.
و خیلی چیزهای دیگر که مشاور سئو باید در بهینهسازی وب سایت بسیار خوب عمل کنند یا به شما آموزش دهند که چگونه این کار را خودتان انجام دهید. شما آنها را استخدام میکنید زیرا آنها در این زمینه متخصص هستند، بنابراین قبل از پول دادن مطمئن شوید که واقعاً متخصص سئو هستند.
سئو Off-Page
در سئو خارجی (سئو off-page) هم ما وارد جزئیات واقعی در مورد استراتژیهای مختلف سئوی خارج از صفحه نمیشویم. به همین دلیل اگر به دنبال یک آژانس سئو هستید، کارشناسان آنها میتوانند این موارد را به تیم شما آموزش دهند یا این کار را برای شما انجام دهند. ما فقط خلاصهای سریع ارائه میگوئیم تا شما بدانید که چه چیزی را نمیدانید و مطمئن شوید که مشاور سئو شما میداند!
لینک سازی
یک از مهمترین بخشهای سئو است که هم راه های خوبی برای انجام آن وجود دارد و هم راه های خطرناک. شما باید تفاوت آنها را بدانید و به درستی انجام دهید. بک لینکها به ندرت میتوانند رتبه سایت را افزایش دهند. اما خطر جریمه شدن به دلیل استفاده از تاکتیکهای لینک سازی بد زیاد است.
شبکههای اجتماعی
اهمیت این موضوع به عنوان یک عامل رتبهبندی به طور قابل توجهی در حال افزایش است. در حال حاضر یکی از مهمترین بخشهای سئو است. پس این سوالات را باید پاسخ دهید که آیا محتوای شما در شبکههای اجتماعی منتشر میشود؟ آیا توسط افراد قابل اعتماد و محترم در صنعت شما به اشتراک گذاشته میشود؟
هرچه تعداد لایکها، اشتراکگذاریها، توییتها، پینها، رأیهای مثبت، موارد دلخواه و هر شبکه اجتماعی شود، برای تقویت رتبهبندی شما در گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو بهتر خواهد بود. ناگفته نماند که این موارد ترافیک مستقیم زیادی را به همراه خواهند داشت و برندسازی کسب و کار شما را تقویت میکند.
ویدئوها
از بسیاری جهات ویدئوها آینده اینترنت هستند و بازاریابی ویدئویی آینده سئو است. یوتیوب (Youtube) خود رتبه 2 پربازدیدترین وب سایت و موتور جستجوی شماره 2 در جهان است که تنها پس از گوگل، قرار دارد.
ویدیوهایی که به درستی بهینه شدهاند، رتبه بسیار خوبی دارند و معمولاً این کار را بسیار سریعتر از یک وب سایت معمولی انجام میدهند. همچنین برای لینکدهی و قرار گرفتن در معرض دید و برندینگ استثنایی ، و به خودی خود محتوای عالی هستند. به علاوه، آنها بسیار بیشتر از محتوای متنی به اشتراک گذاشته میشوند.
خدمات سئو
سرویس خدمات سئو یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.
بازاریابی محتوا
مردم نسبت به اکثر اشکال تبلیغات نابینا شدهاند. آنها متوجه بنرها نمیشوند، تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها را نادیده میگیرند، تفاوت بین تبلیغات PPC و لیستهای ارگانیک را متوجه میشوند، ایمیلهای تبلیغاتی را باز نمیکنند. پس بازاریابی سنتی به سرعت در حال نابودی است – چه از نوع آنلاین و چه آفلاین!
بنابراین محتوا در حال حاضر بخش مهمی است و بخش بزرگی از آینده بازاریابی به خصوص آنلاین خواهد بود. به زبان ساده؛ بازاریابی اینترنتی موثر در عصر حاضر بدون محتوای عالی امکان پذیر نیست. و این مطمئناً شامل سئو هم میشود.
مشاور سئوی شما باید بداند که چگونه محتوای رایگان مفید ایجاد کند و آن را در سراسر وب به اشتراک بگذارد، به گونهای که ترافیک هدفمندی را به سایت جذب کند، آن بازدیدکنندگان را به مشتریان بالقوه و سپس آنها را به خریداران تبدیل کند. سپس، محتوا را به اندازه کافی جذاب نگه دارد تا آن افراد را به مشتریان تکراری تبدیل کند.
به هر حال، بازاریابی اینترنتی استراتژی های زیادی را در بر می گیرد که شامل موارد فوق میشود، اما این فقط نوک کوه یخ است. چیزهای خیلی بیشتری در آن وجود دارد. و بهینهسازی موتورهای جستجو زیر چتر بزرگ بازاریابی آنلاین است که در آن بسیاری از تاکتیکهای مورد استفاده با یکدیگر همپوشانی دارند و به بیش از یک راه کمک میکنند.
کاری که مشاور سئو نباید انجام دهد!
وقتی صحبت از سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو میشود، کارهای زیادی وجود دارد که نباید انجام دهید. این کارها مهمتر از کاری هستند که باید انجام دهید. اجتناب از این موارد برای موفقیت وب سایت شما به صورت آنلاین حیاتی است! شما می توانید 100 کار را درست انجام دهید و تنها یک اشتباه میتواند رتبه شما را کاملاً خراب کند، جریمه شود یا حتی محروم شوید. بسیار مهم است که شخص یا شرکتی که با شما مشاوره سئو میدهد بداند چه کاری (سئو کلاه سیاه) را نباید انجام دهد.
در اینجا خلاصه ای سریع از تنها چند مورد از این کارها آمده است:
- بهینه سازی بیش از حد – استفاده از کلمه کلیدی زیاد در محتوا یا در تلاش های ایجاد لینک.
- لینک غیرطبیعی – تعداد زیادی لینک از یک نوع سایت، تعداد زیاد لینک dofollow، استفاده مکرر از یک متن لنگر مشابه و غیره.
- ارسال هرزنامه لینک – سایت را با لینکهایی از هر کجا و همه جا منفجر میکند.
- لینکهایی با کیفیت پایین – در عصر بهینه سازی موتورهای جستجو، قطعاً کیفیت را بر کمیت برتر کنید. فقط تعداد انگشت شماری لینک مرتبط با کیفیت فوق العاده بالا صدها لینک با کیفیت پایین را شکست خواهد داد.
- محتوای بد – چرخش، کپی، سرقت ادبی، یا صرفاً نوشتن محتوای با کیفیت پایین میتواند از بسیاری جهات برای وب سایت شما مضر باشد.
به روز رسانی های گوگل
صنعت سئو همیشه در حال تغییر است. این امر تا حد زیادی به این دلیل است که گوگل و سایر موتورهای جستجو همیشه الگوریتمهای خود (عوامل رتبهبندی) را برای جلوگیری از هرزنامهها و دیگر تاکتیکهای مشکوک بهروزرسانی میکنند. بنابراین، یک متخصص سئو واقعی تغییرات را میشناسد تا همیشه با صنعت به روز باشد.
از شرکت یا مشاور سئویی که قصد استخدام آن را دارید سؤالات زیادی درباره بهروزرسانیها بپرسید تا مطمئن شوید که از استراتژیهای قدیمی استفاده نمیکنند.
موارد مهم دیگر
* دانش درست از منطقه شما –یک متخصص سئو از نظر فنی میتواند در هر کجای دنیا باشد و همچنان کار خود را به طور موثر انجام دهد. اما استخدام فردی که شهر/منطقه شما را به خوبی میشناسد، بهتر است. آنها میتوانند درک و اطلاعات بهتری از مدت زمانی که برای رتبه بندی یک سایت بر اساس بازه زمانی معمول، هزینه آن، سطوح رقابت و موارد دیگر را داشته باشند.
به عنوان مثال، ما در eBgroup وبسایتهای زیادی را برای کسب و کارها در سراسر ایران سئو کردهایم، و مشتریان متعددی در داریم. بنابراین ما درک بهتری از آنچه برای کسب رتبه های بالا برای یک کسب و کار محلی شهرهای مختلف لازم است نسبت به سایر شرکتهای تهران داریم.
نگرانی برای افزایش سود به صورت آنلاین
هر متخصص بازاریابی اینترنتی، سئو یا مشاور کسب و کار آنلاین از هر نوعی باید بیشترین دغدغه را داشته باشد تا سود شما را به حداکثر برساند. شما آنها را برای تخصصشان در بازاریابی دیجیتال استخدام کردید. آنها باید بتوانند به شما کمک کنند تا بالاترین بازگشت سرمایه ممکن را برای کسب و کار داشته باشند.
بدانند که چگونه سئو را به روش صحیح انجام دهید – مطمئن شوید که شخصی که استخدام می کنید می داند چه کاری انجام می دهد. قضاوت در این مورد ممکن است دشوار باشد زیرا شما نیز نمیدانید چگونه این کار را انجام دهید، اما میتوانید با پرسیدن سؤالات، جستجوی توصیهها و هر تحقیق دیگری که میتوانید ایده خوبی به دست آورید.
اگر با یک شرکت بازاریابی بزرگ یا یک شرکت تبلیغاتی عمومی همکاری کنید، ممکن است فکر کنید که به دلیل اندازه بزرگ شرکت در امنیت هستید، اما باید در این مورد دقت بیشتری داشته باشید. بسیاری از این شرکتهای بزرگ سئو را در لیست خدمات خود قرار میدهند، اما در این زمینه متخصص نیستند. خیلی ها اصلاً نمی دانند چگونه این کار را انجام دهند و کار شما را برونسپاری میکنند.
بنابراین اگر با یکی از این آژانسهای بزرگ صحبت میکنید، مطمئن شوید که یک مشاور شخصی سئو دارید که با شما و وبسایتتان کار میکند.
خلاصه مطلب
این فقط یک خلاصه بسیار ابتدایی در مورد شناخت سمت مشاور سئو است. بهعلاوه، سئو یا بهینهسازی موتورهای جستجو یک صنعت دائماً در حال تغییر است، بنابراین همیشه چیزهای مختلفی وجود دارد که میتوان با آنها همراه بود. ولی اکنون شما ایده بسیار بهتری در مورد اینکه مشاوران سئو که هستند، چه کاری انجام میدهند، چرا به آنها نیاز دارید و برخی از چیزهایی که باید جستجو کنید تا مطمئن شوید که بهترین فرد را برای این کار استخدام میکنید، در اختیار دارید.
موفقیت کسب و کار شما ممکن است به همین موارد بستگی داشته باشد، پس عاقلانه انتخاب کنید!
3 دیدگاه دربارهٔ «مشاور سئو کیست؟»
من خودم سئو کار هستم ولی بستر اوقات سعی میکنم از مشاوران سئو کمک بگیرم برای بهتر انجام دادن کارهایم.
کسی که از مشاور سئو استفاده نمی کنه خودش متخصص سئو هستند.
سلام
ممنون
سئو تخصصی هر روز ارتقا پیدا میکنه و در موارد رقابتی حتی متخصصان سئو هم نیاز به مشاور پیدا خواهند کرد