بازاریابی اجتماعی (Societal Marketing) ، رفاه انسان قبل از سود و خدمت به خواسته ها را در اولویت قرار می دهد. بازاریابی اجتماعی بر مسئولیت های اجتماعی تمرکز دارد و حفظ موفقیت بلندمدت را توصیه می کند. شرکت ها باید یک استراتژی بازاریابی برای ارائه ارزش به مصرف کنندگان در حفظ و ارتقای رفاه مشتریان و جامعه بهتر از رقبا تشکیل دهند.
مفهوم این مدل بازاریابی از تضاد بین نیازهای کوتاه مدت مصرف کنندگان فردی و رفاه بلندمدت جامعه پدید آمده است.
این ایده بهعنوان «مفهوم انسانی»، «مفهوم مصرف هوشمند» و «مفهوم ضروری زیستمحیطی» نیز شناخته میشود.
بازاریابی اجتماعی چیست؟
مفهوم بازاریابی اجتماعی معتقد است که یک شرکت باید با تجزیه و تحلیل خواسته ها، تعهدات و منافع بلندمدت مصرف کنندگان، تصمیمات بازاریابی خوبی بگیرد.
فیلیپ کاتلر آن را اینگونه توصیف میکند:
مفهوم بازاریابی اجتماعی معتقد است که وظیفه سازمان تعریف نیازها، خواستهها و منافع بازارهای هدف و دستیابی به رضایتهای مورد نظر کارآمدتر و مؤثرتر از رقبا است، به گونهای که از رقبا محافظت یا افزایش دهد.
بازاریابی اجتماعی تصویری مثبت برای شرکت ها ایجاد می کند و فروش را افزایش می دهد. این با بازاریابی دهان به دهان و بازاریابی شبکه های اجتماعی متفاوت است. با این حال، این اصطلاحی است که ارتباط نزدیکی با CSR و توسعه پایدار دارد.
این روش مسئولیت های اجتماعی را برجسته می کند و پیشنهاد می کند که حفظ شود. علاوه بر این، بازاریابی پایدار، اجتماعی و زیستمحیطی را میطلبد که نیازهای فعلی مصرفکنندگان و کسبوکارها را برآورده میکند و در عین حال توانایی نسلهای آینده را برای برآوردن نیازهایشان حفظ یا افزایش میدهد.
وحشت از گرمایش جهانی زمین همگانی شده است و برای استفاده از منابع ما به تبلیغات بیشتری نیاز است. بنابراین شرکت ها به تدریج، یا به طور کامل یا جزئی، در تلاش برای دستیابی به مفهوم بازاریابی اجتماعی هستند.
اهداف بازاریابی اجتماعی
- برای داشتن ارتباط طولانی مدت با مشتریان.
- ایجاد تصویری بهتر در جامعه برای شرکت نسبت به رقبای خود.
- مسئولیت های اجتماعی را انجام می دهد.
- توسعه آگاهی جامعه نسبت به برندهای خود.
- برای بهبود پایه مصرف کننده و سهم بازار.
موضوعات بازاریابی اجتماعی
شرکت ها باید سه ملاحظه و موضوع اصلی را در استراتژی های بازاریابی در نظر بگیرند: سود شرکت، خواسته های مصرف کننده و منافع جامعه.
جامعه (رفاه بشری)
کسبوکارها باید اطمینان حاصل کنند که محصولات، خدمات، اقدامات، نوآوریهای سرمایهگذاری ابتدا در خدمت جامعه هستند.
مصرف کنندگان (رضایت)
محصولات و خدمات باید نیازهای مصرف کننده را برآورده کنند.
شرکت (سود)
ایجاد روابط بلندمدت با مشتری، مسئولیت پذیری اجتماعی و ارائه محصولات رضایت بخش برای کسب سود و به حداکثر رساندن ثروت ضروری است.
مزایای بازاریابی اجتماعی
- از ایجاد تصویر بهتر برای شرکت پشتیبانی می کند.
- مزیت رقابتی نسبت به رقبا ایجاد می کند.
- در حفظ مشتری و روابط طولانی مدت مفید است.
- فروش و سهم بازار را افزایش می دهد.
- گسترش و رشد را در دراز مدت زیاد می کند.
- مدیریت محصولات و شرکت باید رفاه اجتماعی و جامعه را به طور کلی در اولویت قرار دهد.
- از منابع اقتصادی به درستی استفاده می شود.
- بازاریابی اجتماعی سطح زندگی افراد جامعه را افزایش می دهد.
- تضمین می کند که برنامه ریزی اقتصادی برای جامعه مهم تر و ثمربخش تر است.
اهمیت بازاریابی اجتماعی
بازاریابی اجتماعی برای محیط زیست، جامعه و مشاغل حیاتی است. این مفهوم برای مقابله با مصرف گرایی و سود و فقط انگیزه تجارت شکل گرفت.
مفهوم این مدل بازاریابی منجر به به حداکثر رساندن سود برای سازمان می شود و یک رابطه بلندمدت با مشتریان شکل می دهد.
همچنین توسعه محصولاتی را تشویق می کند که در درازمدت به جامعه خدمت کنند و رضایت مصرف کنندگان را جلب کنند.
ابزارهای بازاریابی اجتماعی
فیلیپ کاتلر چهار دسته از محصولات را بر اساس مزایای بلند مدت و رضایت فوری طبقه بندی کرد:
- محصولات ناقص نه مزایای بلندمدت و نه کوتاه مدت دارند.
- محصولات دلپذیر سطح بالایی از رضایت فوری را ارائه می دهند، اما باعث آسیب طولانی مدت در جامعه می شوند.
- محصولات Salutary در درازمدت رضایت کوتاه مدتی را به جامعه Nut Benefit ارائه می کنند.
- محصولات مطلوب هم مزایای بلندمدت و هم رضایت فوری را به همراه دارند.
بر اساس بازاریابی اجتماعی، محصولات ناقص پیشنهادی کاتلر باید از بازار حذف شوند. محصولات لذت بخش و مفید نیاز به اصلاح دارند تا منافع بلندمدت را برای جامعه به ارمغان بیاورند و رضایت آنی مصرف کننده را جلب کنند.
یعنی این محصولات باید بدون تبدیل شدن به محصولات مفید وارد بازار شوند. به این ترتیب، به جای تمرکز بر فروش محصولات، تمرکز بر رفاه مشتری و جامعه است.
نتیجه
در این پست با مفهوم بازاریابی اجتماعی، تعریف و مزایای آن آشنا شدیم. نه تنها این، ما به ابزارها و اهدافی که این بازاریابی دارد نیز توجه کردیم.
مفهوم بازاریابی اجتماعی بیشتر این سوال را مطرح می کند که آیا بازاریابی خالص از اختلافات احتمالی بین خواسته های کوتاه مدت مصرف کننده و رفاه بلندمدت مصرف کننده غفلت می کند یا خیر.
این شامل «استراتژی بازاریابی باید برای مشتریان ارزش قائل شود به گونهای که رفاه مصرفکننده و جامعه را حفظ یا افزایش دهد».
وقتی نوبت به بازاریابی اجتماعی میرسد، ارجاعها نقش بزرگی دارند. بنابراین، استفاده از بازاریابی ارجاعی یک گزینه عالی است. بازاریابی ارجاعی تبلیغات شفاهی و توصیه هایی را مشخص می کند که منجر به گسترش پایگاه مشتری شما می شود. پیش از این، تبلیغات شفاهی به صورت ارگانیک اتفاق می افتاد، اما در این دوره رقابتی، انگیزه دادن به مشتریان برای توصیه یا بحث درباره محصولات شما با دیگران مهم است.