با ما باشید تا بخشهای کلیدی SERP برند و راههای راهنمایی گوگل برای نشان دادن اطلاعاتی که میخواهید مخاطبانتان ببینند را بیاموزید.
SERP یا (Search Engine Result Page) نام صفحه نتایجی است که گوگل هنگام جستجوی نام برند ارائه می دهد. استراتژی دیجیتال به این معناست که چگونه نام تجاری خود را در اکوسیستم آنلاین قرار دهید.
- چرا SERP برند مهم است؟
- چگونه یک SERP برند را تجزیه و تحلیل کنیم؟
- 1. همیشه از بالا شروع کنید
- 2. به پروفایل های شبکه های اجتماعی که رتبه گرفته اند نگاه کنید
- 3. به ویدیوها نگاه کنید
- 4. به سایت های بررسی نگاه کنید
- 5. به سایت های خبری نگاه کنید
- 6. به «مردم هم می پرسند» نگاه کنید
- 7. به امکانات فیلتر نگاه کنید
- 8. آیا پنل دانش وجود دارد؟
- 9. جستجوی تجربه مولد
- 10. صفحات 2 تا 10 SERP را بررسی کنید
- یک استراتژی دیجیتال پایدار برای برندها
ما از سال 2015 روی حضور برند در SERPها کار می کنیم. پس آموخته ایم که SERP برند فقط یک “کارت ویزیت زیبای گوگل” نیست.
وقتی سئو را در استراتژی دیجیتال موجود یک برند قرار می دهید، SERP برند و استراتژی دیجیتال را با هم رشد می دهید و در جایگاه خود تسلط پیدا می کنید.
چرا SERP برند مهم است؟
نتایج جستجو برای برند، دقیقا مطابق ارزیابی گوگل از آنچه که مخاطبان آن برند مفیدتر، مرتبطتر و با ارزشتر خواهند یافت.
این بدان معناست که SERP برند راهنمای شما در مورد اینکه چه چیزی در استراتژی دیجیتال درست است و چه چیزی اشتباه است. این به شما امکان می دهد روی عناصر مناسب تمرکز کنید و از سئو برای کمک به “آموزش” گوگل استفاده کنید.
به جای اینکه ارائه برند خود را به گوگل بسپارید، مطمئن شوید که SERP برند نشان دهنده چیزی است که می خواهید مخاطبان شما ببینند.
این مقاله بر روی نکات اصلی مشترک در اکثر SERPهای برند تمرکز خواهد کرد.
چگونه یک SERP برند را تجزیه و تحلیل کنیم؟
نام تجاری و برند خود را دقیق تایپ کنید، به نتایج جستجو نگاه کنید و این مراحل را دنبال کنید.
1. همیشه از بالا شروع کنید
اولین نتیجه باید وب سایت برند با لینک های سایت پُر باشد.
اگر نام مبهم یا متمرکز بر کلمه کلیدی است، وظیفه شما ایجاد درک و اعتماد گوگل در مورد برند است.
برای اکثر شرکت ها، نقطه شروع چیزی شبیه به این خواهد بود:
صفحه اصلی خوب به نظر می رسد، اما بقیه می توانند بهتر باشند.
کیفیت عناوین و توضیحات به شما بینش عظیمی از ساختار سایت و کیفیت صفحات کاربر محور مانند درباره ما، تماس با ما، صفحات ورود و دسته بندی می دهد.
اول اینا رو درست کن چون درک گوگل از ساختار و محتوای سایت برای تمام تلاش های سئوی شما حیاتی است.
ما می بینیم که معمولا مسائل ساختاری خود را نشان می دهند. به عنوان مثال، سایت به زبان اشتباه است، صفحه درباره ما آن وجود ندارد، یا یک مقاله بی اهمیت است.
نکته تخصصی eBgroup: به پیاده سازی Schema.org نگاه کنید. اگر وبسایت از درباره ما، تماس با ما و سایر صفحات وبسایت به درستی استفاده نکرده باشد، نشانهای است که شرکت تمرکز خوبی روی نتایج قابل مشاهده غنی ندارد.
نشانهگذاری با کیفیت، در سرتاسر سایت و ثابت Schema.org برای اطمینان گوگل در درک خود از برند، ضروری است.
2. به پروفایل های شبکه های اجتماعی که رتبه گرفته اند نگاه کنید
اینکه کدام پروفایل شبکه ها اجتماعی در SERP برندتان ظاهر می شود به عوامل متعددی بستگی دارد، اما تعامل کاربر در هر پلتفرم مهم ترین اصل است.
فرض کنید مشتری شما سرمایه گذاری زیادی در استراتژی فیس بوک انجام می دهد، اما فیس بوک در SERP برند نمایش داده نمی شود. این نشان می دهد که استراتژی آنها به اندازه کافی مخاطبان مربوطه را درگیر نمی کند.
در این مورد، تجزیه و تحلیل انتقادی از آنچه، چگونه و با چه کسی به اشتراک می گذارند و با آنها تعامل دارند، به طور کلی بینش هایی را به همراه خواهد داشت که به آن استراتژی کمک می کند.
پروفایل فیس بوک در رتبه بندی با توجه به استراتژی افزایش می یابد. این یک KPI خوب برای تیم شبکه های اجتماعی است.
بعنوان مثال باکس توییتر این برند نشان میدهند که آنها یک استراتژی قوی و مؤثر توییتر دارند و رتبهبندی فیسبوک نشان میدهد که در فیسبوک هم عملکرد خوبی دارند.
اگرچه تعامل کاربر اولویت اصلی است، اما اطمینان حاصل کنید که برند بر روی پلتفرم های مناسب تمرکز دارد.
به SERP های برند رقیب نگاه کنید. اگر TikTok کمتر در SERP های برند آن گروه رتبه دارد، اما LinkedIn تقریباً همیشه رتبه بندی می شود، می توانید فرض کنید که مخاطبان این شرکت بیشتر از TikTok در LinkedIn حضور دارند. منابعی که در لینکدین خرج میشوند به احتمال زیاد بازده مستقیم دارند.
3. به ویدیوها نگاه کنید
آیا مشتری سرمایه گذاری زیادی در YouTube دارد؟ اگر اینطور است، کانال یوتیوب آنها باید با بخش ویدیو و تصاویر کوچک منظم برند رتبه بندی شود.
دیزنی دارای باکس های ویدئویی در نام تجاری SERP خود است. اما طراحی آن متناقض است زیرا ویدئوها از منابع متعددی استخراج شده اند. حتی کانال آنها یک ویدیو با یک تصویر کوچک کمتر از حد مطلوب ارائه می دهد.
4. به سایت های بررسی نگاه کنید
استراتژی بررسی خدمات را شروع کنید. در مرتبطترین و با ارزشترین پلتفرم مربوط به شرکت و پشتیبانی مشتری آن، نظرات دریافت کنید.
به عنوان مثال، Serenata Flowers، یک سرویس تحویل گل در بریتانیا، بیش از 200000 بررسی در Trustpilot و رتبه عالی دارد. در رتبه چهار قرار دارد.
اما پس از آن سه سایت کوپن وجود دارد، دو تا با رتبه بندی و ستاره های بررسی خوب. ردیابی و پرورش این سایت ها از آنجایی که آنها در برند SERP قابل مشاهده هستند.
یک نکته تخصصی eBgroup: مشتری شما همچنین به بررسی محصول نیاز دارد و پلتفرم مربوطه جایی است که آنها نظرات خدمات را جمع آوری می کنند.
اما نباید تجزیه و تحلیل جداگانه ای از نام تجاری SERP محصول را انجام دهید.
5. به سایت های خبری نگاه کنید
در برخی بازارها و صنایع، اخبار به سادگی «خنثی» نیستند، زیرا اطلاعات همیشه سبز هستند (یا حداقل برای چندین ماه تازه باقی میمانند).
در برخی دیگر، اولویت اصلی است زیرا اطلاعات به زمان حساس است (مثلاً صنایع مالی) یا حجیم (مثلاً صنایع سرگرمی).
SERP نام تجاری مشتری شما ممکن است جعبه خبری نداشته باشد، اما این بدان معنا نیست که اخبار در صنعت مهم نیستند.
تجزیه و تحلیل گروهی SERP نام تجاری (ما به این «معادل موجودیت» می گوییم) فوراً به شما می گوید که آیا استراتژی روابط عمومی مشتری شما باید بر موضوعات پرطرفدار تمرکز کند یا آنها می توانند کارها را آهسته تر انجام دهند.
همچنین آنها را قادر می سازد تا به جای رویکرد گلوله پراکنده، روی چهار یا پنج منبع خبری مناسب تمرکز کنند. این باعث صرفه جویی در مقدار زیادی پول می شود.
6. به «مردم هم می پرسند» نگاه کنید
اگر هیچ کدام وجود نداشته باشد، مشتری شما مشکل دارد. 70 درصد از SERPهای برند دارای سؤالاتی هستند که مردم نیز می پرسند (PAA).
اگر گوگل نمی تواند به سوالاتی که ممکن است مخاطبانش بپرسند فکر کند، در این صورت در مورد مخاطبان مشتری شما و رابطه ای که با آنها دارد آگاهی کافی ندارد.
اگر Google PAA را نشان می دهد، بررسی کنید که آیا سؤالات مرتبط هستند یا خیر. یک بخش سؤالات متداول در وب سایت ایجاد کنید و اگر سایت پاسخ سؤالات را نداشت به وضوح به آنها پاسخ دهید.
در اینجا، Ubigi به همه سؤالات پاسخ داده است و آنها کنترل مطلق بر PAA در SERP نام تجاری خود دارند.
اگر برخی از سؤالات بدون برند باشند، سؤالات موضوعی مهمی برای مشتری هستند.
مشتری باید به سوالات پاسخ دهد زیرا گوگل رابطه بین برند، مخاطبان خود و موضوع را می بیند و از شما انتظار پاسخ دارد. (این یک خبر لذت بخش است. گوگل درک خود را از نام تجاری بهبود می بخشد.)
7. به امکانات فیلتر نگاه کنید
فیلتر، آیکون های قابل کلیکی به شکل قرص هستند که در زیر نوار جستجو در نتایج جستجو ظاهر می شوند. آنها اطلاعات زیادی برای استراتژی به شما ارائه می دهند.
کاربران می توانند قسمت های مختلف برند را در ستون های عمودی مختلف بررسی کنند. آنها نسخه گوگل از یک بازی کلمات هستند.
در مورد Kalicube، مخاطبان ما به Kalicube Pro، آکادمی Kalicube، و مجموعه ویدیویی Knowledge Nuggets ما علاقه دارند.
سپس جستجوهای مرتبط را در پایین بررسی کنید. این قرص ها حوزه های تمرکز بیشتری را برای استراتژی دیجیتال نشان می دهند.
مشارکت ما با WordLift چیزی است که Kalicube باید روی آن تمرکز کند.
گوگل قدرت موضوعی Kalicube را در پانل دانش و فضای نمودار دانش درک می کند. (ما می توانیم این را در قرص های فیلتر “kgmid” و “entity home” ببینیم)
8. آیا پنل دانش وجود دارد؟
پانل دانش گوگل یک ویژگی نتایج جستجو است که خلاصه ای مختصر از اطلاعات یک شرکت، شخص یا نام تجاری جمع آوری شده توسط گوگل از چندین منبع معتبر را ارائه می دهد. این درک گوگل از حقایق مربوط به برند شما است.
اگر شرکت پنل دانشی در SERP برند خود نداشته باشد، مشکل بزرگی دارد. آنها در نمودار دانش گوگل نیستند و گوگل نمیفهمد چه کسانی هستند.
پانل دانش برای برند یک “باید” است. بدون درک، گوگل نمی تواند ارتباط شما را با مخاطبان ارزیابی کند و اعتبار شما (E-E-A-T) را به عنوان راه حلی برای زیرمجموعه کاربران خود که مخاطبان شما هستند ارزیابی کند.
شما بدون پانل دانش حداقل یک سال از استراتژی دیجیتال خود عقب هستید.
روی خانه موجودیت، تأیید مداوم و تابلوهای راهنما تمرکز کنید.
9. جستجوی تجربه مولد
جستجوی مولد تجربه (SGE) در حال حاضر مورد توجه اکثر سئوکاران است. کلید مدیریت نتایج SGE این است که آنها را بهعنوان پانلهای دانش پویا یا قطعههای ویژه چند عنصری ببینید.
SGE گوگل و چت بینگ هر شکلی که باشد، یک چیز واضح است: جایی که ما خلاصه SERP را می بینیم.
هم گوگل و هم بینگ قصد دارند اطلاعات پشت نتایج را فشرده کنند تا در زمان تحقیق صرفه جویی کنند.
موتور پاسخ (SGE/Bing Chat) به جای کلیک بر روی پنج یا شش لینک، خواندن صفحات، درک اطلاعات و به خاطر سپردن همه آنها، خلاصه ای دقیق، مفید و کاربردی را در اختیار کاربر قرار می دهد.
خلاصه گوگل از برند شما معمولاً مثبت خواهد بود. خلاصه منفی به این معنی است که شرکت یک مشکل مدیریت اعتبار آنلاین قابل توجهی دارد.
در اینجا نمونه ای از یک برند است که این کار را به درستی انجام می دهد.
Cedreo دارای توضیحات واضح، ساده و دقیق است، وبسایت آنها در کارتهای سمت راست، بهعلاوه دو سایت بررسی مرتبط و سؤالات بعدی عالی که کاربران را در مسیر خرید مشتری بیشتر سوق میدهد.
آنها یک اکوسیستم دیجیتال شفاف و محکم دارند که حداقل هدف برای هر برند است.
10. صفحات 2 تا 10 SERP را بررسی کنید
مسائل مربوط به شهرت را کنار بگذاریم، بینش واقعی در موقعیت های 20-100 نتایج جستجو است. این نشان می دهد که شما چه کاری را اشتباه انجام می دهید یا آنطور که باید انجام نمی دهید.
اگر روی ویدیو کار می کنید، اما نتایج YouTube در بالای SERP یا نزدیک به آن نیست، در حال هدر دادن منابع هستید.
چنانچه مشتریان را هدایت می کنید تا شرکت شما را در لینکدین بررسی کنند و در رتبه 30 یا پایین تر قرار گیرد، پلت فرم بهتری برای بازار شما وجود دارد.
اگر آن مقاله اختصاص داده شده به شرکت شما در فلان سایت در جایگاه 20 قرار دارد، پس اون سایت مرتبط ترین حوزه روابط عمومی نبود.
یا نوشته به خوبی متمرکز نشده بود، یا با ارزش ترین اطلاعات را به روزنامه نگار منتقل نکردید.
اگر فرصتهای بیشتری برای بهبود استراتژی دیجیتال میخواهید، SERPهای برند را برای بررسیهای {Brand} تجزیه و تحلیل کنید و روی آن تمرکز کنید.
یک استراتژی دیجیتال پایدار برای برندها
این مقاله مروری سریع و ساده از چگونگی شناسایی SERP برند مسائل کلیدی و اولویتبندی جنبههای مختلف یک استراتژی دیجیتال جامع برای یک نام تجاری در طول زمان است.
به عنوان یک تکنیک سئو داخلی، خودتان یا آژانس سئوی شما، باید برای جذب سهامداران همراه با مدیر شبکه های اجتماعی، طراح وب سایت، تولیدکنندگان محتوا، بازاریابان، پشتیبانی مشتری، و مدیران برند در هر چیزی، با توافق حرکت کنند.
SERPهای برند فرصتی بزرگ هستند زیرا همه آنها را به نمایندگی یکپارچه استراتژی کلی می رساند و آنها یک KPI مشترک دارند که اساساً بخشی از SEO است.