سایت مپ چیست و چگونه نقشه سایت بسازیم؟

سایت مپ چیست؟

سئو یا بهینه سازی سایت دنیای گسترده‌ای است با یک لیست طولانی از شیوه‌ها و روش‌های فنی که می‌تواند رتبه سایت شما را در موتورهای جستجو بهبود بخشد. نقشه سایت یا سایت مپ (Site Map) یکی از روش‌های بخش فنی سئو است که به افزایش ترافیک ارگانیک شما کمک می‌کند.

در این پست قصد داریم به موضوع سایت مپ چیست و چرا اهمیت دارد و تفاوت بین نقشه‌های سایت HTML و XML، نحوه ایجاد نقشه سایت و نحوه ارسال نقشه سایت به گوگل بپردازیم.

نقشه سایت یا سایت مپ چیست؟

درست مانند نقشه جغرافیایی که به شما کمک می‌کند تا مکان‌هایی را در دنیای واقعی پیدا کنید، نقشه سایت فایلی است که تمام URLهای وب سایت را فهرست می‌کند تا به موتورهای جستجو درباره شکل سازماندهی محتوای سایت کمک کند.

شما می‌توانید نقشه سایت را به عنوان فهرستی از مطالب برای کاربران و موتورهای جستجو در نظر بگیرید که به آن‌ها کمک می‌کند بین صفحات شما تفاوت قائل شوند، سلسله مراتب سایت را بهتر درک کنند و به راحتی در وب سایت حرکت کنند.

بطور کلی دو نوع نقشه سایت وجود دارد:

سایت مپی که به طور خاص برای موتورهای جستجو ساخته شده است (سایت مپ XML) و نقشه سایت بصری که عموماً برای کاربران ایجاد می‌شود (سایت مپ HTML).

نقشه سایت HTML چیست؟

نقشه سایت HTML با این هدف طراحی می‌شود که بازدیدکنندگان سایت را راهنمایی کند و به آن‌ها اجازه دهد به راحتی در صفحات وب سایت حرکت کنند. نقشه‌های سایت HTML معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که شبیه یک طرح کلی ساده و شِمایی از ناوبری سایت باشند، با لینک‌هایی به صفحات که از عنوان صفحه به عنوان متن به حالت لنگر استفاده می‌کند. با دنبال کردن لینک‌های موجود در نقشه سایتHTML، کاربران باید بتوانند تمام اطلاعاتی را که به دنبال آن هستند در وب سایت بیابند. نقشه‌های سایت HTML  معمولاً از فوتر وب سایت در پایین صفحه لینک داده می‌شوند.

نقشه سایت HTML علاوه بر اینکه به بازدیدکنندگان یک راه ساده برای دسترسی به محتوای وب سایت شما می‌دهد، همچنین می‌توانند یک مسیر خزیدن ثانویه برای ربات‌های موتور جستجو فراهم کنند تا به صفحات وب برسند و محتوای شما را بخوانند و فهرست کنند.

جان مولر، تحلیلگر Google Webmaster Trends، هنگامی که از او در مورد عملکرد نقشه‌های سایت HTML و ارزش سئوی آن‌ها در یک وب سایت سوال شد، گفت:

داشتن این نوع نقشه‌های سایت، که اساساً نقشه‌برداری از دسته‌بندی و صفحات جزئیات شما هستند، قطعاً منطقی است – به خصوص اگر نتوانیم به طور معمول یک وب‌سایت را بخزیم. اگر ساختار ناوبری واقعا پیچیده‌ای دارید، یا شاید اگر صفحاتی دارید که تقریباً از طریق فرم‌های جستجو به جای ساختار منطقی به هم متصل هستند، حداقل یک مکان برای درک ساختار سایت، بر اساس لینک‌ها، می‌تواند باشد.

در اینجا یک نمونه نقشه سایت HTML از Apple. com برای شما قرار داده‌ایم که شامل لینک به تمام صفحات فرود، دسته‌بندی و زیر شاخه‌های کلیدی است:

apple sitemap

نقشه سایت XML چیست؟

سایت مپ XML بسیار شبیه نقشه سایت HTML است. به این دلیل که نقشه سایت XML هم فهرستی از URLهای موجود در سایت است. اما این نسخه به طور انحصاری برای ربات‌های موتورهای جستجو ساخته شده تا راهی برای راهنمایی آن‌ها به تمام صفحاتی که می‌خواهید ایندکس شوند، باشد.

نقشه سایت XML، لیستی از صفحات یک سایت است که با فرمت خاصی نوشته شده و اطلاعات سایت را برای ربات‌های جستجوگر (Googlebot) قابل خواندن می‌کند.

به طور شاخص، Googlebot دو کار اساسی دارد:

  • وب را از صفحه‌ای به صفحه دیگر کاوش کند
  • اطلاعات مربوط به لینک‌هایی را که در طول مسیر بازدید می‌کند و نحوه ارتباط آن‌ها را ثبت کند

گوگل از این اطلاعات برای ایجاد نتایج جستجو استفاده می‌کند و تعیین می‌کند که یک محتوای خاص با چه جستجوهایی مرتبط است. اینجاست که نقشه‌های سایت XML به کار می‌آیند، زیرا ایجاد یک نقشه سایت متمرکز بر ربات می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا سایت شما را کاملاً بخزند و اطلاعات مورد نیاز برای هر درخواست جستجو را در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) جمع‌آوری کنند.

تعریف راهنمای سرچ کنسول گوگل

نقشه سایت فایلی است که در آن اطلاعاتی در مورد صفحات، ویدیوها و سایر فایل‌های موجود در سایت و روابط بین آن‌ها ارائه می‌شود. موتورهای جستجو مانند گوگل این فایل را می‌خوانند تا هوشمندانه‌تر سایت را بخزند. نقشه سایت به خزنده می‌گوید که کدام فایل‌ها در سایت مهم هستند.همچنین اطلاعات ارزشمندی در مورد این فایل‌ها ارائه می‌کند:

برای مثال، برای صفحات، آخرین باری که صفحه به‌روزرسانی شده‌اند، یا هر چند وقت یک‌بار صفحه تغییر می‌کند.

نقشه‌های سایت XML می‌توانند شامل ابرداده‌های ارزشمند مرتبط با صفحات سایت باشند. این ابرداده به Googlebot اجازه می‌دهد تا به سرعت به اطلاعاتی مانند زمان آخرین به روزرسانی صفحه، تعداد دفعات به روزرسانی هر صفحه و اهمیت صفحه نسبت به سایر صفحات در وب سایت شما دسترسی پیدا کند. همچنین می‌توان از فراداده مانند تصاویر و ویدیوها، برای ارائه اطلاعات اضافی درباره انواع خاصی از محتوایی که در صفحات وب خود ارائه می‌کنید، استفاده کرد.

در اینجا نمونه‌ای از نقشه سایت XML که از وب سایت Costco نشان داده شده:

Sitemap

آیا وب سایت من به نقشه سایت نیاز دارد؟

پاسخ کوتاه بله دارد. چه در حال طراحی یک وب‌سایت باشید یا از قبل یک وب‌سایت داشته باشید، پیاده‌سازی یک نقشه سایت HTML و XML ضروری است.

مثلاً یک وب سایت بزرگ با صدها URL دارید که به تازگی ده‌ صفحه آن را به روز کرده اید، شما می‌توانید به گوگل بگوئید به جای کل سایت، فقط روی صفحات به روز شده تمرکز کند. می‌توانید تاریخ‌های اصلاح صفحات به‌روزرسانی‌شده را در نقشه سایت XML خود به‌روزرسانی کنید، و به Google این سیگنال را بدهید که تلاش‌های خود را فقط روی صفحات جدید متمرکز کند.

توضیحات گوگل

به گفته گوگل، اگر وب سایتی دارای یکی از معیارهای زیر باشد باید نقشه سایت XML داشته باشد:

  • سایت شما بزرگ باشد. که به احتمال زیاد خزنده‌های گوگل، ممکن است خزیدن در برخی از صفحات جدید یا تازه به‌روزرسانی شده را نادیده بگیرند.
  • سایت شما دارای آرشیو بزرگی از صفحات محتوایی است که جدا شده‌اند یا به خوبی به یکدیگر پیوند ندارند. اگر صفحات سایت شما به طور طبیعی به یکدیگر ارجاع نمی‌دهند، می‌توانید آن‌ها را در نقشه سایت فهرست کنید تا مطمئن شوید که گوگل آن صفحات را نادیده نمی‌گیرد.
  • سایت شما جدید است و لینک‌های خارجی کمی به آن دارد. Googlebot و سایر خزنده‌های وب با دنبال کردن لینک‌ها از یک صفحه به صفحه دیگر در وب می‌خزند. در نتیجه، اگر هیچ سایتی به صفحات شما پیوند نداده باشد، Google نمی‌تواند صفحات شما را ایندکس کند.
  • سایت از محتوای رسانه‌ای غنی استفاده می‌کند، در Google News نشان داده می‌شود، یا از سایر حاشیه‌نویسی‌های سازگار با نقشه سایت استفاده می‌کند. Google می‌تواند در صورت لزوم، اطلاعات اضافی را از نقشه‌های سایت برای جستجو در نظر بگیرد.

چگونه یک سایت مپ ایجاد کنم؟

راه‌های مختلفی برای ایجاد نقشه سایت XML وجود دارد. برخی از رایج‌ترین راه‌ها عبارتند از:

ایجاد سایت مپ  XML به صورت دستی. این روش به شما امکان می‌دهد نقشه سایت خود را سفارشی کنید، اما فقط برای وب سایت‌های کوچک با صفحات کمتر توصیه می‌شود، زیرا برای وب سایت‌های بزرگتر فرآیند بسیار وقت گیر و پر زحمتی خواهد داشت. همچنین در این روش ممکن است به یک طراحی با توسعه دهنده وب سایت نیاز داشته باشید.

افزونه‌های ایجاد سایت مپ

افزونه‌های ایجاد نقشه سایت XML که توسط پلت فرم وب سایت ارائه می‌شوند. بسیاری از سازندگان وب‌سایت و سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) ابزارها و افزونه‌هایی را برای خودکارسازی فرآیند ساخت نقشه سایت XML ارائه داده‌اند و می‌توانند به ایجاد سریع و آسان آن کمک کنند. این روش بهترین راه حل است، به خصوص برای سایت‌های بزرگتر.

از یک تولید کننده نقشه سایت آنلاین استفاده کنید. این روش به طور کلی برای زمانی که نیاز به ایجاد سریع نقشه سایت دارید، گزینه خوبی است. شما نیازی به نصب هیچ چیز اضافی در سایت نخواهید داشت و این روند معمولاً سریع و ساده است.

به عنوان مثال، xml-sitemaps.com یک سرویس آنلاین رایگان تولید کننده نقشه سایت است که می‌تواند به گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو ارسال شود. این ابزار می‌تواند یک نقشه سایت HTML نیز ایجاد کند تا به بازدیدکنندگان وب سایت اجازه دهد راحت‌تر در سایت شما حرکت کنند.

چگونه نقشه سایت XML را به گوگل ارسال کنیم؟

پس از ایجاد نقشه سایت XML، آخرین مرحله ارسال آن به سرچ کنسول گوگل است تا گوگل از آن مطلع شود. پس از بارگذاری Googlebot می‌تواند بلافاصله شروع به خزیدن نقشه سایت و نمایه‌سازی صفحات وب شما کند. در اینجا دستورالعمل‌های گام به گام نحوه ارسال نقشه سایت خود به کنسول جستجوی گوگل را برایتان قرار داده‌ایم:

به کنسول جستجوی گوگل خود وارد شوید.

سرچ کنسول

در ناوبری ریلی سمت چپ، «نقشه‌های سایت» را انتخاب کنید:

داخل بخش نقشه‌ی سایت در کنسول جستجوی گوگل، فهرستی از نقشه‌های سایت XML که قبلا آپلود شده‌اند (در صورت وجود) را مشاهده خواهید کرد. این اطلاعات درباره تاریخ ارسال، آخرین تاریخ خواندن، وضعیت (موفقیت/خطاها) و URLهای ایندکس شده است.

قرار دادن سایت مپ در سرچ کنسول

در بالای این صفحه، گزینه‌ای برای اضافه کردن نقشه سایت جدید مشاهده خواهید کرد:

سپس، URL نقشه سایت XML خود را (معمولاً چیزی مانند example.com/sitemap.xml) در کادر «افزودن نقشه سایت جدید» وارد کرده و SUBMIT را بزنید.

پس از تکمیل، این بخش سرچ کنسول  Google را هر از گاهی بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ خطایی/اخطار شناسایی نشده است.

نکته

به طور دوره‌ای نقشه سایت XML خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید به جای صفحاتی که ریدایرکت 3xx دارند، فقط URL هایی را شامل می‌شود که کد وضعیت 200 OK را با برچسب‌های متعارف خود ارجاع می‌دهند.

خلاصه مقاله

دو نوع سایت مپ وجود دارد:

نقشه سایت HTML که برای کاربران و عنکبوت‌های موتورهای جستجو در نظر گرفته شده و نقشه سایت XML فقط برای موتورهای جستجو قابل دسترسی است. هر دو نوع نقشه سایت برای سئو سایت مفید هستن. البته مورد دوم برای سئو، به ویژه برای وب سایت‌های بزرگ، مهم‌تر است.

ارسال نقشه‌های XML به گوگل به آسانی وارد کردن URLهای آن‌ها در کنسول جستجوی گوگل است. این امکان نظارت منظم را نیز فراهم می‌کند.

اگر برای ایجاد یا بررسی نقشه سایت به کمک نیاز دارید، تیم فنی سئو eBgroup آماده مشاوره سئو و راهنمایی شما است. می‌توانید همین امروز برای مشاوره رایگان با eBgroup تماس بگیرید.

5/5 - (33 امتیاز)

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟