راهنمای تحقیقات بازار

تحقیقات بازار

آیا می خواهید بدانید که چرا مشتریان محصولات شما را نمی خرند؟ آیا شما علاقه مند به راه اندازی یک محصول، خدمات یا حتی یک کمپین بازاریابی جدید هستید، اما مطمئن نیستید که مصرف کنندگان شما چه می خواهند؟ برای پاسخ به سوالات بالا، به کمک مصرف کنندگان خود نیاز دارید. اما چگونه این داده‌ها را جمع آوری خواهید کرد؟ در این مورد و در بسیاری از موقعیت های دیگر در کسب و کار، تحقیقات بازار راهی برای دریافت تمام پاسخ های مورد نیاز شماست.

در این راهنمای جدید در مورد تحقیقات بازار، تعریف، مزایا، انواع تحقیقات بازار صحبت خواهیم کرد.

تعریف تحقیقات بازار

تحقیقات بازار به عنوان فرآیند ارزیابی امکان سنجی یک محصول یا خدمات جدید، از طریق تحقیقاتی که مستقیماً با مصرف کنندگان بالقوه انجام می گردد، تعریف می شود. این روش به سازمان ها یا کسب و کارها اجازه می دهد تا بازار هدف خود را کشف، نظرات را جمع آوری و مستند کنند و تصمیمات آگاهانه بگیرند.

تحقیقات بازار می‌تواند مستقیماً توسط سازمان‌ها یا شرکت‌ها انجام شود یا به آژانس‌هایی که در این فرآیند تخصص دارند، برون‌سپاری شود.

فرآیند تحقیق بازار می تواند از طریق استقرار نظرسنجی، تعامل با گروهی از افراد که به عنوان نمونه نیز شناخته می شوند، انجام مصاحبه و سایر فرآیندهای مشابه انجام شود.

هدف اولیه از انجام تحقیقات بازار، درک یا بررسی بازار مرتبط با یک محصول یا خدمات خاص، تصمیم گیری در مورد واکنش مخاطبان به یک محصول یا خدمات است. اطلاعات به‌دست‌آمده از انجام تحقیقات بازار می‌تواند برای تنظیم فعالیت‌های بازاریابی/تبلیغاتی یا تعیین اولویت‌های ویژگی/نیاز خدمات (در صورت وجود) مصرف‌کنندگان مورد استفاده قرار گیرد.

سه هدف کلیدی تحقیقات بازار

یک پروژه تحقیقات بازار معمولاً ممکن است 3 نوع هدف مختلف داشته باشد.

اداری:

از طریق برنامه ریزی مناسب، سازماندهی و کنترل منابع انسانی و مادی، به توسعه یک شرکت یا کسب و کار کمک می کند و در نتیجه تمامی نیازهای خاص در بازار را در زمان مناسب برآورده می کند.

اجتماعی:

برآوردن نیازهای خاص مشتری از طریق یک محصول یا خدمات مورد نیاز. محصول یا خدمات باید با الزامات و ترجیحات مشتری در هنگام مصرف مطابقت داشته باشد.

مقرون به صرفه بودن:

تعیین درجه اقتصادی موفقیت یا شکستی که یک شرکت می تواند در حین ورود به بازار، یا معرفی محصولات یا خدمات جدید داشته باشد و در نتیجه اطمینان برای همه اقداماتی که باید اجرا شوند، فراهم می کند.

چرا تحقیقات بازار مهم است؟

انجام تحقیقات یکی از بهترین راه های دستیابی به رضایت مشتری، کاهش ریزش مشتری و ارتقای کسب و کار است. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا تحقیقات بازار مهم است و باید در هر کسب و کاری مورد توجه قرار گیرد:

اطلاعات ارزشمند:

اطلاعات و فرصت هایی را در مورد ارزش محصولات موجود و جدید فراهم می کند، بنابراین به کسب و کارها کمک می کند تا بر اساس آن برنامه ریزی و استراتژی داشته باشند.

مشتری محوری:

به تعیین نیاز و خواسته مشتریان کمک می کند. بازاریابی مشتری محور است و درک مشتریان و نیازهای آنها به کسب و کارها کمک می کند تا محصولات یا خدماتی را طراحی کنند که به بهترین وجه مناسب آنها باشد. به یاد داشته باشید که ردیابی سفر مشتری خود یک راه عالی برای به دست آوردن اطلاعات ارزشمند در مورد احساسات مشتریان نسبت به برند شما است.

پیش بینی ها:

کسب و کارها با درک نیازهای مشتریان می توانند تولید و فروش خود را نیز پیش بینی کنند. تحقیقات بازار همچنین به تعیین موجودی بهینه کمک می کند.

مزیت رقابتی:

پیشی گرفتن از رقبا و تحقیقات بازار ابزاری حیاتی برای انجام مطالعات تطبیقی ​​است. کسب‌وکارها می‌توانند استراتژی‌های تجاری را طراحی کنند که به آنها کمک کند از رقبای خود جلوتر بمانند.

نحوه انجام تحقیقات بازار در پنج مرحله

برای اجرای یک کسب و کار موفق ، باید در مورد مشتریان ، رقبا و صنعت خود بیاموزید.

گفتیم تحقیقات بازار شامل پرسیدن سؤالات مناسب ، به روشی صحیح ، برای افراد مناسب است. این امر به شما راهنمایی های در مورد كارتان می‌دهد و به شما كمك می كند تا بالاتر از آنچه مشتریان‌تان می خواهند بمانید و اینکه چقدر حاضر به پرداخت هزینه برای بدست ‌آوردن آن هستید.

وقتی تحقیقات بازار انجام می دهید ، می توانید از یافته های خود به دو روش استفاده کنید:

  • کسب و کار جدیدی را شروع کنید و برنامه بازاریابی خود را بنویسید.
  • موفقیت برنامه بازاریابی فعلی خود را اندازه گیری کنید.
  • هدف تحقیق خود را تعریف کنید

هدف تحقیق خود را تعریف کنید

می خواهید در مورد مشتریان یا بازار خود بدانید؟

اولین قدم در فرایند تحقیقات بازار تعریف اهداف تحقیق شما است. اطلاعات کلیدی که می خواهید تحقیقات شما بدست آورد، چیست؟

با تعیین آنچه که تحقیق را شروع کرده‌اید، می توانید تحقیقات خود را متمرکز و مؤثر نگه دارید.

به عنوان مثال ، ممکن است بخواهید تصمیم بگیرید محصول یا خدمات جدیدی را راه‌اندازی کنید. پس از آن روند تحقیق شما این خواهد بود كه ارزیابی كنید آیا بازار محصول یا خدمات جدید شما را می پذیرد و چقدر حاضر به پرداخت هزینه آن هستند.

سوالات تحقیق خود را توسعه دهید

پس از شناسایی یک هدف ، لیستی از سوالات تحقیقاتی را برای بازار ، مشتریان و رقبا تهیه کنید. مثلا:

بازار شما:

مشخصات جمعیتی اصلی بازار شما از جمله سن و جنس چیست؟
ورودی شما چه تاثیری بر بازار / مشتریان خواهد گذاشت؟
آیا منطقه ای که شما فعالیت می کنید دارای اقتصاد پایدار است؟

مشتریان شما:

مشتریان هدف شما چه کسانی هستند و چگونه رفتار می کنند؟
آنها در کجا قرار دارند؟
مشخصات مشتری ایده آل برای تجارت شما چیست؟

رقبای شما:

مشخصات یک رقیب معمولی برای کسب و کار شما چیست؟
نقاط قوت اصلی رقبای شما چیست؟
نقاط ضعف اصلی رقبای شما چیست؟

تحقیقات بازار خود را جمع کنید

جمع آوری داده‌ها دود دسته است، و هر دو مبتنی بر پرسیدن سوال هستند.

اطلاعات کیفی تحقیق بیشتری می طلبد و تعداد معدودی از پاسخ دهندگان را شامل می شود (گروه های متمرکز و مصاحبه های عمیق).
از اطلاعات کمّی برای نتیجه گیری های خاص استفاده می شود و تعداد زیادی از پاسخ دهندگان (نظرسنجی و پرسشنامه) را در بر می گیرد.
یک بررسی ساده “بله یا خیر” می تواند از طریق تلفن انجام شود، اما درک گزینه های شخصی مانند ترجیحات رنگی معمولاً نیاز به یک نشست چهره به چهره دارد.

برخی از روشهای متداول برای جمع آوری داده‌ها عبارتند از:

  • رای گیری تلفنی
  • پرسشنامه های ارسال شده
  • نظرسنجی آنلاین
  • مصاحبه های شخصی

یافته‌های تحقیقات بازار خود را تفسیر کنید

کشفیات تحقیقات بازار

اهداف تحقیق خود را از ذهن دور نگه دارید و به روش‌های بهبود چگونگی سازماندهی و گروه بندی داده های تحقیق خود نگاه کنید. این کار نتیجه گیری را آسان تر می کند.

چند نکته برای سازماندهی داده ها:

  • روندهای عمده را شناسایی کنید. برای سازماندهی داده های خود از لیست ها ، جداول ، نمودارها و نقشه های ذهن استفاده کنید.
  • از برنامه بازاریابی برای تجزیه و تحلیل داده های خود استفاده کنید تا نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدات را تعیین کنید.
  • یکی از مهمترین مراحل در فرآیند تحقیقات بازار تفسیر یافته های شما است. تحقیق به شما چه می گوید؟ با پاسخ به این سؤال ، شما می توانید درک کاملی از آنچه کشف کرده است ، بدست آورید.

از تحقیقات بازار نتیجه گیری کنید و تصمیم بگیرید

به خاطر داشته باشید که نتیجه گیری شما می تواند با اهداف تحقیق اولیه و اهداف تجاری به طور کلی مطابقت نداشته باشد.

داده های جمع آوری شده را مرور کنید.

  • اطمینان حاصل کنید که هیچ شکافی وجود ندارد.
  • روندها یا مشکلات عمده صنعت خود را بررسی کنید.
  • نقاط قوت ، ضعف ، فرصت و تهدید را تحلیل کنید.
  • از تحقیقات خود برای تصمیم گیری در مورد ترکیب بازاریابی خود استفاده کنید.
5/5 - (19 امتیاز)

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟