پلتفرمهای مختلف شبکههای اجتماعی مکان مناسبی برای سرمایهگذاری بخش مارکتینگ کسب و کارها است. به همین منظور علاقه به حضور در این پلتفرمها میان کسب و کارها روز به روز در حال افزایش است. اما برای حضور درست و حرفهای در شبکههای اجتماعی مناسب باید از کارشناسان این فضای دیجیتال استفاده ببرید.
ما به عنوان یک آژانس دیجیتال مارکتینگ حرفهای نقش مهمی در ارائه خدمات مدیریت شبکه های اجتماعی داریم. به همین دلیل باید یک قرارداد مدیریت شبکههای اجتماعی داشته باشیم تا شرایط کار را مشخص و از خود و مشتریانمان محافظت کنیم.
یک الگوی پیشنهادی عالی برای قرارداد مدیریت شبکه های اجتماعی باید شامل تمام شرایط و ضوابط شود که در هنگام بر عهده گرفتن نقش مدیریت حسابهای شبکههای اجتماعی و کمک به رشد کسب و کار مشتریان اعمال میشود.
در این مقاله، نگاهی میاندازیم به اینکه قرارداد مدیریت شبکههای اجتماعی چیست، چه چیزی باید داشته باشد و ملاحظات دیگری را که باید در نظر داشته باشید را بررسی میکنیم.
قرارداد مدیریت شبکه های اجتماعی چیست؟
قرارداد مدیریت شبکههای اجتماعی سندی است که رابطه بین مدیریت شبکههای اجتماعی و یک کسب و کار یا شخص را تنظیم و جزئیات را مشخص میکند. این یک نوع قرارداد خدماتی است که میتوانید با شرایط و ضوابط پیشنهادی خود برای مشتری آماده کنید. به طور معمول، قرارداد مدیریت شبکههای اجتماعی مواردی مانند نحوه و زمان پرداخت و نحوه دسترسی شما به پلتفرمهای شبکهاجتماعی مانند فیس بوک، گوگل، اینستاگرام، لینکدین یا سایر سیستمها را پوشش میدهد. همچنین انتظارات از اینکه محتوای شما چگونه باشد، چه کسی یا درباره چه چیزی پست میکنید و چه کسی مسئول ایجاد محتوای نوشتاری و بصری خاص است را پوشش میدهد.
یک الگوی پیشنهادی خوب برای قرارداد مدیر شبکههای اجتماعی شامل تعدادی زیادی از جزئیات خاص در قرارداد میشود و تحت پوشش ما به عنوان مرجعی که خدمات ارائه میدهد قرار میگیرد.
چه چیزی باید در قرارداد مدیریت شبکههای اجتماعی گنجانده شود؟
قرارداد مدیریت شبکههای اجتماعی به تنظیم روابط کاری شما با کسب و کار یا شخصی که شبکههای اجتماعی را برای او مدیریت میکنید میپردازد. این قرارداد باید شامل مواردی مانند برنامههای بازاریابی، ردیابی سرنخها و رشد مخاطبان، گزارش دهی، پاسخ به نظرات و سوالات و … باشد. با این حال، یک قالب قرارداد مدیریت شبکههای اجتماعی عالی باید شامل این اجزای اصلی زیر باشد:
1. محدوده کار و انتظارات
در قرارداد باید به وضوح مشخص شود که شما به عنوان مدیر شبکههای اجتماعی چه محدوده کاری باید انجام دهید. به عنوان مثال، شما ممکن است کپی رایتینگ انجام ندهید یا ممکن است تصاویر را همانطور که قرار است توسط مشتری ارائه شود، پست کنید. یا نقش شما ممکن است این باشد که یک تقویم محتوایی تهیه کنید، یا ممکن است به آنها کمک کنید تا برنامه تولید محتوا داشته باشند.
صرف نظر از اینکه چگونه کار میکنید، اینکه جزئیات مربوط به شروع و پایان مسئولیتهای شما و همچنین شروع و پایان مسئولیتهای کسب و کار در این کار را با جزئیات بیان کنید، بسیار مهم است. هنگامی که این روند مستند است، میتواند به وضوح در مورد انتظارات توافق داشته باشید.
جدای از آن، توافق شما باید شامل جدول زمانی، انتظارات در مورد تعداد محتوا و قیمت نیز باشد.
2. دسترسی به پلتفرمهای شبکه اجتماعی
وقتی حسابهای شبکههای اجتماعی شخصی را مدیریت میکنید، باید به آن حسابها یا صفحات شبکههای اجتماعی او دسترسی داشته باشید. در نتیجه به اطلاعات محرمانه و رمز عبور دسترسی خواهید داشت. کسب و کارها معمولاً باید اعتماد بالایی به شما داشته باشند، زیرا برند خود را در اختیار شما قرار میدهند.
در قرارداد مدیریت شبکههای اجتماعی خود، باید به این نکته اشاره کنید که اهمیت امنیت در آن پلتفرمها را میشناسید و اقدامات احتیاطی را برای به حداقل رساندن خطر این اتفاق انجام میدهید. با این حال، شما باید این مسئولیت خود را به اتفاقهایی که میتوانید کنترل کنید محدود کنید و تصمیم بگیرید که اقدامات معقولی برای انجام این کار انجام دهید.
سلب مسئولیتها باید بطور واضح در قرارداد ذکر شود، در صورتی که اتفاقی خارج از کنترل شما رخ دهد، شما بتوانید خود را نجات دهید، مثلاً اگر حساب آنها هک یا به هر دلیلی بسته شود، مسئولیتی بر گردن شما نماند. شما باید بتوانید از خود محافظت کنید و در این شرایط مسئولیتی نداشته باشید.
3. چه کسی مالک محتوا است؟
هنگام کار با مشتریانی که شبکههای اجتماعی را مدیریت میکنند، برخی از موارد رایجی که باید زودتر به آنها بپردازید عبارتند از:
1. تصاویر از سمت چه کسی تولید خواهد شد؟
2. آیا مشتری تعدادی عکس تایید شده در اختیار من قرار میدهد؟
خدمات شبکه های اجتماعی
سرویس مدیریت شبکه های اجتماعی یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای بهتر دیده شدن برند، افزایش دسترسی به مشتری، رتبههای بالا در جستجوها چند مورد از خدمات شبکه های اجتماعی ebgroup است.
هر توافق رسمی که شما به عنوان مدیر شبکههای اجتماعی دارید باید به وضوح شامل مسئول تولید محتوا و مالکیت محتوا باشد. اگر قصد دارید عکس تهیه کنید، باید مشخص کنید که از کدام پلتفرم میخواهید آنها را تهیه کنید. اگر از تصاویر استوک استفاده میکنید، باید مشخص کنید که آیا از تصاویر رایگان یا پولی استفاده میکنید و اگر کسبوکار مایل به استفاده از تصاویر پولی است، باید آنها را برای حفظ مالکیت خریداری کند.
یکی دیگر از جنبههای کلیدی که باید به آن توجه کرد این است که آیا شما از چه مجوزی برای تولید محتوا برای استفاده در کسب و کار خود استفاده میکنید؟
به عنوان مثال، Canva یک ابزار محبوب برای ایجاد تصاویری است که برای شبکههای اجتماعی استفاده میشود. روش کار Canva به این صورت است که وقتی یک تصویر در حساب خود ایجاد میکنید، مجاز به استفاده از آن تحت لایسنس خود هستید. با این حال، وقتی تصاویری ایجاد میکنید و آنها را برای کسبوکارهای دیگر ارسال میکنید، ممکن است مجوز Canva را نقض کنید زیرا به جای استفاده از آن برای تجارت خود، از آن مجوز سود میبرید.
پلتفرمهای دیگر مانند پینترست و … هر کدام قوانین خود را دارند که باید به آنها توجه داشت تا دچار جریمه نشوید.
ملاحظات دیگر برای قرارداد مدیریت شبکههای اجتماعی
قراردادهای مدیریت شبکههای اجتماعی باید راه روشنی برای فسخ قرارداد ارائه دهند. اگر مشتری انتظارات را برآورده نکند یا صرفاً به این دلیل که روابط تجاری مناسب نیست، فسخ یا خاتمه قرارداد ضروری است. با یک قرارداد رسمی مدیریت شبکههای اجتماعی، میتوانید در صورت سوء تفاهم توسط مشتریان یا اگر همه چیز طبق برنامه پیش نرفت، از خود محافظت کنید. من به شما پیشنهاد میکنم یک دوره اخطار برای فسخ قرار دهید تا همه چیز واضح شود.
قراردادهای مدیریت شبکههای اجتماعی فوق العاده مفید هستند. صرفاً نباید متکی به مکالمه یا ایمیل با مشتری باشید. ما این نتیجه را در مدیریت شبکههای اجتماعی دیدهایم که وقتی قراردادی نباشد مشتریان در پرداختها مشکل ایجاد میکنند. زیرا هیچ طرح مشخصی از کار یا دورهای برای پایان دادن به توافق وجود ندارد.
هنگامی که یک قرارداد بسته شده است، دیگر هیچ ابهامی وجود نخواهد داشت و شما هم میتوانید تمرکز خود را بر روی اینکه چگونه کار به نحو احسن پیش برود قرار دهید.
داشتن یک قرارداد مدیریت شبکههای اجتماعی برای ارائه به مشتری نشان میدهد که شما یک مدیریت رسانه اجتماعی قانونی و کارآمد هستید. به الگوی قرارداد مدیریت شبکههای اجتماعی ما نگاهی بیندازید. شما میتوانید الگوی خود را داشته باشید و با لوگوی خود آن را سفارشی کنید.
ما به عنوان آژانس دیجیتال مارکتینگ eBgroup با استفاده از پتانسل شبکههای اجتماعی، به کسب و کارها کمک میکنیم تا با مدیریت بازاریابی، برندینگ و تعامل در پلتفرم های مختلف شبکههای اجتماعی، موقعیت مناسبی بدست بیاورند.