در عصر مدرن تجارت و فناوری، یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ قوی برای موفقیت سازمانی کاملاً حیاتی است. شرکتهایی که در دنیای دیجیتال موفق میشوند، معمولا منابع قابل توجهی را به توسعه استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ اختصاص میدهند. در این فرآیند، سازمانها میتوانند از طریق پلتفرمهای دیجیتال مختلف به مشتریان دسترسی پیدا کنند، که باعث افزایش درآمد مثبت و نرخهای تبدیل بهتر میشود.
از دیدگاه سطح بالاتر، استراتژی بازاریابی فرآیند شناسایی اهداف بازاریابی خاص است. یک استراتژی بازاریابی کلی اهداف قابل دستیابی را برای کانالهای سنتی (چاپ، رادیو، پخش) و دیجیتال برجسته میکند. با استفاده از استراتژیها و اهداف تعیین شده، بازاریابان متقاعد کننده تاکتیکهای بازاریابی مختلف لازم برای دستیابی به آن اهداف استراتژیک را ارزیابی خواهند کرد.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟
استراتژی دیجیتال مارکتینگ شامل ارزیابی اهداف خاصی است که از طریق کانالهای آنلاین قابل دستیابی هستند. در عصری که بسیاری از مصرف کنندگان تجارت خود را با دستگاههای تلفن همراه خود انجام میدهند، یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ به خوبی اجرا شده میتواند برای موفقیت سازمانی حیاتی باشد.
در این زمینه، حسابرسی وضعیت فعلی داراییهای رسانهای یک سازمان مهم است. مشاهده از طریق یک دید کلان، به این معنی است که بازاریابان باید رسانههای دارای مالکیت، پولی و درآمدی سازمان خود را ارزیابی کنند:
رسانههای تحت مالکیت
رسانههای متعلق به هر کانال ارتباطی است که یک سازمان در اختیار دارد و تحت کنترل کامل آنها عمل میکند. از وبسایتها و وبلاگها گرفته تا پادکستها و کانالهای ویدیویی، سازمانها میتوانند از رسانههای متعلق به خود استفاده کنند تا تقریباً با هر استراتژی یا تاکتیک بازاریابی مطابقت داشته باشند.
رسانه پولی
رسانه پولی به محتوایی اطلاق میشود که اشخاص ثالث در ازای دریافت غرامت از مالک نمایش میدهند. از محتوای حمایتشده گرفته تا بازاریابی تأثیرگذار و تبلیغات دیجیتال، رسانههای پولی در بسیاری از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ رایج هستند.
رسانههای کسبشده
رسانههای کسبشده به محتوای شخص ثالثی اطلاق میشود که کاملاً جدا از شرکت یا برند است. در دنیای دیجیتال، این نوع قرار گرفتن در معرض اغلب به شکل جوایز، توصیفات، نقدها یا محتوای ارسال شده توسط کاربر رخ میدهد.
یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ به دنبال به حداکثر رساندن تأثیر رسانههای دارای مالکیت، پولی و درآمدی در دنیای دیجیتال است. در نتیجه، این استراتژیهای بازاریابی کانالها و رویکردهای متعددی را در بر میگیرد – شامل محتوای وبسایت و وبلاگها و همچنین تبلیغات آنلاین، توصیفات و بررسیها. در پایان روز، یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ بر اساس نوع تجارت و صنعت مورد نظر تغییر خواهد کرد.
استراتژی بازاریابی چه تفاوتی با تاکتیکها یا کمپینهای بازاریابی دارد؟
استراتژی دیجیتال مارکتینگ شامل شناسایی اهداف است، تاکتیکهای بازاریابی نشان دهنده گامها یا اقدامات خاص مورد نیاز برای دستیابی به آن اهداف است. در فرآیند ایجاد استراتژی بازاریابی، لازم است تاکتیکهایی نیز برای ترسیم برنامه و جدول زمانی ایجاد شود. در غیر این صورت، اجرای صحیح استراتژی بازاریابی و دستیابی به اهداف بازاریابی ممکن است دشوار باشد – اگر غیرممکن نباشد.
کمپینهای دیجیتال مارکتینگ نیز برای ارزیابی در این بحث حیاتی هستند. این کمپینهای دیجیتال شامل اجرای استراتژیهای بازاریابی در تمام کانالهای دیجیتال یک سازمان است. تاکتیکهای بازاریابی مورد استفاده برای اجرای این کمپینها اغلب بر اساس کانال، مخاطبان و عوامل دیگر متفاوت است. اما یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موثر پیامی مشابه را در چندین کانال منعکس خواهد کرد.
10 گام ایجاد استراتژی دیجیتال مارکتینگ
استراتژی دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) بخشی جدایی ناپذیر از برنامه رشد بسیاری از شرکت ها است، چراکه وظایف و اقدامات لازم برای اطمینان از تحقق اهداف بازاریابی را تشریح می کند. بعضی از افراد اغلب با کلمه “استراتژی” مرعوب می شوند، اما طراحی آن در واقع می تواند نسبتاً آسان باشد.
راز ایجاد یک استراتژی موثر بازاریابی دیجیتال برای یک شرکت، تهیه و در نظر گرفتن آخرین ترندهایی است که در سال آتی حاکم خواهند شد.
بمنظور کمک به شما در ایجاد یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار خودتان ، ما یک راهنمای 10 مرحلهای را در اختیار شما قرار میدهیم که شامل اصول و نوآوریها است.
آمادهاید شروع کنیم؟
مرحله 1: مشتری خود را به روشی جدید تعریف کنید
پیش از این، دیجیتال مارکترها اطلاعات کیفی و کمی را که شامل سن ، جنس ، شغل ، علایق و موقعیت مکانی می شد در مورد مخاطب هدف جمع آوری میکردند. اما اخیراً تعریف مشتری بالقوه با شخصی که خریدار در اختیار دارد، به سطح دیگری منتقل شده است. اکنون ، مؤثرترین استراتژیهای بازاریابی بدون این اطلاعات ناقص است.
شخصیت (پرسونا) خریدار اصطلاحی است که برای توصیف مشتری ایده آل استفاده می شود که می توان با نظرسنجی و تماس با گروه هدف از پیش تعریف شده، آن را تعریف کرد. برای تعریف شخصیت خریدار خود می توانید از ابزارهای آنلاین هم مانند MakeMyPersona و Persona Creator استفاده کنید.
مرحله 2: اهداف و ابزارها را مشخص کنید
هر بازاریاب حرفهای می داند این مرحله چقدر مهم است. بدون اهداف، استراتژی کار نخواهد کرد، بنابراین تعیین آنها وظیفه اصلی شماست. برای اینکه باید بدانید اهدافی که شما ایجاد کردهاید مناسب هستند و آنها را قابل اندازهگیری هستند.
نمونه ای از یک هدف بازاریابی ضعیف:
سال آینده نرخ تبدیل در وب سایت را افزایش داده و دو پیشنهاد تبلیغاتی ایجاد کنید.
چه اشتباهی در این هدف وجود دارد؟ درست است ، غیر قابل اندازه گیری است! چگونه می توان پیشرفت را با استفاده از این هدف اندازهگیری کرد ، درست است؟
در اینجا نحوه شکلگیری همان هدف آمده است:
در سه ماهه اول سال 2020 نرخ تبدیلهای وب سایت را 20 درصد افزایش دهیم و دو پیشنهاد تبلیغاتی ایجاد کنید:
حالا گزارش بازاریابی مکتوب را به ترتیب ماه دوم و سوم را به صورت آنلاین داشته باشید.
حالا، اندازه گیری پیشرفت امکان پذیر است.
مرحله 3: روی وبلاگ نویسی تمرکز کنید
وبلاگنویسی برای بازاریابی آنلاین در سال 2020 و سالهای دیگر هم مهم خواهد بود. این جنبه اصلی از استراتژی برخی از کارکردهای مهم از جمله آوردن ترافیک بیشتر به وب سایت شما، تقویت حضور در رسانههای (شبکه) اجتماعی، موقعیتیابی در برابر سایر شرکتها و رتبهبندی کلیه کلمات کلیدی در جستجوی آنلاین را انجام میدهد.
یک وبلاگ را مرتبا به روزرسانی کنید تا بازدیدکنندگان آن را مفید بدانند، و در ادامه وبسایت شما به راحتی از طریق موتورهای جستجو پیدا میشود و میتواند به عنوان سکویی برای کمپین بازاریابی شما استفاده شود.
مرحله 4: کانال های دیجیتال مارکتینگ را ارزیابی کنید
داراییهای دیجیتال و کانالهایی را که قبلاً از آنها استفاده کردهاید ، از جمله وب سایت، محتوای وبلاگ، حساب رسانههای اجتماعی، دهان به دهان، تبلیغات محلی ، گوگل ادوردز، تبلیغات پولی و غیره را تجزیه و تحلیل کنید. از خود بپرسید: آنها چقدر مؤثر بودند و چگونه می توان از آنها در سال جدید استفاده کرد؟
اشکال ندارد اگر استراتژی بازاریابی دیجیتال شما در آینده شامل همه این عناصر نباشد، اما بطور قطع باید از مواردی استفاده کنید که در سال قبل مؤثرتر بودند و دوباره تا حد امکان آن را بهبود ببخشید. همین موضوع در مورد سایر دارایی ها و کانال ها نیز صدق می کند.
مرحله 5: بازاریابی خودکار
در یک گزارش از روند بازاریابی دیجیتال که توسط SmartInsights چاپ گردیده، اعلام میگردد: اتوماسیون بازاریابی در سال 2020 پرکاربرد خواهد بود. در واقع، 5 سال است که از نظر روند در صدر قرار داشته و بسیاری از مشاغل هنوز اتوماسیون خود را بهبود ندادهاند.
اگر شرکت شما در بین آنهاست، قبل از رسیدن سال جدید، اطمینان حاصل کنید که اتوماسیون بازاریابی را به استراتژی خود اضافه کنید!
مرحله 6: بازاریابی موبایل انجام دهید
طبق گزارش SmartInsights ، بازاریابی موبایل در سالهای اخیر رو به افزایش است. با این حال ، هنوز هم فرصتهای زیادی برای رشد در زمینه تبدیل گوشیهای هوشمند وجود دارد ، چراکه این نرخ ها در سال قبل بسیار پایینتر بودند. دسک تاپ و تبلتها تاکنون پرکاربردترین ابزار برای دیجیتال مارکتینگ بوده است ، بنابراین اگر به دنبال فرصتهایی در بازاریابی موبایلی هستید ، شانستان را بیازمائید.
الگوها و ایمیلهای پاسخگوی تلفن همراه خود را بررسی کنید تا از جدیدترین روشها استفاده کنید و فقط دادههای مرتبط و جدید را ارائه دهید.
مرحله 7: باید دسترسی مشتریان به شما آسان شود
در تجارت آنلاین همه چیز در ارتباط با مشتریان بالقوه است، بنابراین برای اطمینان از نتایج مثبت باید میزان ترافیک در وبسایت شما زیاد باشد. استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما باید به شکلی تنظیم شود که بازدیدکنندگان شما از کمترین تلاش برای ارتباط با شما استفاده کنند. تعامل با مشتریان برای تجارت شما بسیار ارزشمند است.
“چیزهای زیادی برای آموختن از مخاطبان آنلاین وجود دارد. چراکه شما بازخوردهای صادقانهای در مورد کمپینها و پیام رسانیتان دریافت خواهید کرد. درج تفسیر و نظر طرفداران در مورد برند شما می تواند هم از نظر محتوای تازه و هم طرفداران وفادار برای شما دستآورد داشته باشد. “
آدام فریدمن
برای از بین بردن تلاش غیر ضروری، باید صفحه فرودتان اطلاعات بیربط از مخاطب را درخواست نکند. اطلاعات تماس را به وضوح در صفحه فرود و سایر صفحات وب سایت داشته باشید.
مرحله 8: از فناوری مناسب استفاده کنید
اگر از یک فناوری ناکارآمد یا نامناسب استفاده شود، تلاش بازاریابیتان هدر میرود. به عنوان مثال، بازاریابی از طریق ایمیل نباید به صورت دستی انجام شود بلکه توسط ابزارهای آنلاین که با ارائه کارکردهای پیشرفته، آن را پیش برد.
مرحله 9: تمایز دهنده های خود را تأیید کنید
اگر شرکت شما با رقبا فرقی نداشته باشد، نباید انتظار داشته باشید سود بالایی در سال بدست آورید. با مکالمه با مشتریان و سؤال از آنها خود از دیگران متفاوت کنید (یا تقویت کنید) و از آنها بخواهید تا بگویند که چرا شرکت شما را انتخاب کرده اند. سپس ، در صورت لزوم ، تمایز دهندههای موجود را بررسی کنید.
مرحله 10: پیشرفت خود را ردیابی کنید
برای اطمینان از عملکرد مؤثر استراتژی باید نظارت مداوم داشته باشید. این کار با اختصاص تیمهایی که این وظیفه را به درستی انجام میدهند باید جلو برود. به یاد داشته باشید که از اشتباهات درس بگیرید و همیشه فرصتهای بهبود را پیدا کنید!
کارهای زیادی در طراحی استراتژی بازاریابی دیجیتال دخیل است، اما یک برنامه کارآمد و خوب فکری میتواند این کار را بسیار آسانتر کند. حالا از آنجا خارج شوید و سال جدید را فتح کنید!
اگر شما فقط به یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید تا بتوانید در بازاریابی کمکتان کند، راهنمای رایگان کارشناسان آژانس دیجیتال مارکتینگ ebgroup را دریافت کنید!