سئو منفی و انواع آن

سئو منفی

تهدید سئو منفی خیلی زیاد نیست اما دلهره آور است. راحت ترین راه برای یک رقیب خراب کردن رتبه شما در موتورهای جستجو است. حالا ما چگونه باید از سایت خود محافظت می کنیم؟

قبل از شروع، باید مطمئن شویم که می‌دانیم سئو منفی چیست.

سئو منفی چیست؟

سئو منفی مجموعه ای از فعالیت ها است که با هدف کاهش رتبه رقبا در نتایج جستجو انجام می شود. این فعالیت ها اغلب خارج از صفحه هستند (به عنوان مثال، ایجاد لینک‌های غیر طبیعی به سایت یا حذف و ارسال مجدد محتوای آن). اما در برخی موارد، ممکن است شامل هک سایت و تغییر محتوای آن نیز باشد.

سئو منفی محتمل ترین توضیح برای افت ناگهانی رتبه نیست. قبل از اینکه فکر کنید ممکن است فردی عمداً به رتبه شما آسیب می‌رساند، دلایل رایج افت رتبه را بررسی کنید.

سئوی منفی خارج از صفحه

این نوع سئو منفی سایت را بدون تداخل داخلی هدف قرار می دهد. رایج ترین اشکال سئوی منفی خارج از صفحه شامل:

1- مزرعه لینک یا لینک فارم

مزرعه لینک

یک یا دو لینک هرزنامه احتمالاً به رتبه سایت آسیب نمی رساند. به همین دلیل است که حملات سئو منفی معمولاً شامل ایجاد لینک از گروهی از سایت‌های به هم پیوسته یا مزارع لینک است. به طور معمول، بیشتر این لینک‌ها از یک متن لنگر استفاده می کنند. این لنگرهای دقیق ممکن است کاملاً با سایت مورد حمله نامرتبط باشند. یا ممکن است یک کلمه کلیدی خاص داشته باشند تا نمایه لینک سایت به نظر برسد که مالک آن را دستکاری می کند.

چندی پیش، این اتفاق برای WP Bacon، یک سایت پادکست وردپرس رخ داد. در مدت کوتاهی، این سایت هزاران لینک با متن لنگر “فیلم پورنو” به دست آورد. در طول 10 روز، WP Bacon  بیش از 50 رتبه در گوگل برای اکثر کلمات کلیدی رتبه بندی شده سقوط کرد. اگرچه این داستان پایان خوشی دارد: مدیر وب سایت دامنه های هرزنامه را رد کرد و در نهایت WP Bacon بیشتر رتبه های خود را بازیابی کرد.

چگونه از مزرعه لینک ایمن بمانیم:

جلوگیری از حمله منفی سئو چیزی در توان شما نیست، اما تشخیص زودهنگام و تلاش برای معکوس کردن آسیب ممکن است. برای انجام این کار، باید به طور منظم رشد پروفایل لینک را نظارت کنید. به عنوان مثال، SEO SpyGlass  نمودارهای پیشرفت را برای تعداد لینک‌های موجود در نمایه و تعداد دامنه های ارجاع دهنده به شما می دهد. افزایش غیرمعمول در هر یک از این نمودارها دلیل کافی برای بررسی لینک‌هایی است که به طور ناگهانی به دست آورده اید.

راهنمای SpyGlass

برای دیدن لینک‌هایی که این اسپایک می بینید، به داشبورد Linking Domains (یا Backlinks) در SEO SpyGlass بروید و لینک‌ها را بر اساس آخرین تاریخ پیدا شده با دو بار کلیک کردن بر روی هدر ستون مرتب کنید. به دنبال لینک‌هایی بگردید که تقریباً همزمان با ظاهر شدن تاج در نمودار پیدا شده اند.

اگر نمی‌دانید لینک‌ها از کجا می‌آیند، بررسی ریسک پنالتی آن‌ها مفید است. به تب خطر مجازات لینک بروید، بک لینک های مشکوکی را که به تازگی کشف کرده اید انتخاب کنید و روی Update Link Penalty Risk کلیک کنید. در عرض چند دقیقه، ستون باید با مقادیری در مقیاس 0 تا 100 پر شود. این یک معیار بسیار دقیق برای تشخیص اینکه آیا لینک‌ها از مزارع لینک می آیند یا خیر، به عنوان‌ها، در میان چیزهای دیگر، به تعداد دامنه های پیوندی نگاه کنید که از همان آدرس IP یا بلوک C می آیند.

در نهایت، هنگامی که لینک‌های هرزنامه را شناسایی کردید، می توانید یک فایل انکار درست در SEO SpyGlass ایجاد کنید. برای انجام این کار، روی دامنه بک لینک/لینک راست کلیک کرده و Disavow را انتخاب کنید (حتماً کل دامنه را در حالت Disavow انتخاب کنید). همین کار را برای همه لینک‌های غیر طبیعی که مشاهده کردید انجام دهید. در نهایت، به Preferences > Disavow/Blacklist backlinks بروید، فایل Disavow خود را بررسی کنید و زمانی که از آن راضی بودید، آن را export کنید.

2- خراش دادن یا Scrap

خراش دادن محتوای شما و کپی کردن آن در سایت های دیگر راه دیگری است که یک رقیب می تواند رتبه شما را خراب کند. وقتی گوگل محتوایی را پیدا می کند که در چندین سایت تکرار شده است، معمولاً فقط یک نسخه را برای رتبه بندی انتخاب می کند. در بیشتر موارد، گوگل به اندازه کافی باهوش است که قطعه اصلی را شناسایی کند… مگر اینکه ابتدا نسخه «دزدیده شده» را پیدا کند. به همین دلیل است که اسکراپرها اغلب به طور خودکار محتوای جدید را کپی می کنند و بلافاصله آن را بازنشر می کنند.

چگونه اسکراپر در امان بمانیم:

اگر مصمم به یافتن موارد تکراری محتوا هستید، Copyscape یک ابزار ضروری برای شما است. چنانچه کپی‌هایی از محتوای خود پیدا کردید، ایده خوبی است که ابتدا با مدیر وب‌سایت تماس بگیرید و از او بخواهید آن قطعه را حذف کند. اگر این کار موثر نیست، ممکن است بخواهید با استفاده از گزارش نقض حق نسخه‌برداری  Google، اسکراپ را گزارش دهید.

3- کرال اجباری

نمونه هایی از سئو منفی وجود دارد که سعی می کند با ارسال درخواست خزیدن اجباری برای سایت رقیب و ایجاد بار سنگین سرور، سایت آنها را خراب کنند. اگر Googlebot برای چند بار متوالی نتواند به سایت شما دسترسی پیدا کند، می‌دانید ممکن است رتبه شما کاهش یابد.

چگونه از کرال اجباری در امان بمانید:

اگر متوجه شدید که سایت شما کند شده است یا بدتر از آن در دسترس نیست، یک کار عاقلانه این است که با شرکت میزبان یا مدیر وب سایت خود تماس بگیرید – آنها باید بتوانند به شما بگویند که بار از کجا می آید. اگر در مورد گزارش‌های سرور اطلاعاتی دارید، می‌توانید دستورالعمل‌های دقیقی برای یافتن خزنده‌های شرور و مسدود کردن آنها با robots.txt و htaccess. را پیگیری کنید.


خدمات سئو

سرویس خدمات سئو یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.

سئوی داخلی منفی

اجرای حملات سئوی منفی روی صفحه یا داخل صفحه بسیار دشوارتر است. اینها نوع سئو منفی شامل هک کردن سایت و تغییر آن است. تهدیدهای اصلی سئو منفی داخل صفحه :

1. تغییر محتوای سایت شما

اگر کسی محتوای شما را تغییر دهد، فکر می‌کنید می‌توانید متوجه می‌شوید، اما این تاکتیک نیز می‌تواند بسیار ظریف و دشوار باشد. از آنجایی که مهاجم محتوای هرزنامه (معمولاً لینک‌ها) را به یک سایت اضافه می کند، اغلب آن را پنهان می‌کند (به عنوان مثال، در زیر “display:none” در HTML)، بنابراین شما آن را نمی بینید مگر اینکه به کد نگاه کنید.

یکی دیگر از سناریوهای سئو منفی این است که شخصی صفحات شما را برای تغییر مسیر به صفحه خود تغییر دهد. این یک تهدید برای اکثر کسب و کارهای کوچک نیست، اما اگر سایت شما از اعتبار و محبوبیت لینک بالایی برخوردار است، ممکن است راه پنهانی کسی برای افزایش رتبه سایت خود باشد، یا به سادگی بازدیدکنندگان را به سایت خود هدایت کند زمانی که آنها سعی می کنند به سایت شما دسترسی پیدا کنند. برای سایت مورد حمله، چنین تغییر مسیرهایی یک ناراحتی موقت نیست. اگر گوگل قبل از شما از تغییر مسیر مطلع شود، می تواند سایت را به دلیل “تغییر مسیر به یک وب سایت مخرب” جریمه کند.

چگونه از هک سایت ایمن بمانیم:

رسیدگی منظم سایت با ابزاری مانند WebSite Auditor بهترین راه برای شناسایی چنین حملات ظریفی است. برای شروع اولین ممیزی خود، فقط WebSite Auditor را راه اندازی کنید و یک پروژه برای سایت خود ایجاد کنید. هر زمان که نیاز به اجرای مجدد ممیزی داشتید، از دکمه Rebuild Project استفاده کنید. تا زمانی که این کار را به طور منظم انجام می دهید، باید بتوانید تغییراتی را که در غیر این صورت ممکن است مورد توجه قرار نگیرند، مانند تعداد لینک های خروجی در سایت یا صفحات دارای تغییر مسیر مشاهده کنید.

برای بررسی دقیق آن لینک‌ها یا تغییر مسیرها، به داشبورد همه منابع از بخش منابع خارجی بروید. اگر افزایش غیرمنتظره‌ای در تعداد آنها مشاهده کردید، فهرست سمت راست را نگاه کنید تا ببینید آن لینک‌ها به کجا اشاره می‌کنند و در قسمت پایین صفحه برای صفحاتی که در آنها یافت شده‌اند.

2. ایندکس نشدن سایت

یک تغییر کوچک در robots.txt یکی از تغییراتی است که می تواند کل استراتژی سئوی شما را خراب کند. برای اینکه به گوگل بگویید وب سایت شما را به طور کامل نادیده بگیرد، یک قانون غیرمجاز کافی است.

نمونه های متعددی از این مشکل آنلاین وجود دارد. یک مشتری با یک آژانس سئو که از آن راضی نبود، قطع همکاری می‌کند و انتقام آنها اضافه کردن قانون Disallow: / به robots.txt مشتری است.

چگونه از ایندکس نشدن ایمن بمانیم:

بررسی‌های مرتب رتبه‌ها به شما کمک می‌کند تا اولین کسی باشید که می‌دانید در صورتی که سایت شما از فهرست خارج شود. با Rank Tracker، می توانید بررسی های خودکار را برای انجام روزانه یا هفتگی برنامه ریزی کنید. اگر سایت شما به طور ناگهانی از نتایج موتورهای جستجو خارج شود، یک یادداشت حذف شده را در ستون تفاوت مشاهده خواهید کرد.

هنگامی که این اتفاق در تعداد زیادی از کلمات کلیدی رخ می دهد، معمولاً مستلزم جریمه یا حذف فهرست است. اگر به دومی مشکوک هستید، آمار خزیدن را در حساب Google Search Console خود بررسی کنید و به robots.txt خود نگاهی بیندازید.

3. هک شدن سایت (به خودی خود)

حتی اگر هکر هیچ سئو منفی در ذهن نداشته باشد، حمله به خودی خود می تواند به سئوی شما آسیب برساند. گوگل می خواهد از کاربران خود محافظت کند، به همین دلیل است که اگر آنها مشکوک به هک شدن یک سایت باشند، ممکن است رتبه آن را کاهش دهند یا حداقل یک خط “این سایت ممکن است هک شود” را به لیست های جستجوی شما اضافه کنند.

آیا شما روی همچین نتیجه ای کلیک می کنید؟

چگونه از هک شدن خود به خود ایمن بمانیم:

جدا از سئوی منفی، افزایش امنیت سایت به دلایل واضح باید در لیست اولویت های شما قرار گیرد. این موضوع شایسته یک پست برای خود است.

5/5 - (45 امتیاز)

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟