سوال اکثر کارشناسان و متخصصان سئو این است وقتی یک صفحه اطلاعات یا مقاله از صفحه محصول در همان وب سایت بالاتر میرود، چه کاری باید انجام دهند.
یا سوالات مشابهی مطرح میشوند اینهاست:
- من دو صفحه رتبه دار برای یک کلمه کلیدی دارم: یک صفحه محصول و یک مقاله، چه کنم؟
- مقاله من رتبه بهتری دارد، اما صفحه محصول مهمتر است (و بنابراین باید رتبه بالاتری داشته باشد)؟
- آیا راهی برای بالا بردن رتبه صفحه محصول بدون آسیب رساندن به عملکرد وبلاگ و مقاله وجود دارد؟
- چگونه میتوانم ترافیک بیشتری را به صفحات فرود هدفمند هدایت کنم؟
اینها سوالات عالی و یک نقطه درد برای بسیاری از متخصصان سئو است.
بسیاری از اصول و تکنیکهای سئو بصورت مشابه اعمال میشوند، اما ما تکنیکهای سئو را به طور خاص به صفحات محصول و مقالات اطلاعاتی (به عنوان مثال مقالات وبلاگی) مرتبط میکنیم.
ما با تجربهای که در این سالها از سئو سایتهای مختلف فروشگاهی بدست آوردهایم چند توصیه برای شما آماده کردهایم که میتوانید از آنها استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.
1. صفحات رتبه دار برتر را تجزیه و تحلیل کنید
اگر قبلاً این کار را انجام نداده اید، تعیین کنید که کدام صفحات در ۵ تا ۱۰ موقعیت برتر در نتایج جستجو قرار دارند.
ما به شما پیشنهاد میکنیم از یک ابزار سئو برای کمک به این کار استفاده کنید.
برای مثال، میتوانید از SpyFu، SERanking، Semrush، یا Ahrefs استفاده کنید تا ببینید چه صفحاتی برای کلمه کلیدی مورد نظر شما رتبهبندی میشوند.
سپس موارد زیر را تعیین میکنید:
هدف و قصد
وقتی به صفحات برتر نگاه میکنید، ببینید هدف از صفحه چیست؟ به عبارت دیگر، آیا قصد «خرید» است یا قصد «دانستن» است؟
اگر صفحات با رتبه برتر بر اطلاعات متمرکز هستند، مانند مقالات یا پستهای وبلاگی، به شما نشان میدهد که هدف موتور جستجو برای آن کلمه کلیدی «دانستن» است.
باید در صفحه محصول خلاقیت به خرج دهید تا رتبه خود را بالاتر ببرید، که بعداً به آن خواهم پرداخت.
موتورهای جستجو تمام تلاش خود را میکنند تا به هدف جستجوگر برسند، پس شما هم اینگونه باشید. ما باید مطمئن شویم صفحهای که جستجوگر پیدا میکند سوال آنها را پاسخ میدهد.
تعداد کلمه
وقتی صحبت از توصیههای سئو به میان میآید، تعداد کلمات کمی چالش برانگیز است زیرا هیچ پاسخ یکسانی در مورد اینکه چند کلمه باید در صفحه داشته باشید وجود ندارد.
به علاوه، جان مولر سال گذشته گفت که تعداد کلمات در یک مقاله یک فاکتور کیفیتی نیست که گوگل در نظر بگیرد.
با این حال، من معتقدم که شمارش کلمات زمانی که به صفحات با رتبه برتر نگاه میکنید، یک عامل میشود.
به طور معمول، وقتی صحبت از صفحات با رتبه برتر میشود، یک رفتار طبیعی وجود دارد.
اگر آن صفحات برتر دارای محتوا باشند، این میتواند دلیلی بر عملکرد بهتر مقاله شما از صفحه محصول شما باشد، با این فرض که مقاله تعداد کلمات بیشتری نسبت به صفحه محصول شما دارد.
2. تنظیماتی را در محتوای خود انجام دهید
حال، با اطلاعات بدست آمده از این تحلیلها چه میکنید؟
اگر متوجه شدید که هدف «دانستن» است و تعداد کلمات در صفحات رتبهبندی شده بالاتر از صفحه محصول شما است، باید در محتوای صفحه محصول خود خلاقیت به خرج دهید (زیرا میخواهید برای کلمه کلیدی مورد نظر رتبهبندی کنید).
یکی از کارهایی که ما هنگام کار بر روی سایتهای فروشگاهی و تجارت الکترونیک انجام دادهایم این است که سوالات متداول را به صفحات دستهبندی و محصولات اضافه کنیم.
این کار محتوای بیشتری را به روشی مفید اضافه میکند و حتی میتواند نرخ تبدیلها را بهبود بخشد.
مطمئن شوید که صفحه خود را با دادههای ساختاریافته نیز علامتگذاری کنید.
خدمات سئو
سرویس خدمات سئو یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.
3. روی لینکها تمرکز کنید
وقتی میگویم روی لینکها تمرکز کنید، به بک لینکها و لینکهای داخلی اشاره میکنم.
بیایید با لینکهای داخلی شروع کنیم.
هنگام لینک دادن به صفحات داخلی، باید از متن لنگر بهینه و مرتبط با کلمات کلیدی خود استفاده کنید.
در مورد صفحه محصول و مقاله، دوباره بررسی کنید که هنگام لینک دادن به آن صفحات از کلمه کلیدی مشابه متن لنگر خود استفاده نکنید. همچنین، لینک صفحه محصول خود را در مقاله خود قرار دهید. (دوباره با استفاده از متن لنگر سئو شده)
اینجاست که نقشه کلمات کلیدی، که کلمات کلیدی را به صفحات اختصاص میدهد، میتواند مفید باشد.
در نهایت، نگاهی به بک لینکهای مقاله و صفحه محصول خود بیندازید.
بک لینک ها یکی از فاکتورهای مهم رتبهبندی هستند.
اگر متوجه شدید که مقاله شما دارای بک لینکهای قویتری نسبت به صفحه محصول است، این یک موضوع برای اصلاح و بهبود است.
4. فهرست کلمات کلیدی خود را اصلاح کنید
تمام توصیههایی که ما کردیم این بود که به شما کمک کنیم صفحه محصول خود را بالاتر از مقاله خود قرار دهید، اما ممکن است این بهترین کار نباشد.
باید در مورد کلمات کلیدی جدید و هدف قرار دادن و به روزرسانی نگاشت کلمات کلیدی خود فکر کنید. یا به این فکر کنید که چگونه کنیبالیزیشن (Cannibalization) یا همنوعخواری کلمات کلیدی را شناسایی و حذف کنیم تا سئو خود را تقویت کنیم.