تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک به شیوه ای از تجارت گفته می‌شود که در آن بازارهای خرید و فروش به صورت آنلاین صورت می‌گیرد. به این معنا که شبکه‎‌های اینترنتی به عنوان واسطه میان مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان عمل می‌کنند. فروشگاه‌‎های اینترنتی در حکم بنگاه‎های اقتصادی عمل می‌کنند و کاربران اینترنتی نیز همان خریداران و مشتریان می‌باشند. از تجارت الکترونیک می‌توان با عنوان «کسب و کار اینترنتی» نیز یاد کرد.

در سال‌‎های اخیر به دلیل رشد روزافزون استفاده از اینترنت، تجارت الکترونیک بیش از پیش کاربرد یافته است که همچون گذشته یک واژه بیگانه و نامأنوس به شمار نمی‌رود.

تاریخچه تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک، برای نخستین بار در دهه‌ی ۱۹۶۰ و از طریق یک مبادله‌ی الکترونیکی داده‌ها (EDI) بر روی شبکه‌های ارزش افزوده (VANs) معرفی شد و با افزایش دسترسی به اینترنت و ظهور فروشندگان آنلاینِ محبوب در دهه‌ی ۱۹۹۰ و اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰، رشد کرد.

برای نمونه، وب‌سایت آمازون ، کار خود را در سال ۱۹۹۵ و در گاراژ جف بزوس (Jeff Bezos) به عنوان کسب‌و‌کار حمل‌و‌نقلِ کتاب شروع کرد یا وب‌سایت eBay که امکان خرید و فروش آنلاین میان مصرف‌کنندگان را فراهم می‌کند، در سال ۱۹۹۵ مزایده‌های آنلاین را به جهان معرفی کرد و در سال ۱۹۹۷ و با استقبال شدید از عروسک‌های Beanie Babies، شهرت و محبوبیت بسیار زیادی یافت.

با افزایش تعداد کاربران اینترنتی، بسیاری بر این باورند که به زودی تجارت الکترونیک به روش اصلیِ انجام معاملات تجاری مبدل می‌شود.

اصول تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک نیز، مانند هر تکنولوژی دیجیتالی یا بازار خریدِ دیگری که بر مصرف‌کننده‌ استوار است، در طول سال‌ها تکامل یافته است.

با محبوب‌تر شدن دستگاه‌های تلفن همراه، تجارت گوشی همراه نیز بازار مختص خود را پیدا کرده است.

با ظهور سایت‌هایی مانند فیس‌بوک و پینترست (Pinterest)، شبکه‌های اجتماعی به محرک مهمی برای تجارت الکترونیک مبدل شده‌اند.

برای نمونه، بر اساس Paymill، از سال ۲۰۱۴، در فروش‌های انجام شده بر روی پلت‌فرمِ تجارت الکترونیکِ Shopify، که به دلیل تبلیغات موجود بر روی شبکه‌های اجتماعی بوده است، در ۸۵ درصد موارد خریداران با استفاده از تبلیغات موجود بر روی فیس‌بوک به این پلت‌فرم هدایت شده‌اند.

بازارِ در حالِ تغییر، فرصت بزرگی را برای کسب‌و‌کارها فراهم می‌کند تا ارتباط خود با مشتری را بهبود دهند و بازار خود را در دنیای آنلاین گسترش دهند.

بر اساس Statista، تا سال ۲۰۱۳، میزان فروش جهانیِ تجارت الکترونیک، به ۱.۲ تریلیون (۱۰۰۰ میلیارد) دلار رسید و میزان فروش گوشی تلفن همراه در ایالات متحده نیز، به ۳۸ میلیارد دلار رسید.

بیش از ۴۰ درصد از کاربران اینترنت (در مجموع ۱ میلیارد نفر)، کالاهایی را به صورت آنلاین خریداری کرده‌اند.

این ارقام همچنان به رشد خود ادامه خواهند داد، زیرا استفاده از گوشی همراه و اینترنت، هم در ایالات متحده و هم در بازارهای در حال توسعه در سراسر جهان، در حال گسترش است.

تجارت الکترونیک

انواع تجارت الکترونیک

در تجارت الکترونیک نیز مانند تجارت سنتی، چهار دسته‌بندی وجود دارد که عبارتند از: B2B، B2C، C2B و C2C.

  • B2B (بیزینس با بیزینس) – شامل شرکت‌هایی است که با یکدیگر تجارت انجام می‌دهند. برای مثال، تولیدکنندگانی که محصول خود را به توزیع‌کنندگان می‌فروشند و عمده‌فروشانی که محصولاتی را به خرده‌فروشان می‌فروشند.
  • B2C (بیزینس با مصرف‌کننده) – شامل تجارت‌هایی است که از طریق فروشگاه‌های اینترنتی و بدون نیاز به هر گونه تعامل با انسان، کالاهایی را به عموم مردم می‌فروشند. این همان تصوری است که بیشتر مردم از «تجارت الکترونیک» دارند. برای نمونه می‌توان به فروشگاه اینترنتی آمازون اشاره کرد.
  • C2B (مصرف‌کننده با تجارت) – در تجارت الکترونیک C2B، مصرف‌کنندگان پروژه‌ای با بودجه‌ای مشخص‌شده را به صورت آنلاین ارسال می‌کنند و شرکت‌ها برای انجام آن پروژه، پیشنهاد قیمت می‌دهند. سپس مصرف‌کننده پیشنهادهای قیمت را بررسی می‌کند و شرکت مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. وب‌سایت Elance نمونه‌ای از این نوع تجارت الکترونیک است.
  • C2C (مصرف‌کننده با مصرف‌کننده) – این نوع تجارت، در تبلیغات دسته‌بندی‌شده‌ی آنلاین، انجمن‌ها یا بازارهایی انجام می‌شود که در آن افراد می‌توانند با یکدیگر، کالا خرید و فروش کنند. Craigslist، eBay و Etsy نمونه‌هایی از این نوع تجارت الکترونیک هستند.

مزایای تجارت الکترونیک

اینترنت خیلی بزرگ است. مجموعه وسیعی از محصولات را می توان روی آن ذخیره کرد. برخلاف فروشگاه های آجر و ملات، هیچ محدودیتی برای ذخیره سازی در اینترنت وجود ندارد. هر چیزی از سی دی گرفته تا تخت خواب و مبل را می توان به صورت آنلاین خریداری کرد.

علاوه بر این، هیچ محدودیتی برای نحوه خرید محصولات وجود ندارد. بسیاری از شرکت‌ها به کانال‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام روی می‌آورند تا مشتریان خاصی را هدف قرار دهند و محصولات خاصی را تحت فشار قرار دهند.

استفاده از پست های حمایت شده در پلتفرم های شبکه های اجتماعی مورد علاقه شما یک راه عالی برای افزایش فروش شما است.

از ساعت 9 تا 5 کار نمی کنید

زیبایی اینترنت این است که به شرط دسترسی به اتصال وای فای، در هر زمانی از شبانه روز در دسترس است! بنابراین، اگر مشتری هدف شما نیمه شب بیدار است و نمی تواند دوباره بخوابد، ممکن است در وب سایت شما ظاهر شود!

هر روزتان مانند تعطیلات است

اکنون ساده‌تر از همیشه قرار دادن چیزها آنلاین است! فرآیند ساده این است که عکسی از شی را آپلود کنید، توضیحی بنویسید و منتظر باشید تا مشتریان بیایند.

البته، چیزهای بیشتری در پشت صحنه اتفاق می افتد، به خصوص در مورد سئو برای کمک به تقویت وب سایت شما، اما زمانی که از تیم بزرگی مانند تیم ما کمک بگیرید، آسان است.

ارتباط با سراسر جهان

یکی از چیزهای شگفت انگیز در مورد وب جهانی این است که دقیقاً همین است – در سراسر جهان! فرقی نمی کند در آفریقای جنوبی، استرالیا یا ایران باشید، به تعداد زیادی وب سایت برای کمک به رفع نیازهای آنلاین خود دسترسی دارید.

دسترسی آسان به اطلاعات مشتریان

با حضور آنلاین، اکنون پیدا کردن اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان خود آسان تر است. ابزارهای آنلاین رایگان، مانند گوگل آنالیتیکس، به شما امکان می‌دهد بفهمید که افراد چقدر از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، روی چه صفحاتی کلیک می‌کنند، چگونه وب‌سایت شما را کشف کرده‌اند، و موارد دیگر!

همانطور که قبلاً گفتم ، کاملاً رایگان است! و این یکی از بهترین راه ها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان است.

پشتیبانی راحت تر

رایانه ها می توانند انبوهی از اطلاعات را ذخیره کنند که تقریباً هر کسی با فشار دادن یک دکمه در دسترس است. با این حال، ما، به عنوان انسان، مستعد فراموش کردن برخی از اطلاعات هستیم.

بنابراین، حضور آنلاین به مشتریان شما کمک می کند تا تمام اطلاعات مورد نیاز خود را برای دانستن بیشتر در مورد کسب و کار شما در اختیار مشتریان خود قرار دهید.

امروزه اکثر مشتریان دوست دارند تحقیقات خود را انجام دهند، بنابراین چه راهی بهتر برای ارائه تمام اطلاعات مورد نیاز آنها؟ این نه تنها به آنها اجازه می دهد تا تصمیمات آگاهانه تری بگیرند، بلکه مقداری از اوقات فراغت را نیز برای شما آزاد می کند.

منبع: businessnewsdaily.com

5/5 - (7 امتیاز)

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟