ارتباطات بازاریابی یا به اختصار مارکام (Marketing Communication) به استراتژی اتخاذ شده توسط شرکتها برای انتقال پیام در مورد محصولات و خدمات فروخته شده آنها بصورت مستقیم یا غیرمستقیم به مشتریان با این هدف که آنها را ترغیب به خرید بیشتر کند.
به عبارت دیگر، رسانه متفاوتی که شرکت برای تبادل اطلاعات در مورد کالاها و خدمات خود به مشتریان، انتخاب میکند ، به عنوان ارتباطات بازاریابی یا مارکام نامیده میشود.
بازاریاب از ابزارهای ارتباطات بازاریابی برای ایجاد آگاهی از برند در بین مشتریان بالقوه استفاده میکند ، به این معنی که تصویری از برند در ذهن آنها ایجاد میشود که به آنها در تصمیم گیری خرید کمک میکند.
ارتباطات بازاریابی پاسخی برای سؤالات زیر خواهد بود:
- چرا باید از محصول استفاده شود؟
- چگونه میتوان از محصول استفاده کرد؟
- چه کسی میتواند از محصول استفاده کند؟
- کجا میتوان از محصول استفاده کرد؟
- چه زمانی میتوان از محصول استفاده کرد؟
ارتباطات بازاریابی شامل تبلیغات، ارتقاء فروش، رویدادها و اسپانسری (حمایت مالی) ، روابط عمومی و تبلیغات عمومی، بازاریابی مستقیم، بازاریابی تعاملی ، بازاریابی دهان به دهان ، فروش شخصی است. این ابزارهای ارتباطی به صورت جمعی به عنوان مخلوط ارتباطات بازاریابی خوانده می شوند.
عناصر ارتباطات بازاریابی میکس

1- تبلیغات در مارکام:
این یک روش غیرمستقیم و پولی است که بنگاه ها برای آگاهی مشتریان درمورد محصولات و خدمات خود از طریق تلویزیون، رادیو، رسانههای چاپی، وب سایتهای آنلاین و غیره استفاده میکنند.
تبلیغاتی که از روشهای بسیار گسترده و استفاده از ارتباطاتی که در آن اطلاعات کامل در مورد محصولات و خدمات شرکت میتواند به راحتی با طیف عظیم مخاطبان هدف ارتباط برقرار کند.
2- ارتقاء فروش:
ارتقاء فروش شامل ایجاد انگیزه بصورت کوتاه مدت برای ترغیب مشتریان بمنظور شروع خرید کالاها و خدمات است.
این تکنیک تبلیغاتی نه تنها به حفظ مشتریان موجود کمک میکند، بلکه با مزایای زیاد افراد جدیدی را نیز به خود جذب میکند. تخفیفها، بازپرداختها ، خرید با یک طرح رایگان، کوپن ها و غیره برخی از ابزارهای تبلیغ فروش هستند.
3- رویدادها و اسپانسری:
شرکتها حامی و اسپانسر رویدادهایی مانند ورزش ، سرگرمی ، غیرانتفاعی یا رویدادهای اجتماعی را با هدف تقویت برند خود در ذهن مشتریان و ایجاد ارتباط بلند مدت میشوند.
نام بنگاه حامی این رویداد را میتوان در گوشه زمین بازی ، پیراهن بازیکن ، جوایز و زیر نویس در صحنه و غیره مشاهده کرد.
4- روابط عمومی و تبلیغات:
شرکتها با هدف ایجاد چهره مثبت برند خود در بازار، فعالیتهای اجتماعی انجام میدهند. فعالیتهایی که شرکتها انجام میدهند، مانند ساخت امکانات عمومی ، اهدا بخشی از خرید خود به آموزش کودکان ، ساماندهی اردوگاه اهدای خون ، کاشت درختان و غیره از جمله اقدامات مشترک تقویت روابط عمومی است.
5- بازاریابی مستقیم:
شرکت ها با استفاده از تکنولوژی مانند ایمیل ، فکس ، تلفن همراه مستقیماً با مشتریان آینده ارتباط برقرار میکنند، بدون اینکه شخص ثالثی را درگیر کنند.
6- بازاریابی تعاملی:
بازاریابی تعاملی اخیراً به عنوان ابزاری برای ارتباطات بازاریابی ، محبوبیت زیادی را بدست آورده است ، که در آن مشتریان میتوانند با بنگاهها بصورت آنلاین تعامل برقرار کنند و میتوانند احتیاجات خود را بصورت آنلاین برطرف کنند.
آمازون یکی از بهترین نمونه های بازاریابی تعاملی است که در آن مشتریان انتخاب خود را انجام میدهند و میتوانند آنچه را که در گذشته انتخاب یا سفارش دادهاند، ببینند.
7- بازاریابی وبلاگی:
یکی از متداولترین روشهای ابزار ارتباطی است که در آن مشتری تجربیات خود را با همسالان و دوستان خود درمورد کالاها و خدماتی که اخیراً خریداری کردهاند به اشتراک میگذارد.
این روش برای بنگاهها بسیار مهم است زیرا تصویر این برند بستگی به این دارد که مشتری نسبت به برند چه پیامی دارد و چه پیامی را به دیگران منتقل میکند.
8- فروش شخصی:
این روش سنتی برقراری ارتباط در بازاریابی است که در آن فروشندگان مستقیماً به مشتریهای آیندهنگر نزدیک میشوند و در مورد کالاها و خدماتی که در آن سرو کار دارند ، آنها را آگاه میکنند.
این یکی از مطمئن ترین حالتهای ارتباطات محسوب میشود زیرا مستقیماً انجام میشود.
بنابراین، ترکیب ارتباطات بازاریابی یا مارکام به ابزارهای مختلفی که یک شرکت میتواند برای اطلاع رسانی ، ترغیب و یادآوری مشتری در مورد محصول و خدماتی که به فروش می رساند اشاره دارد.