رابطه بین ایندکس صفحه و سئو پیچیدهتر از آن چیزی است که به نظر میرسد. برای شروع، اگر در رویای دستیابی به اهداف موقعیتیابی و کسب رتبه در نتایج جستجو هستید، ایندکس URL امری ضروری است. هر چقدر یک صفحه را بهینهسازی کنید، اگر ایندکس نشود، هیچ رتبهای از موتور جستجو یا بازدید از کاربران دریافت نمیکنید.
صفحات ایندکس شده چیست؟
ایندکس صفحه یا صفحات ایندکس شده در فضای وب به صفحاتی گفته میشود که یک موتور جستجوی معین در پایگاه داده خود و به عبارت دیگر در «نمایه» خود قرار میدهد. ایندکس سایت یا ایندکس صفحه فرآیندی است که از طریق آن رباتهای یک موتور جستجوی خاص در اینترنت در جستجوی صفحات جدید یا به روزرسانی در صفحات ایندکس شده قبلی میخزند.
روباتها که به عنوان خزنده یا کراولر نیز شناخته میشوند، معمولاً هر صفحه از یک وب سایت را بررسی، تمام جنبههای آن را با جزئیات تجزیه و تحلیل میکنند و سپس این دادهها را در فهرست خود قرار میدهند. علاوه بر این، خزندهها به طور دورهای به وبسایتها بازمیگردند تا بهروزرسانیهای خوب یا بد را که در دفترشان اضافه میکنند، بررسی کنند. آنها همچنین از این خزندههای دورهای برای ارزیابی رتبه یک وب سایت استفاده میکنند.
بنابراین، هر چه یک وبسایت بیشتر بهروزرسانی شود – اضافه شدن محتوای جدید برای مرتبط نگه داشتن سایت، رفع مشکلات پاسخگویی، اعمال تغییرات جدید سئو و غیره – رتبه وبسایت بالاتر میرود.
در مقابل، وب سایتی که برای مدت طولانی بدون تعمیر و نگهداری مناسب باقی مانده باشد، کمتر ایندکس میشود. و هرچه منسوختر شود، اطلاعات جالب یا قابل اعتماد کمتر میشود، بنابراین رتبه پایینتر است.
چرا ایندکس صفحات مهم هستند؟
همانطور که گفتیم هر چقدر یک صفحه را بهینهسازی کنید، اگر ایندکس نشود، هیچ رتبهای از موتور جستجو یا بازدید از کاربران دریافت نمیکنید. تنها صفحات ایندکس شده دارای موقعیت خاصی در SERP هستند. اما، موقعیت دقیق به بقیه عوامل سئو داخلی و خارجی بستگی دارد که تا آن لحظه روی آنها کار کرده اید. پس اگر سایت خود را بدون نظارت رها کنید، ایندکس شما تغییر خواهد کرد.
به این عوامل عوامل دیگری هم اضافه میشوند که بسته به هر یک از عوامل میتوانیم به میزان کم یا زیاد آنها را کنترل کنیم. عواملی که از آنها صحبت میکنیم عبارتند از:
- نرخ انتشار محتوا
- کیفیت محتوا
- به روزرسانی سایت
- رقابت موجود
بنابراین، ایندکس در سطح کمی نیز بر موقعیت سئوی صفحه تأثیر میگذارد. آدرسهای بیشتر که در یک دامنه ایندکس میشوند، وزن بیشتری در موتور جستجو نسبت به رقبا به آنها میدهد. البته، این فقط تا زمانی است که این URLها نیز کیفی باشند، زیرا کمیت تنها عامل مرتبط مرتبط نیست.
گوگل چگونه صفحات را برای ایندکس کردن تشخیص می دهد؟
گوگل پر استفادهترین موتور جستجو در جهان است. حتی در کشورهای به شدت بسته مانند روسیه که موتور Yandex.com مورد استفاده بود، استفاده از گوگل از ۵۰ درصد فراتر رفته است. بنابراین، قابل مدیران وب سایتها علاقهمند هستند که صفحات، مقالات و ایندکسهای خود را در اسرع وقت توسط گوگل منتشر کنند.
تصور کنید محتوای حساس به زمان یا محصولات فصلی را ارائه میدهید. به عنوان مثال؛ در ابتدای سال تحصیلی، برای عید، یا برای تعطیلات تابستانی؛ شما به تازگی یک فروشگاه الکترونیکی جدید راه اندازی کردهاید یا آن را تغییر نام دادهاید و آن را به دامنه جدیدی منتقل کردهاید. اینجا آینده کسبوکار شما به زمان بستگی دارد، پس ایندکس اولیه از گوگل بسیار ضروری است.
راههای مختلفی وجود دارد که میتوانید صفحات یا محتوای جدید خود را سریع ایندکس کنید. با این حال، سریعترین و احتمالاً مؤثرترین آنها دو استراتژی زیر است. یا یکی از مراحل زیر را انتخاب کنید یا آنها را ترکیب کنید. هر کاری که انجام میدهید، این مراحل به شما امکان میدهد پیشنیازهایی را برای ایندکس سریع محتوا ایجاد کنید – یعنی شرط اساسی برای دریافت ترافیک اولیه.
ایندکس از طریق Webmaster Tools و Google Search Console
میتوان گوگل را از ایجاد صفحات جدید از طریق ابزارهایی که معمولاً به آنها Webmaster Tools گفته میشود مطلع کرد. موتورهای جستجوی بینگ و یاهو هم از ابزارهای وب مستر خود استفاده میکنند.
مجموعه ابزارهای گوگل، که بیشتر به آن علاقه مندیم، زمانی ابزار گوگل وبمستر (GWM) نامیده میشد و اکنون بسته به تمرکز شما به بلوکهای جداگانه تقسیم میشود. مخصوصاً برای مدیریت سایت، Google Search Console را ارائه کرده، که یک سرویس رایگان برای مدیرانی که میخواهند سایتهایی را که مدیریت میکنند و موقعیت آنها در نتایج جستجو پیگیری کنند.
وب مسترها میتوانند URL دقیق صفحهای را که در آن تغییرات ایجاد کردهاند به گوگل بدهند و اطمینان حاصل کنند که آن را در سریعترین زمان ممکن ایندکس میکند. این به ویژه در موقعیتهای کلاسیکی که پس از تغییر نام URL شناسه رخ میدهند، بسیار کمک میکند، جایی که گوگل شروع به فهرستبندی خطای ۴۰۴ میکند (صفحهای که برای لینک قبلی یافت نشد). در بدترین حالت، چندین ماه طول میکشد تا خزندهها بفهمند که شما شناسه صفحاتی که قبلاً ایندکس شدهاند را تغییر دادهاید. اما با افزودن لینک به کنسول جستجوی گوگل، روند را تسریع میکنید و از این مشکلات جلوگیری میکنید.
همین امر برای صفحاتی که قبلاً لینک و به روز شدهاند و همچنین صفحات جدید نیز صدق میکند. وب مسترها به سادگی تغییرات را به گوگل اطلاع میدهند و سپس گوگل خزندههای خود را برای تجزیه و تحلیل و فهرستبندی محتوای جدید میفرستد. باز هم، این یک فرآیند اجباری نیست. زیرا رباتهای گوگل در نهایت به محتوای شما میرسند و آن را ایندکس میکنند. این روش افزایش سرعت برای دریافت سریعتر صفحات ایندکس شده است.
ایندکس توسط لینکها
یکی دیگر از راههای موثر برای ایندکس سریع یک وبسایت، استفاده از لینک داخلی است، جایی که محتوای جدید را با صفحاتی که قبلاً ایندکس شدهاند لینک میدهند. معمولاً رباتها از وبلاگهای ایندکس شده با امکان فید RSS بازدید میکنند زیرا محتوای آنها اغلب تغییر میکند. اگر چنین صفحهای را مدیریت میکنید، مطمئن شوید که از لینکهای سایت به صفحات جدید استفاده میکنید و رباتهای موتور جستجو به راحتی محتوای شما را پیدا کرده و فهرستبندی میکنند.
از طرف دیگر، روی بک لینکها کار کنید و از دیگرانی که سایتهای جالب و مرتبط را با صفحاتی که قبلاً ایندکس شدهاند مشابه شما مدیریت میکنند، بخواهید. این به صفحاتی که در آینده ایندکس نشدهاند کمک میکند تا توجه رباتهای گوگل را جلب کنند، همچنین ترافیک بیشتری را جذب خواهید کرد و سئوی کلی شما سود خواهد برد زیرا گوگل بک لینکها را به عنوان یک شاخص معتبر در نظر میگیرد.
روش های عملی افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت در گوگل و سایر موتورهای جست و جو
- برنامه زمانی برای انتشار مطالب جدید
- مراقب محتوای تکراری باشید
- خزنده ها را خودتان هدایت کنید
- افزایش سرعت خزش سایت Crawl rate
- استفاده از نقشه سایت
- شبکه های اجتماعی
- محتوای فعال داشته باشید
- ایجاد لینک های داخلی
- بهینه سازی تصاویر
- افزایش سرعت سایت
- بستن مسیرهای نامناسب برای خزنده ها از طریق فایل robots.txt
- استفاده از سرویس های پینگ برای افزایش سرعت ایندکس
- استفاده از ابزار URL inspection
- گوگل سرچ کنسول
- استفاده از ابزارهایی برای افزایش سرعت Index سایت
خدمات سئو
سرویس خدمات سئو یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.
چرا گوگل هر صفحهای را کرال و ایندکس نمیکند؟
جان مولر از گوگل توضیح بسیار دقیق و صادقانه ای در مورد اینکه چرا گوگل (و ابزارهای سئو شخص ثالث) هر URL یا لینک موجود در وب را کرال و ایندکس نمیکند. او توضیح داده که کرال موضوعی عینی نیست. هزینه بَر است. میتواند ناکارآمد و پر از تغییرات باشد، در بین آنها هرزنامه وجود داشته باشد که همه اینها باید در نظر گرفته شوند.
جان این پاسخ مفصل را در Reddit نوشت و پاسخ داد که چرا ابزارهای سئو همه بک لینک ها را نشان نمیدهند؟ اما او از منظر جستجوی گوگل به آن پاسخ داد. او گفت:
هیچ راهی عینی برای کرال و خزیدن درست در وب وجود ندارد.
کرال همه آن از نظر تئوری غیرممکن است، زیرا تعداد URL های واقعی بی نهایت است. از آنجایی که هیچ کس نمیتواند تعداد بینهایت URL را در پایگاه داده نگهداری کند، همه خزنده های وب در مورد آنچه که ارزش خزیدن واقع بینانه دارد، فرضیات، ساده سازی و حدس میزنند.
و حتی در این صورت، برای اهداف عملی، نمیتوانید تمام آنها را همیشه بخزید، اینترنت اتصال و پهنای باند کافی برای آن ندارد، و اگر بخواهید به طور منظم به صفحات زیادی دسترسی داشته باشید، هزینه زیادی دارد. (برای خزنده و برای صاحب سایت).
گذشته از آن، برخی از صفحات به سرعت تغییر میکنند، برخی دیگر 10 سال است تغییر نکردهاند – بنابراین خزنده ها سعی میکنند با تمرکز بیشتر بر روی صفحاتی که انتظار دارند تغییر کنند، به جای صفحاتی که انتظار دارند تغییر نکنند، در تلاش خود صرفه جویی کنند.
برای خزنده سایت کیفیت مهم است یا کمیت؟
سپس، خزنده ها سعی میکنند بفهمند کدام صفحات واقعا مفید هستند. وب پر از آشغال هایی است که هیچ کس به آنها اهمیت نمیدهد، صفحاتی که به صورت اسپم بی فایده شدهاند. این صفحات ممکن است همچنان مرتباً تغییر کنند، ممکن است URL های معقولی داشته باشند، اما مقصد آنها محل زباله است و هر موتور جستجویی که به کاربران خود اهمیت میدهد آنها را نادیده میگیرد. گاهی اوقات این فقط یک بخش بدرد نخور آشکار نیست. بیشتر سایتها از نظر فنی خوب هستند، اما از نقطه نظر کیفیت به «سطح خوب» نمیرسند تا شایستگی بیشتر خزیدن را داشته باشند.
بنابراین، همه خزندهها (از جمله ابزارهای سئو) روی یک مجموعه بسیار ساده از URLها کار میکنند، آنها باید مشخص کنند که هر چند وقت یکبار کرال کنند، کدام URLها بیشتر خزیده شوند، و کدام بخشهای وب را نادیده بگیرند. هیچ قانون ثابتی برای هیچ یک از این موارد وجود ندارد، بنابراین هر ابزاری باید در طول مسیر تصمیمات خود را بگیرد. به همین دلیل است که موتورهای جستجو محتوای متفاوتی ایندکس میکنند، اما ابزارهای سئو لینکهای متفاوتی را ایندکس میکنند. چون معیاری که بر روی آنها ساخته شده است بسیار متفاوت است.