در بررسی عوامل هزینه سئو، عوامل اصلی و تعیین کننده معمولاً مشخص هستند. اما برخی از هزینهها و عوامل پنهان نیز وجود دارد. در این مقاله یاد خواهیم گرفت که چگونه هزینه واقعی و کامل سئو و بازگشت سرمایه در آن را محاسبه کنیم.
یکی از رایجترین سوالات در مورد سئو این است که «هزینه سئو چقدر است؟» و اگر بخواهیم صادقانه بگوئیم، پاسخ دادن به آن دشوار است.
عوامل و متغیرهای زیادی در محاسبه هزینه سئو نقش دارند. برخی از عوامل واضح هستند، اما برخی دیگر نیستند. سئو، مانند بسیاری از بخشهای زندگی، به دریافت چیزی بستگی دارد که برای آن هزینه میکنید.
سئو یک سرمایهگذاری است که در دراز مدت نتیجه خواهد داد؛ اما باید به درستی سرمایهگذاری کنید.
بزرگترین (و بدیهی) هزینههای سئو دو عامل اصلی در هزینه سئو، تیم یا آژانس سئو و ابزارهای سئو هستند. این همان جایی است که بخش عمده هزینه شما آنجا استفاده میشود.
۱- متخصصان سئو
مزایا و معایبی در استخدام شخصی برای مدیریت سئوی داخلی شما در مقابل استخدام یک آژانس با تیم سئو برای کمک به شما در بهینهسازی وب سایت وجود دارد. خیلی به آنها نخواهیم پرداخت. فقط به یاد داشته باشید که صرف نظر از اینکه چه چیز را انتخاب میکنید، هر چقدر هزینه کنید همانقدر نتیجه خواهید گرفت.
هرچه دانش و تجربه یک فرد یا آژانس سئو بیشتر باشد، هزینه خدمات سئو آنها بیشتر خواهد بود. شاید این یک مورد واضح به نظر برسد، اما پرداخت هزینه برای تخصص یک فرد اغلب نادیده گرفته میشود و کمتر ارزشگذاری میشود.
سئو شامل استراتژیهای زیادی است. هیچ فرمولی ثابتی نمیتواند به طور جادویی رتبه وب سایت را بهتر کند و نرخ تبدیلها را افزایش دهد. یک تیم یا متخصص سئو باید استراتژی خود را با چالشهای پیش بینی نشده تطبیق داده و تنظیم کند.
به عنوان مثال، وقتی گوگل یک تغییر الگوریتم اصلی را منتشر میکند، میتواند رتبهبندی مشتری در SERP را کاهش دهد و بر سئو آنها تأثیر منفی بگذارد. هنگامی که این اتفاق میافتد، این به متخصص سئو بستگی دارد که استراتژی خود را با توجه به سیگنالهای رتبهبندی که گوگل در حال حاضر اولویتبندی میکند، تنظیم کند.
۲- نرمافزار و ابزار سئو
هزینه قابل توجه دیگر مرتبط با سئو، نرمافزار و ابزارهایی است که برای انجام کار خود نیاز دارید.
ابزارهای زیادی، هم رایگان و هم پولی برای سئو وجود دارد. همه آنها خودشان را به طور مشابه تبلیغ میکنند و ادعا میکنند که بهینهسازی را آسانتر میکنند. اما باز هم، آنچه را که برای آن پرداخت میکنید، دریافت میکنید.
ابزارهای رایگان برای یک کسب و کار کوچک عالی هستند، اما آنها تمام اطلاعاتی را که برای انجام یک کار کامل نیاز دارید در اختیار شما قرار نمیدهند. علاوه بر این، ممکن است اصلاً برای سئو در نظر گرفته نشده باشند.
یک مثال بارز Google Ads Keyword Planner است. این ابزار عالی برای تلاشهای بازاریابی جستجوی پولی است و برای سئو در نظر گرفته نشده است. کلمات کلیدی مورد استفاده برای PPC گاهی اوقات با کلمات کلیدی مورد استفاده برای سئو متفاوت است.
یک اشتباه رایج که بسیاری از کارشناسان مرتکب میشوند این است که برای بسیاری از ابزارهای سئو یا مجوزهای نرم افزاری که اساساً همان کارها را انجام میدهند، هزینه میپردازند.
باز هم، زیاد وارد این موارد نمیشویم، زیرا اینها هزینههای آشکار هستند، نمونهای از ابزارهای مورد نیاز شما برای آنالیز، تحقیق و خزیدن است. ممکن است همه آنها را در یک مجموعه بیابید یا از برنامههای جداگانه برای رفع نیازهای خود استفاده کنید.
۳- فناوری اطلاعات و توسعه وب
به ندرت، یا هرگز، یک سایت بدون خطا به یک تیم سئو مراجعه میکند. بنابراین، اولین کاری که اکثر متخصصان سئو انجام میدهند این است که یک آنالیز فنی در وب سایت شما انجام دهند و خطاهایی را که تشخیص میدهند برطرف میکنند. آنها این کار را به این دلیل انجام میدهند که تلاشهای سئو داخلی، محتوا و سئو خارجی آنها در یک وبسایت با مشکلات فنی زیادی تلف میشود و در نهایت باعث میشود سایت از ایندکس شدن یا رتبهبندی خوب جلوگیری کند.
بنابراین، زمان، تلاش و هزینه برای تعمیر سایت متفاوت است، آنها اغلب به کمک یک طراح سایت یا یک توسعه دهنده وب نیاز دارند. بنابراین، این اغلب به هزینه (چه داخلی و چه خارجی) اضافه میکند که شما باید پرداخت کنید.
۴- تولید محتوا
یکی دیگر از هزینههای پیش بینی نشده مبلغی است که ممکن است مجبور هستید برای تولید محتوای با کیفیت بپردازید.
داشتن محتوای با کیفیت بالا بخش مهمی در استراتژی سئو است. پس، شما باید چیزی برای بهینهسازی داشته باشید، درست است؟
اگر محتوای با کیفیت بالا تولید نکنید، رتبه یا دید ارگانیک زیادی کسب نمیکنید. اولویت گوگل و سایر موتورهای جستجو در اختیار قرار دادن بهروزترین، مطمئنترین و مرتبطترین محتوای ممکن به کاربران است. بنابراین تولید محتوایی که با تخصص شما صحبت میکند برای رتبهبندی خوب ضروری است.
محتوای متنی خوب برای یک وب سایت بسته به درخواست و فرد یا تیمی که وظیفه تولید آن را بر عهده دارد، از نظر هزینه متغیر است. اما این هم هزینهای است که باید در بودجه سئوی خود اولویت دهید.
خدمات تولید محتوا
سرویس تولید محتوا یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای تحقیق کلمات کلیدی، استراتژی تولید محتوا، سئو محتوا تنها چند مورد از خدمات تولید محتوا ebgroup است.
۵- محتوای بصری
هزینه دیگری که بعنوان عوامل هزینه سئو لحاظ میشود، به خصوص اگر سئو داخلی انجام میدهید، محتوای بصری است. شما باید از یک سرویس اشتراک استفاده کنید یا روی تصاویر یونیک یک عکاس هزینه کنید.
گزینههای «رایگان» برای منبعیابی عکسها وجود دارد. اما من استفاده از آنها را توصیه نمیکنم.
بنابراین، بهترین کار این است که مشترک یک سرویس تصویر استوک (به عنوان مثال، Shutterstock، Bigstock)، یا استخدام یک عکاس حرفهای برای گرفتن عکس برای وب سایت شما است. این محدوده هزینه دارد و به بودجه شما اضافه میکند.
۶- تجربه کاربری
بهبود تجربه کاربری (UX) وب سایت شما اغلب هنگام کار بر روی سئو ضروری است. اگر هدف نهایی شما تبدیل است، ممکن است بهینهسازی عمیقتری از آنچه برای کاربران پس از ورود به سایت و کلیک روی آنها اتفاق میافتد بخواهید.
UX شامل تبدیل وب سایت شما به یک تجربه لذت بخش برای کاربر و کمک به آنها در تکمیل اهداف خود به طور موثر است. وظایف مرتبط با UX اغلب شامل بهبود سرعت سایت و ناوبری، سازگار کردن صفحه برای موبایل، فشردهسازی فایلهای عکس و ویدیو و موارد دیگر است.
اما مانند هر چیز دیگری، فرو رفتن در بهینهسازی نرخ تبدیل، که اغلب شامل کارهای UX میشود، هزینه دارد.
۷- سئوی محلی
تلاشهای سئوی محلی به طور خاص میتواند هزینههای پنهان مرتبط با بسیاری از موارد ذکر شده، از جمله نیاز به UX، کپی و محتوای بصری داشته باشد.
اغلب احساس میشود که جستجوی محلی را میتوان به سرعت و با بودجه کم انجام داد. در بسیاری از موارد، برای مشاغل کوچک، میشود. اما مراقب باشید که هر چه صنعت رقابتیتر یا مدل کسب و کار شما پیچیدهتر باشد، ابزار، محتوا و زمان بیشتری را میطلبد.
خدمات سئو
سرویس خدمات سئو یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.
۸- ابزار اضافی
ممکن است برای آزمایش موارد زیر به ابزارهای اضافی نیاز داشته باشید:
- تعامل کاربر.
- جستجو و نظارت بر سرقت علمی احتمالی.
- نقشه وب سایت شما
این ابزارها هزینه دارند و لزوماً چیزی نیستند که باید فوراً برای آن بودجه تهیه کنید، اما ممکن است بعداً آنها را نیاز داشته باشید.
برای جلوگیری از هزینههای پیش بینی نشده در طول کمپین سئو چه کاری باید انجام دهید؟
بطور منصفانه اینها میتوانند گران باشند. یک آنالیز جامع سایت میتواند به اندازه ۳-۴ ماه خدمات سئو هزینه داشته باشد.
آنالیز جامع سایت بر سه جزء کلیدی تمرکز دارد:
- عوامل فنی
- سئو داخلی
- سئوی خارجی یا عوامل خارجی
ما متوجه هستیم که احتمال انجام یک آنالیز سایت گران قیمت قبل از انجام هر عمل سئو واقعی ممکن است دیوانه کننده به نظر برسد، به خصوص اگر با بودجه محدودی کار میکنید. اما مزیت اجرای یک آنالیز جامع سایت این است که از قبل میدانید هنگام بهینهسازی وبسایت خود با چه مشکلاتی مواجه خواهید شد. این به شما این امکان را میدهد تا به اصلاحها بودجه بپردازید، بنابراین وقتی بعداً مشکلات ایجاد میشوند تعجب نمیکنید.
دانستن اینکه عوامل در طیف متغیرهای جستجو و نیازها کجا قرار دارند میتواند هزینه پنهانی را که باید در هزینه واقعی و کامل سئو برای سازمان خود لحاظ کنید، آشکار کند.
نتیجه
سئو یک سرمایهگذاری بزرگ است که مطمئناً در دراز مدت نتیجه خوبی خواهد داشت. درک هزینههای آشکار و پنهان و عوامل هزینه سئو به شما کمک میکند بودجه خود را آماده کنید و بازگشت سرمایه خود را از سئو اندازه گیری کنید.