طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا)

طراحی سایت ریسپانسیو

مردم به طور متوسط 3.3 ساعت در روز را صرف تعامل با شبکه‌های دیجیتال در گوشی‌های هوشمند خود می‌کنند. به دلیل این تغییر در رفتار مصرف کننده، دیگر داشتن وب سایتی که فقط با کامپیوتر یا لپ تاپ هماهنگ باشد، کافی نیست. حال چگونه وب‌سایت‌ها می‌توانند با انواع دستگته‌ها و صفحه‌نمایش مختلف هماهنگ باشند؟ پاسخ طراحی وب سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا RWD است.

در این مقاله شما را با طراحی وب سایت ریسپانسیو (واکنشگرا) و نحوه عملکرد آنها در دستگاه‌های مختلف آشنا خواهیم کرد.

طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

در سال 2015، دنیای بازاریابی با چیزی که به عنوان Mobilegeddon روبه‌رو شد. در 21 آوریل 2017، گوگل اعلام کرد که موبایل فرندلی بودن سایت یک نماد رتبه بندی است، به این معنی که وب‌سایت های سازگار با موبایل و پاسخگو در نتایج جستجو بالاتر ظاهر می‌شوند.

طراحی وب ریسپانسیو که طراحی RWD نیز نامیده می‌شود، یک رویکرد طراحی وب مدرن است. وب سایتی بصورت واکنشگرا طراحی شده باشد، به طور خودکار برای صفحه نمایش‌هایی با اندازه‌های مختلف تنظیم می‌شود. یک وب‌سایت واکنش‌گرا، می‌تواند صفحات سایت شما روی هر دستگاهی (دسکتاپ، لپ تاپ، تبلت یا گوشی هوشمند) بارگذاری کند و همچنان ظاهر و عملکرد خوبی داشته باشد.

یک سایت ریسپانسیو از نقاط شکست استفاده می‌کند تا مشخص کند که طرح یک سایت چگونه باید ظاهر ‌شود: یک طرح در بالای نقطه شکست استفاده می شود و طرح دیگری در زیر آن نقطه شکست اعمال می شود. نقاط شکست معمولا بر اساس عرض مرورگر است.

چرا طراحی وب سایت ریسپانسیو مهم است؟

زمانی بود که مردم فقط از طریق رایانه رومیزی به وب سایت ها دسترسی داشتند. اکثریت قریب به اتفاق مانیتورهایی با اندازه‌ی تقریباً یکسانی داشتند. وب سایت ها هم برای بازدیدکنندگان بصورت متوسط طراحی شدند. امروزه، مردم از دستگاه‌های مختلف با صفحه‌نمایش‌هایی از 2 اینچ تا 27 اینچ یا بیشتر به وب‌سایت‌ها سر می‌زنند و انتظارات تغییر کرده است. مشتریان انتظار دارند وب سایتی که بازدید می کنند بداند که از تبلت به جای رایانه شخصی استفاده می‌کند. آنها انتظار دارند که سایت با آنها سازگار شوند.

مزایای طراحی وب ریسپانسیو برای طراحان وب و صاحبان مشاغل

مطالعات اخیر گوگل تأیید می‌کند که هر کسب‌وکاری – چه کوچک، چه متوسط یا بزرگ، اگر بخواهد مزیت رقابتی کسب کند و بعداً آن را حفظ کند، باید یک وب‌سایت واکنش‌گرا داشته باشد. برای اثبات این حرف به آمار بازاریابی زیر نگاهی بیندازید:

  • 57 درصد از کاربران می‌گویند که کسب‌وکاری با طراحی ضعیف سایت موبایل (socPub) را دوست ندارند.
  • اکنون 70 درصد از کل ترافیک آنلاین از گوشی های هوشمند و تبلت ها می‌آید و هر روز در حال افزایش است.
  • 69 درصد از کاربران تلفن‌های هوشمند نیز می‌گویند که احتمال خرید از شرکت هایی با سایت های تلفن همراه که به راحتی به سؤالات یا نگرانی های آنها می پردازند بیشتر است.
  • امروزه مردم 2 برابر بیشتر از هر جای دیگری با برندهای تلفن همراه تعامل دارند – که شامل تلویزیون، داخل فروشگاه می‌شود (گوگل، 2017)
  • در سال 2017 – 50 درصد از جستجوهای B2B در گوشی های هوشمند انجام می‌شد و تا سال 2020 به 70 درصد افزایش یافته است.
  • از هر چهار دارنده گوشی هوشمند سه نفر برای رفع نیازهای فوری خود ابتدا به جستجوی موبایل روی می آورند.
مقالات مرتبط

طراحی وب سایت ریسپانسیو و سئو

یک سایت برای هر دستگاه: چه در یک iMac 27 اینچی باشید یا از صفحه نمایش تلفن Android، وب سایت برای احساس خوب و جلب رضایت کاربر پیکربندی می‌شود.

طراحی بهینه برای دستگاه: با رویکرد طراحی وب واکنش‌گرا، همه تصاویر، فونت‌ها و سایر عناصر HTML به طور مناسب مقیاس‌بندی می‌شوند و اندازه صفحه نمایش کاربر را به حداکثر می‌رسانند.

بدون نیاز به تغییر مسیر: گزینه های دیگر برای طراحی برای چندین دستگاه نیاز به استفاده از تغییر مسیر برای ارسال کاربر به نسخه مناسب یک صفحه وب دارد. بدون نیاز به تغییر مسیر، کاربر می تواند در اسرع وقت به محتوایی که می‌خواهد نگاه کند دسترسی پیدا کند.

طراحی وب ریسپانسیو از نظر قیمت نیز موثر است. همچنین مدیریت آن برای شما آسان تر است. لازم نیست دوبار تغییرات را ایجاد کنید. در عوض، می‌توانید روی یک وب سایت کار کرده و آن را به روز کنید.

وب سایت های واکنش گرا چگونه کار می‌کنند؟

یک وب سایت از مجموعه ای از فایل ها تشکیل شده است (صفحه وب – صفحه اصلی، صفحه درباره ما، و غیره). هر فایل حاوی کد هایHTML و محتوا (متن و تصاویر) است. صفحات وب با فایل‌هایی به نام Cascading Style Sheets (CSS) استایل دهی می‌شوند. برای سهولت توضیح، بیایید بگوییم که یک وب سایت استاندارد (غیر ریسپانسیو) دارای مجموعه‌ای از فایل‌ها و چند فایل CSS است که ظاهر سایت را کنترل می‌کنند.

به جای ایجاد یک سایت از چند پایگاه کد متناظر برای نمایشگرهای با صفحه عریض، رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ، تبلت‌ها و تلفن‌های با اندازه‌های مختلف استفاده کند، یک پایگاه کد واحد می‌تواند از کاربرانی با اندازه‌های متفاوت پشتیبانی کند.

یک وب سایت واکنش گرا بسته به دستگاهی که برای دسترسی به سایت استفاده می‌شود، مجموعه ای جایگزین از فایل های CSS را اعمال می کند.

به عنوان مثال، شخصی که سایت را از طریق دسکتاپ مشاهده می‌کند، یک منوی پیمایش تراز افقی می‌بیند، شخصی که سایت را از دستگاه تلفن همراه مشاهده می‌کند، یک منوی پیمایش عمودی تراز شده با متن بزرگتر دریافت می‌کند که خواندن آن در صفحه کوچکتر آسان تر است.

HTML یکسان برای همه دستگاه‌ها با استفاده از CSS (که طرح‌بندی صفحه وب را تعیین می‌کند) برای تغییر ظاهر صفحه ارائه می‌شود

در طراحی ریسپانسیو، عناصر صفحه با بزرگ شدن یا کوچک شدن نما، تغییر شکل می دهند. طراحی دسکتاپ سه ستونی ممکن است به دو ستون برای تبلت و یک ستون برای تلفن هوشمند تغییر کند. طراحی واکنشگرا برای بازآرایی محتوا و عناصر طراحی به شبکه های مبتنی بر نسبت متکی است.

در حالی که طراحی واکنشگرا به عنوان راهی برای ارائه دسترسی برابر به اطلاعات بدون توجه به دستگاه ظاهر شد، همچنین می توان موارد خاصی را – مانند تصاویر پس زمینه، مانند مثال حمل و نقل لندن در بالا، محتوای ثانویه یا ناوبری تکمیلی – در صفحه نمایش های کوچکتر پنهان کرد. تصمیم گیری در مورد پنهان کردن محتوا و عملکرد یا تغییر ظاهر برای انواع مختلف دستگاه باید بر اساس دانش کاربران و نیازهای آنها باشد.


خدمات طراحی سایت

سرویس طراحی سایت یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. طراحی سایت فروشگاهی، شرکتی، شخصی تنها چند مورد از خدمات طراحی سایت ebgroup است که با وردپرس یا اختصاصی؛ سایت طراحی می‌شود.

آیا وب سایت من واکنش گرا است؟

شما به سرعت می‌توانید ببینید که آیا یک وب سایت در مرورگر واکنش گرا است یا نه. چگونه طراحی وب واکنش گرا را بررسی کنیم:

  • گوگل کروم را باز کنید
  • به وب سایت خود بروید
  • Ctrl + Shift + I را فشار دهید تا Chrome DevTools باز شود
  • Ctrl + Shift + M را فشار دهید تا نوار ابزار دستگاه را تغییر دهید
  • صفحه سایت را از نظر موبایل، تبلت یا دسکتاپ مشاهده کنید

همچنین می‌توانید از یک ابزار رایگان مانند Google’s Mobile-Friendly Test استفاده کنید تا ببینید آیا صفحات وب‌سایت شما سازگار با موبایل هستند یا خیر. شما می‌توانید با روش‌های طراحی دیگر سایت، مانند طراحی تطبیقی، به سازگاری با موبایل دست پیدا کنید، اما طراحی وب واکنش‌گرا به دلیل مزایای آن رایج‌ترین روش است.

آژانس طراحی وب سایت ریسپانسیو

eBgroup به دلیل استفاده از طراحی واکنشگرا درطراحی سایت برای مشتریان معروف است. ما خصوصیات زیر را در طراحی سایت واکنشگرا در نظر می‌گیریم:

ایجاد تجربیات قابل استفاده

از آنجایی که طراحی سایت واکنش گرا به یکپارچه سازی عناصر در سراسر صفحه متکی است، طراحی و توسعه نیاز به همکاری نزدیک با هم دارند تا از به یک تجربه قابل استفاده در دستگاه‌هی مختلف برسند.

طراحی ریسپانسیو اغلب مانند حل یک معما است. چگونه عناصر را در صفحات بزرگتر سازماندهی مجدد کنیم تا با صفحات لاغرتر و طولانی تر مطابقت داشته باشند یا برعکس. پس تنها قرار گرفتن عناصر در یک صفحه کافی نیست. برای موفقیت یک طراحی واکنش گرا، طراحی باید در تمام وضوح و اندازه های صفحه نمایش قابل استفاده باشد.

هنگامی که عناصر در اطراف صفحه حرکت می‌کنند، تجربه کاربر می‌تواند از یک نمای سایت به نمای بعدی کاملاً متفاوت باشد. این موضوع مهم است که تیم‌های طراحی و توسعه با هم کار کنند. همچنین ببینند نتیجه نهایی این تغییر چگونه به نظر می‌رسد و چگونه بر تجربه کاربر تأثیر می‌گذارد.

مقالات مرتبط

فریم ورک ها

بسیاری از تیم‌ها برای کمک به ایجاد طرح‌ها به فریم ورک محبوب طراحی واکنش‌گرا مانند Bootstrap می‌رسند. چنین فریم ورک هایی می توانند کمک بزرگی در پیشبرد توسعه باشند. با این حال، به جای اینکه کارکرد آن، به دقت در نظر بگیرید که چگونه چارچوب با محتوا و عملکرد سایت شما کار می‌کند.

ما همیشه انجام تست قابلیت استفاده روی طرح ها را بررسی می‌کنیم. برای طراحی‌های واکنش‌گرا، توصیه می‌کنیم بین پلتفرم‌های مختلف آزمایش کنید. طراحی وب سایتی که روی دسکتاپ قابل استفاده باشد به اندازه کافی دشوار است. طراحی وب‌سایتی که در بسیاری از بازآرایی‌ها یا پیکربندی‌های عناصر آن، در اندازه‌ها و جهت‌گیری‌های مختلف صفحه نمایش قابل استفاده باشد، پیچیده‌تر است. همان عنصر طراحی که ممکن است به صورت شناور روی دسکتاپ کار کند، ممکن است به طرز وحشتناکی روی تلفن هوشمند کار کند یا برعکس.

تمرکز بر محتوا

اولویت بندی محتوا یکی از جنبه‌های کلیدی برای انجام طراحی واکنشگرا است. محتوای حتی اگر زیاد باشد روی یک مانیتور دسکتاپ بزرگ نسبت به صفحه نمایش کوچک گوشی هوشمند قابل مشاهده تر است. اگر کاربران فوراً آنچه را که می خواهند در یک مانیتور دسکتاپ نبینند، می‌توانند به راحتی به اطراف صفحه نگاهی بیندازند تا آن را کشف کنند. در گوشی های هوشمند، کاربران ممکن است مجبور شوند برای کشف محتوای مورد علاقه خود، پیمایش کنند. اولویت بندی محتوای هوشمند به کاربران کمک می‌کند تا آنچه را که به آن نیاز دارند را کارآمدتر بیابند.

عملکرد بالا

عملکرد می‌تواند یک مشکل در طراحی واکنش گرا باشد. RWD کد یکسانی را به همه دستگاه‌ها ارائه می‌کند، صرف نظر از اینکه قطعه کد برای آن طراحی اعمال می‌شود یا خیر. تغییرات در طراحی در سمت کاربر اتفاق می‌افتد، به این معنی که هر دستگاه – تلفن، تبلت یا رایانه – کد کامل همه دستگاه‌ها را دریافت می‌کند و آنچه را که نیاز دارد دریافت می‌کند.

یک گوشی هوشمند 4 اینچی همان کد مانیتور دسکتاپ 24 اینچی را دریافت می‌کند. این کار می‌تواند عملکرد گوشی‌های هوشمند را که ممکن است به اتصال داده کندتر و دقیق تر متکی باشد، کاهش دهد. (به همین دلیل است که برخی از سایت‌ها به طراحی تطبیقی روی می‌آورند، جایی که سرور میزبان وب‌سایت دستگاهی را که درخواست می‌کند شناسایی می‌کند و دسته‌های مختلفی از کدهای HTML را بر اساس آن دستگاه تحویل می‌دهد.)

تجربه کاربر

برای ارزیابی واقعی تجربه کاربری یک طراحی واکنش‌گرا، طرح‌های واکنش‌گرای خود را فقط در راحتی دفتر خود، روی اتصال پرسرعت آزمایش نکنید. با تلفن هوشمند خود وارد سایت شوید – بین ساختمان‌های بلند در شهر، در اتاق‌های کنفرانس داخلی یا زیرزمین‌ها، در مناطق دورافتاده با اتصال نقطه‌ای، در نقاط مشکل دار برای اتصال شبکه تلفن همراه و ببینید که سایت شما چگونه کار می‌کند.

شرایط متنوع هدف بسیاری از طراحی‌های واکنش‌گرا این است که بدون توجه به دستگاه، به اطلاعات دسترسی معادل داشته باشند. اگر زمان دانلود غیرقابل تحمل باشد، کاربر گوشی هوشمند تجربه ای معادل با یک کاربر دسکتاپ ندارد.

نتیجه گیری

طراحی واکنشگرا یک ابزار است، نه یک درمان. استفاده از طراحی واکنش گرا مزایای زیادی در هنگام طراحی در بین دستگاه ها دارد، اما استفاده از این تکنیک تجربه کاربری و قابل استفاده ای را تضمین نمی‌کند (همانطور که استفاده از یک دستور غذای لذیذ باعث ایجاد یک وعده غذایی لذیذ نمی‌شود.) تیم ها باید روی جزئیات محتوا، طراحی، تمرکز کنند. و عملکرد به منظور پشتیبانی از کاربران در همه دستگاه ها در نظر گرفته شود.

5/5 - (55 امتیاز)

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟