در دهه 90، موفقیت سئو فقط بر روی کلمات کلیدی متکی بود. اما امروزه تکنیکهای سئو، بسیار پیچیده تر شده است. چشم انداز سئو به طور مداوم در حال تغییر است و دیجیتال مارکترها باید همراه با آن تکامل پیدا کنند. اما برای انجام این کار، باید در مورد چالش های مهم سئو در سال پیش رو بیشتر فکر کنید و یک برنامه جامع برای رفع آنها ایجاد کنید.
6 چالش مهم سئو
در متن زیر و بر اساس دادههای گزارش ترافیک وب و تجزیه و تحلیل وب 2022 وبلاگ HubSpot و سایر کارشناسان بازاریابی، شش چالش مهم سئو را که برندها در سال 2022 با آن مواجه بودند را با هم مرور میکنیم.
چالش 1. همگام شدن با تغییرات الگوریتم موتورهای جستجو.
HubSpot بیش از 400 تحلیلگر ترافیک وب را مورد بررسی قرار داد تا چالش های برتر سئو را در سال 2022 شناسایی کند. چالش اصلی – که 50٪ از بازاریابان تجربه کرده اند. حفظ و همگام شدن با تغییرات الگوریتم موتورهای جستجو است.
این مساله زیاد هم تعجب آور نیست، فقط در سال 2020، گوگل بیش از 50000 آزمایش انجام داد که منجر به بیش از 4000 تغییر در جستجوها شد. برای بسیاری از دیجیتال مارکترها، به روز بودن با این تغییرات مانند دنبال کردن یک هدف متحرک است.
بنابراین، وقتی گوگل به جابجایی پست هدف ادامه دهد، چگونه می توانید موفق شوید؟ نکته کلیدی پاسخگویی استراتژیک به این تغییرات است.
نیازی به بازنگری کل استراتژی سئوی خود در پاسخ به یک تغییر جزئی نیست. درعوض، بهتر است زمان تان را صرف اطلاع از اخبار صنعت خود کنید. اگر یک تغییر الگوریتم بزرگ در راه باشد، صنعت سئو در مورد آن صحبت خواهد کرد.
نکته دوم ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما به حرف ما گوش کنید – پس از تغییر الگوریتم، قبل از انجام هر حرکتی منتظر بمانید تا تحرکات تمام شود. چرا؟ در برخی موارد، اگر بهروزرسانی طبق برنامه پیش نرود، گوگل به نسخه قبلی برمیگردد.
چالش 2. رتبه بالا در نتایج جستجو به دست نیاید.
برخلاف جستجوی پولی، سئو برای نمایش نتایج به زمان نیاز دارد – و معمولاً نتیجه تلاشهای کوچکتر اما ادامه دار است.
راه حل هایی برای بالا بردن یک رتبه پایین وجود دارد، مانند کنترل سئو فنی و بازاریابی محتوا. متخصصین سئو برخی از عواملی را که در رتبه بندی شما نقش دارند، مانند چارچوب E-A-T شناسایی کرده اند. E-A-T در سئو مخفف «تخصص»، «اقتدار» و «اعتماد» است.
با این حال، مهمتر از آن، توسعه یک استراتژی بلندمدت است که بر تعداد انگشت شماری از ابتکارات در یک زمان تمرکز دارد. به یاد داشته باشید، سئو یک استراتژی طولانی مدت است. کاری که امروز انجام میدهید در آینده نتیجه خواهد داد.
چالش 3. استفاده نادرست از کلمات کلیدی.
یک موضوع مهم توانسته است در دنیای سئو ثابت بماند: کلمات کلیدی. اما امروزه، گوگل به جای جستجوی کلمات کلیدی، نگاهی سطح بالا به وب سایت شما می اندازد تا درک کلی از اقتدار، لحن و ارتباط آن پیدا کند.
به عبارت دیگر، اگر امیدوارید که کلمات کلیدی به تنهایی به شما در نتایج جستجو کمک کند، شانس زیادی نخواهید داشت.
در عوض، هدف از کلمات کلیدی درک هدف کاربر یا مشکل عمیق تری است که کاربران شما به آن امیدوارند تا حل کنند. با این درک، می توانید استراتژی محتوای و استراتژی بازاریابی کلان خود را حرکت دهید.
علاوه بر این، ردیابی حجم جستجو برای کلمات کلیدی مورد نظرتان میتواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که چرا وبسایت شما افزایش ناگهانی یا کاهش ترافیک دریافت میکند. به عنوان مثال، اگر یک کلمه کلیدی هدف افزایش حجم جستجو را می گذراند، می توانید پست های وبلاگ بیشتری را در مورد آن موضوع خاص بنویسید.
چالش 4. نوشتن عناوین قانع کننده و توضیحات متا.
به گفته بیش از 400 تحلیلگر ترافیک وب، یکی از موثرترین استراتژی ها برای بهبود رتبه جستجو، نوشتن عناوین قانع کننده و توضیحات متا است. اما گفتن عناوین جذاب آسان تر از نوشتن آن است.
بر اساس یک مطالعه جدید که 5 میلیون عنوان را تجزیه و تحلیل کرده است، عناوین احساسی – چه مثبت یا منفی – دارای نرخ کلیک (CTR) بالاتری نسبت به عناوین خنثی بودند. در واقع، هر دوی عناوین مثبت و منفی CTR را تقریباً 7٪ بهبود دادند. علاوه بر این، صفحات وب با توضیحات متا تقریباً 6٪ کلیک بیشتری نسبت به صفحات بدون توضیحات دریافت می کنند.
اما، یک نکته مهم در اینجا که باید توجه داشته باشید: در حالی که عناوین دارای بار احساسی می توانند باعث کلیک شوند، شما این خطر را دارید که بیش از حد طعمه کلیک کنید. به عنوان مثال، همان مطالعه نشان داد که “کلمات قدرتمند” – یا کلماتی که به طور خاص برای جلب توجه طراحی شده اند – می توانند بر CTR تأثیر منفی بگذارند. کلمات قدرتمند شامل عباراتی مانند دیوانه و شگفتانگیز هستند – پس اگر نیازی ندارید اصلاً از آنها استفاده نکنید.
خدمات سئو
سرویس خدمات سئو یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.
چالش 5. از دست دادن کاربران تلفن همراه.
استراتژی سئوی شما باید کاملاً همراه با بهینه سازی موبایل باشد. چرا؟ همانطور که انتظار می رود، دستگاه های تلفن همراه بخش بزرگی از ترافیک وب را به خود اختصاص می دهند – به طور دقیق 41٪ – پس بسیار ضروری است که به وب سایت خود با نگاه و طرز فکر موبایل فرندلی برخورد کنید.
چالش مهم سئو این است، گوگل ایندکس اول خود را از طریق موبایل انجام میدهد. این بدان معناست که گوگل از نسخه موبایل صفحات وب شما هنگام ایندکس و رتبه بندی صفحات استفاده می کند.
پس روند واضح است – بهینه سازی برای موبایل برای رشد ترافیک، سئو و تجربه کاربری عالی مطلب کلیدی است. جای تعجب هم نیست که تقریباً 25٪ از شرکت ها روی موبایل به عنوان یک تاکتیک برتر سئو سرمایه گذاری می کنند.
برای بهینه سازی وب سایت خود برای موبایل نیازی نیست که یک توسعه دهنده باشید یا بودجه زیادی داشته باشید. از راهنمای مفید ما استفاده کنید تا بدانید که چگونه با ترفندهای کوچک می توانند تجربه تلفن همراه را بهبود بخشند.
چالش 6. استفاده از ویدئو در نتایج جستجو.
بعنوان مثال وقتی «چگونه گره بزنیم» را در گوگل جستجو کنید، بهترین نتیجه جستجو یک ویدیو است:
گوگل اخیراً به طور خاصی ویدیو را در نتایج جستجو قرار می دهد – و این روند به این زودی متوقف نمی شود. به گفته مدیر محصول گوگل، دانیل مارشاک،
گوگل در حال کار بر روی راههای بیشتری برای آزمایش ویدیوهای کوتاه در نتایج جستجو است.
گوگل قصد دارد ویدیوها را با کرال و ایندکس کردن آنها مانند هر نوع محتوای دیگری ظاهر کند. بنابراین چگونه بازاریابان می توانند از محتوای ویدیویی خود برای جستجو استفاده کنند؟ در اینجا چند استراتژی را ذکر می کنیم:
فصل بندی ویدئویی
فصلها، ویدیوی شما را بر اساس موضوع تقسیم میکنند و لایهای از زمینه را برای بینندگان فراهم میکنند. همچنین درک محتوای ویدیوی شما و استفاده از کلیپ های مختلف در نتایج جستجو را برای گوگل آسان می کند.
عنوان، برچسب ها و توضیحات خود را بهینه کنید.
مانند صفحات وب، ویدئوها نیز دارای عنوان، توضیحات و برچسب هستند. این موارد را با استفاده از بهترین شیوه های سئو بهینه کنید.
همچنین، قراردادن و جاسازی ویدیوها در وبسایت و پستهای وبلاگتان ضرری ندارد – و در واقع میتواند نرخ پرش شما را بهبود بخشد.
در نهایت
یک چالش مهم سئو دیگر که باید برای متخصصان ایرانی در نظر گفت قطعی اینترنت و تصمیم گیری های احساسی برای حوزه فناوری اطلاعات است.
سئو مانند یک صندوق سرمایه گذاری مشترک است که در طول زمان، هر بار یک مبلغی به آن اضافه می شود. به عبارت دیگر، سئو یک استراتژی طولانی است. بازاریابان باید استراتژی های مناسبی را برای بازی طولانی داشته باشند. با نکات این پست شروع کنید تا شما را در مسیر درست قرار دهد.