سئو داخلی که به عنوان On-Page سئو هم شناخته میشود، عمل بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو و کاربران است.
تنها در سال ۲۰۲۰، موتور جستجوی گوگل بیش از ۶۰۰۰۰۰ آزمایش انجام داد و الگوریتم خود را بیش از ۴۵۰۰ بار به روز کرد. این شرکت در ماموریت ایجاد هوشمندترین موتور جستجو در جهان است و با این حال، علیرغم پیشرفتهای مداوم، گوگل هنوز کامل نشده است. هنوز برای درک محتوای جدید به کمک نیاز دارد. اینجاست که بهینهسازی موتورهای جستجوی داخلی یا سئو داخلی اهمیت مییابد.
سئو داخلی به موتورهای جستجو کمک میکند تا وب سایت شما را بهتر درک کنند. و این کار رتبه شما را در ردهبندی نتایج بهبود میبخشد و منجر به جذب ترافیک ارگانیک بیشتر میشود.
در این راهنمای گام به گام سئو داخلی، مهمترین روشهای بهینهسازی داخلی را که باید در وبسایت پیادهسازی کنید و اینکه چرا آنها بخش مهمی از استراتژی کلی سئو هستند را توضیح خواهیم داد.
سئو داخلی چیست؟
سئوی داخلی (سئو On-Page) عمل بهینهسازی صفحات وب برای کلمات کلیدی خاص به منظور بهبود دید و ترافیک جستجو است. این تکنیک شامل تراز کردن عناصر خاص صفحه مانند تگهای عنوان، عنوان، محتوا و لینکهای داخلی با کلمات کلیدی است.
تفاوت سئو داخلی با سئو خارجی و سئو فنی
برخی از متخصصان سئو، سئوی داخلی را با سئو فنی یکی میدانند. اما، ما آنها را جدا میشناسیم. سئو فنی (سئو تکنیکال) به مواردی مانند سرعت صفحه و سرعت سایت، محتوای تکراری، ساختار سایت، اسکیما و پروفایل میپردازد. به عبارت دیگر، سئو تکنیکال روی کل وب سایت متمرکز است، در حالی که سئو داخلی برURLهای خاص متمرکز است.
سئو خارجی (سئو Off-Page) نیز شامل همه تکنیکها و مواردی از سئو میشود که خارج از وب سایت اتفاق میافتد، مانند ایجاد بکلینک و برندینگ.
چرا سئوی داخلی بسیار مهم است؟
اگر میخواهید موتورهای جستجو به شما امتیاز دهند، باید استراتژی سئوی داخلی خود را جدی بگیرید. اگرچه گوگل همچنان به کلمات کلیدی موجود در محتوای نگاه میکند، اما تکنیک پر کردن کلمات کلیدی در محتوا به دلیل از بین بردن تجربه کاربر منسوخ شده است.
همانطور که الگوریتم گوگل پیچیدهتر میشود، فاکتورهای سئو داخلی متمرکز بر کاربر اهمیت بیشتری خواهند داشت. هنگامی که سئوی سایت به درستی انجام شود، موتورهای جستجو را قادر میسازد تا محتوای شما را درک کنند و مرتبطترین URLها را برای نتایج جستجوی خاص نمایش دهند.
بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید بهترین روشهای سئو داخلی را بررسی کنیم.
URLها به سئوی داخلی کمک میکنند
گوگل به صراحت اعلام کرده است که URLها به موتورهای جستجو کمک میکند تا درک بهتری از یک صفحه داشته باشند. بنابراین، باید بدانیم چگونه URLهای خود را بهینه کنیم؟
یک کلمه کلیدی قراردهید: گنجاندن کلمه کلیدی اصلی شما در URL به موتورهای جستجو و کاربران کمک میکند تا محتوای یک صفحه را بهتر درک کنند.
فوکوس سمت چپ: کلیدواژه را تا حد امکان در سمت چپ URL قرار دهید.
از کلمات واقعی استفاده کنید: تا آنجا که ممکن است، به جای استفاده از کدهایی که برخی از سیستمهای مدیریت محتوا تولید میکنند، در URL خود از کلمات واقعی استفاده کنید.
URLها را کوتاه نگه دارید: در حالت ایده آل، ساختار URL شما باید کوتاه و برای موتورهای جستجو و کاربران قابل درک باشد. هرچه درک نوع محتوای صفحه برای گوگل آسانتر باشد، بهتر است. همچنین، گوگل اغلب URLها را در نتایج جستجو نشان میدهد. اگر URL صفحه یک رشته طولانی از حروف و اعداد تصادفی باشد، به کاربران در شناخت صفحه شما کمکی نمیکند. هر چه آنها لینک صفحه شما را بهتر درک کنند، احتمال اینکه روی نتیجه جستجو کلیک کنند بیشتر میشود.
از خط فاصله بین کلمات استفاده کنید: خط تیره URLها را خواناتر میکند. به عنوان مثال، اگر صفحهای درباره آسیابهای دانه قهوه است، از آدرس لینک www. yourcompany. com/coffee-bean-grinders استفاده کنید.
اجتناب از شناسه گذاری: در صورت امکان، از درج شناسه در URLهای خود اجتناب کنید، زیرا آنها مجموعهای از URLها را برای یک صفحه ایجاد میکنند. گوگل قبلاً توصیه میکرد به جای شناسه از کوکیها استفاده کنید که این نیز تا سال 2023 منسوخ میشود.
خدمات سئو
سرویس خدمات سئو یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.
برچسبها (تگ) عنوان و توضیحات متا
متا تگها یکی از مهمترین فاکتورهای سئوی داخلی در به ویژه عنوان صفحات هستند. هر صفحه دارای یک تگعنوان است که در نتایج جستجو به عنوان یک تیتر نمایش داده میشود. توضیحات متا هم خلاصهای کوتاه از صفحهای است که در زیر عنوان در نتایج جستجو ظاهر میشود. هر دو برای کمک به موتورهای جستجو و کاربران در درک هدف یک صفحه مهم هستند.
تگ عنوان یک فاکتور مستقیم برای رتبهبندی سئو در صفحه است، در حالی که توضیحات متا اینطور نیست.
هر دو عنوان و توضیحات متا نقش مهمی در اینکه آیا یک شخص واقعاً روی یک لیست در نتایج جستجو کلیک میکند، دارند. زمانی که عنوان و متا توضیحات بهینه میشوند، نرخ کلیک (CTR) را افزایش میدهد که نشان دهنده افزایش ترافیک بیشتر سایت است.
سئوی داخلی برای متا تگها
- اولین قدم برای آنالیز سئوی داخلی کنترل عنوان و توضیحات متا است. پس این مراحل را دنبال کنید:
- کلیدواژه اصلی خود را نزدیک ابتدای عنوان قرار دهید.
- عنوان را حدود ۵۵ یا ۶۰ کاراکتر نگه دارید تا در نتایج جستجو کامل باشد.
- به هر صفحه یک عنوان منحصربفرد بدهید تا گوگل فکر نکند که صفحات تکراری دارید.
- عناوین واضح و جذابی بنویسید که کاربران بخواهند روی آنها کلیک کنند.
- کلمه کلیدی اصلی خود را در توضیحات متا بگنجانید. هنگامی که شخصی آن کلمه کلیدی را جستجو میکند، گوگل آن را در نتایج جستجو پررنگ میکند.
- توضیحات متا را کمتر از ۱۵۵ کاراکتر بنویسید.
- توضیحات متا خود را طوری بنویسید که به طور دقیق صفحه را توصیف کند. با آن مانند یک تبلیغ رفتار کنید و کلمات را به گونهای بسازید که مردم مجبور به کلیک کردن شوند.
دادههای ساختارمند
دادههای ساختاریافته به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای شما را بهتر درک کند، بنابراین باید بخش مهمی از ممیزی سئو داخلی شما باشد.
به عنوان مثال، فرض کنید صفحه محصولی دارید که شامل مواردی مانند قیمتها، موجودی، دستهبندیها و غیره است. موتورهای جستجو نمیتوانند آن را بشناسند، مگر اینکه این اطلاعات را به روشی خاص در حالت HTML ساختارمند (سایت مپ HTML) کنید.
انواع دادههای ساخت یافته
دادههای ساختاریافته کد سئوی داخلی است که در صفحات خود قرار میدهید و به گوگل کمک میکند محتوا را بهتر درک کند. فرمتهای دادههای ساختاریافته خاصی برای موارد مختلف وجود دارد، از جمله:
- کتابها
- مقالات
- فیلمها
- دورههای آموزشی
- دستهبندیها
- مناسبتها
- اطلاعات کسب و کار محلی
- رتبهبندی امتیاز
- راهنما
- آگهیها
گوگل اغلب دادههای ساختاریافته را مستقیماً در نتایج جستجو قرار میدهد و آنها را بهعنوان یک قطعه با ارزش نشان میدهد. داشتن یک ریچ اسنیپت (Rich Snippet) شانس اینکه کسی روی نتیجه شما کلیک کند را افزایش میدهد.
هدرها را در سئو داخلی بهبود دهید
استفاده از هدرهای متعدد (تگ H1، H2، H3 و غیره) در صفحات از چندین جهت به سئو کمک میکند. اول اینکه خواندن مطالب شما را برای کاربران بسیار آسانتر میکند. اگر بازدیدکنندگان با دیواری از متن در یک صفحه مواجه شوند، کمتر تمایل به خواندن آن دارند و اغلب صفحه را رد میکنند. هدرهای متعدد به کاربران کمک میکند تا به سرعت محتوا را بشناسند که این تجربه کاربر را بهبود میبخشد (یک عامل مهم برای Google).
دوم، زیرعنوانها به گوگل کمک میکنند تا محتوای یک صفحه را بهتر بفهمد. هنگام ساخت هدر، حتما از کلمه کلیدی اصلی خود حداقل در یک یا دو هدر H2 استفاده کنید. اگر از نظر متن هم منطقی بود، کلمه کلیدی اصلی را دوباره در H3 یا سایر هدرها قرار دهید. همچنین در برخی از سرفصلها کلمات کلیدی طولانیتر اضافه کنید تا سیگنالهای گوگل در مورد موضوع کلی تقویت شود.
کپی رایتینگ سئو
کپیرایتینگ میتواند به تلاشهای سئوی داخلی شما کمک کند. وقتی روی محتوای خوب برای صفحات فرود سرمایهگذاری میکنید، کاربران بیشتر درگیر میشوند. البته تکنیکهای کپی رایتینگ سئو فقط برای موتورهای جستجو نیست، بلکه بازاریابی محتوایی را هم تقویت میکند.
از کلمه کلیدی هدف زودتر استفاده کنید
به طور کلی، باید سعی کنید کلمه کلیدی مورد نظر خود را در ۱۰۰ کلمه اول استفاده کنید. این کار به موتور جستجو نشان میدهد که موضوع اصلی صفحه شما چیست و به کاربران میگوید که در محل مناسبی برای پاسخ خود هستند.
به این فکر کنید که مردم چگونه در اینترنت جستجو میکنند. آنها روی یک نتیجه جستجو کلیک میکنند، به سرعت صفحه را بررسی و اگر فکر کنند صفحه مرتبط نیست، آن را ترک میکنند. ایجاد مقدمههای متقاعد کننده که شامل کلمه کلیدی مورد نظر شما میشود، باعث میشود کاربران به سرعت بیرون نروند.
نقش چگالی کلمات کلیدی در سئوی داخلی
چگالی کلمه کلیدی به این اشاره دارد که شما چند بار از یک کلمه کلیدی خاص در یک صفحه استفاده میکنید. اگر در یک صفحه ۱۰۰ کلمه وجود دارد و شما پنج بار از کلمه کلیدی مورد نظر خود استفاده میکنید، چگالی کلمه کلیدی شما ۵٪ است.
قوانین سئوی سخت و سریعی در مورد چگالی کلمات کلیدی وجود ندارد، ولی مطمئن شوید که کلمات کلیدی هدف شما به طور طبیعی در سراسر صفح حضور دارد.
علاوه بر کلمه کلیدی اصلی خود، مترادفها، کلمات کلیدی دم بلند و عبارات مرتبطی را که میتوانند به رتبه صفحه شما کمک کنند، در صفحه بگنجانید.
محتوایی که هدف جستجو را برآورده کند
گوگل میخواهد محتوای با کیفیتی را به کاربران نشان دهد تا هدف جستجوی آنها را برآورده میکند. به عبارت دیگر، مشکل جستجوگر را به طور کامل و کارآمد حل میکند.
عمدتاً چهار نوع هدف جستجو وجود دارد:
- اطلاعاتی: مردم به دنبال اطلاعات هستند.
- ناوبری: افراد در تلاش برای یافتن یک صفحه خاص هستند.
- تجاری: افراد قبل از خرید چیزی در حال تحقیق هستند.
- معاملاتی: افراد فعالانه مایل به خرید چیزی هستند.
یک راه ساده برای فهمیدن هدف یک کلمه کلیدی خاص، نگاه کردن به صفحه اول نتایج برای جستجو است. عناوینی که شامل کلماتی مانند چگونه، راهها یا روشها هستند، هدف جستجوی اطلاعاتی را نشان میدهند. در حالی که کلماتی مانند بهترین و جدیدرین نشان دهنده قصد تجاری است.
در مرحله بعد، باید محتوایی تولید کنید که هدف را برآورده کند.
اگر هدف جستجو اطلاعاتی است، تا حد امکان محتوای مرتبط ارائه کنید. موضوع را کاملاً پوشش دهید، به سؤالات رایج پاسخ دهید و به کاربر در درک موضوع کمک کنید.
اگر هدف تجاری است، اطلاعاتی را که جستجوگران برای تصمیم گیری آگاهانه برای خرید نیاز دارند، در اختیار آنها قرار دهید. این میتواند شامل بررسی، قیمت گذاری، مقایسه، عکس، پرسشهای متداول و غیره باشد.
اگر هدف تراکنشی است، مطمئن شوید که صفحات شما با دادههای ساختاریافته بهینه شدهاند تا محصولات بتوانند در مراحل خرید نمایش داده شوند. همچنین، ممکن است بخواهید در عنوان صفحه بر نقاط فروش خاصی مانند تخفیف، کیفیت محصول، انتخاب گسترده و غیره تأکید کنید.
متن خواندنی بنویسید
اگرچه خوانایی متن یک عامل رتبهبندی مستقیم نیست، اما باید بخشی از فرآیند سئوی داخلی شما باشد. به این دلیل که هضم متن قابل خواندن برای گوگل و کاربران آسانتر است و در نهایت برای سئوی شما خوب است.
اگر خواندن متن شما سخت باشد، کاربران ممکن است اصطلاحاً به سرعت بپرند و به گوگل نشان دهند که محتوا ارزشمند نیست و باید در رتبه پایینتری قرار گیرد.
برای اینکه متن خود را خوانا کنید:
- صفحه را skimmable کنید. محتوای خود را به قطعات قابل هضم تقسیم کنید.
- از چندین سرفصل و زیر عنوان استفاده کنید.
- از تعداد زیادی شکست پاراگراف استفاده کنید تا تشکیل از پاراگراف بزرگ متنی جلوگیری کنید.
- لیستها را به نقاط گلوله تقسیم کنید.
- تصاویر اصلی و چندین تصویر در آن بگنجانید.
- از جملات واضح و کاربردی استفاده کنید.
به یاد داشته باشید، اکثر مردم محتوای شما را در دستگاههای تلفن همراه میخوانند، بنابراین اسکرول کردن و بالا رفتن را برای آنها آسان کنید.
لینکسازی داخلی
لینکسازی داخلی برای سئوی داخلی مهم است زیرا به گوگل کمک میکند تا رابطه بین صفحات سایت را بهتر درک کند. یک چارچوب لینک داخلی گسترده، زمینه و ارتباط و همچنین عمق پوشش شما را در مورد یک موضوع تقویت میکند.
لینکسازی برای ساختن تجربه کاربر شگفتانگیز است. پیوندهای داخلی به افراد کمک میکنند تا محتوای شما را بیشتر کشف کنند – مانند پستهای وبلاگ، یا یک مطالعه موردی ارزشمند. یک استراتژی لینک داخلی قوی معیارهای SEO Google Analytics مانند نرخ پرش و نرخ تبدیل را بهبود میبخشد.
وقتی نوبت به سئو داخلی میشود، باید لینکهای داخلی به – و از – سایر صفحات مرتبط در سایت خود را به آن اضافه کنید. به خصوص از صفحات معتبری مانند صفحه اصلی خود به آن لینک دهید.
متن لنگر (انکر) این لینکها باید یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی باشد که میخواهید صفحه لینک داده شده برای آن رتبه بگیرد. فقط مطمئن شوید که از یک متن لنگر بارها و بارها در صفحات مختلف استفاده نکنید زیرا ممکن است گوگل این را به عنوان پر کردن کلمات کلیدی و تلاش برای بازی کردن سیستم تفسیر کند.
برخلاف بک لینک ها، لینکهای داخلی اعتبار وب سایت شما را افزایش نمیدهند زیرا میتوانید خودتان آنها را اضافه کنید. در عوض، آنها اعتبار و ارتباط موجود را از بک لینکهای به سراسر وب سایت منتقل میکنند. با در نظر گرفتن این موضوع، اگر دامنه شما در حال حاضر دارای اقتدار عظیمی است، پیوند داخلی واقعاً میتواند در رتبهبندیها تاثیر بگذارند. در موارد خاصی از اعتبار دامنه بسیار بالا، لینکهای داخلی میتوانند حتی از بک لینکها مهمتر باشند.
بهینهسازی تصویر
تصاویر نیز باید برای سئو بهینه شوند. با دادن نام فایلهای توصیفی با کلماتی که با خط فاصله از هم جدا شده اند، شروع کنید. در مرحله بعد، اندازه فایل را بهینه کنید تا در عین حفظ کیفیت تصویر، سریع بارگذاری شود. به عنوان مثال، اگر سایت شما پر از تصاویری است که به طور مداوم بیش از ۴۰۰ کیلوبایت هستند، در زمان بارگذاری صفحه شما تأثیر منفی خواهد داشت و این به توانایی شما برای کسب رتبه بالا در گوگل آسیب میرساند.
میتوانید با ابزارهایی مانند TinyPNG، ImageOptim یا WP Smush فرآیند بهینهسازی تصویر خود را آسان کنید.
در نهایت، متنی را به تگهای alt تصویر اضافه کنید، و کلمه کلیدی مناسب را در متن قرار دهید. متن جایگزین به موتورهای جستجو کمک میکند تا تصویر را بهتر درک کنند.
نتیجه گیری
بیایید مهمترین تکنیکهای سئو داخلی را که باید دنبال کنید را مرور کنیم:
- از URLهای کوتاه و توصیفی استفاده کنید
- بهینهسازی تگهای عنوان
- توضیحات متا قانع کنندهای بنویسید
- پیادهسازی دادههای ساخت یافته
- هدرها را بهینه کنید
- بهترین شیوههای کپی رایتینگ سئو را اجرا کنید
- از کلمه کلیدی مورد نظر در ۱۰۰ کلمه اول استفاده کنید
- تراکم کلمات کلیدی مناسب را حفظ کنید
- محتوایی ایجاد کنید که نیت کاربر را برآورده کند
- متن خواندنی بنویسید
- پیوندهای داخلی و خارجی را اضافه کنید
- بهینهسازی تصاویر گوگل
به یاد داشته باشید، سئوی داخلی بسیار مهم است. صفحات وب خود را با در نظر گرفتن این عناصر توسعه دهید، تا به خوبی در راه رتبهبندی بهتر موتورهای جستجوی بطور ارگانیک قرار بگیرید!
2 دیدگاه دربارهٔ «سئو داخلی (on page seo) چیست؟»
سلام
در سئو داخلی در هدر سرفصلها کلمات کلیدی طولانیتر باشه خوبه یا نه؟
سلام
اگر منظورتون تیتر هست تعداد 65 کلمه باید باشه و کلمه کلیدی حتما داخل آن قرار بگیره