در استراتژی کسب و کار برای دستیابی به بازده بالاتر، باید ویژگی های اصلی یک سازمان بر روی برآورده کردن نیازهای مشتری یا ترجیحات او متمرکز باشد. این کار از طریق استراتژی های سطح کسب و کار انجام می شود.
استراتژی های سطح کسب و کار عبارت است از: اقدامات انجام شده برای ایجاد و ارائه ارزش به مشتریان و به دست آوردن مزیت رقابتی که با استفاده از شایستگی های اصلی در بازارهای خاص یا محصولاتی خاص ارائه می دهد. این ها مربوط به موقعیت یک شرکت نسبت به رقبا در یک صنعت است.
مشتریان پایه یا اساس این استراتژی سازمان هستند. موضوعات مربوط به اینکه چه کسی خدمات ارائه می دهد، چه نیازهایی باید برآورده شود و چگونه این نیازها برآورده می شود می بایست توسط مدیریت ارشد تعیین شود.
مشتری ها چه کسانی هستند؟
دموگرافیک، موقعیت جغرافیایی، انتخاب سبک زندگی (سلیقه ها و ارزش ها)، ویژگی های شخصیتی، الگوهای مصرف (میزان استفاده و وفاداری به برند)، ویژگی های صنعت و اندازه سازمانی مشخص کننده مشتریان اند.
کالاها و یا خدمات مورد نیاز مشتریان بالقوه چیست؟
شناخت مشتریان برای دستیابی و حفظ مزیت رقابتی یک نیاز اساسی است. توانایی پیش بینی و برآورده کردن موفق نیازهای مشتری آینده بسیار مهم است.
چگونه نیاز مشتری را برآورده کنیم؟
سازمانها باید نحوه ایجاد منابع و توانامندی هایشان را برای ایجاد شایستگی های اصلی تعیین کنند و سپس از این صلاحیتهای اصلی برای برآوردن نیازهای مشتری با اجرای استراتژی های ارزشگذاری استفاده کنند.
استراتژی های سطح کسب و کار
چهار استراتژی کلی برای کمک به سازمانها در ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبای شان در صنعت استفاده می شود. شرکت ها ممکن است رقابت در یک بازار گسترده یا یک بازار متمرکز را انتخاب کنند.
- مدیریت هزینه ها
- ایجاد تمایز
- تمرکز بر کم کردن هزینه ها
- تمرکز بر تمایز
اقتباس از دانشگاه کسب و کار آلبانی