OKR بازاریابی و 8 مثال کاربردی

Home » بلاگ » مقالات » OKR بازاریابی و 8 مثال کاربردی

OKR مارکتینگ

به دنبال چند OKR بازاریابی الهام بخش هستید؟

فرآیند بازاریابی پر از ناشناخته ها است.

ممکن است شما بدانید که مشتریان ایده آل تان چه کسانی هستند، چه چیزی را دوست دارند و کدام استراتژی ها کارآمد هستند. اما این اطلاعات همیشه می تواند در طول زمان تغییر کند!

OKRهای بازاریابی می توانند تیم شما را راهنمایی کنند تا تلاش های بازاریابی خود را درست هدایت کنند.

در این مقاله به این می‌پردازیم که OKR بازاریابی چیست، هشت نمونه عالی OKR و بهترین ابزاری که به شما در مدیریت هر OKR کمک می کنند را بررسی می کنیم.

OKR بازاریابی چیست؟

استفاده از OKR های بازاریابی یک چارچوب تعیین هدف است که به کسب و کار شما کمک می کند تا تمام اهداف بازاریابی خود را تنظیم، ردیابی و به دست آورد:

OKR مخفف چیست؟

بیایید آن را جز به جز تعریف کنیم:

O (Object): یک هدف خاص شرکت که می خواهید تیم بازاریابی به آن برسد.

KR (Key Result): «نتایج کلیدی» یا معیارهایی که تیم شما برای دستیابی به این اهداف باید برآورده کند.

به طور خلاصه، اهداف «آنچه» هستند که می‌خواهیم به آن برسیم، و نتایج کلیدی «چگونه» می‌توانیم آن را انجام دهیم.

حرکت در چارچوب OKR یک هنر است.

چگونه یک OKR بازاریابی بسازید؟

ما فرمول ایجاد یک OKR واقعا موثر را به شما آموزش خواهیم داد:

من: (هدف تیمی یا فردی)

اندازه گیری شده توسط: (مجموعه ای از نتایج کلیدی)

چه هدف یا اهداف‌تان برای بلند مدت، سه ماهه یا حتی برای ماه آینده قابل اندازه گیری باشد چه نباشد، این فرمول به شما کمک می کند تا آن را محقق کنید.

چند نمونه از OKR های بازاریابی

درست مانند اولین طرح ، ممکن است OKRهای اولیه تیم شما کامل نباشند، اما نگران نباشید!

ما هشت OKR را برای بازاریابی مثال می‌زنیم که می تواند شما را برای نوشتن موارد بهتر راهنمایی کند.

انواع OKR بازاریابی:

  • OKR های بازاریابی محصول
  • OKR های بازاریابی ورودی
  • OKR های بازاریابی محتوا
  • OKR های بازاریابی شبکه های اجتماعی

حالا، بیایید نگاهی دقیق‌تر به هر نمونه OKR بیندازیم:

الف. OKR های بازاریابی محصول

OKR بازاریابی محصول برای پیگیری موفقیت و رشد محصول یا خدمات شما استفاده می شود.

این مسئولیت تیم بازاریابی SaaS شما است که این نقاط عطف قابل اندازه گیری را تنظیم و ایجاد کند، اما نباید خود را از سایر بخش ها جدا کنند.

تیم بازاریابی باید آنها را با سایر تیم های دیجیتال مارکتینگ به اشتراک بگذارند تا بتوانند OKR های تیمی خود را ایجاد کنند که می توانند این OKR اصلی را همسو کنند و به آن کمک کنند.

بیایید نگاهی به چند نمونه از OKR بازاریابی محصول بیندازیم:

1- مشتریان بیشتر

ممکن است کاربران رایگان خوشحال زیادی داشته باشید.

اما آنها ممکن است مستقیماً به اهداف فروش شرکت شما کمک نکنند.

تیم بازاریابی محصول شما باید سعی کند آنها را متقاعد کند که به خرید یا برنامه های پولی روی بیاورند.

وقتی از کاربران فعلی درخواست می‌کنید که هزینه کنند، این چیزی است که نباید انجام دهید:

مشتری پولی
کودک درخواست پول بیشتری دارد

در عوض:

  • به آنها دلیل ارزشمندی بدهید که چرا باید شما را برای خرید انتخاب کنند.
  • می توانید پشتیبانی بیشتری به مشتری ارائه دهید یا هر هفته یک ویژگی منتشر کنید!

هر انگیزه ای که انتخاب کنید، این OKR بازاریابی محصول باید به شما کمک کند نرخ تبدیل طرح پولی خود را افزایش دهید:

در اینجا OKR باید اینطور باشد:

من این کار را انجام خواهم داد: برای سال مالی 2021-2022 مشتریان پولی بیشتری خواهم داشت.

توسط:

  • تبدیل 1000 کاربر طرح رایگان به طرح پولی
  • جذب 5000 کاربر رایگان برای ثبت نام برای یک دوره آزمایشی ممتاز با کارت اعتباری خود
  • درخواست از 100 مشتری پولی برای قرار گرفتن در برنامه بازگشت مجدد

2- افزایش تعامل با کاربران

مهم‌ترین داستان عشق در تمام دوران، رومئو و ژولیت نیست بلکه داستان عشق مشتری و محصول شماست!

هر چه مشتریان شما مدت بیشتری از محصول شما راضی باشند، مدت بیشتری با شما همراه خواهند بود.

و چگونه می توانید آنها را برای همیشه کنار هم نگه دارید؟ ❤️

کمپین های دیجیتال مارکتینگی راه اندازی کنید که به کاربران نشان بدهد محصول شما چگونه می تواند ارزش ارائه کند (یا زندگی آنها را بهتر کند.)

به این ترتیب، آنها مجبور می‌شوند هر روز با آن درگیر شوند یا آن را به بخشی از برنامه روزانه خود تبدیل کنند.

در اینجا یک OKR مثال می‌زنیم که باید برای رسیدن به آن تلاش کنید:

من: در سال 2021 تعامل مشتری را افزایش خواهم داد.

توسط:

  • افزایش 10 درصدی کاربران بازگشتی
  • کاهش نرخ پرش از 10% به 5%
  • افزایش امتیاز خالص پروموتر از 5.0 به 9.0

ب. OKR های بازاریابی درونگرا یا ورودی

بازاریابی درونگرا ورودی نسخه بازاریابی کارت معکوس UNO است!

به جای اینکه فعالانه به دنبال سرنخ های بالقوه باشید، اجازه دهید آنها به شما (یا به طور خاص، وب سایت شما) بیایند.

در اینجا چند OKR مثال می‌زنیم که باید برای رسیدن به آنها تلاش کنید:

3- سرنخ های ورودی بیشتری به دست آورید

ارائه موارد رایگان برای شهرت برند هزینه‌ای ندارد.

می‌توانید مقالات بلند، کتاب‌های الکترونیکی و سایر مواردی را که فکر می‌کنید برای مشتریان بالقوه‌تان مفید خواهند بود، هدیه دهید.

تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که با آدرس ایمیل خود ثبت نام کنند.

به این ترتیب، آنها هدایای خود را دریافت می کنند و شما پیشتاز خواهید شد.

در اینجا یک OKR خوب مثال می‌زنیم که می تواند به شما کمک کند تا سرنخ های بیشتری را هدف بگیرید:

من این کار را انجام خواهم داد: پیشروهای بازاریابی درونگرا را هدایت کنم

توسط:

  • افزایش تعداد کتاب های الکترونیکی رایگان از 3 به 5
  • افزایش دانلود وایت پیپر تا 20 درصد
  • افزایش ارسال فرم های صفحه فرود تا 30٪

4- تقویت اینفلوئنسر مارکتینگ

بازاریابی درونگرا به معنای جذب مخاطب مناسب برای برند و ایجاد روابط معنادار با آنهاست.

و چه کسی بهتر از اینفلوئنسرها برای تجارت شما هستند؟ 💘

آنها معمولاً کارشناسان مورد اعتماد صنعت هستند و مخاطبان زیادی دارند که به دنبال نظرات و توصیه های آنها هستند.

خب جالب نیست اگر برند شما را توصیه کنند؟

در اینجا یک مثال OKR برای ایجاد انگیزه در تیم برای ایجاد روابط با اینفلوئنسرها زده‌ایم:

من این کار را انجام خواهم داد: تلاش های اینفلوئنسر مارکتینگ خود را تقویت می‌کنیم.

توسط:

  • دریافت نظرات محصول از 15 رهبر فکری صنعت
  • ایجاد 30 وبینار درخواستی با تأثیرگذاران
  • افزایش کل ترافیک ارجاع اینفلوئنسر از 4000 به 6000 در ماه

ج. OKR های بازاریابی محتوا و سئو

یکی دیگر از راه های جذب مخاطب به وب سایت ، سئو (بهینه سازی موتور جستجو) است.

مهم نیست که چه چیزی را در گوگل جستجو می کنند، وب سایت شما باید محتوای مفیدی (وبلاگ، کتاب الکترونیکی و غیره) داشته باشد که در صفحه اول ظاهر شود.

این همه موضوع نیست.

باید علاقه آنها را جلب کنید تا روی آن کلیک کنند و درباره برند شما بیشتر بدانند.

بیایید نگاهی به دو نمونه OKR بازاریابی محتوا بیندازیم تا بهتر متوجه شوید:

5. افزایش ترافیک ارگانیک

چگونه می توانید افراد بیشتری را به بازدید از وب سایت خود دعوت کنید؟

این مثال OKR می تواند ایده های خوبی به شما بدهد:

من: ترافیک ارگانیک وبلاگ خود را به 10000 بازدیدکننده روزانه افزایش خواهم داد

توسط:

  • اجرای استراتژی تحقیق کلمه کلیدی برای سه ماه آینده
  • افزایش تعداد 10 مقاله برتر رتبه بندی از 10 به 20
  • دریافت 45 بک لینک do-follow از وبلاگ های رهبران صنعت

6- سئوی On-Page را بهبود بخشید

موتورهای جستجو دائماً کیفیت صفحه وب و ارتباط آن با مشتری را بررسی می کنند.

شما باید وبلاگ ها و صفحات وب خود را بهینه کنید تا سایت شما به طور مداوم در صفحه اول شماره 1 باشد.

در اینجا یک OKR هست می تواند نشان دهد چگونه می توانید این کار را انجام دهید:

من این کار را انجام خواهم داد: سئوی داخلی را برای وبلاگ دیجیتال مارکتینگ خود بهبود بدم.

توسط:

  • حداقل 4 لینک داخلی در هر پست
  • شناسایی و رفع 100% لینک های خراب
  • متن جایگزین برای 50٪ از تصاویر در کتابخانه رسانه تا سه ماهه اول

د. OKR های بازاریابی شبکه های اجتماعی

یک فرد بطور متوسط هر سال تقریباً یک ماه را صرف مرور اخبار شبکه های اجتماعی، تبلیغات و مهمتر از آن مطالب آن می کند!

به همین دلیل است که شما باید استراتژی های بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را برای یافتن مخاطبان خود در هر پلت فرم شبکه های اجتماعی افزایش دهید.

در اینجا چند OKR بازاریابی دیجیتال برای کمک به رشد حضور شما در شبکه های اجتماعی گفته شده است:

7. فالوورهای شبکه های اجتماعی را افزایش دهید

می دانید چه چیزی برای بازاریابان شبکه های اجتماعی کابوس است؟

این:

unfollow

دلیل آن :

هرچه افراد بیشتر صفحه شما را دنبال کنند، بیشتر می توانند از وجود برند شما آگاه شوند. و آگاهی بیشتر به این معنی است که افراد بیشتری محصولات شما را بررسی خواهند کرد.

بنابراین در اینجا یک مثال مربوط به OKR می‌زنیم که تیم شما باید آن را اجرا کند تا برند شما در اشبکه های اجتماعی مشهور شود:

من: در سال 2022 فالوورهای فالوورهای شبکه اجتماعی خود را افزایش خواهم داد.

توسط:

  • افزایش فالوورهای اینستاگرام از 8 هزار به 20 هزار
  • افزایش مشترکین یوتیوب از 10 هزار به 40 هزار
  • ایجاد یک برند جدید برای پلت فرم شبکه های اجتماعی: اسنپ چت

8. تعامل شبکه های اجتماعی را افزایش دهید

داشتن تعداد زیادی دنبال کننده در هر پلتفرم شبکه اجتماعی خوب است، اما این برای شکست دادن اهداف بازاریابی شما کافی نیست.

بیایید تصور کنیم که صاحب یک فروشگاه هستید و 100000 مشتری بالقوه به سرعت وارد آن می شوند:

فالوور
افزایش ناگهانی فالوور

اگر فقط ده مشتری به محصولات شما نگاه کنند و فقط یک نفر چیزی بخرد و هزاران نفر بدون اینکه حتی «سلام» بگویند، آنجا را ترک کنند، چه می‌شود؟

این چیزی است که اگر صفحه شبکه اجتماعی شما دارای نرخ تعامل پایین باشد، اتفاق می افتد.

به جای اینکه فقط دنبال کننده های بیشتری داشته باشید، باید دنبال کننده های باکیفیتی داشته باشید که در هر پلت فرم شبکه های اجتماعی با برند شما تعامل (لایک، نظر و اشتراک گذاری) داشته باشند.

تعداد زیادی از کاربران درگیر، باعث افزایش شانس نمایش پست شما در فیدهای شبکه های اجتماعی فالوورهای شما می شود.

بیایید نگاهی به یک مثال OKR بازاریابی برای ایجاد یک مخاطب درگیر بیندازیم:

من: تعامل شبکه های اجتماعی را افزایش خواهم داد

توسط:

  • افزایش تعداد کامنت های روزانه اینستاگرام از 40 به 80
  • افزایش تعداد اشتراک گذاری استوری از 50 به 100
  • افزایش 5 برابری تعداد پست

چگونه OKR بازاریابی را به طور موثر پیگیری و بررسی کنید؟

مشخص شد که تنها دو مرحله برای تنظیم یک چارچوب مفید OKR وجود دارد.

بیایید نگاهی به آنها بیندازیم:

1. OKR های درست را دنبال کنید

فرض کنید یک نقشه گنج تصادفی پیدا می کنید. 🏴‍☠️

پس از رسیدن به ❌ نشان داده شده روی نقشه، آن را حفاری می کنید، و … چیزی پیدا نمی کنید!

این همان چیزی است که زمانی اتفاق می افتد که از یک OKR ناکارآمد پیروی می کنید که با اهداف کلی شما همخوانی ندارد.

خوشبختانه، در اینجا چک لیستی بهتون می‌دیم که می تواند مسیریاب شما برای یافتن یک OKR موثر باشد:

  • هدف باید بلندپروازانه باشد و الهام بخش تیم شما باشد
  • هر هدف باید 2-5 نتیجه کلیدی داشته باشد
  • نتیجه کلیدی باید قابل اندازه گیری و مشخص باشد (اعداد، ارز و غیره)
  • از معیارهای بیهوده که فقط تیم بازاریابی را خوب جلوه می دهد خودداری کنید (لایک، بازدید از صفحه و غیره)

چه از یک الگوی آماده OKR استفاده کنید و چه از ابتدا یکی را ایجاد کنید، اگر این چک لیست را دنبال کنید مطمئناً به سوی موفقیت خواهید رفت.

2. از ابزار OKR استفاده کنید

شما نمی توانید بدون استفاده از تجهیزات مناسب یک شاهکار ایجاد کنید، درست است؟

برای ساختن OKR کامل، باید ابزار مناسبی داشته باشید.

با یک ابزار OKR مانند ClickUp، می توانید اهداف خودتان را تعیین کنید، پیشرفت را پیگیری کنید و بینشی از عملکرد کلی کسب و کار خود به دست آورید.

سوالات متداول درباره OKR بازاریابی

یک سفر بازاریابی موفق

تعداد زیادی OKR بازاریابی مختلف وجود دارد، اما همه آنها یک چیز مشترک دارند.

آنها دقیقاً به شما نشان می دهند که چگونه تیم بازاریابی شما می تواند اهدافی را تعیین کرده و آنها را شکست دهد.

تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که روی به دست آوردن نتایج کلیدی تمرکز کنند و در کمترین زمان ممکن به مقصد خود برسند.

5/5 - (14 امتیاز)
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.