سئو کلاه خاکستری (gray hat seo) یک روش سئو است که از سئو کلاه سفید خطرناکتر است، چراکه ممکن است منجر به ممنوعیت سایت شما از نمایش در موتورهای جستجو و سایتهای وابسته به آنها شود یا نشود. به طور کلی، روشهای سئو کلاه خاکستری نه در دسته کلاه سیاه و نه در دسته کلاه سفید قرار دارند زیرا شرایط خدمات مربوط به این موضوع نامشخص است.
سئو خاکستری چیست؟
مانند بسیاری از تکنیکهای سئو، نظرات متفاوتی در مورد اینکه سئو کلاه خاکستری چیست وجود دارد. به صفحه اول نتایج گوگل در مورد «سئو کلاه خاکستری چیست» نگاه کنید و مقالاتی را با ترکیبی از تعاریف مختلف مشاهده خواهید کرد که به طور کلی در دستهبندیهای زیر قرار میگیرند:
سئو خاکستری ترکیبی از تکنیکهای کلاه سفید و کلاه سیاه است.
سئو خاکستری تاکتیکی است که در بین سئو کلاه سفید یا سیاه است، اما با تغییراتی در روش کار موتورهای جستجو میتواند در آینده برعکس شود.
هر دوی این تعاریف یک اشتراک دارند. سئوی کلاه خاکستری (gray hat seo) نه کلاه سیاه است و نه کلاه سفید، بلکه چیزی بین آنها یا مخلوطی از این هر دوی آنها است.
این تعاریف خیلی نامفهوم است. یعنی سئو خاکستری کاری نیست که شما با کمال میل به گوگل اطلاع دهید که انجام میدهید. یا چیزی نیست که شما به طور خودکار بابت آن جریمه شوید.
به هر حال، سئو کلاه خاکستری چیست؟
همانطور که گفتیم تعریف سئوی کلاه خاکستری دشوار است.
سئو کلاه خاکستری چیزی بین کلاه سیاه و کلاه سفید نیست، بلکه عملیات تاکتیکها/تکنیکهایی است که با مطالب منتشر شده از Google تعریفنشده باقی میماند و افراد منطقی میتوانند از آنها استفاده کنند.
جان اندروز (مشاور ارشد سئو گوگل)
چرا سئو کلاه خاکستری اهمیت دارد؟
درک صحیح از سئو کلاه خاکستری (gray hat seo) مهم است زیرا میتواند رتبه سایت شما را بدون عواقب منفی بهبود بخشد یا هزاران ترافیک از دست رفته را برای شما به همراه داشته باشد. بهترین روشها و شرایط Google این ظرفیت را دارد که از نوآوری هوشمندانه و تفکر خارج از چارچوب جلوگیری کند.
این ممنوعیت ها به نفع بازاریابان جستجو یا حتی خود جستجوگران نیست. علاوه بر این، سئوی کلاه خاکستری به صورت دورهای تغییر میکند. آنچه که یک سال کلاه خاکستری در نظر گرفته میشود را میتوان به عنوان سئو کلاه سیاه در سال بعد طبقهبندی کرد، و این امر برای بازاریابان جستجو برای مطلع شدن از آخرین طبقهبندیها ضروری است.
آیا باید از روشهای سئو کلاه خاکستری استفاده کرد؟
با قرار گرفتن در سمت بد گوگل، چیز زیادی به دست نمیآورید، و اگر مطمئن نیستید که آیا روش مشخصی دستورالعملهای گوگل را نقض میکند یا خیر، احتمالاً بهتر است از استفاده از این تاکتیک اجتناب کنید. هر بازاریاب باید ریسک در مقابل پاداش را بر اساس شرایط خود ارزیابی کند، اما با توجه به اینکه الگوریتمهای گوگل همیشه سختتر و سختتر میشوند، امنترین مسیر شما به عنوان یک کسبوکار، سئوی کلاه سفید است.
سئو خاکستری لزوما تکنیک بدی نیست، اما باید با هدف درست و به دقت برای رتبهبندی انجام شود. تکنیکهای کلاه سیاه، تکنیکهایی که عمداً برخلاف دستورالعملهای موتور جستجو هستند، خطراتی را به همراه دارند. به این ترتیب، وبسایتهایی که برخلاف دستورالعملها هستند، میتوانند با ممنوعیت کامل یا جزئی از موتور جستجو جریمه شوند.
اگر وب سایت متعلق به شما نباشد، استفاده از سئو خاکستری (gray hat seo) بسیار خطرناک است.
اگر کسب و کاری از طریق منبع اصلی ارگانیک وب سایت جریمه و دیگر نمایش داده نشود، ممکن است باعث از دست دادن بزرگترین منبع درآمد خود شود.
چه فعالیتهایی را میتوان در دستههای کلاه سیاه، سفید و خاکستری قرار دهید؟
لینک بیلدینگ کلاه خاکستری
دستورالعملهای وب مستر گوگل میگوید:
«هر لینکی که برای دستکاری رتبه صفحه یا رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل باشد، ممکن است بخشی از طرح لینک و نقض دستورالعملهای وبمستر گوگل تلقی شود.»
تولید محتوای کلاه خاکستری
محتوا صرفاً به منظور رتبهبندی خوب صفحه نوشته میشود. اما محتوایی که فقط حاوی کلمات کلیدی کافی برای هدایت بازدیدکنندگان به صفحه است و واقعاً ارزش زیادی اضافه نمیکند چه؟
یک عمل رایج سئو کلاه خاکستری صفحه بدون متن است که برای بازدیدکننده مفید نخواهد بود اما با آن رتبه بهتری دریافت میکنند.
حالا آیا این کار بر اساس روح دستورالعمل گوگل است یا خلاف آن ، کسی نمیداند.
تکنیکهای سئو کلاه خاکستری
در ادامه چند تکنیک سئو کلاه خاکستری را بیان میکنیم.
1- استفاده از دامنههای منقضی شده
این یک استراتژی رایج سئو کلاه خاکستری است که مرز بین سئو سیاه و سفید است و به خرید دامنهای اشاره دارد که مالک آن اجازه داده است منقضی شود، اما به دلیل تعداد و کیفیت بک لینکهایی که هنوز به سایت اشاره میکنند، همچنان از اختیارات زیادی برخوردار است.
روش سئوی کلاه خاکستری (gray hat seo) با دامنههای منقضی شده به دو صورت قابل استفاده است:
- استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ برای هدایت تمام قدرت لینک به دامنه فعلی برای بهبود اعتبار.
- رفتن به سایتی مانند Wayback Machine، یافتن آرشیو محتوای قدیمی و انتشار مجدد آن در سایت برای بازگرداندن آن به حالت قبل از انقضای دامنه. این کار میتواند به شما یک وب سایت موفق فوری با ترافیک هدفمند بدهد.
2- خرید بک لینک یا تجارت لینک
خرید بک لینک و لینکهای تجاری دومین تکنیک محبوب سئو کلاه خاکستری است که مدیران وب سایتها برای افزایش اعتبار و رتبهبندی وب سایتهای خود استفاده میکنند.
با این حال، طرحهای لینکسازی مانند این از نظر فنی تاکتیکهای سئو کلاه سیاه هستند زیرا دستورالعملهای وب مستر گوگل را نقض میکنند.
این روش سئوی کلاه خاکستری به چهار شکل اصلی انجام میشود:
- خرید یک لینک در یک مقاله موجود که در گوگل ایندکس شده است.
- خرید پست میهمان که شامل یک لینک به وب سایت شما میشود.
- تبادل لینکهای تجاری با صاحب سایت دیگر (یعنی من به شما لینک میدهم و شما به من لینک میدهید).
- فروش یک محصول یا خدمات در ازای لینک در سایت شخصی.
3- استفاده از شبکههای وبلاگ خصوصی (PBN)
شبکه وبلاگ خصوصی (PBN) گروهی از وبسایتهایی هستند که شما کنترل میکنید و از آنها برای ایجاد بک لینک به یک وبسایت استفاده میشود تا به کسب رتبه بالاتر در گوگل کمک کند.
هدف از PBN برای سئو کلاه خاکستری این است که به یک دامنه مرکزی لینک داده شود تا بیشترین ارزش لینک را برای بهبود اعتبار به آن منتقل کند.
PBNها در واقع یک استراتژی سئوی کلاه سیاه هستند، اما اگر آن را واقعاً خصوصی نگه دارید بدون اینکه کسی از آن اطلاعی داشته باشد، و مسیرهای آن را به گونهای پوشش دهید که گوگل نتواند تشخیص دهد که شما مالک تمام وب سایتها هستید، تکنیکی در حوزه سئو کلاه خاکستری قرار میگیرد.
4- ساخت میکرو سایتها و وبلاگها
ساخت یک میکرو سایت یا وبلاگ یک تکنیک سئوی کلاه خاکستری است که میتواند رتبهبندی موتور جستجوی شما را بدون جریمه شدن بهبود بخشد.
این تکنیک به نوعی مانند PBN بوده اما بسیار ایمنتر است زیرا شما مالک دامنههایی نیستید که از آنها برای لینک دادن به سایت خود استفاده میکنید. یعنی آنها یک شبکه عمومی هستند، نه خصوصی.
نمونههای متداول ساخت سایتهای کوچک برای اهداف سئو شامل راهاندازی یک وبلاگ در چندین سایت وب ۲.۰ و مدیریت محتوا با اعتبار دامنه بالا، مانند Medium، Weebly، Blogger، Tumblr، Live Journal و غیره است.
خدمات سئو
سرویس خدمات سئو یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.
5- محتوای چرخشی
محتوای چرخشی یکی دیگر از روشهای رایج سئوی کلاه خاکستری (gray hat seo) است که میتواند برای رتبهبندی در گوگل کارساز باشد. با این حال، انجام طولانی مدت غیراخلاقی است و روش خوبی نیست.
نحوه کار اینگونه است:
محتوای چرخشی زمانی است که محتوایی را از وب سایت دیگری میگیرید و سپس آن را به صورت جمله به جمله بازنویسی میکنید تا توسط نرمافزار سرقت ادبی موتور جستجو قابل شناسایی نباشد.
پس از چرخش محتوا، آن را به سایت خود ارسال میکنید تا بتواند برای کلمات کلیدی مورد نظر شما رتبهبندی شود. چرخش محتوایی به شما امکان میدهد تا از جریمه محتوای تکراری دور شوید.
6- ایجاد محتوای تکراری
محتوای تکراری یکی دیگر از تاکتیکهای خاکستری SEO است که این روزها در دنیای بهینهسازی موتورهای جستجو مورد استفاده قرار میگیرد. این تکنیک شامل کپی و چسباندن بلوکهای بزرگ محتوا در همان وب سایت یا دامنههای مختلف است.
سه روش برای استفاده از محتوای تکراری برای سئو وجود دارد:
- برای هدف قرار دادن انواع مشابهی از عبارتهای جستجو بدون نیاز به نوشتن محتوای جدید. رایجترین مثال در مورد کلمات کلیدی SEO محلی است که در آن چندین صفحه برای هر شهر محلی ایجاد میشود. هر صفحه دارای محتوای تکراری است به جز نام شهر که با شهر مورد نظر تعویض شده است. این استراتژی به صفحه اجازه میدهد تا برای عبارت هدف رتبهبندی شود.
- کپی کردن محتوا از وب سایت دیگر و ارسال در یک دامنه قوی، گاهی اوقات میتواند از منبع اصلی محتوا پیشی بگیرد، بنابراین سایت هدف میتواند ترافیک را بدزدد.
- میتوان از محتوای تکراری برای پر کردن چندین نسخه از یک متن به موتور جستجو استفاده کرد، به این امید که یکی از آنها برای کلمات کلیدی مورد نظر رتبه بالایی داشته باشد.
7- خودکار کردن محتوا
خودکارسازی محتوا زمانی است که از نرمافزار برای خودکارسازی فرآیندهای دستی مورد نیاز در تولید محتوا استفاده میکنید. هدف این است که وبلاگ خود را با جریانی ثابت از محتوا تغذیه کنید تا فرصت بیشتری برای کسب رتبه بالاتر در گوگل و به دست آوردن ترافیک داشته باشید.
اتوماسیون محتوا به دو صورت انجام میشود:
- با حذف محتوا از سایر وب سایتها و ترکیب آن در یک صفحه در سایت خود. از چرخش مقاله نیز میتوان در اینجا استفاده کرد تا محتوا را منحصربهفرد و غیرقابل تشخیص کند.
- با استفاده از هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی برای نوشتن خودکار محتوا برای سایت شما. ابزارهای ایجاد محتوای هوش مصنوعی از تولید زبان طبیعی (NLG) برای نوشتن محتوا بدون دخالت انسانی استفاده میکنند.
8- افزایش چگالی کلمات کلیدی با متن پنهان
استفاده از متن مخفی یک روش سئوی کلاه سیاه است که دستورالعملهای وبمستر گوگل را نقض میکند. با این حال، سئوی کلاه خاکستری سعی میکند این قوانین را با ترفندهایی برای مخفی کردن کلمات کلیدی از کاربر، ناشناس کند و در عین حال اجازه میدهد که آنها توسط موتور جستجو ایندکس شوند.
رایجترین تکنیکهای سئو کلاه خاکستری برای پنهان کردن متن عبارتند از:
- مکانیابی متن پشت تصویر
- استفاده از CSS برای قرار دادن متن خارج از صفحه
- تنظیم اندازه فونت بر روی ۰
9- پنهان کاری (Cloaking)
Cloaking یک استراتژی سئو است که مجموعهای از محتوا یا URLها را به کاربران انسانی و مجموعهای دیگر را به موتورهای جستجو ارائه میدهد.
Cloaking یک تاکتیک فریبنده سئو کلاه خاکستری است که موتورهای جستجو مانند گوگل را فریب میدهد و رتبههای مورد نظر را برای کلمات کلیدی هدف به دست آورند و در عین حال نتایج متفاوتی را نسبت به آنچه انتظار دارند به کاربران ارائه میدهد.
10- قراردادن سایت در فهرستهای وب
یکی از تکنیکهای سئو کلاه خاکستری (gray hat seo) که بیش از حد مورد استفاده قرار میگیرد، ارسال دایرکتوری وب است. افزودن دایرکتوریهای وب سایت میتواند یک بک لینک رایگان به سایت شما بدهد و زمانی که به تعداد کم انجام شود، یک تاکتیک سئو کلاه سفید در نظر گرفته میشود.
اما هنگامی که شروع به استفاده بیش از حد از این استراتژی برای ایجاد دهها یا صدها لینک به سایت خود میکنید، به قلمرو سئوی کلاه خاکستری هدایت میشود. به خصوص اگر متن لنگر کلمه کلیدی را برای بک لینک دستکاری کنید.
11- ایجاد چندین حساب شبکه اجتماعی
داشتن حساب برای کسب و کارها در پلتفرمهای شبکه اجتماعی، یک روش سئو کلاه سفید برای به اشتراکگذاری لینکها و به دست آوردن نمایش بیشتر برای محتوای شما است.
اگر چند حساب کاربری در یک شبکه اجتماعی ایجاد کنید تا به میزان اشتراکگذاری و لینک دهی به وب سایت را افزایش دهید، این یک روش سئو کلاه خاکستری است.
12- استفاده از نظرات مثبت
گوگل به وب سایتهایی با رتبهبندی بالاتر که نظرات مثبتی دارند، پاداش میدهد. این امر به ویژه برای سئوی محلی صادق است.
یکی از راههای فریب دادن الگوریتم گوگل به نفع خودمان این است که به افراد پول بدهید تا یک بررسی مثبت برای فهرست شما بگذارند. شما میتوانید یک ارائهدهنده خدمات آنلاین برای بررسیهای مثبت پیدا کنید یا مشتریان فعلی را برای دریافت تخفیف یا جایزه تشویق کنید تا سایت شما را بررسی کنند. در هر صورت، سئو کلاه خاکستری (gray hat seo) است.
خلاصه سئو کلاه خاکستری
امیدوارم از این راهنمای در مورد سئو کلاه خاکستری لذت برده باشید.
همانطور که متوجه شدید، سئو کلاه خاکستری یک استراتژی بهینهسازی موتور جستجو است که سئو کلاه سفید و کلاه سیاه را برای بهبود رتبهبندی موتور جستجو و دیده شدن یک وب سایت ترکیب میکند.
از بسیاری جهات، تکنیکهای سئوی کلاه خاکستری فقط روشهای سئو کلاه سیاه هستند که به صورت سفید ظاهر میشوند. صرف نظر از این، بسیاری از صاحبان وب سایت در این تاکتیکهای سئو کلاه خاکستری شرکت میکنند تا ترافیک بیشتری را به سایتهای خود به دست آورند، بنابراین خوب است بدانید که چگونه این روشها به صورت آنلاین کار میکنند.
سوالات متداول
سئو کلاه خاکستری غیرقانونی نیست. هیچ قانونی توسط تکنیکهای سئو کلاه خاکستری نقض نمیشود. سئو کلاه خاکستری برخلاف روشهای ممنوعه موتورهای جستجو است که سایت شما را از صفحات نتایج موتور جستجو ممنوع میکنند.
تفاوت بین سئو کلاه خاکستری با سئو کلاه سیاه در این است که کلاه خاکستری از تکنیکهایی استفاده میکند که همیشه مغایر مستقیم دستورالعملهای موتورهای جستجو نیستند. این منطقه خاکستری بهینهسازی موتور جستجو، همان چیزی است که سئو کلاه خاکستری را وسوسه انگیزتر از روشهای سئو کلاه سیاه میکند.
تفاوت سئو کلاه خاکستری با سئو کلاه سفید در این است که سئو کلاه خاکستری ریسک بیشتری نسبت به سئو کلاه سفید دارد. یک تکنیک بهینهسازی موتور جستجوی کلاه خاکستری ممکن است باعث ممنوعیت سایت شما در موتورهای جستجو و سایتهای وابسته به آنها شود یا نشود. اما سئو کلاه سفید ۱۰۰٪ ایمن است.
4 دیدگاه دربارهٔ «سئو کلاه خاکستری (gray hat seo) چیست؟»
سلام من که بین سئو کلاه خاکستری با سئو کلاه سیاه گیج شدم.
سلام
ممنون از کامنت شما
بله کاملا باید دقت داشت که برخی تکنیکهای سئو میتونند منجر به جریمه شوند
من فکر میکنم الان هر سئو کار از سئو کلاه خاکستری استفاده می کند.
سلام
ممنون
برخی از تکنیکها به دلیل اینکه هنوز از سمت موتورهای جستجو رد نشده ایرادی نداره استفاده بشن