همه دوست دارند یک محتوای سئو شده ای داشته باشند تا در گوگل رتبه بالاتری کسب کنند. پس شما هم باید با بازبینی مشکلات کنیبالیز کلمات کلیدی (Cannibalization) ، سئو خود را متمایز کنید.
بعنوان یک واقعیت گوگل منبع اصلی جذب ترافیک واجد شرایط و تکرارشونده برای کسب و کارها است.
- چگونه کنیبالیز کلمات کلیدی را درست کنیم و رقبای خود را پشت سر بگذاریم؟
- کنیبالیز کلمات کلیدی در سئو چیست؟
- چگونه پاکسازی کنیبالیز می تواند فورا رتبه شما را افزایش دهد؟
- چگونه مشکل کنیبالیز کلمات کلیدی را در وب سایت پیدا کنیم؟
- بهترین راه برای رفع کنیبالیز چیست؟
- نحوه بهینه سازی یا سئو محتوایی که کنیبالیز است؟
- تاثیر سئو معنایی بر رفع کنیبالیز کلمات کلیدی
بسیاری از متخصصان سئو می گویند که کلید موفقیت در سئو این است که خود را به عنوان یک منبع معتبر برای کلمات کلیدی در صنعت خود، حتی کلمات کلیدی خاص معرفی کنید.
خُب رقیب شما همین کار را می کند. ولی در برخی موارد ممکن است در حال رقابت با خودتان باشید.
همه در حال تولید محتوای یکسانی هستند تا در گوگل رتبه بالایی کسب کنند. بنابراین، شما باید خود را متمایز کنید. رقبای شما ممکن است از کلمات کلیدی مشابه شما استفاده کنند، اما آیا آنها سئوی دامنه خود را با پاکسازی محتوای کانیبالز شده و کنیبالیز کلمات کلیدی بهینه می کنند؟
بنابراین، کنیبالیز یک راه عالی برای سوق دادن وب سایت شما به بالای گوگل است.
چگونه کنیبالیز کلمات کلیدی را درست کنیم و رقبای خود را پشت سر بگذاریم؟
- 1- کنیبالیز کلمات کلیدی در سئو چیست؟
- 2- چگونه مشکل کنیبالیز را در وب سایت پیدا کنیم؟
- 3- بهترین راه برای رفع کنیبالیز چیست؟
- 4- نحوه سئو یا بهینه سازی محتوایی که کنیبالیز شده چیست؟
کنیبالیز کلمات کلیدی در سئو چیست؟
همانطور که می دانید، گاهی اوقات دو یا چند URL در یک دامنه ممکن است برای یک کلمه کلیدی یا گروهی از کلمات کلیدی رتبه بگیرند.
وقتی این اتفاق میافتد، گوگل نمیداند کدام قسمت از محتوا را در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) نشان دهد.
هنگامی که این URL ها برای عبارات یکسانی رقابت می کنند، به آن سئو خواری می گویند.
مطالب مرتبط
چگونه پاکسازی کنیبالیز می تواند فورا رتبه شما را افزایش دهد؟
هنگامی که شما و رقبایتان برای کلمات کلیدی یکسانی رتبه می گیرید، اما موقعیت شما در SERP ها پایین تر است، ممکن است مشکل کنیبالیز کلمات کلیدی داشته باشید.
اگر محتوای شما کنیبالیز شده باشد، نه تنها باید با رقبای خود برای کسب جایگاه برتر بجنگید، بلکه باید با صفحات خود نیز مبارزه کنید.
آیا رقابت کافی داشتن در داخل درست است؟
وقتی URL ها با یکدیگر رقابت می کنند، کنیبالیز یک عامل مضر است. اگر تعداد آنها بسیار زیاد باشد، حتی می توانند به اعتبار دامنه شما آسیب برسانند، به خصوص اگر به گوگل نگفته باشید که تفاوت واضحی بین دو محتوای مشابه وجود دارد.
همانطور که می بینید، کنیبالیز ها تأثیر منفی بر سئوی دامنه دارد.
برای حل مشکل کنیبالیز، ابتدا باید بدانیم چگونه آنها را پیدا کنیم.
چگونه مشکل کنیبالیز کلمات کلیدی را در وب سایت پیدا کنیم؟
راه های مختلفی برای یافتن کنیبالیز در دامنه وجود دارد:
- راه دستی
- راه آسان
چگونه کنیبالیز کلمات کلیدی را بصورت دستی پیدا کنیم؟
دو راه برای تعیین کنیبالیز محتوا و کلمه کلیدی بدون استفاده از ابزار وجود دارد:
از یک ردیاب رتبه یا کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید تا ببینید صفحات شما در چه موقعیت هایی در نتایج جستجو رتبه می گیرند و همچنین کلمات کلیدی که برای آنها رتبه بندی می شوند. سپس، URLهای منطبق برای کلمات کلیدی مشابه را پیدا کنید.
محتوای سایت خود را به صورت دستی بررسی کنید تا ببینید چندین صفحه وجود دارد که به یک موضوع می پردازد یا کلمات کلیدی مشابهی را شامل می شود. سپس، به گوگل بروید و کلمه کلیدی مورد نظر خود را جستجو کنید و بررسی کنید که آیا واقعاً این کار را انجام شده یا نه. این کار می تواند به شما در جلوگیری از وقوع کنیبالیز کلمات کلیدی هم کمک کند.
نحوه پیدا کردن مکان خواری کلمه کلیدی با یک کلیک
بعنوان مثال می توان با استفاده از DinoRANK، به سادگی روی یک دکمه کلیک کنید و فوراً تمام محتوای کنیبالیز خود را ببینید.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک پروژه در ابزار آن ایجاد کنید و آن را با حساب Google Analytics و Google Search Console خود یکپارچه کنید.
اکنون، هنگامی که همه کنیبالیز هایی را که روی وب سایت شما تأثیر می گذارند را پیدا کردید، چه تصمیمی باید بگیرید؟
بهترین راه برای رفع کنیبالیز چیست؟
هنگامی که کنیبالیز ها را در وب سایت خود پیدا کردید، می توانید این مراحل را برای حل مشکل انجام دهید:
- دو URL را در یک URL لینک یا ادغام کنید.
- تغییر مسیر یا ریدایرکت 301 انجام دهید.
- تمرکز خود را به یکی از دو محتوا تغییر دهید و کلمهای را که کنیبالیز میکند، حذف یا بهینه کنید.
- یک تگ متعارف در یکی از دو URL قرار دهید.
- اگر آن را محتوای کم یا تکراری می دانید، یکی از دو محتوا را حذف کنید.
چگونه بهترین روش را انتخاب کنم؟
مطالب مرتبط
هنگام مواجهه با کنیبالیز برای انجام بهینه ترین عمل چه تحلیلی باید انجام دهید؟
بیایید بگوییم که شما 2 URL از یک دامنه دارید که برای یک کلمه کلیدی قرار گرفته اند. 1 URL در موقعیت 5 و URL دیگر در موقعیت 7 در SERP ها قرار دارد.
در این صورت باید:
- محتوای هر دو صفحه را بررسی کنید تا ببینید آیا آنها به یک موضوع می پردازند یا کلمات کلیدی مشابهی را شامل می شوند. اگر چنین است، آنها با یکدیگر رقابت می کنند و باعث کنیبالیز می شوند.
- همانطور که با تعداد لینک های ورودی، کیفیت لینک ها، ساختار سایت و غیره اندازه گیری می شود، اعتبار هر صفحه را بررسی کنید. صفحه با اعتبار بالاتر احتمالاً در نتایج جستجو عملکرد بهتری خواهد داشت.
- ترافیک دریافت شده توسط هر صفحه را بررسی کنید تا ببینید کدام یک بازدیدهای بیشتری دارد و بررسی کنید که کدام URL به هدف جستجوی یا آن کلمات کلیدی پاسخ بهتری می دهد.
- نرخ تبدیل هر صفحه را بررسی کنید تا ببینید کدام یک فروش یا اقدامات تبدیل بیشتری ایجاد می کند.
پس از انجام تجزیه و تحلیل، عناصر کافی برای تشخیص اقداماتی که باید در هر کنیبالیز انجام دهید، خواهید داشت.
ادغام لینک ها برای جلوگیری از کنیبالیزه شدن
معمولاً، محتوا در یکی از دو نشانی اینترنتی ادغامشده (یکی که دارای اعتبار بالاتر یا ترافیک بالاتر است) ادغام میشود و URL حذفشده باید به یک تغییر مسیر 301 تبدیل شود.
تاثیر این تغییرات معمولا در تعداد بسیار بالایی از موارد مثبت است.
حتی اگر هر دو محتوا عملکرد خود را انجام دهند (به عنوان مثال، یک URL به محصول و دیگری به یک پست وبلاگ تعلق دارد)، گزینه بهتر برای بهینه سازی انتخاب یک تگ متعارف است. باید یکی از URL ها به موتورهای جستجو نشان دهد که صفحه اصلی است.
در هر صورت، نظارت مداوم بر عملکرد صفحات و انجام تنظیمات در صورت لزوم برای جلوگیری از کنیبالیز در آینده مهم است.
مقالات مرتبط
نحوه بهینه سازی یا سئو محتوایی که کنیبالیز است؟
موتورهای جستجو از الگوریتمهایی برای تعیین ارتباط یک صفحه وب برای یک جستجوی خاص استفاده میکنند و یکی از راههایی که آنها این کار را انجام میدهند شناسایی کلمات کلیدی است که بیشتر در یک صفحه ظاهر میشوند، نسبت به کلمات کلیدی که در سایر صفحات مشابه ظاهر میشوند.
قبل از بهینه سازی یا عدم بهینه سازی یکی از این دو محتوا، باید همه کلمات کلیدی را برای هر URL که کنیبالیز می شود، بدانید.
سپس، باید محتوای معنایی آنها را با تجزیه و تحلیل TF * IDF تجزیه و تحلیل کنید.
بنابراین، تجزیه و تحلیل URL که میخواهید محتوای آن را برای یک کلمه کلیدی خاص با TF*IDF بهینهسازی/پخش کنید، به شما این امکان را میدهد که بفهمید کدام کلمات کلیدی مربوط به آن محتوا هستند.
تاثیر سئو معنایی بر رفع کنیبالیز کلمات کلیدی
گسترش و سئو معنایی محتوایی که در حال حاضر رتبه بالایی داشته است، خواه کنیبالیز باشد یا نه، یکی از بهترین راه ها برای به دست آوردن ارتباط بیشتر برای آن دسته از عباراتی است که فقط برداشت یا چند کلیک دریافت کرده اند. این به این دلیل است که شما اکنون غنای معنایی بیشتری را به آن محتوا ارائه می کنید.
در مدت زمان بسیار کوتاهی، فرصت ها و ایده های محتوایی را با ساختار سرفصل بهینه، از جمله کلمات کلیدی معنایی مرتبط مورد نیاز برای رتبه بندی، کشف خواهید کرد.
علاوه بر این، اگر این پسوند محتوای معنایی با برخی لینکهای داخلی به آن URL بهینه شده تکمیل شود، و شما این کار را با متن لنگر کلمه کلیدی اصلی یا کلمات کلیدی معنایی دقیق انجام دهید، اعتبار و معمولی بودن URL مورد نظر خود را تقویت خواهید کرد.
با لینک های داخلی، به لطف تحلیل برجستگی معنایی TF*IDF، زمینه معنایی بیشتری بدست می آورید و اعتبار آن صفحه را که قبلاً بهینه شده است، تقویت می کنید.