ارتباطات بازاریابی (مارکام) چیست؟

Home » بلاگ » مقالات » ارتباطات بازاریابی (مارکام) چیست؟

مارکام

ارتباطات بازاریابی یا به اختصار مارکام (Marketing Communication) به استراتژی اتخاذ شده توسط شرکت‌ها برای انتقال پیام در مورد محصولات و خدمات فروخته شده آنها بصورت مستقیم یا غیرمستقیم به مشتریان با این هدف که آنها را ترغیب به خرید بیشتر کند.

به عبارت دیگر، رسانه متفاوتی که شرکت برای تبادل اطلاعات در مورد کالاها و خدمات خود به مشتریان، انتخاب می‌کند، به عنوان ارتباطات بازاریابی (مارکام) نامیده می‌شود.

بازاریاب از ابزارهای ارتباطات بازاریابی برای ایجاد آگاهی از برند در بین مشتریان بالقوه استفاده می‌کند ، به این معنی که تصویری از برند در ذهن آنها ایجاد می‌شود که به آنها در تصمیم گیری خرید کمک می‌کند.

ارتباطات بازاریابی پاسخی برای سؤالات زیر خواهد بود:

  • چرا باید از محصول استفاده شود؟
  • چگونه می‌توان از محصول استفاده کرد؟
  • چه کسی می‌تواند از محصول استفاده کند؟
  • کجا می‌توان از محصول استفاده کرد؟
  • چه زمانی می‌توان از محصول استفاده کرد؟

ارتباطات بازاریابی شامل تبلیغات، ارتقاء فروش، رویدادها و اسپانسری (حمایت مالی)، روابط عمومی و تبلیغات عمومی، بازاریابی مستقیم، بازاریابی تعاملی، بازاریابی دهان به دهان، فروش شخصی است. این ابزارهای ارتباطی به صورت جمعی به عنوان مخلوط ارتباطات بازاریابی خوانده می شوند.

ارتباطات بازاریابی چیست؟

ارتباطات بازاریابی تکنیکی است که شرکت یا یک فرد برای انتقال پیام های تبلیغاتی در مورد محصولات و خدمات خود استفاده می کند. کارشناسان ارتباطات بازاریابی انواع مختلفی از ارتباطات اقناعی را طراحی می کنند و آن را برای مخاطبان هدف ارسال می کنند.

تا زمانی که مردم در مورد محصول شما چیزی ندانند ، شما نمی توانید آن را بفروشید. بنابراین، برای محبوب کردن محصول خود، باید با مردم ارتباط برقرار کنید. امروزه تکنیک های مختلف ارتباطی وجود دارد که به بازاریابی یک محصول و بهبود دستیابی محصول و بهینه سازی عملکرد تجاری آن کمک می کند.

ابزارهای ارتباطی بازاریابی چیست؟

ابزارهای مختلفی برای جذب مخاطب هدف وجود دارد. با این وجود ، ابزارهای مورد استفاده بسته به عوامل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی مخاطب هدف شما، محبوبیت محصولات شما و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زیر ابزارهای مهمی که برای ارتباطات مارکتینگ مورد استفاده قرار می گیرند لیست شده است:

  • نوشته‌ها
  • بروشورها
  • ایمیل
  • آگهی ها
  • وب سایت‌ها
  • تبلیغات و کمپین‌های فروش
  • نمایشگاه‌ها
  • فروش شخصی
  • انتشار مطبوعات

چرا ارتباطات بازاریابی مهم است؟

تنها هدف ارتباط در بازاریابی افزایش حجم فروش از طریق پیام های قانع کننده ، آموزنده و مثبت است. آنها از طریق تشویق پیام های مربوط به محصولات / خدمات ، حقایق جدیدی را ارائه می دهند.

نکاتی درباره ارتباطات بازاریابی مؤثر

  • پیام قانع کننده: مشتریان مختلف نیازها و انتظارات متفاوتی دارند؛ بنابراین ، بسیار مهم است که پیامهای ترغیب کننده خود را بر این اساس تنظیم کنید.
  • طراحی: هر رسانه ارتباطی (مانند مجله ، روزنامه ، تلویزیون ، رسانه های دیجیتال یا بروشور) طراحی و الزامات خاص خود را دارد. بنابراین ، شما باید متناسب با آن پیام های خود را برنامه ریزی و طراحی کنید.
  • بازخورد: باید بازخورد مخاطبان خود را جمع آوری کند. این به شما در بهبود ارتباط در بازاریابی کمک می کند.
ارتباطات بازاریابی

عناصر ارتباطات بازاریابی میکس

1- تبلیغات در مارکام

این یک روش غیرمستقیم و پولی است که بنگاه ها برای آگاهی مشتریان درمورد محصولات و خدمات خود از طریق تلویزیون، رادیو، رسانه‌های چاپی، وب سایت‌های آنلاین و غیره استفاده می‌کنند.

تبلیغاتی که از روش‌های بسیار گسترده و استفاده از ارتباطاتی که در آن اطلاعات کامل در مورد محصولات و خدمات شرکت می‌تواند به راحتی با طیف عظیم مخاطبان هدف ارتباط برقرار کند.

2- ارتقاء فروش

ارتقاء فروش شامل ایجاد انگیزه بصورت کوتاه مدت برای ترغیب مشتریان بمنظور شروع خرید کالاها و خدمات است.

این تکنیک تبلیغاتی نه تنها به حفظ مشتریان موجود کمک می‌کند، بلکه با مزایای زیاد افراد جدیدی را نیز به خود جذب می‌کند. تخفیف‌ها، بازپرداخت‌ها ، خرید با یک طرح رایگان، کوپن ها و غیره برخی از ابزارهای تبلیغ فروش هستند.

3- رویدادها و اسپانسری

شرکت‌ها حامی و اسپانسر رویدادهایی مانند ورزش ، سرگرمی ، غیرانتفاعی یا رویدادهای اجتماعی را با هدف تقویت برند خود در ذهن مشتریان و ایجاد ارتباط بلند مدت می‌شوند.

نام بنگاه حامی این رویداد را می‌‌توان در گوشه زمین بازی ، پیراهن بازیکن ، جوایز و زیر نویس در صحنه و غیره مشاهده کرد.

4- روابط عمومی و تبلیغات

شرکت‌ها با هدف ایجاد چهره مثبت برند خود در بازار، فعالیت‌های اجتماعی انجام می‌دهند. فعالیت‌هایی که شرکت‌ها انجام می‌دهند، مانند ساخت امکانات عمومی ، اهدا بخشی از خرید خود به آموزش کودکان ، ساماندهی اردوگاه اهدای خون ، کاشت درختان و غیره از جمله اقدامات مشترک تقویت روابط عمومی است.

5- بازاریابی مستقیم

شرکت ها با استفاده از تکنولوژی مانند ایمیل ، فکس ، تلفن همراه مستقیماً با مشتریان آینده ارتباط برقرار می‌کنند، بدون اینکه شخص ثالثی را درگیر کنند.

6- بازاریابی تعاملی

بازاریابی تعاملی اخیراً به عنوان ابزاری برای ارتباطات بازاریابی (مارکام)، محبوبیت زیادی را بدست آورده است ، که در آن مشتریان می‌توانند با بنگاه‌ها بصورت آنلاین تعامل برقرار کنند و می‌توانند احتیاجات خود را بصورت آنلاین برطرف کنند.

آمازون یکی از بهترین نمونه های بازاریابی تعاملی است که در آن مشتریان انتخاب خود را انجام می‌دهند و می‌توانند آنچه را که در گذشته انتخاب یا سفارش داده‌اند، ببینند.

7- بازاریابی وبلاگی

یکی از متداولترین روش‌های ابزار ارتباطی است که در آن مشتری تجربیات خود را با همسالان و دوستان خود درمورد کالاها و خدماتی که اخیراً خریداری کرده‌اند به اشتراک می‌گذارد.

این روش برای بنگاه‌ها بسیار مهم است زیرا تصویر این برند بستگی به این دارد که مشتری نسبت به برند چه پیامی دارد و چه پیامی را به دیگران منتقل می‌کند.

8- فروش شخصی

این روش سنتی برقراری ارتباط در بازاریابی است که در آن فروشندگان مستقیماً به مشتری‌های آینده‌نگر نزدیک می‌شوند و در مورد کالاها و خدماتی که در آن سرو کار دارند ، آنها را آگاه می‌کنند.

این یکی از مطمئن ترین حالت‌های ارتباطات محسوب می‌شود زیرا مستقیماً انجام می‌شود.

بنابراین، ترکیب ارتباطات بازاریابی یا مارکام به ابزارهای مختلفی که یک شرکت می‌تواند برای اطلاع رسانی ، ترغیب و یادآوری مشتری در مورد محصول و خدماتی که به فروش می رساند اشاره دارد.

5/5 - (22 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *