راهنمای جامع طراحی رابط کاربری (UI)

طراحی رابط کاربری UI
طراحی رابط کاربری UI

رابط کاربری (UI) نقطه‌ای است که در آن کاربران انسانی با یک کامپیوتر، وب سایت یا برنامه تعامل دارند. هدف از رابط کاربری موثر، آسان و شهودی کردن تجربه کاربر است، که برای دریافت حداکثر نتیجه دلخواه، به حداقل تلاش کاربر نیاز دارد.

رابط کاربری در لایه‌هایی از تعامل ایجاد می‌شود که برای حواس انسان جذاب است (بینایی، لامسه، شنوایی و موارد دیگر). آن‌ها شامل هر دو دستگاه ورودی مانند صفحه کلید، ماوس، پد لمسی، میکروفون، صفحه لمسی، اسکنر اثر انگشت، قلم الکترونیکی و دوربین و دستگاه‌های خروجی مانند مانیتور، بلندگو و چاپگر هستند.

دستگاه‌هایی که با حواس چندگانه تعامل دارند، «واسط کاربری چند رسانه ای» نامیده می‌شوند. برای مثال، رابط کاربری روزمره از ترکیبی از ورودی لمسی (صفحه کلید و ماوس) و خروجی دیداری و شنیداری (مانیتور و بلندگو) استفاده می‌کند.

طراحی رابط کاربری (UI) چیست؟

طراحی رابط کاربری (UI) فرآیندی است که طراحان برای ایجاد رابط در نرم‌افزار، وب سایت یا دستگاه‌های رایانه‌ای با تمرکز بر ظاهر یا سبک آن استفاده می‌کنند. هدف طراحان ایجاد رابط‌هایی است که استفاده از آن‌ها برای کاربران آسان و لذت بخش باشد. طراحی رابط کاربری به رابط‌های گرافیکی کاربر و سایر اشکال – به عنوان مثال، رابط‌های کنترل شده با صدا اشاره دارد.

اهمیت رابط کاربری (UI)

رابط کاربری برای برآورده کردن انتظارات کاربر و پشتیبانی از عملکرد موثر سایت شما مهم است. یک رابط کاربری که به خوبی اجرا شده باشد، تعامل مؤثر بین کاربر و برنامه، برنامه یا ماشین را از طریق تصاویر متضاد، طراحی تمیز و پاسخگویی تسهیل می‌کند. هنگام طراحی UI برای سایت، باید انتظارات کاربر را از نظر دسترسی، زیبایی بصری و سهولت استفاده در نظر بگیرید. ترکیبی بهینه از تصاویر موثر و پاسخگویی کارآمد، نرخ تبدیل سایت شما را بهبود می‌بخشد، زیرا نیازهای کاربر را پیش بینی می‌کند و سپس آن نیازها را برآورده می‌کند.

انواع رابط کاربری

رابط‌های کاربری نقاط دسترسی هستند که در آن کاربران با طراحی‌ها تعامل دارند. انواع رابط کاربری عبارتند از:

رابط‌های کاربری گرافیکی (GUI)

کاربران با نمایش‌های بصری روی پانل‌های کنترل دیجیتال تعامل دارند. دسکتاپ کامپیوتر یک رابط کاربری گرافیکی است.


خدمات طراحی سایت

سرویس طراحی سایت یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. طراحی سایت فروشگاهی، شرکتی، شخصی تنها چند مورد از خدمات طراحی سایت ebgroup است که با وردپرس یا اختصاصی؛ سایت طراحی می‌شود.

رابط‌های کنترل‌شده صوتی (VUI)

کاربران از طریق صدای خود با آن‌ها تعامل دارند. اکثر دستیارهای هوشمند – به عنوان مثال سیری در آیفون و الکسا در دستگاه‌های آمازون VUI هستند.

رابط کاربری لمسی

رابط کاربری از طریق لمس. اکثر گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و هر دستگاهی که با استفاده از صفحه نمایش لمسی کار می‌کند از ورودی لمسی استفاده می‌کند.

رابط‌های مبتنی بر ژست

کاربران از طریق حرکات بدن با فضاهای طراحی سه بعدی درگیر می‌شوند: به عنوان مثال، در بازی‌های واقعیت مجازی (VR).

رابط خط فرمان (CLI)

یک رابط کاربری مبتنی بر متن (UI) است که برای اجرای برنامه‌ها، مدیریت فایل‌های رایانه و تعامل با رایانه استفاده می‌شود. به رابط‌های خط فرمان، رابط‌های کاربری خط فرمان، رابط‌های کاربری کنسول و رابط‌های کاربر کاراکتر نیز گفته می‌شود.

رابط کاربری (MDI)

رابط چند سندی (MDI) یک رابط کاربری گرافیکی است که در آن چندین پنجره در زیر یک پنجره والد قرار دارند. چنین سیستم‌هایی اغلب به پنجره‌های کودک اجازه می‌دهند تا پنجره‌های دیگر را نیز درون خود جاسازی کنند و سلسله مراتب تودرتو پیچیده‌ای را ایجاد کنند. منو یکی از انواع این مدل رابط گرافیکی است.

مقالات مرتبط

رابط کاربری تحت فرم (FBI)

این روشی است که به شما امکان می‌دهد با یک برنامه تعامل داشته باشید. فرم معمولاً انتخاب‌های محدودی را برای استفاده ارائه می‌دهد.

به عنوان مثال، یک رابط فرم برای تنظیم ویژگی‌های متن در نرم‌افزار کاربردی ممکن است گزینه‌های انتخاب اندازه قلم، رنگ، و سبک را ارائه دهد. همچنین می‌تواند برای وارد کردن داده‌ها به یک سیستم استفاده شود، به عنوان مثال یک سیستم پایگاه داده معمولاً به شما امکان می‌دهد فرمی برای وارد کردن داده‌ها در جداول ایجاد کنید.

یک رابط فرم که به شما امکان می‌دهد با نرم‌افزار سیستم تعامل داشته باشید، ممکن است گزینه‌هایی مانند انتخاب وضوح صفحه نمایش، زبان پیش فرض، سبک صفحه کلید و غیره را ارائه دهد.

رابط کاربر زبان طبیعی (LUI یا NLUI)

نوعی رابط انسانی کامپیوتری است که در آن پدیده‌های زبانی مانند افعال، عبارات و جملات به عنوان کنترل‌های UI برای ایجاد، انتخاب و اصلاح داده‌ها در برنامه‌های کاربردی نرم‌افزار عمل می‌کنند.

عناصر مهم در طراحی رابط کاربری UI

در طراحی رابط کاربری UI، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

کاربران به سرعت طرح‌ها را بررسی و قضاوت می‌کنند و به قابلیت استفاده و دوست داشتنی بودن اهمیت می‌دهند.

آن‌ها به طراحی شما اهمیت نمی‌دهند، بلکه به انجام کارها به راحتی و با حداقل تلاش اهمیت می‌دهند.

بنابراین طراحی شما باید «نامرئی» باشد: کاربران نباید روی آن تمرکز کنند، بلکه باید روی انجام کارها تمرکز کنند: به عنوان مثال، سفارش پیتزا در برنامه یا سایت رستورانی.

همچنین، زمینه‌ها و جریان‌های وظایف کاربران خود را (که می‌توانید از طریق نقشه‌های سفر مشتری بیابید) درک کنید تا بهترین و بصری‌ترین رابط‌های کاربری را که تجربیات یکپارچه را ارائه می‌دهند، به‌خوبی تنظیم کنید.

رابط‌های کاربری نیز باید لذت بخش (یا حداقل رضایت بخش و بدون ناامیدی) باشند.

وقتی طراحی شما نیازهای کاربران را پیش‌بینی می‌کند، آن‌ها می‌توانند از تجربیات شخصی‌تر و همه‌جانبه‌تر لذت ببرند. آن‌ها را خوشحال کنید، و آن‌ها به بازگشت ادامه خواهند داد.

در صورت لزوم، عناصر گیمیفیکیشن می‌توانند طراحی شما را سرگرم کننده‌تر کنند.

رابط‌های کاربری باید با ارزش‌های برند ارتباط برقرار کنند و اعتماد کاربران را تقویت کنند.

طراحی خوب طراحی احساسی است. کاربران احساسات خوب را با برندهایی مرتبط می‌کنند که در همه سطوح با آن‌ها صحبت می‌کنند و جادوی تجربه‌های لذت‌بخش و یکپارچه را زنده نگه می‌دارند.

اصول طراحی رابط کاربری UI

برای ارائه و طراحی رابط‌های کاربری گرافیکی چشم نواز، باید به یاد داشته باشید که کاربران انسان هستند، با نیازهایی مانند راحتی و محدودیت در ظرفیت‌های ذهنی‌شان. پس شما باید این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید:

  • کاری کنید که دکمه‌ها و سایر عناصر رایج عملکرد قابل پیش‌بینی داشته باشند (از جمله پاسخ‌هایی مانند نزدیک کردن به زوم) تا کاربران بتوانند ناخودآگاه از آن‌ها در همه جا استفاده کنند.
  • قابلیت کشف بالا را حفظ کنید. نمادها را به وضوح برچسب‌گذاری کنید و مواردی را که به خوبی نشان داده شده‌اند، بررسی کنید. به عنوان مثال، سایه‌هایی برای دکمه ها.
  • رابط‌ها را ساده نگه دارید (فقط با عناصری که به اهداف کاربران کمک می‌کنند) و احساسی «نامرئی» ایجاد کنید.
  • به چشم و توجه کاربر در مورد چیدمان احترام بگذارید. تمرکز بر سلسله مراتب و خوانایی:
  • از تراز مناسب استفاده کنید. به طور معمول تراز لبه (روی مرکز) را انتخاب کنید.
  • با استفاده از رنگ، روشنایی و کنتراست. از قرار دادن رنگ‌ها یا دکمه‌ها بیش از حد خودداری کنید.
  • متن را از لحاظ فونت، نوع پررنگ/وزن، ایتالیک، حروف بزرگ و فاصله بین حروف بررسی کنید. کاربران باید فقط با اسکن معانی را دریافت کنند.

ادامه:

  • تعداد اقدامات را برای انجام وظایف به حداقل برسانید اما روی یک عملکرد اصلی در هر صفحه تمرکز کنید. با نشان دادن اقدامات ترجیحی، کاربران را راهنمایی کنید.
  • کارهای پیچیده را با استفاده از مراحل تدریجی آسان کنید.کنترل‌ها را نزدیک اشیایی که کاربران می‌خواهند کنترل کنند قرار دهید. برای مثال، دکمه ارسال فرم باید نزدیک فرم باشد.با بازخورد، کاربران را در مورد پاسخ ها/عملکردهای سیستم مطلع کنید.
  • از الگوهای طراحی رابط کاربری مناسب برای کمک به راهنمایی کاربران و کاهش بار استفاده کنید (مثلاً فرم‌های از پیش پر کردن).
  • مراقب استفاده از الگوهای تیره باشید. شامل چک باکس‌های انتخاب و انصراف از قبل پر شده و اقلام مخفیانه در سبد خرید کاربران می‌شود.
  • ثبات برند را حفظ کنید.همیشه مراحل بعدی را ارائه دهید که کاربران می‌توانند به طور طبیعی آن‌ها را استنباط کنند، هر زمینه‌ای که دارند.


خدمات طراحی گرافیک

سرویس طراحی گرافیک یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. برای طراحی اینفوگرافیک، طراحی رابط کاربری وب، طراحی بازاریابی و تبلیغات چند مورد از خدمات طراحی گرافیک ebgroup است.

نکته پایانی

از آنجایی که بهترین رابط کاربری بدون احساس رابط است، باید مستقیم ترین، در دسترس ترین، راحت‌ترین کنترل (و بهترین تجربه) را به کاربران ارائه دهید، جایی که فراموش کنند از طراحی شما استفاده می‌کنند. بنابراین، از خود بپرسید «آیا می‌توانم کارها را ساده‌تر کنم؟»

5/5 - (20 امتیاز)

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟