سئو یا بهینهسازی موتورهای جستجو، مفهومی است که به بهبود جایگاه یک وبسایت در نتایج موتورهای جستجوی مانند گوگل میپردازد. در سالهای اخیر، یک تکنیک جدید به نام “سئو معنایی” برای بهبود جایگاه وبسایتها در موتورهای جستجو به میان آمده است. در این مقاله، به بررسی مفهوم سئو معنایی و چگونگی استفاده از آن برای بهبود جایگاه سایتها خواهیم پرداخت.
مقدمه
سئو معنایی (سئو مفهومی) سایت فرآیند ایجاد معنای بیشتر در محتوای وب است. استراتژی های سئو معنایی را به کار ببندید تا در گوگل رتبه بالاتری کسب کنید. در طول سالها، موتورهای جستجو مانند گوگل از تحلیل معنایی برای درک عمیقتر زبان انسان و ارائه نتایج جستجوی مرتبطتر به کاربران استفاده کردهاند. به همین دلیل، رویکرد تک کلمه کلیدی برای سئو دیگر کافی نیست. در عوض، سئوی معنایی، یادگیری عمیق و الگوریتمهای پردازش زبان طبیعی را که گوگل بر آنها تکیه میکند، به کار بگیرد.
صاحبان سایت هایی که از استراتژیهای سئو معنایی استفاده میکنند، به احتمال زیاد در صنعت خود اقتدار موضوعی بهتری ایجاد میکنند. آنها میتوانند به راحتی از رقبا برای کلمات کلیدی مهم در جایگاه خود پیشی بگیرند.
سئوی معنایی چیست؟
سئوی معنایی فرآیند ایجاد معنا و عمق موضوعی بیشتر در محتوای وب است. با این کار به خزنده های گوگل کمک میکنید تا محتوای شما را بهتر درک کنند. همچنین به آنها کمک میکنید آن را با کیفیت بالا ببینند و در نتیجه آن را بیشتر در SERP ها تبلیغ کنید.
سئو معنایی به بهینهسازی محتوای وبسایت برای موتورهای جستجو با تاکید بر فهم معنایی محتوا توسط موتورهای جستجو اشاره دارد. در این نوع از سئو، تلاش میشود تا محتوای وبسایت به گونهای تنظیم شود که موتورهای جستجو بتوانند به درستی مفهوم محتوا را درک کنند. از این روی، سئو معنایی از مفاهیمی همچون نگاه انسانی به محتوا، ترکیب واژهها و اصطلاحات و ایجاد ارتباطات میان متنها برای بهبود جایگاه سایت استفاده میکند.
مزایای سئو معنایی
اگرچه استراتژیهای سئو معنایی نیازمند زمان و تلاش بیشتری از سوی تیمهای تولید محتوا است، اما مزایای آن بسیار قابل توجه است. این مزایا شامل:
- رتبه بهتر برای کلمات کلیدی بیشتر در جستجوی ارگانیک.
- سیگنالهای کیفیت محتوا بهبود یافته در چشم خزندههای گوگل.
- قدرت برند و تخصص قوی تر از دید جستجوگران.
- کمک به گوگل که برند شما را به عنوان موجودیت خاص خود با تخصص در موضوعات اصلی ببیند.
- رتبه بندی قرار گرفتن در برابر افرادیکه ویژگی ها را می پرسند.
- فرصت های بیشتر برای لینک داخلی
- به جای بازگشت به جستجو، کاربران را برای مدت بیشتری در وب سایت خود نگه دارید.
با ایجاد محتوای غنی از لحاظ معنایی و موضوعی، صاحبان سایت میتوانند پیشرفتهای قابل توجهی را در عملکرد کلی سئو خود مشاهده کنند.
سئوی معنایی و گوگل
در روزهای اولیه سئو، الگوریتم رتبه بندی گوگل بسیار ضعیف بود. خزنده ها به سادگی به دنبال کلمات کلیدی خاصی در یک صفحه برای درک معنی و ارتباط بودند.
ما می دانستیم که چیزهای بیشتری برای درک زبان انسان وجود دارد تا کلماتی که ما استفاده میکنیم. زمینه، حالات چهره، لحن و پاراگرافهای قبل و بعد از کلمات ما، همگی بر معنای آنها تأثیر میگذارند.
به همین دلیل است که گوگل تلاش کرده تا رویکردی شبیه انسان و معنایی برای درک و رتبه بندی محتوای وب داشته باشد.
برخی از بزرگترین نقاط عطف در این تلاش عبارتند از:
نمودار دانش: یک پایگاه دانش بزرگ و پیچیده که توسط گوگل استفاده میشود و به خزندهها کمک میکند تا روابط بین نهادها و مفاهیم خاص را درک کنند.
مرغ مگس خوار: به روز رسانی الگوریتمی در سال 2013 که به گوگل کمک میکند معنا و زمینه پشت پرس و جوها را بهتر درک و تاکید بر کلمات کلیدی منفرد را کاهش دهد.
RankBrain: یک الگوریتم یادگیری ماشینی 2015 که به گوگل کمک میکند تا هدف جستجو را بهتر تفسیر کند و در نتیجه نتایج جستجوی مرتبط تری را در اختیار کاربران قرار دهد.
با این پیشرفتها، گوگل میتواند به بخشی از محتوا نگاه کند و نه تنها موضوعی را که پوشش میدهد، بلکه موضوعات فرعی، اصطلاحات و موجودیتهای مرتبط و نحوه ارتباط همه آن مفاهیم مختلف را درک کند.
چگونه سئو معنایی تجربه جستجو را بهبود می بخشد؟
چرا اینقدر بر سئوی معنایی تاکید می شود؟
خوب، گوگل همیشه در تلاش است تا جستجو را برای کاربران بهتر کند.
واقعیت این است که جستجوگران در هنگام استفاده از گوگل لزوماً فقط به دنبال یک پاسخ خاص نیستند. آنها اغلب سعی میکنند موضوعی را با عمق بیشتری درک کنند.
به عنوان مثال، بگوییم که کاربر عبارت کلید واژه “backlinks چیست” را تایپ میکند؟
به احتمال زیاد، آنها پس از یافتن پاسخ خود سؤالات دیگری مانند سوالات زیر خواهند داشت:
- چگونه بک لینک بگیرم؟
- از کجا می توانم بک لینک بگیرم؟
- به چند بک لینک نیاز دارم؟
- آیا می توانم بک لینک بخرم؟
- تفاوت بین لینکهای کلاه سفید و کلاه سیاه چیست؟
- و غیره!
از نظر تجربه جستجو، برای کاربر بسیار بهتر است که یک محتوای واحد را پیدا کند که به همه آن سؤالات مرتبط پاسخ میدهد تا محتوای جداگانه برای هر سؤال.
به طور کلی، سئو مفهومی تجربه جستجو را برای کاربران بهبود می بخشد.
این نوع محتوا به آنها اجازه میدهد تا بدون نیاز به بازگشت مکرر به نوار جستجو، اطلاعات عمیق تری دریافت کنند.
خدمات سئو
سرویس خدمات سئو یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.
چگونگی اجرای سئو معنایی
1. تولید محتوای با کیفیت: برای شروع سئو معنایی، شما نیاز دارید به تولید محتوای با کیفیت و مفهومی متمرکز شوید. محتوایی که ارتباطات و اطلاعات مفهومی مناسبی را ارائه دهد.
2. استفاده از واژهها و اصطلاحات مناسب: انتخاب واژهها و اصطلاحاتی که با محتوا مرتبط هستند و به موتورهای جستجو کمک کنند تا محتوا را بهتر درک کنند، حیاتی است.
3. ارتباط متون مختلف: بهینهسازی برای ایجاد ارتباطات مناسب بین متنها و صفحات وب سایت، به موتورهای جستجو کمک میکند تا ساختار محتوا را درک کنند.
4. استفاده از عناصر اشیاء معنایی: مطالب سئو معنایی میتوانند از عناصر مانند نشانههای Schema.org و دادههای ساختار یافته بهرهبرندارند تا اطلاعات محتوا را برای موتورهای جستجو بهتر در دسترس قرار دهند.
7 استراتژی سئو معنایی برای کسب رتبه بالاتر
سئوی معنایی شامل چندین استراتژی است که ممکن است قبلاً درباره آنها شنیده باشید یا در کمپینهای سئو خود گنجانده باشید. همه آنها بر روی بهبود عمق موضوعی و انتقال بهتر معنای محتوای وب متمرکز هستند.
1- بهینه سازی برای خوشه کلمات کلیدی
از آنجایی که گوگل تنها به یک کلمه کلیدی در هر صفحه متکی نیست، تیم محتوای شما باید صفحات وب شما را برای چندین کلمه کلیدی در یک خوشه معنایی بهینه کند.
خوشههای کلیدواژه گروهی از کلمات کلیدی مشابه هستند که ارتباط معنایی مشترکی دارند.
با بهینهسازی برای این گروهبندی کلمات کلیدی، میتوانید تعداد کل کلمات کلیدی را که محتوای شما روی آن رتبه میگیرد، بهبود ببخشید و معنای بیشتری در محتوای خود بسازید.
واقعیت این است که گوگل در حال حاضر صفحات فرود ما را روی چندین کلمه کلیدی رتبه بندی میکند.
خوشهبندی کلمات کلیدی در مورد استفاده از قابلیتهای معنایی قوی گوگل برای بهبود تعداد کل کلمات کلیدی است که محتوای ما برای آنها رتبهبندی میکند.
این به معنای فرصت های بیشتری برای کلیکهای ارگانیک است.
2. عمق موضوعی و طول محتوا را بهبود بخشید
ساده ترین استراتژی سئو معنایی افزایش طول محتوای وب شما با ارائه یک تحقیق جامع تر از موضوع شما است. اگرچه طول محتوا یک عامل رتبهبندی رسمی نیست، اما محتوای طولانیتر به احتمال زیاد سیگنالهای معنایی قویتری را نشان میدهد.
همچنین، چندین مطالعه نشان دادهاند بین محتوای طولانی تر و رتبههای های بالاتر همبستگی وجود دارد.
نمودار میله ای مقایسه طول محتوا و موقعیت رتبه بندی تصویر از sweor.com، فوریه 2022
اما صرفاً تکیه بر پر کردن کلمات کلیدی یا تکرار برای بهبود طول محتوا مؤثر نخواهد بود. در عوض، بهترین راه برای افزایش طول محتوای وب شما این است که اطلاعاتی را که در مورد موضوع اصلی به کاربران ارائه میدهید، دقیقتر، صریحتر و عمیقتر باشید.
3. مترادف ها و اصطلاحات مرتبط را درج کنید
با الگوریتمهای بهبود یافته گوگل و مدلهای NLP، نیازی نیست که کاربران محتوای خود را پر از هدف کلمه کلیدی خود برای کسب رتبه کنند.
به لطف تحلیل معنایی، گوگل به اندازه کافی باهوش است که مترادفها و اصطلاحات مرتبط را درک کند.
مترادفها یک عامل رتبه بندی نیستند، اما افزودن این عبارات به محتوا از طریق عنوان صفحه، توضیحات متا، تگ h1-h6 و متن جایگزین تصویر میتواند عمق موضوعی و سیگنالهای معنایی را بهبود بخشد، در عین حال محتوا را برای جستجوگران خواناتر و ظریفتر میکند.
4. سوالات مردم را پاسخ دهید
راه دیگر برای بهبود عمق معنایی محتوای شما این است که به سوالات رایجی که کاربران در رابطه با کلمه کلیدی اصلی شما میپرسند پاسخ دهید.
بر اساس مطالعه اخیر روی 2.5 میلیون عبارت جستجو، ویژگی «افراد هم میپرسند» گوگل اکنون برای 48.4 درصد از تمام جستارهای جستجو و اغلب بالاتر از موقعیت 1 نشان داده میشود.
با پاسخ دادن به این سوالات در محتوای صفحه وب خود، نه تنها سیگنالهای معنایی خود را بهبود میبخشید، بلکه به صفحه خود این فرصت را می دهید که در صدر SERP ها قرار گیرد.
صفحات وب می توانند برای سوالات PAA نشان داده شوند حتی اگر نتیجه پیوند آبی آنها در صفحه 2 ظاهر شود!
5. داده های ساخت یافته (اسکیما) را اضافه کنید
اگرچه اغلب به عنوان یک استراتژی سئو معنایی در نظر گرفته نمیشود، اما داده های ساختاریافته (اسکیما) به طور مستقیم معنای محتوا را به خزندههای گوگل منتقل میکنند.
داده های ساختاریافته عملکرد، شی یا توصیف محتوا را روشن میکند.
به عنوان مثال، هنگامی که از طرح محصولات در صفحه محصول استفاده میکنید، بلافاصله جزئیات مهم مختلفی را به گوگل منتقل میکنید.
این جزئیات شامل اطلاعاتی مانند نوع، ابعاد، رنگ، اندازه و غیره است.
در صورت مرتبط شدن با سایر محتوای مرتبط با معنا یا غنی از موضوع در صفحه وب، هدف و معنای محتوای وب شما برای موتورهای جستجو به طور واضح مشخص است.
6. از ابزارهای بهینه ساز محتوا استفاده کنید
ابزارهای بهینه ساز محتوا کار سخت شناسایی همه اصطلاحات مرتبط با سئو معنایی را برای شما انجام میدهند. آنها اساسا “کدهای تقلب” را برای بهبود عمق موضعی ارائه می دهند.
یک نویسنده محتوای سئو شده مطمئناً میتواند رتبه بندی محتوا را در صفحه اول بررسی کند تا عبارات مهم را شناسایی کند.
اما نرم افزار بهینه سازی محتوا همین کار را در عرض چند ثانیه انجام می دهد.
با افزودن آن عبارات، موضوعات یا سوالات به صفحه، عمق موضوعی را بهبود میبخشید و در نتیجه سئوی معنایی را تکرار میکنید.
7. خوشه های موضوعی را در وب سایت خود ایجاد کنید
بر خلاف خوشههای کلمات کلیدی، خوشههای موضوعی بر بیش از یک تکه محتوا متمرکز هستند. خوشه های موضوعی گروهی از قطعات محتوا هستند که حول یک موضوع مرکزی متمرکز شده اند.
به عنوان مثال، خوشه کلمات کلیدی که در استراتژی شماره 1 دیده شده است، بخشی از یک خوشه موضوعی بزرگتر است که بر ایجاد لینک متمرکز شده است.
مقالات مختلف (هر کدام خوشه کلمات کلیدی خود را هدف قرار میدهند) همگی به یک “صفحه ستونی” اصلی لینک میشوند که بر موضوع بزرگتر لینک سازی متمرکز است.
هدف این خوشه های موضوعی سه چیز است:
- اول، سیگنالها و معنی سئو معنایی را بهبود ببخشد.
- دوم، بهبود تعداد کل رتبه های کلمات کلیدی.
- و سوم، این وب سایت را به عنوان یک مرجع در “لینک سازی” ایجاد کنید.
تعداد دسته های موضوعی در وب سایت شما به محصولات یا خدماتی که برند شما ارائه میدهد بستگی دارد.
نظرات نهایی در مورد سئو معنایی
باز هم، سئو معنایی استراتژیها و مفاهیم مختلفی را در بر میگیرد، اما همه آن بر معنا، زبان و هدف جستجو متمرکز است.
کارشناسان سئو میتوانند از استراتژیهای سئوی معنایی برای برجسته کردن سیگنالهای معنایی که الگوریتمهای گوگل برای شناسایی آنها آموزش دیدهاند، استفاده کنند.
با انجام این کار، گوگل نه تنها وب سایت شما را با چند کلمه کلیدی، بلکه چندین موضوع بزرگتر و هزاران کلمه کلیدی و جست و جوی مرتبط با آنها مرتبط میکند.
نتیجهگیری
سئو معنایی یک رویکرد جدید به بهینهسازی موتورهای جستجو است که بر اساس فهم بهتر معنای محتوا توسط موتورهای جستجو عمل میکند. با تولید محتوای با کیفیت، استفاده از واژهها و اصطلاحات مناسب، ایجاد ارتباطات بین متنها، و استفاده از عناصر معنایی، وبسایتها میتوانند بهبود چشمگیری در جایگاه خود در موتورهای جستجو داشته باشند. از مزایا ویرایش سئو معنایی به تجربه کاربری بهتر، بهبود نرخ تبدیل، و رشد ترافیک وبسایتها میشود.
برای اجرای موفق سئو معنایی، لازم است تیمهای تولید محتوا و بهینهسازی وبسایت با همکاری کنند. همچنین، پیشنهاد میشود که در تحلیل عمیق کلمات کلیدی و مفاهیم مرتبط با صنعت وبسایت و همچنین رصد تغییرات در الگوریتمهای موتورهای جستجو مشغول باشند تا به بهترین شکل از این رویکرد بهره ببرند.
در پایان، سئو معنایی یک مرحله مهم در تکامل روشهای بهینهسازی موتورهای جستجو است و به کمک بهبود تفاوت وبسایتها در رقابت سخت میان سایتهای مشابه میآید. با توجه به تغییرات مداوم در علم سئو و الگوریتمهای موتورهای جستجو، شناخت و اجرای سئو معنایی میتواند به سایتها کمک کند تا در دنیای آنلاین موفقتر عمل کنند و نتایج بهتری بگیرند.