شاید در سایتهای سرگرمی، خبری و فناوری متوجه شده باشید که یک پست به طور کامل یک سرویس یا برند را معرفی میکند و در پایان یک تگ گزارش درج میکنند که نشان دهد آن گزارش تبلیغاتی است. این نمونهای بارز از رپورتاژ آگهی است.
رپورتاژ آگهی در واقع همان اخبار تبلیغاتی است که در سایتهای مختلف منتشر میشوند و دارای لینکهای مرتبط و تصاویر جذاب برای هدایت سریع کاربر به صفحه است.
در کشورهای دیگر، رپورتاژ آگهی به عنوان روابط عمومی دیجیتال هم شناخته میشود، زیرا آنها معتقدند که رپورتاژ آگهی یکی از مهم ترین راه های رشد روابط عمومی تجاری است.
تعریف رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی هر نوع محتوایی است که در ازای پرداخت هزینه منتشر میشود. اما نحوه نگارش، طراحی و پیاده سازی آن را شبیه اخبار، داستانها، مقالات و سایر محتوای مجلات میکند.
رپورتاژ آگهی را میتوان در هر قالبی انجام داد. از قالب چاپی گرفته تا صدا و تصویر.
رپورتاژها را در یک تقسیم بندی کلی میتوان به دو دسته تجاری و سیاسی تقسیم کرد. در رپورتاژنویسی کسب و کار، هدف یافتن یک مصرف کننده و مشتری جدید است. در رپورتاژ سیاسی، هدف تغییر یا اصلاح دیدگاه سیاسی مخاطبان در مورد یک موضوع، شخص یا حزب است.
آگهی یکی از قدیمیترین شرایط آگهی و بازاریابی است که قدمت آن حداقل به یک قرن میرسد. بر اساس فرهنگ لغت وبستر، معادل انگلیسی Advertorial Reporting برای اولین بار در سال 1917 استفاده شد.
اما حتی قبل از آن، سیاستمداران و صنعتگران به روزنامه ها و مجلات پول میدادند تا مقالات خود را در جایی نزدیک به سرمقاله منتشر کنند، درست مانند یک خبر یا تحلیل واقعی، تا جدیتر گرفته و بهتر خوانده شوند.
مزایای رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی برای صاحبان مشاغل، به ویژه کسب و کارهای آنلاین ضروری است.
رپورتاژ آگهی یکی از بهترین و موثرترین روشهای برندسازی و ثبت تبلیغات گسترده در اینترنت است که میتواند ارتباطی همه جانبه با دنیای طراحی سایت داشته باشد. امروزه بزرگترین و شناخته شده ترین برندها نیز از رپورتاژ خبری برای معرفی خود و معرفی مزایای برندها استفاده میکنند. و به این ترتیب بدون مراجعه مستقیم به آگهی متن محتوای خود را به دنیای بزرگ آگهی معرفی میکنند.
به همین دلیل است که بسیاری از افراد با دیدن محصول به طور غیرمستقیم اعتماد بیشتری به برند و عملکرد آن دارند. و اگر داستانی مهیج و جذاب از ابتدا تا انتها نوشته شود، مشتاقانه آن را دنبال میکنند. رپورتاژ آگهی یکی از جذابترین راهها برای تشویق مخاطبان به توسعه ایدههای جدید است. با استفاده از رپورتاژ آگهی، همیشه میتوانید نیمه پر لیوان را ببینید. و به همین دلیل است که جنبه مثبت یک محصول یا برند کمتر مورد بررسی قرار میگیرد.
خدمات سئو
سرویس خدمات سئو یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.
تاثیر رپورتاژ آگهی بر سئو سایت
ممکن است بنرهای تبلیغاتی را در بسیاری از سایتهای ایرانی دیده باشید، به محض ورود به صفحه اصلی وب سایت، تعداد قابل توجهی از بنرها را مشاهده خواهید کرد که چشمک میزنند. هیچ سودی برای کاربران نخواهد داشت زیرا اکثر کاربران به این بنرها بی اعتماد هستند و روی آنها کلیک نمیکنند.
اما رپورتاژ آگهی محتوایی است که میتوان آن را خبر نیز نامید. در صفحه اصلی سایتهای معتبر که کاربران عادی از تبلیغات متن آن بی اطلاع هستند قرار میگیرد و برای مشاهده آخرین اخبار روی آن کلیک میکنند. آنها داستان شما را مطالعه و آن را تا آخر میخوانند.
البته نکتهای که باید در نظر داشته باشید این است که اگر محتوای رپورتاژ خود را به یک تولید کننده محتوای حرفهای بسپارید، او میتواند با استفاده از تکنیکهای متنی مختلف نکات ضروری و آموزنده ای را در اختیار کاربران قرار دهد. و باعث میشود کاربران متوجه شوند که در حال یادگیری یک ترفند یا فناوری در اخبار هستند.
به همین دلیل کاربران با قرار گرفتن رپورتاژ آگهی در سایتهای معتبر، محتوای شما را مطالعه کرده و با ویژگی های کسب و کار اینترنتی، وب سایت و خدمات شما آشنا میشوند و برندسازی شما به درستی انجام میشود.
باید در نظر داشته باشید که زمانی که یک خبرگزاری بسیار معتبر اخبار شما را در سایت خود منتشر میکند، این حساسیت باعث میشود که سایر کاربران آن وب سایت حداقل یک بار از سایت شما بازدید کنند.
رپورتاژ آگهی موثرترین راه برای سئو و بهبود رتبه سایت است
کلمات رپورتاژ آگهی شما باید کلمات کلیدی را مشخص کنند که در نتایج جستجو رتبه خوبی داشته باشند و آنها را مستقیماً به صفحات مربوطه پیوند دهند تا بتوانید رتبه خوبی کسب کنید.
اکثر وبسایتهایی که رپورتاژ آگهی منتشر میکنند، سه لینک برای سایت شما گزارش میکنند که یک لینک به عنوان فالوو و دو لینک به عنوان نوفالوو در نظر گرفته میشود. این کار برای همه ثابت نیست! ممکن است سایتهایی وجود داشته باشند که محدودیتی در درج لینک برای مقدار مشخصی نداشته باشند.
با انتشار اخبار خود در سایت های معتبر، اعتبارنامه بزرگی به سایت شما وارد میشود که میتواند نتایج شما را در گوگل به میزان قابل توجهی تغییر دهد و همچنین سایت شما از نظر گوگل یک سایت مورد اعتماد محسوب می شود. از آنجایی که وبسایتهای معتبر رپورتاژ درج میکنند، اعتباری را از دامنه و صفحه اصلی خود برای شما ارسال میکند و قدرت سایت شما را افزایش میدهند.
هنگام تهیه رپورتاژ آگهی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
اما نکته حساس نحوه رپورتاژ آگهی در سایتهای معتبر و در نهایت ایجاد نتایج رضایت بخش برای کاربر و مخاطب است. در ابتدا بهتر است نکات مهم در مورد روش آگهی مشخص شود و سپس شرایط ثبت رپورتاژ آگهی را برای شما شرح دهیم.
برای اینکه رپورتاژ آگهی شما استاندارد باشد و به بهترین شکل در سایت قرار گیرد، باید این دو مورد را در نظر بگیرید:
نحوه تهیه خبر
برای تهیه رپورتاژ آگهی و کمک گرفتن از تیم بازاریابی و کارشناسان بازاریابی میتواند شانس شما را برای داشتن وضعیت مطلوب برندینگ افزایش دهد.
استفاده از لینک بیلدینگ معتبر و استاندارد
یکی از دلایل اصلی استفاده از آنها برای داشتن رپورتاژ آگهی خوب است. قیمت رپورتاژ آگهی برای کاربر مناسب تر خواهد بود زیرا تمامی اقدامات به منظور رعایت دقیق سئو و استانداردهای گوگل انجام میشود
چگونه می توان ارائه رپورتاژ آگهی را برای افزایش رتبه سایت در گوگل کافی دانست؟
همانطور که قبلا ذکر شد، داشتن استانداردها و لینکهایی به سایت شما سودمندتر است. برای افزایش رتبه خود در گوگل و در نتیجه افزایش بازدید سایت و محتوایی که ارائه میدهید. پس با در نظر گرفتن این موارد خیلی سریع تاثیر آن را در رتبه بندی گوگل خواهید دید. در این صورت کاربر میتواند تنها با یک جستجوی کوتاه محتوایی را که برای رپورتاژ تهیه کردهاید در عنوان اول موتور جستجوی گوگل مشاهده کرده و خیلی سریع و تنها با یک کلیک آن را انتخاب کند.
البته در این صورت وجود بک لینک و لینک بیلدینگ یکی از موارد ضروری است که در رپورتاژ آگهی باید به آن توجه کنید. همچنین امروزه یکی از مزایای لینک دادن این است که گوگل به آنها حساس است. به طوری که میتواند لینکهای اسپم را به طور موثر تشخیص دهد و آنها را از سایت و صفحات مشخص شده حذف کند. در بسیاری از موارد، هزینههای رپورتاژ آگهی به رعایت این اصول بستگی دارد.
نحوه نوشتن متن رپورتاژ آگهی برای بهترین نتایج
بعد از همه آماده سازیها، باید کمی در مورد متن رپورتاژ آگهی صحبت کنیم. پس از مطالعه این مقاله پیشنهاد میشود حتما برای ارزیابی چند نمونه از رپورتاژ آگهی وقت بگذارید.
- کوتاه و شیرین ننویسید
- موضوع را جستجو کنید
- شخصیت مخاطب خود را بشناسید
- به سبک آن رسانه نزدیک شوید
- برای «انتخاب عنوان» وقت بگذارید.
- اهمیت پاراگراف اول را فراموش نکنید
- تا حد امکان از فروش مستقیم خودداری کنید
- تا حد امکان به استانداردهای یک مقاله اصیل نزدیک شوید
- فضا را با عکس و نمودار هدر ندهید
1- کوتاه و شیرین ننویسید
هیچ قانون کلی وجود ندارد که رپورتاژ آگهی باید بیشتر از چند کلمه باشد. گاهی به 1000 کلمه یا 2000 کلمه اشاره میکنند. اما در این زمینه باید به نوع محتوا و مخاطب نگاه کرد و نمیتوان به احکام کلی استناد کرد.
اما میتوان در مورد حداقلها اظهار نظر کرد: رپورتاژ آگهی باید از حداقلها فاصله داشته باشد.
از آنجایی که یک رپورتاژ کوتاه مانند یک تبلیغ به نظر میرسد یا چنین حسی را به مخاطب القا میکند، بنا به سلیقه، اگر بیش از 700 یا 800 کلمه برای نوشتن ندارید، رپورتاژ آگهی برای شما مناسب نیست.
2- جستجوی موضوع
برخی از نویسندگان رپورتاژ آگهی فقط سعی میکنند حرفهای بودن خود را در قالب کلمات بیان کنند و به مخاطب برسانند. این روش اثربخشی رپورتاژ را کاهش میدهد.
بسیار سودمند است که ابتدا یک تحلیل کوچک انجام دهید و ببینید که مردم در مورد چه چیزی نگران هستند.
حداقل کاری که میتوانید انجام دهید این است که آنچه را که به دنبال آن هستید جستجو کنید و ببینید که چند لینک اول چه چیزی را پیشنهاد میکنند (احتمالاً وقتی مخاطبان را جلب میکند بهتر است). گوگل چندین پیشنهاد تکمیلی ارائه میدهد که میتوانید از آنها الهام بگیرید.
3- شخصیت مخاطب خود را بشناسید
داشتن تصویری از مخاطبان ضروری است. ویژگیهای مخاطب، تحصیلات، طبقه اجتماعی، نگرانیهای اصلی او و آنچه برای او مهم است را دریابید.
4- به سبک آن رسانه نزدیک شوید
فرض کنید میخواهید رپورتاژی را در یک مجله فرهنگی (کاغذی یا آنلاین) منتشر کنید. پیام شما باید از نظر شکل و محتوا نزدیک به مقالات آن مجله باشد. هرچه این شباهت بیشتری داشته باشد، مخاطب تأثیر بیشتری خواهد داشت و مقاومت کمتری در برابر پیام شما خواهد داشت.
به همین دلیل پیشنهاد میکنیم حداقل ده مقاله یا از آن مجله را مطالعه کنید. وقتی رپورتاژی را میبینید سعی کنید با مجله آشنا شوید. شما میتوانید با خطای جزئی حدس بزنید که آیا چنین مقالهای متعلق به آن مجله است یا خیر.
5- برای «انتخاب عنوان» وقت بگذارید
با انتخاب عنوان خوب یا بد، شانس مطالعه مقاله شما میتواند چندین برابر افزایش یا کاهش یابد. بنابراین ارزش وقت گذاشتن برای انتخاب یک برچسب را دارد.
6- اهمیت پاراگراف اول را فراموش نکنید
واقعیت این است که تعداد زیادی از مخاطبان تنها پاراگراف اول رپورتاژ را خواهند خواند. بنابراین برای پاراگراف اول وقت بگذارید.
اطمینان حاصل کنید که این پاراگراف مخاطب را تشویق میکند تا بقیه رپورتاژ را دنبال کند.
7- تا حد امکان از فروش مستقیم خودداری کنید
فضا و سبک رپورتاژ آگهی برای پیشبرد فروش مستقیم مناسب نیست. اگر مستقیماً به مخاطب بگویید که محصولات و خدمات شما را خواهد خرید، ممکن است آگهی مستقیم گزینه بهتری باشد.
فراموش نکنید که رپورتاژ آگهی یکی از تکنیکهای بازاریابی محتوا و به قول بسیاری از کارشناسان این حوزه است. در بازاریابی محتوا، چیزی حدود 70 درصد از محتوای شما باید آموزنده و حاوی اطلاعات مفید باشد.
8- تا حد امکان به استانداردهای یک مقاله اصیل نزدیک شوید
قبلاً گفتهایم که هر چه رپورتاژ شما بیشتر شبیه یک مقاله واقعی باشد، قانعکنندهتر خواهد بود. مقاله پیش رو چندین ویژگی دارد که شما نیز باید سعی کنید آنها را دنبال کنید:
از ادعاهای بی اساس خودداری کنید. سخنان اغراق آمیز نزنید. حرفه شما باید قابل اثبات و قابل دفاع باشد. در انتخاب کلمات دقت کنید و به ظرافتهای کلامی توجه کنید.
تا حد امکان به جای کلمات ذهنی از کلمات عینی استفاده کنید (کلمات عینی و احساسی را با هم مقایسه کنید). سعی کنید به منابع معتبر مراجعه کنید و از آنها نقل قول کنید. تا جایی که میتوانید حوزه بحث را به خوبی بشناسید مطالعه و تحلیل کنید و این تسلط را به مخاطب نشان دهید.
9- فضا را با عکس و نمودار هدر ندهید
اگر رپورتاژ شما به صورت یک مقاله متنی است، استفاده از عکسها و نمودارها بسیار عالی و مفید است. اما دقت در استفاده از تصاویر و نمودارها بهتر است. تصاویر بزرگ ممکن است ذهن خواننده را به سمت آگهی منحرف کند و نمودارهای متعدد میتوانند فضای صحبت شما را محدود کنند. البته در اینجا نمیتوان حکم قطعی و قانون کلی را اعلام کرد. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که در آن از استفاده گرافیکی از عکسها و نمودارها استفاده شود. اما همیشه قبل از نهایی کردن رپورتاژ دوباره فکر کنید و مطمئن شوید که در عکس و نمودار زیاده روی نکنید.
نتیجه گیری
گوگل میتواند به سرعت سایتها و لینکهای اسپم را شناسایی و بدون اطلاع کاربر حذف کند. این لینکها و سایتهای مخرب به عملکرد سایت های استاندارد و اصولی آسیب میرسانند. رپورتاژ آگهی شما را برای یک کسب و کار سودآور آماده میکند.
1 دیدگاه دربارهٔ «رپورتاژ آگهی چیست و چه نکاتی را باید در آن رعایت کنیم؟»
به نظر من اگر درست انتخاب بشه رپورتاژ آگهی خوبه.