مرچندایزینگ چیست و چگونه در بازاریابی به کار می رود؟

Home » بلاگ » مقالات » مرچندایزینگ چیست و چگونه در بازاریابی به کار می رود؟

مرچندایزینگ

مرچندایزینگ (Merchandising) عمل و فرآیند نمایش و فروش محصولات به مشتریان است. حال این فروش چه دیجیتال و چه در فروشگاه باشد، خرده فروشان برای تأثیرگذاری بر قصد مشتری و رسیدن به اهداف فروش خود از مرچندایزینگ استفاده می کنند.

مرچندایزینگ چیست؟

مرچندایزینگ هر کاری است که شما برای تبلیغ و فروش محصولات خود پس از حضور مشتری بالقوه در فروشگاه شما انجام می دهید. وقتی در مورد کالا صحبت می کنیم، در مورد محصولات موجود برای فروش معمولاً در یک محیط خرده فروشی صحبت می کنیم.

از آنجایی که فرآیند فروش اغلب با چشم ها شروع می شود، مرچندایزینگ معمولاً شامل ارائه محصولات در یک نور مطلوب بصری برای تشویق و خرید است.

تاریخچه مرچندایزینگ

برای شروع، باید بدانید مرچندایزینگ به اندازه تجارت قدیمی است. خریداران و فروشندگان همیشه وارد روابط پویایی شده اند که به موجب آن اولی بر ارائه ارزش کافی برای انجام فروش متمرکز بوده است و دومی بر درک اینکه آیا ارزش خرید را دارد یا خیر.

اگر وارد بازارهای بنارس، هند، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مستمر مسکونی شوید، خواهید دید که شباهت‌هایی بین اشکال قدیمی و حتی دیجیتالی‌ترین تلاش‌های مرچندایزینگ در طراحی سایت امروزی وجود دارد.

مانند بسیاری از بازارهای بیرونی جهان و فضاهای مرچندایزینگ در مراکز خرید، عناصر بصری در بنارس به طور کامل به نمایش گذاشته شده است. و بسیاری از تکنیک های امروزی، از جمله استفاده از رنگ و دستکاری ترافیک، نیز استفاده می شود.

آنچه که امروزه به عنوان تکنیک‌های مرچندایزینگ جدید می‌بینیم، صرفاً برداشت‌های تازه‌ای از آنچه هزاران سال وجود داشته است را پوشش می دهد.

به عنوان مثال، استفاده امروزی از هولوگرام برای جلب توجه بازدیدکنندگان مرکز خرید، تفاوت چندانی با نحوه جلب توجه گردشگران به غرفه های خاص توسط مارگیران در بنارس ندارد.

نمایشگرهای مرچندایزینگ همیشه مهم بوده اند، چه در مورد آیفون صحبت کنیم یا گوشت.

انواع تکنیک های مرچندایزینگ

هم در فروشگاه‌های فیزیکی و هم در فروشگاه‌های دیجیتال، انواع تکنیک‌های مرچندایزینگ برای چیدمان محصولات، انتقال ارزش آنها و ایجاد یک تجربه بهینه برای مشتری استفاده می‌شود. بسیاری از رشته ها زیر چتر بازرگانی قرار می گیرند و انواع مختلفی از مرچندایزینگ وجود دارد. این موارد شامل، اما محدود به موارد زیر نیست:

  • Product merchandising
  • Retail merchandising
  • Visual merchandising
  • Digital merchandising
  • Omnichannel merchandising

استراتژی های مرچندایزینگ

برخی از محبوب‌ترین راه‌ها برای ترغیب خریداران به خرید عبارتند از:

  • نمایشگرهای پنجره ای و داخل فروشگاه
  • گروه بندی محصولات مرتبط با هم
  • تابلوهای قفسه
  • تبلیغات درون فروشگاهی که کالا را نشان می دهد
  • نمونه ها و هدایا
  • سر و صدا در فروشگاه
  • قفسه های مجهز
  • اقلام تبلیغاتی برجسته

پاکیزگی را فراموش نکنید

مطمئن شوید که محصولات شما جذاب به نظر می رسند، این کلید مرچندایزینگ موثر است، اما بقیه فضا چگونه به نظر می رسد؟ آیا مشتریان موارد زیر را می بینند:

  • کف ها و راهروها را تمیز هستند
  • قفسه ها و محصولات بدون گرد و غبار
  • محصولاتی که به طور مرتب روی هم چیده شده یا آویزان شده اند
  • احساس سازماندهی، به جای هرج و مرج طاقت فرسا
  • تصاویری از محصولات مرتبط با هم تنظیم شده اند تا نحوه استفاده از آنها را نشان دهند
  • فضای آرنج کافی برای حرکت راحت

مزایای مرچندایزینگ

برخی از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک، مرچندایزرهای حرفه‌ای بصری را استخدام می‌کنند تا بیایند و نمایشگرها و کف فروش‌هایشان را اصلاح کنند و در آخر متوجه می شوند که هزینه‌ها ارزشش را دارد. اما مرچندایزینگ فراتر از جابجایی موجودی کالا، برنامه ریزی فضا و مرحله بندی محصول است. بازده موثر عبارت است از:

  • فروش بالاتر
  • گردش موجودی سریعتر
  • خریدارانی که زمان بیشتری را در فروشگاه می گذرانند
  • مشتریان راضی تر

افزایش وفاداری مشتری

فروشگاه‌هایی که محصولاتی را ارائه می‌کنند که مشتریان اغلب به دنبال آن‌ها هستند و در یک نمایشگر دلپذیر یا به‌طور مرتب در کنار هم قرار دارند، مشتریانی را خواهند یافت که به‌طور منظم برای خرید بیشتر مراجعه می‌کنند.

چرخه و تنوع در مرچندایزینگ

مرچندایزرهای امروزی، به جای پایبندی به آنچه راحت است، به تغییرات تمایل دارند. آنها به یکباره از فناوری های جدید استقبال می کنند و به مشتریان گوش می دهند. و همواره در حال شکل دادن (و شکل گیری توسط) تکامل مداوم مرچندایزینگ دیجیتال هستند.

با این حال، برای درک بهتر، باید بدانیم که چرخه ها و تنوع چگونه نقش کلیدی ایفا می کنند.

برای مثال، برخی از مرچندایزرها، مانند شکلات‌فروشی‌ها، می‌توانند بیش از 80 درصد از کل فروش خود را در فصل تعطیلات کسب کنند. برای آنها، نمایش مداوم شکلات‌های جدید، تخفیف‌ها و نمایش‌های جذاب به اندازه اطمینان از داشتن یک استراتژی مرچندایزینگ قوی برای ماه‌های دی، بهمن و اسفند مهم خواهد بود.

علاوه بر این، اینکه مرچندایزینگ چیست و به چه شکلی انجام می گیرد تا حدودی به تنوع (جغرافیا و خود محصولات و خدمات) هم بستگی دارد.

به عنوان مثال، در یک شهر فناور محور، مرچندایزرهای سخت‌افزار قرار نیست کیسه‌های نمک و بیل به نمایش بگذارند.

بنابراین در حالی که اصول مرچندایزینگ یکسان است، استراتژی ها و تکنیک های عمل تغییر خواهد کرد. این می تواند شامل تغییراتی در موارد زیر باشد، از جمله:

  • چگونه اولین برداشت ها ایجاد می شود
  • نحوه استفاده از نورپردازی
  • چگونه ترافیک دستکاری می شود
  • کدام معیارها ردیابی می شوند
  • کدام اصول علمی باید اعمال شود

زنجیره تامین در مرچندایزینگ

در نهایت، هیچ بحثی در مورد مبانی مرچندایزینگ بدون ذکر زنجیره تامین بازرگانی کامل نمی شود.

در حالی که بسیاری از علاقه مندان، مرچندایزینگ را به‌عنوان نمایش بصری و تبلیغات محصولات می‌بینند، اما این تخصص شامل کارهای پشت صحنه برای در دسترس قرار دادن محصولات است.

یکی از این کارهای مهم می تواند شامل سفارش از عمده فروشان و مدیریت موجودی کالا باشد که شامل عناصر حسابداری و مدیریت است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مرچندایزینگ، سایر تکنیک های نقطه فروش با ما تماس بگیرید.

5/5 - (25 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *