گواهینامه ssl چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟

گواهینامه SSL

گواهینامه‌های SSL یا Secure Sockets Layer یک اقدام امنیتی برای وب سایت‌ها به حساب می‌آیند. SSL فایل‌های داده کوچکی هستند که روی سرور وب نصب می‌شوند و قفلی را فعال می‌کنند که امکان اتصال ایمن از یک وب سرور به مرورگر را فراهم می‌کند.

همه اینها بخشی از وب است که به سمت امن تر شدن حرکت می‌کند.

در الگوریتم همیشه در حال تغییر گوگل برای رتبه‌بندی سئو، یکی از جدیدترین‌ها گنجاندن وب‌سایت‌هایی است که از گواهی‌های SSL به عنوان عاملی برای «اعتماد» استفاده می‌کنند.

این بدان معنی است که برای اولین بار، صفحات HTTPS افزایش سئو را دریافت می کنند و نتیجه پیش فرض برای جستجوگران خواهد بود. برای مدیران وب‌سایت، نکته کلیدی این است که مطمئن شوند گواهی‌های SSL را به درستی پیاده‌سازی کرده‌اند تا بهترین تجربه بازدیدکننده ممکن را تضمین کنند و از افت موقت رتبه‌بندی جلوگیری کنند.

درک اصطلاحات

احتمالاً همه ما با بخش HTTP یا HTTPS یک URL آشنا هستیم. اما آیا تفاوت این دو را می‌دانید؟

HTTP

پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) سیستمی است که برای ارسال و دریافت اطلاعات از طریق اینترنت استفاده می‌شود. HTTP به عنوان “پروتکل لایه برنامه” شناخته می‌‎شود، به این معنی که بر نحوه نمایش اطلاعات برای کاربر تمرکز دارد و نگرانی چندانی در مورد نحوه انتقال داده ها از نقطه A به نقطه B ندارد.

HTTPS

“S” در انتهای بخش “HTTPS” یک URL به این معنی است که وب سایت امن است — HTTPS (امنیت پروتکل انتقال ابرمتن). تبادل اطلاعات محرمانه باید امن باشد تا از دسترسی از منابع غیرمجاز جلوگیری شود. HTTPS برای سایت شما این امکان را فراهم می‌کند.

SSL

اصطلاح دیگری که در کنار HTTPS کار می کند SSL یا Secure Sockets Layer است. SSL به رمزگذاری اطلاعات ارسال شده توسط بازدیدکنندگان وب‌سایت کمک می‌کند و اساساً قفل را به پروتکل HTTPS فعال می‌کند و امکان اتصال امن از یک وب سرور به مرورگر را فراهم می‌کند. به زبان ساده، گواهی SSL چیزی است که بین اطلاعات شخصی مشتریان در یک وب سایت و هکرها قرار می گیرد.

کلمات اختصاری دیگر:

TLS – امنیت لایه حمل و نقل

CDN – شبکه تحویل محتوا

DV – اعتبار دامنه

ACME – محیط مدیریت گواهی خودکار

تفاوت دو پروتکل SSL و TLS چیست؟

وقتی مردم در مورد گواهی‌های SSL/TLS صحبت می‌کنند، در مورد فایل‌های دیجیتال X.509 صحبت می‌کنند که وب‌سایت‌ها را قادر می‌سازد از طریق HTTPS (با استفاده از پروتکل امن TLS در بالای اتصال HTTP ناامن) از طریق استفاده از رمزگذاری کلید عمومی ارائه شوند. بنابراین، آیا SSL و TLS یکسان هستند؟ نه.

اما اگر آنها متفاوت هستند، پس چرا اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می شوند؟

زیرا هر دو پروتکل های امنیتی هستند که ارتباطات رمزگذاری شده بین وب سرور و سرویس گیرنده (مرورگر) را از طریق HTTPS برقرار می‌کنند.

اما دلیل تفاوت اصلی آنها این است که TLS جانشین پروتکل SSL است. خوب این به چه معنا است؟ هنگام مقایسه SSL با TLS، پروتکل‌های SSL و TLS در عملکرد، احراز هویت پیام‌ها، پیام‌های هشدار، پروتکل ضبط و نقاط قوت رمزگذاری متفاوت هستند. آنها همچنین به ویژه از نظر فرآیندی که به عنوان “هند شیکینگ SSL/TLS” شناخته می شود، متفاوت هستند. این فرآیند زمانی انجام می شود که هر دو طرف (مشتری و سرور) با یکدیگر تعامل داشته باشند.

فرآیند هند شیکینگ اساساً شامل موارد زیر است:

  • تعیین نوع رمزگذاری که برای ایمن سازی داده ها در طول تراکنش استفاده می شود
  • احراز هویت سرور (یا هر دو طرف)
  • ایجاد/تبادل کلیدهای سِسشن که در طول تراکنش استفاده می‌شود

داشتن گواهینامه SSL در وب سایت یک استاندارد جدید است

نصب گواهی SSL در وب سایت درست مانند طراحی واکنش گرا (موبایل فرندلی) یک استاندارد جدید است. در واقع، تمام وب سایت‌های جدید باید با گواهینامه های SSL راه اندازی شوند.

مطمئن باشید که داشتن گواهی SSL در سایت یک ارزش است. به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد که سایت شما تأیید شده و از دسترس هکرها در امان است. همچنین رتبه سئوی شما را بهبود می بخشد.

انواع مختلف گواهینامه های SSL چیست؟

گواهینامه های SSL تک دامنه

گواهی SSL تک دامنه فقط برای یک دامنه و سایت اعمال می‌شود. نمی‌توان از آن برای احراز هویت هیچ دامنه دیگری استفاده کرد، حتی زیر دامنه‌های دامنه‌ای که برای آن صادر شده است.

تمام صفحات در این دامنه نیز با گواهی ایمن هستند. به عنوان مثال، اگر cloudflare.com دارای گواهینامه تک دامنه باشد، cloudflare.com/learning (صفحه اصلی مرکز یادگیری) نیز تحت پوشش آن گواهی قرار می‌گیرد.

گواهینامه های SSL Wildcard

گواهی‌های Wildcard SSL برای یک دامنه و همه زیر دامنه‌های آن هستند. یک زیر دامنه زیر چتر دامنه اصلی قرار دارد. معمولاً ساب دامین‌ها آدرسی دارند که با چیزی غیر از «www» شروع می‌شود.

به عنوان مثال، www.cloudflare.com تعدادی زیردامنه از جمله blog.cloudflare.com، support.cloudflare.com و developers.cloudflare.com دارد. هر کدام یک زیر دامنه تحت دامنه اصلی cloudflare.com هستند.

گواهی SSL Wildcard

یک گواهی Wildcard SSL می‌تواند برای همه این زیر دامنه‌ها اعمال شود. هر زیر دامنه در گواهی SSL فهرست می‌شود. کاربران می توانند با کلیک بر روی قفل در نوار URL مرورگر خود، و سپس کلیک بر روی “گواهی” (در کروم) برای مشاهده جزئیات گواهی، لیستی از زیر دامنه های تحت پوشش یک گواهی خاص را مشاهده کنند.

گواهینامه های SSL چند دامنه ای (MDC)

یک گواهی SSL چند دامنه ای یا MDC، چندین دامنه مجزا را در یک گواهی فهرست می‌کند. با یک MDC، دامنه هایی که زیردامنه‌های یکدیگر نیستند، می‌توانند یک گواهی را به اشتراک بگذارند.

سطوح اعتبار سنجی گواهی SSL چیست؟

بانک قبل از انجام بررسی اعتبار به کسی وام نمی‌دهد. به طور مشابه، قبل از اینکه یک مرجع گواهی (CA) یک گواهی SSL را برای یک سازمان صادر کند، آنها باید سازمان را تأیید کنند. باید ثابت شود که سازمان در واقع مالک و اداره کننده دامنه است. این چیزی است که به عنوان اعتبار سنجی گواهی SSL شناخته می شود.

با این حال، سطوح مختلفی از اعتبار سنجی وجود دارد، از حداقل اعتبار سنجی تا بررسی های پیشینه کامل. یک گواهی SSL از هر یک از این سطوح اعتبار سنجی، همان میزان رمزگذاری TLS را فراهم می‌کند. تنها تفاوت این است که CA چقدر هویت سازمان را احراز هویت کرده است.

گواهینامه های SSL اعتبار سنجی دامنه

اعتبار سنجی دامنه، سخت ترین سطح اعتبارسنجی است. برای به دست آوردن یکی از این گواهینامه های SSL، یک سازمان فقط باید ثابت کند که دامنه را کنترل می‌کند. آنها می‌توانند این کار را با تغییر رکورد DNS مرتبط با دامنه، یا گاهی اوقات فقط با ارسال ایمیل به CA انجام دهند. اغلب این فرآیند به صورت خودکار انجام می‌شود.

گواهینامه های SSL اعتبار سنجی سازمان

اعتبار سنجی سازمان شامل یک فرآیند بررسی دستی است: CA با سازمان درخواست کننده گواهی SSL تماس خواهد گرفت و آنها ممکن است تحقیقات بیشتری را انجام دهند. گواهینامه های SSL اعتبار سنجی سازمان حاوی نام و آدرس سازمان خواهد بود، که آنها را نسبت به گواهینامه های اعتبار سنجی دامنه برای کاربران قابل اعتمادتر می‌کند.

گواهینامه های SSL اعتبار سنجی تمدید شده

گواهی SSL چند دامنه

اعتبار سنجی گسترده شامل بررسی کامل پس زمینه سازمان است. CA مطمئن می‌شود که سازمان وجود دارد و به طور قانونی به عنوان یک تجارت ثبت شده است، اینکه آنها واقعاً در آدرسی که لیست می کنند حضور دارند و غیره. این سطح اعتبار سنجی طولانی ترین زمان را می‌برد و بیشترین هزینه را نیز دارد، اما گواهینامه های SSL اعتبار سنجی توسعه یافته نسبت به انواع دیگر گواهینامه های SSL قابل اعتمادتر هستند. در نتیجه، این گواهی‌ها برای سبز شدن آدرس وب‌سایت در نوار URL مرورگر، که نمایشی بصری برای کاربران یک سایت رمزگذاری شده با TLS قابل اعتماد است، ضروری هستند.

شرکت‌های بزرگ، مؤسسات مالی و فروشگاه‌های تجارت الکترونیک باید گواهی‌های اعتبارسنجی تمدید شده را دریافت کنند. این امر به ویژه در صورتی که یک سایت یا برنامه کاربردی داده های حساس مشتری مانند رمز عبور، شماره کارت اعتباری یا نام و آدرس را مدیریت کند بسیار مهم است.

تاثیر SSL بر سئو

شنیدن اخبار مربوط به امنیت و اینترنت بسیار زیاد شده است. شرکت‌هایی با نام‌های معتبر و برندهای مطرح هک می‌شوند و اطلاعات مشتریان آن‌ها بدون اجازه مورد دسترسی قرار می‌گیرد و در نتیجه یک کابوس برای کسب‌وکارها و احساس بی‌اعتمادی و تخلف برای مشتریان خود ایجاد می‌کند.

طبق مطالعه سایت  GoDaddy، 73.9 درصد از سایت های هک شده برای اهداف سئو هک می‌شوند. بنابراین، باید بدانیم برای محافظت از اطلاعات شخصی ما هر بار که وارد سایتی می‌شویم، چه اتفاقی می‌افتد؟

افزودن گواهی SSL به وب سایت شما از اطلاعات اولیه کاربران محافظت و به جلب اعتماد آنها کمک می کند.

برخی از مزایای SSL عبارتند از:

  • جلوگیری از هک و دخالت اشخاص ثالث
  • سایت شما را برای مشتریان امن تر می کند
  • هر شکل ارتباطی از جمله URL ها را رمزگذاری می‌کند که از اطلاعات مصرف کننده مانند شماره کارت اعتباری، تاریخچه مرور و جزئیات جمعیتی محافظت می‌کند.

اصطلاحات SSL و HTTPS اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما این درست نیست. HTTPS فقط به این دلیل امن است که از SSL  برای انتقال داده ها استفاده می‌کند. آنها دو عنصر مجزا هستند اما برای ایجاد یک محیط امن با هم کار می‌کنند.


خدمات سئو

سرویس خدمات سئو یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.

اهمیت گواهینامه های SSL در سئو

در حال حاضر استفاده از پروتکل HTTPS در وب‌سایت‌هایی که داده‌های حساس مانند اطلاعات کارت اعتباری را مدیریت می‌کنند، تبدیل به یک استاندارد شده است. متأسفانه، بسیاری از شرکت‌ها استفاده از SSL را هم به دلیل قیمت و هم به دلیل اجرای دشوار آن، کنار می‌گذارند. مشتریان به جزئیات سایت‌ها توجه می‌کنند – به خصوص زمانی که یک نقض امنیتی وجود داشته باشد.

گنجاندن یک گواهی SSL در وب سایت در زمینه بهینه سازی موتور جستجو (SEO) سایت هم مزایای زیادی دارد. سئو فرآیند دریافت ترافیک از نتایج جستجوی «رایگان»، «ارگانیک»، یا «طبیعی» در موتورهای جستجو برای بازدید از وب سایت شما است.

برای یک موتور جستجو، نوع ارتباط بیشتر از یافتن صفحه‌ای با کلمات مناسب اهمیت دارد. در روزهای اولیه وب، موتورهای جستجو خیلی ساده بودند و نتایج جستجو ارزش محدودی داشتند. امروزه، صدها عامل وارد عمل می‌شوند و از الگوریتم‌های ریاضی برای مرتب‌سازی ارتباط سایتی استفاده می‌کنند که بهترین گزینه برای جستجو است، و یافته‌ها را بر اساس ترکیبی از ارتباط، اعتبار و اعتماد رتبه‌بندی می‌کنند.

HTTPS امنیتی را ارائه می‌دهد که بسیاری از کاربران اینترنت به آن نیاز دارند، بنابراین اگر کسب و کارها بخواهند وب سایت آنها مورد علاقه موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و غیره باشد، راه جز استفاده از SSL ندارند.

امروزه بسیاری از شرکت‌ها متوجه اهمیت پروژه سئوی خود شده‌اندو می‌دانند رتبه‌بندی بهتر می‌تواند منجر به ترافیک بیشتر شود (هرچه افراد بیشتری سایت شما را ببینند، بازدیدکنندگان بیشتری خواهید داشت). هنگامی که کاربران به نتایج جستجو نگاه می‌کنند، ممکن است یک سایت امن را به عنوان نشانه ای از اعتماد و قدرت ببینند و وب سایت شما را به یک غیر ایمن ترجیح دهند، بنابراین نرخ کلیک سایت شما بهبود می‌یابد.

گوگل و  SSL

در سال 2015، گوگل اعلام کرد که HTTPS در افزایش رتبه و سیگنال های رتبه بندی برای دو سایت که نتیجه جستجوی برابر دارند، تاثیر می‌گذارد. به این معنی که اگر وب سایت شما از نظر سرعت بارگذاری، بهینه سازی، تازگی محتوا و غیره با وب سایت رقیب برابری کند اما وب سایت رقیب شما دارای SSL باشد، گوگل وب سایت آنها را بالاتر از شما قرار می‌دهد.

یک سال بعد، 40 درصد سایت ها HTTPS دار صفحه اول نتایج جستجوی گوگل را تشکیل دادند. گوگل واقعاً شروع به تشویق وب مسترها برای مهاجرت به یک سایت امن کرد و شروع به افزایش وزن و افزایش رتبه به وب سایت‌های ایمن کرد.

در جولای 2018، با انتشار به‌روزرسانی 68 کروم، گوگل شروع به برچسب‌گذاری وب‌سایت‌هایی کرد که از پروتکل HTTPS استفاده نمی‌کردند. یعنی به‌عنوان «Not Secure». با توجه به اینکه کروم پرکاربردترین مرورگر است، افراد زیادی سایت‌هایی را که به آنها مراجعه می‌کنند «ناامن» می‌بینند و ممکن است در سایت‌هایی که بازدید می‌کنند یا با آن‌ها تجارت می‌کنند تجدیدنظر کنند.

در جامعه مبتنی بر اینترنت امروزی بازدید سایت‌ یک فعالیت رایج است، ما می‌خواهیم احساس امنیت داشته باشیم. و هر بار که وارد سایتی می‌شویم در خطر به خطر افتادن اطلاعات شخصی‌مان نباشیم.

مزایای SSL به عنوان بخشی از پروتکل جدید بسیار روشن است. مردم می‌خواهند در یک سایت امن حرکت کنند، حتی اگر سایت هیچ اطلاعات شخصی را جمع آوری نکند. نشانه بصری و تأیید امن بودن یک سایت کافی است تا تأثیر مثبتی بر بازدیدکنندگانی بگذارد و ممکن است باعث شود آنها مشتریان مادام العمر شما شوند.

چگونه SSL رایگان تهیه کنیم؟

اگر به‌دنبال دریافت گواهینامه‌ی SSL رایگان برای وب‌سایت خود هستید، در اینجا چند مرجع صدور گواهی (ارائه‌دهندگان SSL) به شما کمک معرفی می‌کنیم.

در ابتدا بهتر است بدانید اکثر هاست‌های اشتراکی گواهینامه SSL رایگان ارائه می‌دهند. اما از طریق وب سایت‌های زیر هم می‌توانید اقدام به دریافت گواهی SSL رایگان کنید.

1- ZeroSSL

شما می توانید گواهی SSL خود را تنها در چند دقیقه با ZeroSSL دریافت کنید. با وارد کردن جزئیات مورد نیاز شروع می‌کنید، فرآیند تأیید سریع را طی می‌کنید و گواهی SSL شما آماده است.

گواهی SSL تولید شده 100% رایگان برای استفاده است و به مدت 90 روز دوام می آورد، پس از آن می توانید بارها و بارها بدون هیچ هزینه ای تمدید کنید.

zerossl

2- Let’s Encrypt

Let’s Encrypt یک پروژه مشترک با بنیاد لینوکس و یک مرجع گواهینامه جدید است که توسط Mozilla، Akamai، SiteGround، Cisco، Facebook و غیره حمایت می‌شود و یک گواهی SSL/TLS رایگان ارائه می‌دهد.

فرایند کار خودکار است، به این معنی که شما نیازی به صرف زمان برای ایجاد CSR و ارسال آن به مرجع CA برای امضای آن ندارید. همه اینها در پس زمینه سرورهای وب شما اتفاق می‌افتد.

Let’s Encrypt تاکنون بیش از یک میلیارد گواهی صادر کرده است.

3- SSL for free

SSL for free از سرور ACME با استفاده از اعتبار سنجی دامنه برای ارائه گواهی به شما استفاده می‌کند. این گواهی 100٪ رایگان است و گواهی‌ها در عرض چند دقیقه صادر می‌شوند.

SSL for free

4- SSL

SSL.com گواهی SSL رایگان را با هزینه صفر به مدت 90 روز ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید بدانید که SSL چگونه کار می‌کند یا برای برخی از پروژه‌های کوتاه‌مدت، این کار مناسب است.

گواهی SSL رایگان خود را در عرض چند دقیقه با بالاترین قدرت و رمزگذاری بیت دریافت کنید. همه مرورگرهای اصلی گواهینامه های صادر شده SSL.com را می‌شناسند.

SSLcom

5- Cloudflare

Cloudflare یک شرکت CDN و امنیت است. آن‌ها وب‌سایت شما را سریع‌تر و ایمن‌تر می‌کنند—Cloudflare به بسیاری از سایت‌های محبوب از جمله Reddit، yelp، Mozilla، StackOverflow و غیره قدرت داده‌اند.

اخیراً، Cloudflare اعلام کرد SSL جهانی اش برای همه کاربران رایگان است. نحوه راه‌اندازی:

  • وارد Cloudflare شوید
  • وب سایتی را که می خواهید SSL را فعال کنید انتخاب کنید
  • روی SSL/TLS در ناوبری نوار کناری سمت راست کلیک کنید
  • مطمئن شوید که به‌عنوان «انعطاف‌پذیر» پیکربندی شده است و وضعیت به‌عنوان «گواهی فعال» نشان داده می‌شود.
cloudflare ssl
5/5 - (37 امتیاز)

اشتراک گذاری

1 دیدگاه دربارهٔ «گواهینامه ssl چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟»

  1. Socket Secure Layer یا گواهی SSL یکی از مفیدترین راه
    حل های دیجیتالی برای احراز هویت وب سایت است که
    توسط Netscape در سال 1995 معرفی شد.

    این فقط به این معنی است که SSL یک پروتکل اینترنتی برای ایمن سازی انتقال داده ها از مرورگر شخصی است که وب سایت شما را به سرور مشاهده می کند.

    بنابراین، یک فرآیند رمزگذاری ایمن را تکمیل می کند و هیچ کس دیگری نمی تواند ببیند چه اتفاقی در حال رخ دادن
    است. داده های منتقل شده از طریق پروتکل HTTP یک اتصال اینترنتی امن نیست.
    SSL آن را به HTTPS تبدیل می کند و فرآیند انتقال داده را ایمن می کند.

    امروزه اکثر مرورگرها از این پروتکل پشتیبانی می کنند و
    برخی به شما اجازه نمی دهند که از طریق HTTP یک اتصال ناامن ایجاد کنید.
    علاوه بر این، استفاده از SSL یکی از بهترین راه ها برای ایمن سازی پروتکل های FTP، IMAP و SMTP است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟