یکی از راههای اصلی برای مرتبط ماندن با مخاطبان هدف، همگام شدن با گرایشهای فعلی بازاریابی محتوا (یعنی موضوعاتی که مخاطبان شما بارها و بارها به آن سر میزنند) است. برای کمک به هدایت استراتژی محتوای شما در سال آینده، مجموعهای از دادههای خوانندگان را بررسی کردهایم تا محتملترین ترند های بازاریابی محتوا را برای سال 2023 پیشبینی کنیم.
مقدمه
در سال 1999، جف کانن نوشت: “در بازاریابی محتوا، محتوا برای ارائه اطلاعاتی که مصرف کنندگان به دنبال آن هستند، ایجاد می شود.”
تقریباً با گذشت یک ربع قرن، هنوز بسیاری از بازاریابان محتوا پشت این اولین مانع می مانند. آنها محتوا را تولید می کنند، اما این اطلاعاتی نیست که کسی واقعاً دنبال آن باشد. چرا 71 درصد از تصمیم گیرندگان می گویند که نیمی یا کمتر از محتوای رهبری فکری که مصرف می کنند، شامل اطلاعات ارزشمندی است که به دنبال آن هستند.
در بسیاری از مواقع، مرز بین محتوایی که رشد میکند و محتوایی که غرق میشود، خیلی باریک است. بازاریابان محتوا که به درون خود نگاه می کنند این مواضع را دارند :
- در مورد کسب و کارم چه می توانم بگویم؟
- چرا محصول/خدمت من اینقدر ارزشمند است؟
- مزایای محصول/خدمت من چیست؟
این موارد باعث می شود همیشه نسبت به کسانی که به بیرون نگاه می کنند ضرر کنند. آنهایی که به بیرون نگاه می کنند می پرسند:
- مخاطبان هدف به چه چیزی علاقه دارند؟
- آنها به دنبال چه هستند؟
- با چه چیزی می خواهند درگیر شوند؟
5 ترند اصلی بازاریابی محتوا در سال 2023:
در اینجا پنج مورد برتر از 5 ترند اصلی بازاریابی محتوا را با هم بررسی خواهیم کرد:
1. تجارت الکترونیک
از سال 2020 رشد قابلتوجهی در تجارت الکترونیک در مقابل فروش فیزیکی به وجود آمد (که عمدتاً به دلیل همهگیری کووید-19 بود)، باعث شد تجارت الکترونیک با سرعت بیسابقه به رشد خود ادامه دهد. گزارش های اخیر پیشبینی میکنند که تجارت الکترونیک میتواند تا سال 2026 به 36 درصد از کل فروش خردهفروشی برسد (از 32 درصد اکنون)، زیرا خریداران بیشتر راحتی را در اولویت قرار میدهند.
با افزایش محبوبیت تجارت الکترونیک، رقابت بین برندهای خرده فروشی آنلاین نیز افزایش می یابد. بنابراین، بازاریابان خردهفروشی این حوزه را از نزدیک زیر نظر خواهند داشت تا ببینند چگونه میتوانند جلوتر از منحنی رشد باشند و جدیدترین موج رشد از کجا خواهد آمد. اما فقط بازاریابان خرده فروشی نیستند. آینده خردهفروشی بر صاحبان رسانه و ارائهدهندگان فناوری به طور یکسان تأثیر میگذارد و اطلاعرسانی از همه جهات را به موضوعی حیاتی تبدیل میکند.
چه موضوعاتی در تجارت الکترونیک احتمال رونق دارند؟ اگر در چند ماه گذشته اتفاقی افتاده باشد، بازاریابان تیز به دنبال محتوایی هستند که شامل موارد زیر باشد:
- خرید هیبریدی
- شخصی سازی
- تجارت اجتماعی
- خرید زنده
2. متاورس و بازی
اکثر ما با این ضرب المثل قدیمی بازاریابی آشنا هستند، “با مخاطبان خود در جایی که هستند ملاقات کنید.” و اگر بازاریابان برای دستیابی به نسلهای جوانتر جدی هستند، پس جایی که آنها «آنجا» هستند، متاورس است.
«متاورس» که عمدتاً با مخاطبان Gen-Z و Gen-Alpha پر شده است، یک اصطلاح فراگیر برای تعریف فضای مجازی است که در آن افراد ملاقات می کنند، بازی می کنند، معاشرت می کنند، خرید می کنند – و غیره. اما در واقع، همانطور که کریس ساتکلیف میگوید، فراجهان در نهایت پتانسیل را نشان میدهد. برای بسیاری، جهانهای مجازی (شامل، اما نه منحصر به فرد، جهانهای بازی) که در مجموع «متافوره» را تشکیل میدهند، بخشی از تغییر از یک عصر اینترنت (Web2) به عصر دیگر (Web3) هستند. و هیچ بازاریابی نمیخواهد از این موضوع عقب بماند.
با پیشبینی برخی تحلیلگران مبنی بر اینکه متاورس تا سال 2024 به یک بازار 800 میلیارد دلاری خواهد رسید و تعداد گیمرها در سراسر جهان به رقم خیرهکننده 3.2 میلیارد نفر میرسد، بیتردید محتوای متاورس و بازی خوب توجه بازاریابان را در سال 2023 به خود جلب خواهد کرد. به محتوایی که پاسخی به معنای متاورس برای صنعت، و همچنین چگونگی موفقیت برند خود در متاورس ارائه میدهد، به ویژه توجه داشته باشید که چگونه برندهای بزرگی مانند نایک و آدیداس استراتژیهای متاورس خود را (هر چند بسیار متفاوت) توسعه دادند.
در سال 2023، با درک بهتری از معنای متاورس (یا احتمالاً معنای آن)، برندها به دنبال توصیه های عملی در مورد نحوه ورود به متاورس/تقویت استراتژی های متاورس خود و همچنین فرصت های بازاریابی در این جهان های مجازی خواهند بود. تبلیغات درون بازی، فرصت های تبلیغات صوتی یا با استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ مجازی.
خدمات تولید محتوا
سرویس تولید محتوا یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای تحقیق کلمات کلیدی، استراتژی تولید محتوا، سئو محتوا تنها چند مورد از خدمات تولید محتوا ebgroup است.
3. داده ها و حریم خصوصی
گوگل در اوایل سال جاری اعلام کرد که پایان استفاده از کوکی های شخص ثالث در کروم را تا سال 2024 به تعویق می اندازد و به صنعت زمان بیشتری برای نوآوری برای دنیایی با محوریت حریم خصوصی و ضد ردیابی می دهد. اما با وجود تمام تأخیرها، نمی توان انکار کرد: یک روز کوکی از بین می رود.
در ترکیب با چارچوب شفافیت ردیابی اپلیکیشن اپل (ATT) (که توسط برخی ریاکارانه توصیف شده است)، این امر پایان جمعآوری، اندازهگیری و استفاده از دادههای مخاطب را با سهولت نسبی به همراه خواهد داشت. در سال 2023، ترند بازاریابی محتوا برای پر کردن حفره کوکی شکل آینده آماده می شوند و محتوایی که به آنها در انجام این کار کمک می کند پادشاه خواهد شد.
علاوه بر نحوه به دست آوردن دادههای پس از کوکی، بازاریابان به بررسی دقیقتر نحوه تجزیه و تحلیل دادهها خواهند پرداخت. 76 درصد از دیجیتال مارکترها، بازاریابی دیجیتال خود را با استفاده از مدلهای اسناد ارزیابی میکنند، اما به اصطلاح «باغهای دیواری» که بر این مدلها حاکم هستند، تحلیل موثر دادهها را برای بازاریابان دشوارتر میکنند. در سال 2023، بازاریابان به محتوایی نگاه خواهند کرد که به آنها کمک کند بر چالشهای اسناد غلبه کنند، یا در غیر این صورت یک جایگزین واضح ارائه میدهند.
فرصت دیگر این فضا، ارائه محتوای واقعا لذت بخش و جذاب است. دادهها و حریم خصوصی به دلیل ماهیت تحلیلی – غالباً اصطلاحاً سنگین – اغلب میتوانند موضوع خوبی برای بلعیدن باشند. برای اینکه بازاریابان محتوا در این موضوع برتری پیدا کنند، محتوا باید در دسترس، جامع و دارای شخصیت باشد. برای مثال، بسیاری از محتواها ممکن است ادعا کنند که بهترین روش برای جمعآوری دادههای شخص اول را دارند، اما جذابترین آنهاست که بیشترین توجه را به خود جلب میکند.
4. صوت و پادکست
سال 2022 شاهد افزایش شدید علاقه مخاطبان پیرامون فرصت های تبلیغاتی در فضای صوتی یا پادکست بود. این نباید باعث شگفتی شود. با افزایش تقریباً غیرقابل توقف شنوندگان پادکست، و انبوهی از ژانرها برای برآوردن نیازهای آنها، برندها راه جدیدی برای هدف قرار دادن مخاطبان خاص دارند – و اطمینان حاصل می کنند که آنها درگیر هستند. بازاریابان به دنبال درک بهترین روش برای تبلیغ در پادکست ها، چگونگی اطمینان از مناسب بودن برند و نحوه اندازه گیری نتایج هستند. آنها همچنین ممکن است به دنبال درک این باشند که چگونه برند خود می تواند از استراتژی محتوای پادکست موثر استفاده کند.
اما پادکست تنها فضایی نیست که صدا می تواند در آن موفق شود. با رونق گیمرها در سراسر جهان، برندها نه تنها از تبلیغات درون بازی برای تبلیغات بصری استفاده می کنند، بلکه به دنبال تبلیغات صوتی نیز هستند. طبق مطالعه AudioMob و YouGov، 75 درصد از گیمرهای موبایل تبلیغات صوتی را به ویدیو ترجیح می دهند. با ادغام نرمتر و خطر کمتر قطع بازی، فرصت رو به رشد تبلیغات صوتی در بازیها احتمالاً در سال 2023 علاقه زیادی را برانگیخته میشود. همانطور که فرصت صوتی در متاورس هم است.
5. اینفلوئنسر مارکتینگ
در چند سال گذشته شاهد تغییر زیادی در نگرش نسبت به اینفلوئنسرها بوده ایم. کلیشهای از خودشیفتهی بیحوصله، که استارباکس میگوید و تشنه شهرت است، مرده است. برندها بالاخره توانستند اینفلوئنسرها را دقیقاً بشناسند: یعنی ناشران. و مانند هر ناشری، آنها از محتوا برای ایجاد و حفظ مخاطبان بسیار مرتبط و درگیر استفاده می کنند. برای برندها، این فرصت طلایی است.
اما اینفلوئنسر مارکتینگ در نهایت هنوز در مراحل اولیه است. برای برندهایی که می خواهند از آن استفاده کنند، آموزش های زیادی وجود دارد که می تواند از طریق ارتباط با ترند بازاریابی محتوا ارائه شود.
- چگونه اینفلوئنسر مناسب را پیدا می کنید؟
- آیا باید به سراغ یکی با جذابیت گسترده بروید یا یک میکرو اینفلوئنسر خاص تر را انتخاب کنید؟
- محتوای تبلیغاتی انتخاب می کنید یا محتوای برند؟
- کدام رسانه اجتماعی برای استفاده از اینفلوئنسرها موثرتر است؟
اما فراتر از این سؤالات عملی، بازاریابان به دنبال این هستند که ببینند چگونه بازاریابی تأثیرگذار به تکامل خود ادامه می دهد. ظهور اینفلوئنسرهای مجازی و خرید زنده، مفاهیم سنتی بازاریابی اینفلوئنسر را مختل کرده است و برندها برای نظارت بر این حوزهها از نزدیک به رهبری فکری نگاه خواهند کرد.