وفاداری مشتری به معنای تمایل یک مشتری به خرید مکرر یک محصول یا خدمت از یک برند یا شرکت است. مشتری وفادار مزایای زیادی از جمله افزایش فروش، کاهش هزینهها، توسعه بازار و توصیههای مثبت برای کسب و کار دارد.
در این پست ما به همه چیزهایی که باید در مورد وفاداری مشتری بدانید را توضیح میدهیم.
وفاداری مشتری چیست؟
وفاداری یعنی تمایل یک مشتری برای خرید دوباره و یا دوباره کارکردن با یک برند است و این نتیجه یک تجربه مثبت، رضایت مشتری و ارزش محصولات یا خدماتی است که مشتری از معامله با شما دریافت می کند.
آیا می دانید به دست آوردن مشتری جدید چندین برابر هزینه فروش به مشتری فعلی است؟ یعنی حدود 5-25 برابر بیشتر هزینه دارد.
نه تنها این ، بلکه مشتریان موجود 67٪ بیشتر از مشتریان جدید از شما خرید میکنند. به طور خلاصه، وفاداری مشتری واقعا سودآور است – و برنامه های وفاداری مشتری در نهایت هزینه خود را پرداخت برمیگردانند.
با توجه به آماری مانند این ، کسب و کارها باید در مورد آنچه انجام می دهند فکر کنند تا مشتریان خود را به سمت کار خود بازگرداند.
به نظر می رسد، برندها باید خدمات عالی به مشتری ارائه کنند تا مشتریان به اشتراک خود یا خرید ادامه دهند. اما وفاداری مشتری در موفقیت برندها بسیار اهمیت دارد، زیرا مشتریان وفادار می توانند سریعتر از بخش فروش برای شما بازاریابی کنند.
چرا وفاداری مشتری مهم است؟
وفاداری مشتری چیزی است که تمام شرکتها باید آرزوی داشتن آنرا داشته باشند: هدف از راه اندازی یک کسب و کار جذب و نگه داشتن مشتریهای خوشحال است ازمحصولات شما را برای راهبرد درآمدیتان استفاده می کنند. مشتریان وفادار بیشتر با برندهایی که به آنها وفادار هستند، وقت می گذرانند و در مورد این برندها به دوستان و همکارانشان توضیح میدهند، که این امر به سرازیر شدن رایگان مشتریان دیگر برای شما منجر میشود.
داده های زیادی برای حمایت از طرح ارزشمند پرورش وفاداری مشتری وجود دارد:
- مشتریان وفادار بیشتر با برندهای مورد علاقه خود تبادل و برای آنها هزینه می کنند.
- مشتریان وفادار بیشتر از دیگران هزینه می کنند.
- مشتریان وفادار در مورد تجربیات مثبت شما با خانواده و دوستانشان سخن می گویند.
بازاریابی دهان به دهان بیشتر از محتوا و تبلیغات بزرگ در راهنمایی مشتریان جدید مؤثر است و به نوبه خود، این مشتریان ارجاع شده به مشتریانی وفادار تبدیل می شوند که احتمالاً بیشتر از حد متوسط خرج می کنند.
در دنیایی که صدها گزینه مختلف برای تقریباً هر کالایی یا خدمتی که مشتری می تواند خریداری کند، وجود دارد واقعیت این است که بسیاری از افراد به عقب بازگشته و به همان برندهایی که واقعاً دوستشان دارند متعهد میمانند. این نشان می دهد که مشتری وقتی به یک برند تجاری اعتماد و علاقه دارد، بسیار ارزشمند است.
از آنجایی که می دانیم برای به دست آوردن مشتری جدید بیشتر از حفظ مشتری موجود هزینه باید کرد، چشم انداز متحد و فعال کردن مشتریان وفادار شما برای جذب افراد جدید باید اینگونه باشد که بازاریابان و فروشندگان موفقیت مشتری را چند برابر نمایند.
چطور یک مشتری وفادار بسازیم؟
برای جذب و افزایش مشتری وفادار، راهکارهای مختلفی وجود دارد. برخی از این راهکارها عبارتند از:
- ارائه خدمات با کیفیت بالا و پاسخگویی به نظرات و شکایات مشتریان
- ارائه ارزش اضافی به مشتریان، مانند تخفیفها، جوایز، هدایا، آموزشها و پشتیبانی
- ایجاد رابطه شخصی و عاطفی با مشتریان، مانند تبریک روزهای خاص، تقدیر از بازخوردها، فرستادن پیامهای سفارشی
- اعمال استراتژیهای بازاریابی رابطهای، مانند برنامههای وفادارسازی، باشگاه مشتریان، خبرنامهها و شبکههای اجتماعی
- ارائه تجربۀ منحصر به فرد و جذاب برای مشتریان، مانند طراحی جذاب سایت، استفاده از رسانۀ تصویری یا صوتی، اضافه کردن عناصر بازی
وفاداری مشتری در کسب و کار B2B
وفاداری مشتری در کسب و کار B2B به دست آوردن مشتریانی است که محصولات یا خدمات شما را به طور مداوم خریداری می کنند و همچنین به شما به عنوان یک تامین کننده ارزشمند اعتماد می کنند. این امر می تواند به شما در صرفه جویی در هزینه های بازاریابی، افزایش فروش و بهبود سودآوری کمک کند.
در اینجا چند نکته برای ایجاد وفاداری مشتری در کسب و کار B2B آورده شده است:
- ارزش ارائه دهید. این بدان معناست که محصولات یا خدماتی را ارائه دهید که نیازهای مشتریان شما را برآورده کند و ارزش بیشتری نسبت به رقبای شما ارائه دهد.
- ارتباط قوی برقرار کنید. این بدان معناست که با مشتریان خود ارتباط منظم برقرار کنید و به نیازها و نگرانی های آنها گوش دهید.
- قابل اعتماد باشید. این بدان معناست که همیشه به قول خود عمل کنید و آنچه را که به مشتریان خود قول داده اید ارائه دهید.
- خلاق باشید. این بدان معناست که به دنبال راه های جدیدی برای ایجاد مشتری وفادار باشید، مانند ارائه برنامه های وفاداری، تخفیف ها یا خدمات اضافی.
- محترم باشید. این بدان معناست که به مشتریان خود احترام بگذارید و آنها را به عنوان افراد ارزشمند ببینید.
با پیروی از این نکات، می توانید وفاداری مشتری را در کسب و کار B2B خود ایجاد کنید و روابطی را ایجاد کنید که برای سال های آینده پایدار باشد.
منبع: سایت هاب اسپات