برندینگ (Branding) یا برندسازی چیست؟

برندینگ یا برندسازی

از برندهای شخصی گرفته تا ضد برندها، ما وارد عصر آگاهی بی وقفه از برند شده‌ایم. برندسازی همه جا هست، پس به عصر فراگیر شدن برند خوش آمدید، عصری که همه مشتاق قصه گفتن هستند. در مورد چی؟ مهم نیست.

بنابراین، برندسازی دقیقاً چیست؟ چگونه باید آن را تعریف کنیم؟

برای برخی، برندینگ فقط بصری است. اما برای کسب و کارهای موفق، برندینگ کاملاً استراتژیک است. در فرهنگ بازاریابی که بدون ترحم به حواس ما حمله می‌کند، چیزی به نام تعامل بدون برند وجود ندارد. ما در آب های یک اقیانوس بی پایان می چرخیم.

محصولات هرگز فقط محصولات نیستند، درست است؟

کوکاکولا چیزی فراتر از نوشابه است. استارباکس چیزی فراتر از یک قهوه است. ری بن چیزی بیش از یک عینک آفتابی است.

تعامل با این محصولات تجربیاتی را فراهم می‌کند و ما با در نظر گرفتن این تجربه آنها را خریداری می‌کنیم. شرکت‌هایی که آنها را تولید و به بازار عرضه می‌کنند، دقیقاً تجربه ای را که می‌خواهند هنگام خرید (یا انتخاب) داشته باشید، می‌دانند. به همین دلیل است که آنها یک برند ایجاد می‌کنند.

از زبان در کپشن اینستاگرام گرفته تا پالت رنگ در آخرین بیلبوردشان تا مواد استفاده شده در بسته‌بندی‌شان، شرکت‌هایی که برندهای قوی ایجاد می‌کنند می‌دانند که برندشان باید در همه جا زندگی کند. آنها می دانند که نام آنها بسیار فراتر از یک لوگو است.

به همین دلیل است که ما این راهنما را ایجاد کردیم – تا شما را برای ایجاد و مدیریت یک برند قوی آماده کنیم تا به کسب و کار شما در به خاطر سپرد شدن و ترجیح داده شدن کمک کند.

برند چیست؟

قبل از اینکه به اهمیت برندینگ و برندسازی و نحوه ساختن یک برند بپردازیم، اجازه دهید به اصول اولیه بازگردیم: برند چیست؟

برند یک ویژگی یا مجموعه‌ای از ویژگی هایی است که یک سازمان را از سازمان دیگر متمایز می‌کند. یک برند معمولاً از نام، شعار، لوگو یا نماد، طرح، صدای برند و موارد دیگر تشکیل شده است. همچنین به تجربه کلی مشتری در هنگام تعامل با یک کسب و کار به عنوان یک خریدار، مشتری، فالوور شبکه‌های اجتماعی یا صرفاً رهگذر اشاره دارد.

برندینگ یا برندسازی چیست؟

برندسازی یا برندینگ (Branding) فرآیند تحقیق، توسعه و به کارگیری یک ویژگی متمایز یا مجموعه‌ای از ویژگی ها در سازمان است تا مصرف کنندگان بتوانند برند شما را با محصولات یا خدمات شما مرتبط کنند.

برندینگ فرآیندی تکراری است و نیازمند ارتباط با قلب مشتریان و کسب و کارتان است.

برند یا نام تجاری می‌تواند عامل تعیین کننده برای مصرف کنندگان در هنگام تصمیم گیری برای خرید باشد. در یک نظرسنجی جهانی در سال 2015، تقریباً 60 درصد از خریداران گفتند که از برندهایی که می‌شناسند خرید می‌کنند و 21 درصد گفتند که محصولی که خریده‌اند به دلیل دوست داشتن آن برند است.

برندینگ کسب و کار شما را به یاد ماندنی می‌کند. این چهره شرکت شما است و به مصرف کنندگان کمک می‌کند تا کسب و کار شما را در هر رسانه تشخیص دهند.

برندینگ یا برندسازی از تلاش‌های بازاریابی و تبلیغاتی شما پشتیبانی می‌کند. این کار به تبلیغ شما کمک می‌کند تا آن ضربه اضافی را با تشخیص و تأثیر بیشتر انجام دهد.

برندسازی باعث غرور کارمندان شما می‌شود. وقتی شرکت خود را برند می‌کنید، نه تنها هویت کسب و کار خود را می دهید، بلکه یک محل کار معتبر و بسیار مورد توجه ایجاد می کنید. برندسازی قوی کارکنان قوی را به همراه می آورد.


خدمات برندینگ

خدمات برندینگ یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. برندینگ، ریبرندینگ و مشاوره برندینگ تنها چند مورد از خدمات برندینگ آژانس دیجیتال مارکتینگ ebgroup است.

برخی از واژه‌های برندینگ

در اینجا برخی دیگر از کلمات کلیدی و واژه‌های مرتبط با برند وجود دارد که باید بدانید. آنها اهمیت و ارزش برندسازی کسب و کار شما را بیشتر نشان می‌دهند.

آگاهی از برند

آگاهی از برند به میزان آشنایی عموم مردم و مخاطبان هدف با برند شما اشاره دارد. یعنی آگاهی از برند بالا منجر به این می‌شود که از برندها به عنوان «پرطرفدار»، «پرسروصدا، یا محبوب» یاد شود. آگاهی از برند بسیار مهم است زیرا مصرف کنندگان اگر از برند شما آگاه نباشند نمی‌توانند از برند شما خرید داشته باشند.

برندسازی قوی باعث شناخته شدن کسب و کار شما می‌شود.

پسوند برند

توسعه برند زمانی است که شرکت‌ها نام تجاری خود را برای توسعه محصولات جدید در صنایع و بازارهای جدید گسترش می‌دهند. ماشین چمن زنی هوندا یا ملافه مارتا استوارت را در نظر بگیرید. توسعه‌های برند به شرکت‌ها (یا افراد) این امکان را می‌دهد تا از آگاهی و ارزش ویژه برند برای ایجاد جریان‌های درآمد بیشتر و تنوع بخشیدن به خطوط تولید استفاده کنند.

برندسازی قوی پول بیشتری به همراه دارد.

هویت برند

هویت برند شخصیت کسب و کار شما و قولی است که به مشتریان خود می‌دهید. این همان چیزی است که شما می‌خواهید مشتریانتان پس از تعامل با برند شما از آن یاد کنند. هویت برند شما معمولاً از ارزش‌های شما، نحوه ارتباط شما با محصول یا خدمات و آنچه می‌خواهید مردم هنگام تعامل با آن احساس کنند، تشکیل می‌شود.

برندسازی قوی بیش از یک نام به کسب و کار شما می‌دهد.

مدیریت برند

مدیریت برند به فرآیند ایجاد و حفظ برند شما اشاره دارد. این روند شامل مدیریت عناصر ملموس برند (راهنمای سبک، بسته بندی، پالت رنگ) و عناصر نامشهود (چگونه توسط مخاطبان هدف و پایگاه مشتری شما درک می‌شود) است. برند شما یک دارایی زنده است و باید آن را مدیریت کرد.

برندسازی قوی نیاز به نگهداری مداوم دارد.

شناخت برند

شناخت برند به این معناست که مصرف‌کننده (به طور ایده‌آل در بین مخاطبان هدف شما) چگونه می‌تواند برند شما را بدون دیدن نام کسب‌وکارتان شناسایی و تشخیص دهد – از طریق لوگو، برچسب‌ها، جینگل، بسته‌بندی یا تبلیغات شما. این مفهوم با یادآوری برند همراه است، که توانایی فکر کردن به یک برند بدون هیچ شناسه دیداری یا شنیداری است.

برندسازی قوی، کسب و کار شما را در اولویت نگه می دارد.

اعتماد به برند

اعتماد به برند به این موضوع اشاره دارد که مشتریان و مصرف کنندگان چقدر به برند شما اعتقاد دارند. آیا به وعده‌های بازاریابی خود عمل می‌کنید؟ آیا فروشندگان و خدمات مشتریان شما فراتر از انتظار هستند؟ این چیزها می‌تواند باعث ایجاد اعتماد در بین مشتریان شما شود، که در دنیایی که تنها 25٪ از مردم در کسب و کارهای بزرگ احساس اطمینان می‌کنند، مهم است.

برندسازی قوی باعث ایجاد اعتماد در مشتریان شما می شود.

ارزش گذاری برند

ارزش گذاری برند، ارزش گذاری تجاری برند شما است که برگرفته از ادراک، شناخت و اعتماد مصرف کننده است. این مفهوم با ارزش ویژه برند همراه است. یک برند قدرتمند می‌تواند کسب و کار شما را برای سرمایه گذاران، سهامداران و خریداران بالقوه ارزشمند کند.

برندسازی قوی ارزش کسب و کار شما را افزایش می‌دهد.

برخی از افراد پایه‌گذاری یادگیری خود را در مورد برندینگ بر تعریفی که آن را تنها به یک عنصر (هویت بصری) تکیه دارد،کاهش می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود که برای هر مفهوم مرتبط با برند در هنگام تلاش برای اتصال نقطه‌ها کوتاه بیاید.

تعریف ما از برندینگ، حتی اگر به ظاهر مبهم‌تر از تعاریف دیگر باشد، وقتی عمیق‌تر به معنای آن بپردازیم، مفهوم بسیار بیشتری به آن می‌دهد.

چرا برندینگ مهم است؟

برند به دلیل تأثیر کلی که بر کسب و کار می‌گذارد برای یک تجارت کاملاً حیاتی است. برندسازی می‌تواند نحوه درک مردم از برند شما را تغییر دهد، می‌تواند کسب‌وکار جدید را هدایت کند و ارزش برند را افزایش دهد – اما اگر اشتباه انجام شود یا اصلاً انجام نشود، می‌تواند تاثیری عکس داشته باشد.

برخلاف تصور عمومی، برندسازی یک «تاکتیک بازاریابی گران قیمت نیست که فقط برندهای بزرگ از آن استفاده می‌کنند». برعکس – برندینگ به شدت تحت تأثیر بازاری است که در آن هستید و سطحی که می‌خواهید در آن بازی کنید. برندسازی شامل ترکیبی ثابت از صلاحیت‌ها و فعالیت‌های مختلف است، بنابراین هزینه آن می‌تواند به شدت در هر مورد متفاوت باشد.

1- نام تجاری ارزش کسب و کار را افزایش می دهد

برندسازی هنگام تلاش برای ایجاد تجارت آینده مهم است و یک برند قوی می‌تواند ارزش یک تجارت را با دادن اهرم بیشتر به شرکت در صنعت افزایش دهد. این امر آن را به دلیل جایگاه محکمی که در بازار دارد، یک فرصت سرمایه گذاری جذاب تر می‌کند.

2- برندسازی مشتریان جدید ایجاد می‌کند

یک برند خوب هیچ مشکلی در کسب و کار ایجاد نخواهد کرد. برند قوی به طور کلی به این معنی است که تصور مثبتی از شرکت در بین مصرف کنندگان وجود دارد و آنها احتمالاً به دلیل آشنایی و اطمینان فرضی استفاده از نامی که می‌توانند به آن اعتماد کنند، با شما تجارت می‌کنند. هنگامی که یک برند به خوبی تثبیت شد، تبلیغات دهان به دهان بهترین و موثرترین تکنیک تبلیغاتی شرکت خواهد بود.

3- غرور و رضایت کارکنان را بهبود می‌بخشد

زمانی که یک کارمند برای یک شرکت با برند قوی کار می‌کند و واقعاً پشت آن برند می‌ایستد، از شغل خود رضایت بیشتری خواهد داشت و در کاری که انجام می‌دهد درجه بالاتری از غرور خواهد داشت. کار کردن برای برندی که از اعتبار بالایی برخوردار است و در بین عموم مردم مورد توجه قرار می‌گیرد، کار برای آن شرکت را لذت بخش تر و رضایت بخش تر می‌کند.

4- ایجاد اعتماد در بازار

شهرت یک برند در نهایت به میزان اعتمادی که مشتریان می‌توانند به آن داشته باشند خلاصه می‌شود. هرچه بیشتر به یک برند اعتماد کنید، درک بهتری از آن، اعتبار آن و در نتیجه خود برند قوی‌تر می‌شود.

چگونه یک برند بسازیم؟

  • مخاطب هدف خود را مشخص کنید
  • بیانیه ماموریت خود را تنظیم کنید
  • ارزش ها، ویژگی ها و مزایای خود را تعریف کنید
  • دارایی های بصری خود را ایجاد کنید
  • صدای برند خود را پیدا کنید
  • برند خود را به کار بگیرید

در اینجا نحوه برندینگ یا شروع فرآیند ریبرندینگ را به شما آموزش خواهیم داد.

هنگام ساخت یک برند قوی باید موارد زیادی را در نظر گرفت. بنابراین، یک دفترچه بردارید و ایده هایتان را در در آن یادداشت کنید. بدانید که برندینگ یک فرآیند تکراری است، بنابراین ممکن است برخی از این مراحل را در حین طوفان فکری و ساختن برند خود تکرار کنید.

1. مخاطبان هدف خود را مشخص کنید

گفتیم برندسازی منجر به آگاهی، شناخت، اعتماد و درآمد می‌شود. اما بیایید یک قدم به عقب برداریم و بفهمیم که اینها از کجا سرچشمه می گیرند: مصرف کنندگان. اما نه فقط هر مصرف کننده‌ای – مخاطبان و مشتریان هدف شما.

اگر برند شما با مخاطبان شما درگیر نشود، به آگاهی، شناخت، اعتماد و درآمد منجر نخواهد شد. اینجاست که تحقیقات بازار هدف مطرح می‌شود.

ابتدا باید بدانید که برند شما با چه کسی صحبت می‌کند. محصول شما به چه کسی خدمت می‌کند؟ مشتری ایده آل شما کیست؟ چرا از ابتدا کسب و کار خود را ایجاد کردید؟

آنچه در مورد بازار هدف و شخصیت‌های خریدار خود می‌آموزید بر تصمیمات برندسازی شما تأثیر می‌گذارد، بنابراین این مرحله را اولویت اول خود قرار دهید.

2. بیانیه ماموریت خود را تنظیم کنید

بیایید به سوالی که در مرحله قبل پرسیدم برگردیم: چرا کسب و کار خود را ایجاد کردید؟ پاسخ دادن به این به شما کمک می‌کند تا بیانیه ماموریت خود را بسازید، تا هدف و اشتیاق شما را به عنوان یک سازمان مشخص کند.

قبل از اینکه بتوانید برندی بسازید که مخاطبان شما آن را بشناسند، ارزش قائل باشند و به آن اعتماد کنند، باید بتوانید هدفی را که کسب و کارتان ارائه می‌دهد، به اشتراک بگذارید. سپس، هر بخش از برند شما (لوگو، شعار، تصاویر، صدا و شخصیت) می‌تواند آن ماموریت و چشم انداز را منعکس کند.

بیانیه ماموریت شما یک بلوک ساختمانی از مانیفست برند شما است، که دربرگیرنده چرایی وجود سازمان و اینکه چرا مردم باید به برند شما اهمیت دهند.

3. ارزش ها، کیفیت ها و مزایای منحصر به فرد خود را تعریف کنید

احتمالاً مشاغل زیادی در صنعت و جایگاه شما وجود دارد. تمرکز بر روی رقابت آسان است (و زمان و مکانی برای تجزیه و تحلیل رقابتی وجود دارد)، اما در حال حاضر، بیایید روی شما تمرکز کنیم.

چه چیزی کسب و کار شما دارد که هیچ کس نمی‌تواند آن را تقلید کند ؟ مزیت شما

به همین دلیل، باید مطمئن شوید که برند شما از عناصری تشکیل شده و از عناصری الهام گرفته شده است که فقط متعلق به شما هستند: ارزش ها، مزایا و ویژگی هایی که شرکت شما را منحصر به فرد می‌کند.

چند لحظه وقت بگذارید و فهرستی از آنچه کسب و کار شما را از دیگران متمایز می‌کند یادداشت کنید. من در مورد ویژگی‌های محصول (مانند ظاهر، اجزا یا قابلیت ها) صحبت نمی‌کنم. منظور من این است که چگونه محصولات یا خدمات شما زندگی را بهبود می‌بخشد و به موفقیت کمک می‌کند.

4. هویت بصری برند خود را ایجاد کنید

در این مرحله، شما باید مخاطبان هدف خود، بیانیه ماموریت خود و ویژگی‌های منحصر به فردی که کسب و کار شما را تشکیل می‌دهند را درک کنید.

اگر می‌توانید با اطمینان بگویید که بر این مراحل مسلط شده‌اید، وقت آن است که به یکی از بخش‌های هیجان‌انگیزتر برندینگ یعنی طراحی بصری بروید. ما در مورد لوگو، پالت رنگ، تایپوگرافی (فونت)، نماد نگاری و سایر اجزای بصری شما صحبت می‌کنیم.

همانطور که این عناصر را ایجاد می‌کنید، مجموعه ای از دستورالعمل های برند (یا یک راهنمای سبک برند) بسازید تا ترکیب و استفاده از دارایی‌های بصری شما را کنترل کند. با این کار مطمئن می‌شوید هر کسی که از نام تجاری جدید شما استفاده می‌کند این کار را به طور دقیق و مداوم انجام می‌دهد.

توجه: طراحی‌های برند می‌تواند به همان اندازه که هیجان انگیز است، ترسناک هم باشد. استخدام یک تیم حرفه‌ای با تجربهبرای  طراحی لوگو و هویت بصری با چند الگوی طراحی مفید را در نظر داشته باشید.

5. صدای برند خود را ایجاد کنید

مرحله بعد، جزء شنیداری برند است که باید آن را در نظر بگیرید. اگر با برند شما مکالمه‌ای شود و یا برای شما پیامک ارسال کنند، چه صدایی خواهد داشت؟

نحوه ارتباط شما با بازار هدف نیز بخشی از برندسازی محسوب می‌شود. شما باید صدای برندی را تعریف کنید که با مخاطبان شما ارتباط برقرار کند و طنین انداز شود – در غیر این صورت، آنها احتمالاً توجهی به برند شما نمی‌کنند.

از کمپین‌های تبلیغاتی و زیرنویس‌های شبکه‌های اجتماعی گرفته تا پست‌های وبلاگ و داستان برندتان، مطمئن شوید که لحن شما در تمام محتوای نوشتاری‌تان ثابت است. به مخاطبان خود فرصتی بدهید تا با برند شما آشنا شوند و یاد بگیرند که صدای برند شما را تشخیص دهند. صدایی سرگرم کننده و جذاب انتخاب کنید تا مشتریان شما مشتاقانه منتظر ایمیل و شبکه‌های اجتماعی شما باشند.

MailChimp یک نمونه عالی از یک نام تجاری است که با لحنی واضح و ثابت صحبت می کند. وقتی از طرح رایگان آن‌ها برای کسب‌وکارهای کوچک استفاده می‌کردم، همیشه هنگام دریافت ایمیل‌های آن‌ها و کار در رابط آن‌ها می‌خندیدم. MailChimp از کپی وب گرفته تا انتشار ایمیل‌ها و کپشن شبکه‌های اجتماعی، صدای برند و شخصیتی ثابت، سرگرم‌کننده و قابل دسترس ایجاد کرده است.

MailChimp

6. برند خود را به کار بگیرید

پس از اتمام طراحی و ایجاد برند جدید (یا ریبرندینگ)، آن را در تمام نقاط کسب و کار خود ادغام کنید. توجه بیشتری داشته باشید تا مطمئن شوید در هر جایی که کسب و کار شما مشتریان را لمس می‌کند نمایش داده می‌شود. در اینجا چند نکته برای اعمال برند خود در سراسر سازمان آورده شده است.

سایت اینترنتی

لوگو، پالت رنگ و تایپوگرافی را در وب سایت خود قرار دهید. از چیزی جز دارایی‌های از پیش تعریف شده خود در دستورالعمل های برند خود استفاده نکنید. وب‌سایت شما بخش عمده‌ای از هویت شرکت شما است – اگر نشان‌دهنده برند شما نباشد، تنها تجربه‌ای بد برای مشتری ایجاد می‌کند. همچنین، مطمئن شوید که همه نوشته‌های وب سایت، فراخوان‌ها برای اقدام، و توضیحات محصول، صدای برند شما را منعکس می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی

همه عکس‌های پروفایل، روی جلد و تصاویر برند باید نشان‌دهنده برند شما باشند. لوگوی خود را به عنوان عکس پروفایل خود قرار دهید – این کار باعث می‌شود مشتریان راحت‌تر کسب‌وکار شما را بشناسند. مانند وب‌سایتتان، مطمئن شوید که همه اطلاعات پروفایل، پست‌ها و زیرنویس‌ها صدای برند شما را منعکس می‌کنند.

بسته بندی

اگر شما یک کسبو کار دارای محصولات فیزیکی هستید، محصول شما ملموس ترین راه تعامل مشتریان با برند شما است. به همین دلیل، بسته بندی شما باید نشان دهنده برند شما باشد – یعنی در طراحی، رنگ، اندازه و احساس لمس شود.

تبلیغات

از آنجایی که تبلیغات (دیجیتال و چاپی) اغلب برای ایجاد آگاهی از برند و معرفی مصرف کنندگان به برند شما استفاده می‌شود، بسیار مهم است که نشان دهنده برند شما باشند. در واقع، نام تجاری شما باید فرآیند ایجاد تبلیغات را آسان‌تر کند – با راهنمای سبک برند خود، از قبل می‌دانید که تبلیغات شما چگونه باید ظاهر شوند و چه نوع متنی را باید بنویسید.

تبلیغات

فروش و خدمات پس از فروش به مشتری

یک برند به اندازه افراد پشت سر آن باید قدرتمند باشد و اگر کارکنان شما برند شما را به کار نگیرند، برای شما موثر نخواهد بود. علاوه بر این، برند شما بیشتر از بازاریابی شما کاربرد دارد. فروشندگان و خدمات مشتری خود را از دستورالعمل های برند خود مطلع کنید و به آنها بگویید که از آن استفاده کنند، به خصوص زمانی که مستقیماً با مشتریان در ارتباط هستند. چه آنها یک نسخه نمایشی محصول برند را به اشتراک بگذارند یا به سؤالات پشتیبانی مشتری پاسخ دهند، آنها را تشویق کنید که از لوگو، شعار، تصاویر و صدای برند شما استفاده کنند.

5/5 - (18 امتیاز)

اشتراک گذاری

4 دیدگاه دربارهٔ «برندینگ (Branding) یا برندسازی چیست؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟