برای اطلاع از اینکه یک آژانس بازاریابی شبکههای اجتماعی یا یک فریلنسر چقدر برای مدیریت صفحات شبکههای اجتماعی باید از شما هزینه بگیرد، این مقاله را تا انتها بخوانید و هر سوالی داشتید از ما بپرسید.
بازاریابی شبکههای اجتماعی چیست؟
به طور خلاصه، بازاریابی شبکههای اجتماعی شامل تبلیغ کسب و کار یا برندینگ شما از طریق پلتفرم های شبکههای اجتماعی است. رایج ترین پلتفرمها شامل فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و لینکدین است. اگرچه Pinterest، Tik Tok، Snapchat نیز مورد استفاده قرار میگیرند.
هدف مدیریت شبکههای اجتماعی، ایجاد محتوایی است که هم به ایجاد مخاطب کمک کند و هم با آنها ارتباط برقرار کند. آژانسهای بازاریابی شبکههای اجتماعی یا فریلنسرهای شبکههای اجتماعی، محتوا را برنامهریزی و تولید میکنند، آن را زمانبندی و بر نتایج نظارت میکنند.
یک کارشناس بازاریابی شبکههای اجتماعی با جستجوی اینکه چه چیزی برای پلتفرم شما مفید است، میتواند اهداف شما را با محتوایی که در کانال های شبکههای اجتماعی منتشر میشود، مطابقت میدهد.
همچنین میتوانند با اجرای کمپینهای تبلیغاتی پولی، به سرعت بخشیدن به این فرآیند کمک کنند.
میانگین هزینه مدیریت شبکه های اجتماعی چقدر است؟
هزینه مدیریت و بازاریابی شبکه های اجتماعی بسته به عوامل مختلفی میتواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. برای ارائه یک ایده تقریبی، در اینجا ما هزینه و قیمت متوسط مدیریت شبکه های اجتماعی که در ایران دریافت میشود را نوشتهایم:
هزینه متوسط (ماهانه) 5 تا 10 میلیون
حداقل هزینه (ماهانه) 2/5 میلیون
حداکثر هزینه (ماهانه) 20 میلیون
نکته
قبل از همکاری با یک آژانس یا فریلنسر، در مورد مشکلات فعلی که امیدوارید از طریق شبکههای اجتماعی حل کنید فکر کنید. به این ترتیب، آنها درک روشنی از آنچه شما از آنها نیاز دارید، خواهند داشت.
کیفیت پست ها و تخصص مورد نیاز همگی روی قیمت تاثیرگذار خواهند بود. برخی از آژانسهای بازاریابی شبکههای اجتماعی دارای کپی رایترها، طراحان، توسعه دهندگان و تحلیلگرانی هستند که ممکن است همه با هم روی هر مشتری کار کنند. در طرف دیگر، ممکن است فردی را پیدا کنید که همه این کارها را خودش انجام دهد، که اگر قیمت دغدغه اصلی شما است، انتخاب همین خواهد بود.
چه عواملی هزینه مدیریت شبکه های اجتماعی را تغییر میدهد؟
مبلغی که برای مدیریت شبکههای اجتماعی میپردازید تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد، این عوامل شامل:
- پیچیدگی خدمات
- نرخهای ساعتی در مقابل بستهها
پیچیدگی خدمات
هزینه مدیریت شبکه های اجتماعی در نهایت به پیچیدگی خدمات مورد نیاز شما بستگی دارد. فراوانی پستها روی هزینهها نیز تاثیر دارد، زیرا هر چه بیشتر نیاز به پست داشته باشید، تولید محتوا و زمانبندی آن بیشتر طول میکشد.
متداولترین ساختار قیمتگذاری که بازاریابان شبکههای اجتماعی ارائه میدهند، یک بسته ماهانه است که به طور متوسط حدود 5 تا 7 میلیون در ماه هزینه دارد. این رقم شامل تولید محتوا و پشتیبانی از فید میشود، اما به اندازه آنچه بستههای دیگر میتوانند ارائه دهند، نیست.
خوبی بازاریابی شبکههای اجتماعی این است که با نیازهای شما قابل تنظیم است. بنابراین، این امکان وجود دارد که از کوچک شروع کنید و سطح پشتیبانی مورد نیاز خود را افزایش دهید، یا حتی خدماتی را که مورد نیاز نیستند کاهش دهید.
نرخ های ساعتی در مقابل بسته ها
مبلغی که برای بازاریابی شبکههای اجتماعی میپردازید تحت تأثیر هزینههای ساعتی یا ماهانه کارشناس شما قرار میگیرد. در اینجا مقایسه هزینه ها آمده است:
نوع مدیریت شبکه های اجتماعی (در یک ساعت) | بالاترین میانگین قیمت | کمترین میانگین قیمت |
مدیریت پایه | 200 هزار تومان | 100 هزار تومان |
مدیریت متوسط | 400 هزار تومان | 200 هزار تومان |
مدیریت کامل | 600 هزار تومان | 500 هزار تومان |
نوع مدیریت شبکه های اجتماعی (ماهانه) | بالاترین میانگین قیمت | کمترین میانگین قیمت |
مدیریت پایه | 10 میلیون تومان | 8 میلیون تومان |
مدیریت متوسط | 15 میلیون تومان | 10 میلیون تومان |
مدیریت کامل | 30 میلیون تومان | 20 میلیون تومان |
هزینه پایه مدیریت شبکه های اجتماعی
برای مدیریت اولیه بازاریابی شبکههای اجتماعی، میتوانید حداقل 100 هزار تومان در ساعت بپردازید. از طرف دیگر، یک بسته جامع میتواند تا 20 میلیون تومان هزینه داشته باشد. این هزینهها شامل تولید محتوا ویدیویی و تصویری، خدمات مشتری، مدیریت فید و طراحان و کپی رایترهای سطح خبره و برگزاری مسابقات میشود که محتوای ماهانه شما را ایجاد میکنند.
سایر نکات قابل تامل
اگر مطمئن نیستید برای کسب و کار خود با شبکههای اجتماعی از کجا شروع کنید، در اینجا چند نکته کلیدی هست که باید در نظر بگیرید:
- اهداف بازاریابی شبکههای اجتماعی شما
- کانال های شبکههای اجتماعی
- تولید محتوای ماهانه
- خدمات مشتری
- مدیریت خوراک
- تبلیغات پولی
- جمع آوری آمار و تهیه گزارش
اهداف بازاریابی شبکههای اجتماعی شما
وقتی به درستی از شبکههای اجتماعی استفاده شود، رسانه قدرتمندی است که به شما امکان میدهد با مخاطبان خود در مقیاس زیاد ارتباط برقرار کنید. شناسایی اهدافتان به سادهسازی و تمرکز تلاشهایتان کمک میکند. به عنوان مثال، آیا میخواهید فالوورهای صفحه را افزایش دهید؟ یا میخواهید افزایش فروش خدمات خاصی که ارائه میدهید باشد؟
اکثر مشاغل دارای اهداف متعددی هستند که ممکن است بسته به زمان سال یا نیازهای خود کسب و کار تغییر کند. متخصص بازاریابی شبکههای اجتماعی شما باید برای هر هدف استراتژی خاصی طراحی کند.
کانالهای شبکههای اجتماعی
فرقی ندارد یک تاجر بزرگ باشید یا یک کسب و کار کوچک، ممکن است هیچ کانال شبکه اجتماعی نداشته باشید، چه رسد به اینکه بدانید کدام یک برای شرکت شما بهتر است!
یک آژانس بازاریابی شبکههای اجتماعی یا متخصص میتواند به شما کمک کند تا شروع کنید، یا از جایی که در حال حاضر هستید انتخاب دیگری کنید. از نظر قیمت، هرچه محتوای بیشتری از نظر نوع پلتفرم و فرکانس تولید شود، گرانتر خواهد بود. با این حال، با توجه به ایده بازاریابی برای ایجاد بازده، اگر بازاریابی شبکههای اجتماعی شما به درستی انجام شود، بازگشت سرمایه سالمی ایجاد میکند.
فیس بوک
فیس بوک با 2.7 میلیارد کاربر ، یک پلت فرم عالی برای دستیابی به مخاطبان گسترده است.
متخصصی که انتخاب میکنید باید در کل فیسبوک، اما بهطور خاصتر با تبلیغات فیسبوک آشنا باشد، زیرا مدیریت بودجههای تبلیغات دیجیتال بسیار مهم است.
تعامل نیز بخش بزرگی از نحوه عملکرد فیس بوک است. جدای از پاسخ دادن به مشتریان، شما باید جذاب باشید (لایک و اشتراک گذاری محتوا) و کاربران خود را وادار کنید که همین کار را با محتوای شما انجام دهند. این تنها در صورتی میتواند اتفاق بیفتد که محتوای صفحه شما جذاب و مرتبط با مخاطب باشد.
توییتر
توییتر همه چیز در مورد پیام های مختصر (توئیت) و استفاده هوشمندانه از تصاویر است. افراد میتوانند هر چیزی را که پست میکنید لایک یا ریتوییت کنند یا با آن صحبت کنند. هشتگها باید سلاح مخفی شما برای افزایش دسترسی توییتهایتان باشند، اما باید بهدرستی از آنها استفاده کنید.
توییتر یک پلتفرم تبلیغاتی نیز دارد. این به اندازه فیس بوک پیچیده نیست، اما همچنان به یک رویکرد آگاهانه برای ضربه زدن به مخاطبان مناسب نیاز دارد. برای دستیابی به موفقیت باید محتوای پیام خود و زمان انتشار آن را در نظر بگیرید.
اینستاگرام
اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم بسیار بصری، همه چیز در مورد تبلیغ محتوای تصویر و ویدیوی مناسب است. بعلاوه، هر پست به یک کپی جذاب در زیر آن نیاز دارد که از هشتگ ها و برچسب گذاری نیز استفاده میکند.
فروش محصولات از طریق اینستاگرام و ساخت صفحات برند نیز امکان پذیر است. این را میتوان از طریق عملکرد “تبلیغات” تسهیل کرد. میتوانید ترتیبی دهید که محصولات یا خدمات خاصی را تبلیغ کنید، که کارشناس بازاریابی شبکههای اجتماعی شما راه اندازی و برای شما نظارت خواهد کرد.
یوتیوب و آپارات
محتوای ویدیویی ابزار قدرتمندی برای جذب مخاطب است. به عنوان یک کسب و کار، این یکی از بهترین راه ها برای تبلیغ خدمات شما است. برای مثال، یک مکانیک میتواند یک راهنمای «چگونگی» در مورد نحوه تعویض لاستیک بارگذاری کند. از خود ویدیو میتوان درآمد کسب کرد، به این معنی که برای هر بازدید درآمد کسب خواهید کرد. با این حال، شما میتوانید اطلاعات تماس خود را در کادر توضیحات بگذارید تا مشتریان بتوانند شما را پیدا کنند.
ویدئوهای یوتیوب را می توان در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشت یا در صفحات وبلاگ شما جاسازی کرد. اگرچه ضبط محتوای ویدیویی جذاب، ویرایش آن، و سپس به اشتراک گذاری صحیح آن به مهارت نیاز دارد. عناصر سئو نیز در اینجا نقش دارند، به همین دلیل است که بهتر است ویدیوهای YouTube خود را به یک متخصص بازاریابی شبکههای اجتماعی بسپارید.
تولید محتوای ماهانه
عمده کار یک بازاریاب شبکههای اجتماعی ایجاد، زمان بندی و انتشار محتوا است. بسته به کسب و کارتان، ممکن است بخواهید هر روز یک پست در همه فیدها منتشر شود. اگرچه برخی از مشاغل این میزان را به هر ساعت در طول روز افزایش میدهند. آژانس یا فریلنسر شما با بررسی تجزیه و تحلیل های خود برای اینکه ببینید چه زمانی فالوورهای شما بیشتر فعال هستند، به شما کمک میکند تا این کار را انجام دهید.
محتوا باید با کسب و کار شما مرتبط باشد، اما به طور کلی باید چیزی باشد که مردم میخواهند با آن درگیر شوند. از نظرسنجیهای تعیینکننده تا پستهای طنز، چیزهای بیشتری برای درست کردن شبکههای اجتماعی نسبت به آنچه که در ابتدا مشخص است وجود دارد. به همین دلیل است که محتوای ماهانه شما باید به درستی باشد.
خدمات مشتری
اگر صاحب یک تجارت آنلاین یا فروشگاه تجارت الکترونیک هستید، ممکن است به پشتیبانی مشتری به عنوان بخشی از بسته بازاریابی شبکههای اجتماعی خود نیاز داشته باشید. این شامل پاسخ دادن به مشتریانی است که پیامهای مستقیم شما را ارسال میکنند و کسانی که در صفحه شما نظر میگذارند. رعایت این موارد میتواند زمان زیادی را به خود اختصاص دهد، به همین دلیل بسیار مفید است که بتوانید آن را به یک متخصص بازاریابی شبکههای اجتماعی برون سپاری کنید.
خدمات شبکه های اجتماعی
سرویس مدیریت شبکه های اجتماعی یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای بهتر دیده شدن برند، افزایش دسترسی به مشتری، رتبههای بالا در جستجوها چند مورد از خدمات شبکه های اجتماعی ebgroup است.
مدیریت خوراک
قانون طلایی شبکههای اجتماعی این است که یک پلت فرم عمومی است، به این معنی که کانال شبکه اجتماعی شما ممکن است در معرض هرزنامه یا محتوای توهین آمیز قرار گیرد. به همین دلیل است که باید از کسی بخواهید که فیدهای شما را به دقت زیر نظر داشته باشد تا چنین محتوایی را قبل از اینکه این شانس را داشته باشد که بر فید شما تأثیر منفی بگذارد حذف کند.
همچنین به جنبه هایی مانند نظرات منفی که همه مشاغل تا حدی با آن مواجه میشوند نیز گسترش می یابد. چنین مسائلی نیازمند یک رویکرد متفکرانه برای نحوه برخورد با وضعیت است، زیرا یک پاسخ غیرحرفهای میتواند بیش از آنکه فایده داشته باشد باعث آسیب شود. کارشناسان شبکههای اجتماعی در تمام جنبههای مدیریت فید به خوبی مسلط هستند، که به محافظت از تصویر کسبوکار شما کمک میکند و برای حل و فصل مشکلات بهطور سازنده تلاش میکند.
تبلیغات پولی
اکثر پلتفرم های شبکههای اجتماعی دارای گزینه های تبلیغاتی پولی مانند تبلیغات فیس بوک هستند. درک چگونگی ایجاد موفقیت آمیز کمپینها به دانش فنی نسبتاً خوبی نیاز دارد، نه به ذکر توانایی ریاضی. اگر اشتباه کنید، مقدار زیادی پول را برای تبلیغاتی که با شکست مواجه میشوند یا توسط پلتفرم رد میشوند، هدر دادهاید.
بنابراین، درک تبلیغات پولی یکی از جنبههای مهم بازاریابی شبکههای اجتماعی است. کارشناس شما با شما همکاری خواهد کرد تا یک مخاطب و بودجه دقیق تعیین کند. شما از قبل در مورد بودجه به توافق خواهید رسید و میزان دسترسی را به دنبال بودجه خود تنظیم می کنید.
جمع آوری آمار و تهیه گزارش
علاوه بر تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی خود، فریلنسر یا آژانس منتخب شما نیاز به جمع آوری آمار و تولید گزارشهایی در مورد پیشرفت کمپین های شما دارد. به عنوان مثال، ارائه افزایش فالوور از زمانی که آنها مدیریت فیدها را آغاز کردند. یا اینکه تبلیغات پولی شما به چند کاربر رسید و چه تعداد تبدیل برای کسب و کار ایجاد کرد.
این نوع خدمات جامعتر است و بهترین راه برای تعیین اینکه چه چیزی برای فیدهای شبکههای اجتماعی شما کار میکند و چه چیزی نیست.
سرمایه گذاری در بازاریابی شبکههای اجتماعی؛ آیا ارزش هزینه را دارد؟
اگر زمان یا دانش کافی برای بازاریابی موفقیت آمیز کسب و کار خود از طریق شبکههای اجتماعی ندارید، جذب یک متخصص ارزش سرمایه گذاری را دارد. آنها محتوای ماهانه شما را برنامه ریزی میکنند، و بر میزان موفقیت هر پست نظارت میکنند. بازاریابی شبکههای اجتماعی شامل راهاندازی تبلیغات پولی از پلتفرمهای شما نیز میشود، که برای درست شدن به یک رویکرد تخصصی نیاز دارد.
در عصر دیجیتال ما، بازاریابی شبکههای اجتماعی یک پلت فرم مهم برای دستیابی به مخاطبان جدید است.
ارزش این را دارد که کسی از شما مراقبت کند که نه تنها میداند چه کاری انجام میدهد، بلکه واقعاً به آن علاقه دارد. به همین دلیل است که کارشناسان بازاریابی شبکههای اجتماعی ارزش سرمایه گذاری را دارند.
کسب و کار خود را وارد قرن بیست و یکم کنید – یک متخصص قابل اعتماد بازاریابی شبکههای اجتماعی در eBgroup پیدا کنید.
سوالات متداول
بودجه تبلیغاتی و رسانهای، تخمینی از هزینه های تبلیغاتی یک شرکت در یک دوره زمانی معین است. مهمتر از آن، این پولی است که یک شرکت مایل است برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود کنار بگذارد.
بهترین کار این است که هزینه را بر اساس هزینه ماهانه یا مدل نگهدارنده قرار دهید. اگر همه عوامل فوق بخشی از مدیریت اینستاگرام باشد، هزینه تخمینی، بدون هیچ هزینه تبلیغات، باید تقریباً به 5 میلیون در ماه برسد.