طراحی وب سایتهای ورزشی هم به زمان و هم به تجربه نیاز دارد، اما خوشبختانه برای طراحان سایت آینده نگر، ترفندها و نکات زیادی وجود دارد که میتواند روند طراحی سایت ورزشی را آسانتر کند و نتایج ارزشمندی را ارائه دهد.
بدیهی است که بهترین رویکرد این است که کار را به یک طراح سایت ورزشی باتجربه بسپارید، اما این کار ضروری نیست. در واقع، بهترین وب سایتهای ورزشی توسط آماتورهای عرصهی ورزش طراحی شدهاند که فقط درک کردند مخاطبان ورزشی چه میخواهند ببینند.
قبل از اینکه درگیر مسائل فنی طراحی سایت ورزشی شوید، ماهیت محتوایی را که قرار است ارائه کنید در نظر بگیرید. قصد دارید چه نوع ورزشی را تبلیغ دهید یا آموزش دهید؟ آیا وب سایت شما محصول یا اطلاعات محور خواهد بود یا بخشهای مختلفی از اطلاعات را ترکیب میکند؟
در نهایت؛ چگونه وب سایت شما در مقایسه با سایر سایتهای ورزشی مشابه منحصر به فرد خواهد بود؟ برای پاسخ به این سوالات، با دقت برنامه ریزی کنید و به ایدههای خود فرصت دهید تا تکامل پیدا کنند.
چگونه یک وب سایت ورزشی طراحی کنیم؟
اینها مواردی هستند که باید در نظر بگیرید:
- اکثر وب سایتهای ورزشی محبوب با در نظر گرفتن جمعیت مردان (به طور متوسط 2 از 3 نفر) ایجاد شده اند.
- مردان معمولی بیش از یک ساعت در ماه را صرف مرور اخبار و اطلاعات ورزشی میکنند که سن بیشتر آنها بین ۲۵ تا ۳۴ سال است.
- وبسایتهایی معروفی مانند NASCAR ،NFL، و PGA تعداد فالوورهای زن بیشتری نسبت به مردان دارند.
- بازدیدکنندگان غالب سایتهای فوتبال و بسکتبال مرد هستند.
با این حال، این روندها همیشه دائمی نیستند و تغییر میکنند. اخیراً زنان بیشتر در لیگهای حرفهای شرکت میکنند، به همین دلیل است که باید آنها را بر اساس یکسان هدف قرار دهید.
هنگام کار بر روی وب سایت خود، تأثیر فیس بوک، توییتر و دیگر پلتفرمهای شبکههای اجتماعی را بهینه کنید. طرفداران معمولی ورزش زمان زیادی را صرف استفاده از آنها میکنند، و دقیقاً همان جایی است که آنها جوامعی را ایجاد میکنند و در مورد علایق مشترک بحث میکنند.
یکی دیگر از وظایف مهم، ایجاد یک وب سایت سازگار با موبایل است، با در نظر گرفتن این که اکثر طرفداران و خریداران آنلاین در حال جستجو در اینترنت با موبایل هستند.
پیروی از ترندهای فعلی در طراحی سایت ورزشی
وب سایتهای ورزشی بسیار متفاوت از یکدیگر هستند، اما نکته مشترک برای همه آنها ساختار اطلاعاتی است که در یک رابط کاربری آرام و به راحتی قابل پیمایش هستند. این وبسایتها هم وقتی اطلاعات و محصولاتی را ارائه میدهند، تصاویر با کیفیت زیادی را به نمایش میگذارند، که باعث میشود در جذب و حفظ توجه کاربران به طرز شگفتانگیزی مؤثر باشند.
به همین دلیل است که برای تبلیغ یک وب سایت جدید، گرفتن تصاویر منحصر به فرد و با کیفیت بسیار مهم است.
چند نکته مهم
- تصاویر سطح بالا و حرفهای بهتر از انیمیشنها جواب میدهند. آنها فورا توجه را به خود جلب میکنند و بازدیدکنندگان را تشویق میکنند تا اطلاعات بیشتری را مرور کنند. هنگامی که آنها درگیر شدند، به احتمال زیاد به نقاط تماس برای اقدام پاسخ خواهند داد.
- قاعده کلی طراحی سایت این است که از سوق دادن بازدیدکنندگان به سمت دلخواه خودداری کنید، بلکه باید راهی بصری برای رسیدن آنها به آنجا پیدا کنید. این را میتوان با محدود کردن عناصر طراحی به چند نکته و پیشنهاد مفید به دست آورد.
- امروزه طراحان توجه زیادی به فضاهای سفید و فونتهای بزرگتر دارند. میتوانید از هر دوی آنها برای برجسته کردن بخشهای مهم اطلاعات استفاده کنید و به کاربر اجازه دهید بدون هیچ مانعی در سایت حرکت کند. در گذشته، جامعه طراحی فونتهای بزرگ را بهعنوان عامل حواسپرتی نادیده میگرفت، اما با گذشت زمان ثابت شد که تأثیر آرامشبخشی بر بازدیدکنندگان دارند.
- تمرکز توجه شما باید برندسازی مناسب باشد. ثبات را حفظ کنید و هویت باشگاه/تیم خود را در هر مرحله نشان دهید.
- روی قابلیت استفاده از موبایل تمرکز کنید. وب سایتی که در دستگاههای تلفن همراه واکنش گرا نباشد به طور خودکار ۵۰ تا ۶۰ درصد بازدیدکنندگان کمتری خواهد داشت.
- کم، زیاد است. هر چه کاربران راحتتر در صفحات وب سایت شما پیمایش کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند. همچنین به بازگشت به صفحه اصلی هم باید راحت باشد.
طراحی و راه اندازی وب سایت ورزشی (نکات و ایدهها)
وبسایتهای ورزشی موفق بهجای کمک به شما برای تبلیغ یک ورزش یا یک باشگاه، به علاقهمندان به ورزش کمک میکنند اشتیاق خود را با بقیه جهان به اشتراک بگذارند. این جایی است که آنها میتوانند بحثهایی را در مورد معاملات بازیکن راه اندازی کنند، به روزرسانیهای تیم مورد علاقه شما را به اشتراک بگذارند، امتیازات و آمار را نمایش دهند و موارد دیگر.
برای بسیاری از طرفداران، این کار یک راه آسان برای ایجاد یک جامعه عالی است که در نهایت به ترافیک تبدیل میشود و به کسب درآمد از تبلیغات کمک میکند.
قبل از شروع، ارائه دهندهی هاستینگ خود را بررسی کنید و مواردی را انتخاب کنید که پخش ویدئو را ارائه میدهند. این شامل حذف شرکتهای میزبان رایگان با پیشنهادهای ذخیرهسازی محدود است، زیرا ظرفیت شما را برای آپلود رسانههای مصرفکننده حافظه و تبلیغات محدود میکند.
انتخاب نام دامنه
برای انتخاب نام دامنه خود خلاقیت به خرج دهید. انتخاب پیش فرض یک نام دامنه مرتبط با ورزش است که افراد جذب آن میشوند (اگر ایدهای دارید، بررسی کنید که آیا قبلاً از آن استفاده شده است یا خیر). کسانی که قصد استفاده از سایت برای فروش و تبلیغ محصولات دارند، باید دامنهای را انتخاب کنند که با com. (تجاری) ختم میشود، در حالی که کسانی که با یک باشگاه یا سازمان مرتبط هستند باید org. را انتخاب کنند.
اگر برای طراحی یک قالب حرفهای به اندازه کافی تجربه ندارید، یکی قالب آماده بخرید که بتواند با نیازهای شما مطابقت داشته باشد. به این ترتیب، سایت زیبایی خواهید داشت که متمایز است، و نگران این نخواهید بود که آیا میتوانید محتوا پست کنید، لینکها را درج کنید یا انواع مختلف رسانهها را آپلود کنید.
اهمیت محتوا
از قبل روی محتوای خود کار کنید. بعنوان مثال یک ایده میتواند نوشتن بیوگرافی بازیکنان مشهور یا جمع آوری دادهها در مورد رویدادها و مسابقات قهرمانی آینده باشد.
تصاویر، ویدئو و محتوای صوتی آپلود کنید و از کارشناسان دعوت کنید تا درباره اخبار و رویدادهای ورزشی بحث کنند. محتوای فیلم بارگذاری کنید و دادههای خود را به سایر سایتهای مرتبط با ورزش لینک دهید تا وبسایت شما معتبرتر شود.
بیشتر از همه از بازدیدکنندگان دعوت کنید تا نظرات خود را به اشتراک بگذارند و در مورد آخرین اخبار نظر دهند – حتی میتوانید یک صفحه انجمن اختصاصی بسازید و کاربران را قادر به چت کردن با یکدیگر کنید.
ویجت های سایت ورزشی
یکی دیگر از موارد اضافه شده جالب برای هر وب سایت ورزشی یک برنامه ویجت است. این برنامه به سایت اجازه میدهد تا اطلاعات و به روزرسانیهای زنده (به ویژه امتیازات) را بدون دخالت شما جمع آوری کند و آنها را در صفحهای از شما مرتب کند.
مشتریان از رسیدن اخبار در لحظه استقبال میکنند و قطعاً به این موضوع فکر خواهند کرد.
کمی فضا برای تغییرات بگذارید. به طور منظم وب سایت را بررسی کنید و فورا مشکلات را برطرف کنید. اگر وبسایت به کندی بارگذاری میشود، احتمالاً لینکها را در موقعیت درستی قرار ندادهاید.
یکی دیگر از مواردی که باید در جریان باشید، سازگاری با مرورگرهای مختلف است. در بهترین حالت، وب سایت شما باید در گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر عملکرد بیعیب و نقصی داشته باشد. رنگهای شما باید آرامشبخش باشند و فونتهای شما باید شخصی باشند.
قبل از انتشار وبسایت، متن را از نظر نشانهگذاری و خطاهای گرامری بررسی کنید و فقط زمانی محتوا را پست کنید که مطمئن شدید مشکلی در آن وجود ندارد. در صورت لزوم، یک ویرایشگر حرفهای استخدام کنید.
خدمات طراحی سایت
سرویس طراحی سایت یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. طراحی سایت فروشگاهی، شرکتی، شخصی تنها چند مورد از خدمات طراحی سایت ebgroup است که با وردپرس یا اختصاصی؛ سایت طراحی میشود.
طراحی وب سایت ورزشی شخصی – بله یا خیر؟
به دست آوردن انگیزه برای این کار سخت است، چه در حال شروع یک جلسه ورزشی یا ساختن یک وب سایت باشید. این دقیقاً مانند سرخوشی انجام کاری برای اولین بار است که باعث میشود افراد دست از کار بکشند و یک طراح وب سایت ورزشی حرفهای باید راهی برای شناسایی چنین مشکلاتی پیدا کند.
به عنوان مثال، او میتواند یک صفحه کوچینگ برای کارآموزان آماده کند و به بازدیدکنندگان این فرصت را بدهد که انتخاب کنند با چه کسی کار کنند.
وب سایتهای ورزشی چشم نواز و جذاب
جذابتر کردن یک وبسایت کار نسبتاً آسانی است و ترفندهایی وجود دارد که میتواند خیلی زودتر از آنچه فکر میکنید بازدیدکنندگان را به سمت شما بیاورد. به عنوان مثال، میتوانید یک گالری عکس زیبا با عکسهای اختصاصی که دیدن آنها در جای دیگر راحت نیست، نمایش دهید. این کار نه تنها باعث افزایش مخاطبان شما میشود، بلکه باعث میشود مشتریان در درازمدت بیشتر به دنبال آن باشند.
قوانین وب سایتهای ورزشی تیمی پیشرو
بازدیدکنندگان آنلاین تصادفی، کمتر از ۵ ثانیه طول میکشد تا تصمیم بگیرند که در یک وب سایت بمانند یا نه. همانطور که قبلاً گفتم، این برای آنها در بررسی محتوای شما کافی نیست، بلکه برای یک نگاه سریع به آن و نتیجه گیری فوری کافی است. به این ترتیب برخی از گرایشهای زیر را در طراحی وب سایت باید اعمال کنید:
سادگی در وب سایتهای ورزشی
بهترین رویکرد محدود کردن تعداد عناصر به مواردی است که کاملا ضروری هستند.
درست است که بازدیدکنندگان باید اطلاعات تازه و دقیقی در اختیارشان بگذارید، اما همراه کردن هر ترفند و ویجتی که میتوانید پیدا کنید برای آنها چندان چشمگیر نخواهد بود. در واقع، ممکن است برای شما نتیجه معکوس داشته باشد و بازدیدکنندگان را برای همیشه از سایت شما دور کند.
به همین دلیل است که باید هر صفحه را با دقت برنامه ریزی کنید و دقیقاً بدانید که هر عنصر قرار است به چه چیزی برسد. اساساً، فقط آن دسته از محتواهایی را اضافه کنید که واقعاً به شما در انجام مأموریت خود کمک میکنند.
این ممکن است به معنای حذف تصاویر، متون و ویجتهایی باشد که شخصاً به آنها علاقه دارید، اما باید به خاطر داشته باشید که اولویت شما سادهسازی تجربه مشتریانتان است.
همین امر در مورد بقیه طراحی وب سایت نیز صدق میکند. رویکرد شما باید هدفمند و بدون حاشیه باشد. اگر مطمئن نیستید که چگونه این کار را انجام دهید، سیستمعاملهای موبایل گوگل یا اپل را بررسی کنید – علیرغم اینکه از تمام عناصر شبه سه بعدی و بافتهای گرادیان رها شدهاند، اما به اندازهای ظریف هستند که بر UX سایت خود تسلط داشته باشند.
فونتهای ساده و بزرگ
وبسایتهای ورزشی معمولاً محتوای زیادی ارائه میدهند، بنابراین باید آن محتوا را برای بازدیدکنندگان آینده آسان کنند.
دو عنصر وجود دارد که میتواند این اتفاق بیفتد:
- فونتها
- فضاهای سفید
با فضاهای خالی، ما به فضای «منفی» اشاره میکنیم که محتوا را احاطه کرده است و به طور کلی خواندن و تشخیص پاراگرافها را آسانتر میکند. به نوعی، فضاهای سفید مقداری فضای تنفسی را ذخیره میکند که ذهن و چشمها را آرام میکند و به بازدیدکنندگان اجازه میدهد روی آنچه واقعاً برای آنها مهم است تمرکز کنند – یعنی محتوا.
مورد بعدی فونت خواهد بود. بر اساس بسیاری از مطالعات رایج، وب سایتهای ورزشی با حروف ساده و بزرگ (حداقل ۱۴ پیکسل) بهترین کارکرد را دارند، زیرا به این ترتیب خوانندگان میتوانند تمام اطلاعات مورد نظر خود را بدون بزرگنمایی یا برداشتن عینک مطالعه خود جذب کنند.
نام تجاری و برند شما
آیا تا به ذهن شما رسیده که اگر تیم شما با پیراهن تیم مقابل در یک مسابقه حاضر شود چگونه میشود؟ طرفداران در مورد آن چه احساسی خواهند داشت؟
دلیل همسانی پیراهنها این است که با برند شما یکی میشوند و رنگها و نمادهای تیم را دارند که برای همه هواداران مشترک است.
حالا چرا وب سایت شما باید یکسان باشد؟ هنگامی که یک طرفدار وفادار از وب سایت شما بازدید میکند، باید احساس کند که در خانه است، و شما باید با وب سایت به او کمک کنید تا این حس را بدست آورد.
دو عنصری که برای این هدف نیاز دارید، نمادهای برند باشگاه هستند: لوگو و رنگ.
طراحی سایت با وردپرس به دانش CSS بالا نیاز ندارد و کاربر میتواند پالت رنگ را تنظیم کند و لوگوی خود را در بخش متن هدر قرار دهد. فایل style.css را باز کنید و چند تغییر ساده ایجاد کنید. طرفداران شما از آن قدردانی خواهند کرد!
یک وب سایت سازگار با موبایل
امروزه ترافیک وب سایت بیشتر از سمت دستگاههای تلفن همراه است، به همین دلیل است که وب سایتهای ورزشی باید به گونهای طراحی شوند که برای هر صفحه مناسب باشد. این به ویژه برای تصاویر زیبا از جشنهای پیروزی مهم است – همه ما میخواهیم که آنها در تلفن خوب به نظر برسند، اینطور نیست؟
این بخش از قابلیت استفاده مهم است و گوگل و سایر موتورهای جستجو برای ترتیب دادن نتایج در موتورهای جستجوی خود روی آن حساب میکنند. تصور کنید کاربری نام باشگاه شما را در نوار جستجو تایپ میکند و وب سایت شما در صفحه اول فهرست نشده است – آیا این برای تیم شما شرمآور نیست؟ پس سازگاری با موبایل یا ریسپانسیو بودن سایت اولویت اصلی شماست!
برای دستیابی به موبایل ریسپانسیو سایت، میتوانید از تمها و افزونههای اختصاصی استفاده کنید یا روی موضوعی که قبلاً دارید کار کنید و آن را بهصورت یکپارچه پاسخگو کنید. به این ترتیب، وب سایت با هر صفحهای که در آن نمایش داده میشود سازگار میشود.
توسعه دهندگان باتجربه کدنویسی، کسانی هستند که باید مسئولیت این فرآیند را بر عهده بگیرند، زیرا هر کسی نمیتوانید این کار را به طور مستقل انجام دهید.
یک میانبر ممکن است استفاده از قالبهای وب ریسپانسیو و آماده باشد که به راحتی در هر دستگاهی تنظیم میشوند.
تصاویر و عکاسی حرفهای
همانطور که مردم میگویند، یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد. تصاویر به معنای دنیای طراحی وب هستند، زیرا برقراری ارتباط با دنیای بیرون را بسیار آسانتر میکنند.
برای حرفهایتر کردن وبسایت ورزشیتان، به طرفداران اجازه دهید تصاویر واقعی بازیکنانی که از آنها حمایت میکنند ببینند و تجربه قهرمانی تماموقت را به آنها بدهید. در صورت لزوم، یک عکاس حرفهای استخدام کنید و تصاویری را انتخاب کنید که میتوانند کیفیت وب سایت شما را بهبود بخشند.
ویژگیها
وقتی صحبت از طراحی سایت ورزشی میشود، نباید فقط نگران ظاهر آن باشید –شما باید روی کاربردی کردن سایت و افزایش تجربه مشتریان باشد. اساساً ابتدا باید راهی برای ارائه اطلاعات به شیوهای جذاب پیدا کنید و سپس مطمئن شوید که اطلاعات واقعاً قابل استفاده هستند. در ادامه این مقاله نکاتی را در مورد نحوه انجام این کار ارائه خواهیم داد.
نمایش اطلاعات در مورد مسابقات پیش رو
تصور کنید در یک روز بازی در اطراف نباشید، زمانی که همه طرفداران منتظر اطلاعات هستند، و شما برای ارائه آن در آنجا نیستید. مشتریان شما احتمالاً روز بعد باز نمیگردند، زیرا آنها انگیزهای برای انجام این کار نخواهند داشت.
اخبار مرکزی که قرار است ارائه دهید، اطلاعات مربوط به مسابقات آینده است، بنابراین مطمئن شوید که دنبال کنندگان شما همیشه به راحتی به آن دسترسی دارند.
پروفایل شبکههای اجتماعی و اطلاعات تماس
همانطور که از تجربه دست اول میدانید، یک هوادار واقعی سعی میکند در هر جایی که تیم ظاهر میشود، با تیم خود در تماس باشد، و این شامل پروفایلهای شبکههای اجتماعی که شما در حال اجرا هستید نیز میشود. رسیدن به باشگاه برای مطبوعات و شرکای حمایتی احتمالی نیز مهم است و این وظیفه شماست که مطمئن شوید آنها میتوانند با شما تماس بگیرند.
خبر خوب این است که اینترنت این کار را از طرق مختلف ممکن میسازد.
برای شروع، میتوانید یک بخش تماس اختصاصی را در وب سایت خود قرار دهید و تمام جزئیات را نمایش دهید یا از بازدیدکنندگان دعوت کنید تا فرم تماس را تکمیل کنند.
پروفایلهای شبکه اجتماعی نیز مرکز تماس مهمی هستند. شما میتوانید از این بخش بهرهمند شوید. طرفداران در حال حاضر از فیس بوک، توییتر و سایر شبکههای محبوب استفاده میکنند و اطلاعات مهم را مستقیماً در فیدهای خبری خود نشان میدهند. به علاوه، شبکههای اجتماعی برقراری ارتباط را بسیار آسانتر میکنند. یک سرویس هم ایمیل است.
بخش «آخرین اخبار»
اولین چیزی که طرفداران باشگاه علاقهمند به خواندن آن خواهند بود آخرین اخبار تیم و رویدادهای آن از جمله نقل و انتقالات، پیروزیها و باختها است. وبسایتهای ورزشی بهروز راهی است که میتوانید طرفداران را با اتفاقاتی که خارج از زمین میافتد درگیر کنید و به آنها نگاهی اجمالی به پشت صحنه بدهید تا به آنها در ارتباط با شما کمک کند. بنابراین، باید بخش اخبار اختصاصی را نیز اضافه کنید.
مشخصات و آمار بازیکنان اختصاصی
با شروع فصل، هواداران بیشتر و بیشتر درگیر بحث در مورد بهترین ورزشکاران تیم میشوند و هر کدام از بازیکن مورد علاقه خود بدون هیچ روشی عینی برای مقایسه او حمایت میکنند. این زمانی است که آمار بازیکنان به کمک میآید!
اعداد سرد، اما عینی هستند و به این بحثها پایان میدهند (حداقل ممکن است). این آمار میتواند با پروفایلهای اختصاصی اعضای تیم ترکیب شود، جایی که طرفداران میتوانند درباره بازیگران مورد علاقه خود اطلاعات بیشتری کسب کنند.
جمع بندی در مورد طراحی سایت ورزشی
با استفاده از وردپرس، طراحی یک وب سایت ورزشی به هیچ وجه سخت نخواهد بود. با این حال، خیلی راحت هم نیست. در پایان، این وبسایت شما خواهد بود که نشان دهنده شخصیت شما و کاری است که انجام میدهید، و فقط یک فرصت برای درست کردن آن دارید.
به همین دلیل مهم است که وب سایتی بسازید که پیام تیم یا باشگاه شما را به اشتراک بگذارد و کاربران را با یک رابط روی نقطه، بسیار بصری و کاملاً نامرتب که با برند شما همخوانی دارد خوشحال کند.
در همین حال، مطمئن شوید که وب سایت تمام اطلاعات مهم را برای طرفداران و اعضای احتمالی ارائه میدهد و یک صفحه کاملِ درباره ما آماده کنید.