کسب و کار

تحقیقات بازار

Advertisements

نحوه انجام تحقیقات بازار در پنج مرحله
برای اجرای یک کسب و کار موفق ، باید در مورد مشتریان ، رقبا و صنعت خود بیاموزید.

تحقیقات بازار شامل پرسیدن سؤالات مناسب ، به روشی صحیح ، برای افراد مناسب است. این امر به شما راهنمایی های در مورد کارتان می‌دهد و به شما کمک می کند تا بالاتر از آنچه مشتریان‌تان می خواهند بمانید و اینکه چقدر حاضر به پرداخت هزینه برای بدست ‌آوردن آن هستید.

وقتی تحقیقات بازار را انجام می دهید ، می توانید از یافته های خود به دو روش استفاده کنید:

  • کسب و کار جدیدی را شروع کنید و برنامه بازاریابی خود را بنویسید.
  • موفقیت برنامه بازاریابی فعلی خود را اندازه گیری کنید.
  • هدف تحقیق خود را تعریف کنید

هدف تحقیق خود را تعریف کنید

می خواهید در مورد مشتریان یا بازار خود بدانید؟

اولین قدم در فرایند تحقیقات بازار تعریف اهداف تحقیق شما است. اطلاعات کلیدی که می خواهید تحقیقات شما بدست آورد، چیست؟

با تعیین آنچه که تحقیق را شروع کرده‌اید، می توانید تحقیقات خود را متمرکز و مؤثر نگه دارید.

به عنوان مثال ، ممکن است بخواهید تصمیم بگیرید محصول یا خدمات جدیدی را راه‌اندازی کنید. پس از آن روند تحقیق شما این خواهد بود که ارزیابی کنید آیا بازار محصول یا خدمات جدید شما را می پذیرد و چقدر حاضر به پرداخت هزینه آن هستند.

سوالات تحقیق خود را توسعه دهید

پس از شناسایی یک هدف ، لیستی از سوالات تحقیقاتی را برای بازار ، مشتریان و رقبا تهیه کنید. مثلا:

بازار شما:

مشخصات جمعیتی اصلی بازار شما از جمله سن و جنس چیست؟
ورودی شما چه تاثیری بر بازار / مشتریان خواهد گذاشت؟
آیا منطقه ای که شما فعالیت می کنید دارای اقتصاد پایدار است؟

مشتریان شما:

مشتریان هدف شما چه کسانی هستند و چگونه رفتار می کنند؟
آنها در کجا قرار دارند؟
مشخصات مشتری ایده آل برای تجارت شما چیست؟

رقبای شما:

مشخصات یک رقیب معمولی برای کسب و کار شما چیست؟
نقاط قوت اصلی رقبای شما چیست؟
نقاط ضعف اصلی رقبای شما چیست؟

تحقیقات بازار خود را جمع کنید

دو دسته از جمع آوری داده ها وجود دارد، و هر دو مبتنی بر پرسیدن سوال هستند

اطلاعات کیفی تحقیق بیشتری می طلبد و تعداد معدودی از پاسخ دهندگان را شامل می شود (گروه های متمرکز و مصاحبه های عمیق).
از اطلاعات کمّی برای نتیجه گیری های خاص استفاده می شود و تعداد زیادی از پاسخ دهندگان (نظرسنجی و پرسشنامه) را در بر می گیرد.
یک بررسی ساده “بله یا خیر” می تواند از طریق تلفن انجام شود، اما درک گزینه های شخصی مانند ترجیحات رنگی معمولاً نیاز به یک نشست چهره به چهره دارد.

برخی از روشهای متداول برای جمع آوری داده ها عبارتند از:

  • رای گیری تلفنی
  • پرسشنامه های ارسال شده
  • نظرسنجی آنلاین
  • مصاحبه های شخصی

یافته های تحقیقات بازار خود را تفسیر کنید

کشفیات تحقیقات بازار

اهداف تحقیق خود را از ذهن دور نگه دارید و به روش‌های بهبود چگونگی سازماندهی و گروه بندی داده های تحقیق خود نگاه کنید – این امر نتیجه گیری را آسان تر می کند.

در اینجا چند نکته برای سازماندهی داده ها آمده است:

  • هر روند عمده را شناسایی کنید – برای سازماندهی داده های خود از لیست ها ، جداول ، نمودارها و نقشه های ذهن استفاده کنید.
  • از برنامه بازاریابی خود برای تجزیه و تحلیل داده های خود استفاده کنید تا نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدات را تعیین کنید.
  • یکی از مهمترین مراحل در فرآیند تحقیقات بازار تفسیر یافته های شما است. تحقیق به شما چه می گوید؟ با پاسخ به این سؤال ، شما می توانید درک کاملی از آنچه کشف کرده است ، بدست آورید.

از تحقیقات بازار نتیجه گیری کنید و تصمیم بگیرید

به خاطر داشته باشید که نتیجه گیری شما می تواند با اهداف تحقیق اولیه و اهداف تجاری به طور کلی مطابقت نداشته باشد.

تمام داده های جمع آوری شده را مرور کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که هیچ شکافی وجود ندارد.
  • روندها یا مشکلات عمده صنعت خود را بررسی کنید.
  • نقاط قوت ، ضعف ، فرصت و تهدید را تحلیل کنید.
  • از تحقیقات خود برای تصمیم گیری در مورد ترکیب بازاریابی خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *